E W Geplaatst 5 September Geplaatst 5 September Beste mensen, Ben in het gelukkige bezit van een Kia Sportage PHEV GT Plus line MY 2024. Per 07-2025 aanschaf. Gisteren blijkbaar een update OTA. Inmiddels de ISA snelheidswaarschuwing, keurig via een knop op het stuur kunnen uitschakelen. Maar er is volgens mij een nieuwe 'dreiging' De pauze melding, beeld kopje koffie geloof ik, met irritant geluid. Gisteren ongeveer 300 km gereden, met welgeteld 7 (!) meldingen.... Zijn hier inmiddels oplossingen voor ? En is dit herkenbaar ? Mijn dank zal wederom groot zijn. Groet, Erik Quote
Chris K. Geplaatst 5 September Geplaatst 5 September AI op google geeft aan: overzicht Om de "koffie"-melding op uw Kia Sportage 5 uit te schakelen, gaat u naar de instellingen op het stuur, navigeert u naar 'Voertuig', dan 'Rijhulpsystemen' en selecteert u 'DAW' (Driver Attention Warning) om deze functie uit te schakelen of de gevoeligheid aan te passen naar 'Uit'. De instelling blijft behouden bij het herstarten van de auto. Stapsgewijze instructies: Navigeer naar de instellingen: Gebruik de knoppen op het stuur om naar het menu te gaan. Selecteer 'Voertuig': Kies de optie 'Voertuig' in het menu. Ga naar 'Rijhulpsystemen': Zoek en selecteer 'Rijhulpsystemen' (Driver Assistance) in de lijst. Selecteer 'DAW': Kies 'DAW' (Driver Attention Warning) om het waarschuwingssysteem voor de aandacht van de bestuurder te beheren. Schakel uit of pas gevoeligheid aan: Hier kunt u de instelling wijzigen naar 'Uit' om de melding permanent te deactiveren, of kiezen voor 'Normale gevoeligheid' of 'Hoge gevoeligheid' als u de functie deels wilt blijven gebruiken. Dit systeem detecteert vermoeidheid of onoplettendheid: en geeft dan een waarschuwing met een koffiekopje op het dashboard om u te vragen pauze te nemen. De instelling wordt opgeslagen: en blijft actief, ook na het uitschakelen en weer starten van de auto. Ben wel mee eens dat de melding te snel wordt gepresenteerd. Ik stoor mij er niet zo aan. Groeten en succes met het uitzetten, Chris 1 Quote
E W Geplaatst 6 September Topic Starter Geplaatst 6 September Op zich de juiste instructie, dank hiervoor. Deze route genomen, met als laatste punt, onderstaand. Dan tref ik dus simpelweg niet de knop aan: Schakel uit of pas gevoeligheid aan: Wie kan mij hier verder mee op weg helpen ? Zou mooi zijn Quote
Chris K. Geplaatst 6 September Geplaatst 6 September Goedemiddag Erik, Bijgaand de handleiding van de Kia Sportage 5. Wellicht kun je het vinden ergens in paragraaf 6-95. Groeten en succes, Chris Kia Sportage instructieboek 2023.pdf Quote
E W Geplaatst 7 September Topic Starter Geplaatst 7 September nogmaals, dank voor het meedenken, maar onderstaande info via chat GPT, ik denk dat hier meer KIA Sportage rijders mee te maken hebben. veel andere Sportage-2024-rijders melden: In het menu Bestuurdershulp → DAW (Driver Attention Warning) staat alleen de optie “Waarschuwing bij vertrek voorste voertuig”. Dat heeft niets met de pauze-melding (“Consider taking a break”) te maken. Het echte DAW-deel (slaperigheids-/pauzeherkenning) is niet meer zichtbaar instelbaar of uit te schakelen in dit scherm. Wat dit concreet betekent Je kunt in dit menu alleen het vertrek-waarschuwingssignaal uitzetten. De “Overweeg een pauze” melding blijft dus actief en is in de 2024 Sportage PHEV software niet handmatig uit te schakelen. Quote
Henri497 Geplaatst 7 September Geplaatst 7 September Op 5-9-2025 om 14:33, zei E W: Beste mensen, Ben in het gelukkige bezit van een Kia Sportage PHEV GT Plus line MY 2024. Per 07-2025 aanschaf. Gisteren blijkbaar een update OTA. Inmiddels de ISA snelheidswaarschuwing, keurig via een knop op het stuur kunnen uitschakelen. Maar er is volgens mij een nieuwe 'dreiging' De pauze melding, beeld kopje koffie geloof ik, met irritant geluid. Gisteren ongeveer 300 km gereden, met welgeteld 7 (!) meldingen.... Zijn hier inmiddels oplossingen voor ? En is dit herkenbaar ? Mijn dank zal wederom groot zijn. Groet, Erik Huh dat is vreemd? Ik heb gisteren vier uur aan een stuk gereden en heb deze waarschuwing geen enkele keer gehad? Misschien ligt het aan de rijstijl Quote
elsinga Geplaatst 8 September Geplaatst 8 September Ik kreeg 'm vandaag ook, tijdens een rit van 1:15. Voor de laatste\ update reed ik 13:00 vrijwel onafgebroken naar het zuiden en idem ook weer naar het noorden (en toen veel vermoeider dan nu), maar zonder waarschuwing (want die stond uit). Toch jammer, ik was vandaag zeker niet vermoeid en de rit was ruim onder de 2.5u waarna men een pauze adviseert. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.