Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Officieel: Nieuwe KIA SPORTAGE.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
tja 2.7 is een automaat, en dat schijnt dan ook meteen het probleem te zijn (in de combi bergen en caravan)

Ik trek al jaren met automaat en nooit problemen, integendeel zelfs.

De nieuwe 2,4 motor in de sorento is sterker dan de 2,7 van de sportage. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik wel even geaarzeld heb om van een 6 cyl terug te gaan naar een 4 cyl.

Maar eerlijk gezged is de motot mij prima bevallen en energielabels worden hoe laner hoe meer belangrijk. 6 cylinders gaan (nog) meer geld kosten in de komende jaren. Je kent het gebruik van een 6 cyl sportage ;-]]]]]

Zeker met een caravan er achter

• Reacties 852
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geposte Afbeeldingen

Geplaatst

Thanks.

Toch nog even een vraagje over de nieuwe automaat: is er veel merkbaar verschil in het rijcomfort tussen de 6 en de 4 traps ?

Geplaatst
Thanks.

Toch nog even een vraagje over de nieuwe automaat: is er veel merkbaar verschil in het rijcomfort tussen de 6 en de 4 traps ?

Zeker weten. Die 4 bak vond ik eigenlijk een ouderwets ontwerp en behoorlijk uit de tijd. De 6 traps automaat schakelt soepel en niet voelbaar, dus comfotabeler. Een hele verbetering .Schijnt in ieder geval behoorlijk wat brandstof te besparen. Mijn eerste ervaring is dat de sorento (allemaal korte ritten) zo'n 1:10,5 haalt. Met de sportage kwam ik niet onder de 1:8

Geplaatst

Ja, maar ik heb nog wel even tijd, want het moet tenslotte nog door de commissie :wink:

Geplaatst
Ja, maar ik heb nog wel even tijd, want het moet tenslotte nog door de commissie :wink:

Nog als aanvulling op wat ik eerder schreef:

Algemene conclusie:

Kia Sorento II - 2.4 aut. (129 kW/175 pk), bouwjaar: september 2009 - heden

84%

Trekt u met de Kia Sorento II - 2.4 aut. een beladen Dethleffs Beduin 545 DBM van 1590 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 84%. Dit betekent dat de caravan net iets zwaarder is dan het aanbevolen maximum gewicht. Bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning - ook van de auto - hoeft dit voor de stabiliteit geen problemen op te leveren.

U kunt goede prestaties verwachten van deze combinatie. U moet regelmatig schakelen en (soms) onder ongunstige omstandigehden rijden met hogere toerentallen waardoor het gemak en comfort wellicht niet altijd optimaal is. Op de vlakke weg kunt u goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling bij 80 km/u niet bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).

bord_weegschaal_heel_kl.gif

1590 kg

pijl.gif 1865 kg

89.gif

19.gif

BE.jpg

Gewicht

84%

bord_weegschaal_heel_kl.gif

1590 kg pijl.gif 1865 kg

Gewicht van auto en caravan

De Kia Sorento II - 2.4 aut. mag 2000 kg trekken als maximaal trekgewicht. Op het kenteken (of aanvullingsblad) staat dit gewicht vermeld. Staat er een ander gewicht dan wij opgeven dan is bepalend dat wat op het kenteken staat! Controleer dat dus voordat u op stap gaat.

Het beladen gewicht van de Dethleffs is 410 kg minder dan het maximaal toegestaan trekgewicht dus wettelijk is het rijden met deze combinatie geen probleem.

Gewichtsverhouding

De gewichtsverhouding tussen auto en caravan is mede bepalend voor de stabiliteit en het rijcomfort. Hoe zwaarder de auto, en hoe lichter de caravan, hoe beter. De gewichtsverhouding wordt vooral zeer belangrijk als de caravan zou gaan slingeren. Een zware auto (t.o.v. de caravan) heeft in dergelijke situaties namelijk meer overwicht om de caravan in het gareel te houden. Verplaatsing van zware spullen naar de auto kan dus zinvol zijn, het liefst v

Geplaatst

Same here......

@ger.w

Jij rijd nu zo'n automaat met je Sorento en bent er erg tevreden over.

Zit daar echt zo'n verschil in met de "oude" bak ?

Ik heb jaren amerikaanse automaten gereden en dat beviel uitstekend.

Is het bij deze nieuwe bak ook nog zo dat de auto kruipt bij een stoplicht in D ?

Remt de auto af op de bak ? hadden mijn automaten bijv. niet.

m.a.w. kun je er wat meer over vertellen ?

Geplaatst (aangepast)
Same here......

@ger.w

Jij rijd nu zo'n automaat met je Sorento en bent er erg tevreden over.

Zit daar echt zo'n verschil in met de "oude" bak ?

Ik heb jaren amerikaanse automaten gereden en dat beviel uitstekend.

Is het bij deze nieuwe bak ook nog zo dat de auto kruipt bij een stoplicht in D ?

Remt de auto af op de bak ? hadden mijn automaten bijv. niet.

m.a.w. kun je er wat meer over vertellen ?

Ik heb in Amerika zo'n 20 - 30 jaar geleden veel in automaten gereden maar dat is niet te vergelijken met de bakken van tegenwoordig. Bij de nieuwe bak van de Sorento merk je eigenlijk niets van het schakelen wat nog wel een beetje het geval was bij de 4 bak van de sportage. En iedere automaat kruipt bij een stoplicht, maar dat ben ik gewoon (dus voet op de rem). Afremmen op de bak doet een automaat nooit. Bij een dalende weg heeft de Sorento wel een schakelaar waarbij je een remmende werking aanzet. of dat de motor is of de remmen....geen idee. Dat is echt voor techneuten. Zij noemen het Downhill Break Control. Ik denk eerlijk gezegd dat het iets electronisch is dat de remmen aanstuurt.

Ik maakte de eerste proefrit in een Sorento met handgeschakelde bak en was bepaald niet overtuigd. Daarna nog eens met een automaat ...een wereld van verschil. Maar ik ben al decennia een automaat rijder en dus niet objectief (maar weet wel wat een goede of slechte ....nou ja matige....bak is) En die van de Sorento....fijne automaat. En voor degenen die af en toe willen schakelen. Je zet hem gewoon in de sportstand en kunt handmatig op- en terugschakelen. Ik gebruik zelf die stand regelmatig bij het afremmen en dan rem je dus wel op de bak/motor af. Ik realiseer me nu ik dit schrijf dat je natuurlijk altijd afremt op de motor en nooit op de versnellingsbak. En nogmaals je kunt dus ook handmatig terugschakelen (en opschakelen).

aangepast door ger.w.
Geplaatst
Klinkt goed !

De remmende werking schakelaar zal de bak zijn.

Lijkt me ideaal.....

Dank voor info !

Ik heb wat toegevoegd...het is nooit de bak heb ik mij gerealiseerd. Je kunt alleen afremmen op de motor of met de remmen

Geplaatst

Zoals je al aangeeft met de handmatige bediening van de bak, het is de bak..

Een motor remt nooit uit zichzelf en de remmen automatiek, dat hebben we liever niet.

Maar misschien kan een techneut dit toelichten..

Weten we weer wat meer :-)

Geplaatst
Zoals je al aangeeft met de handmatige bediening van de bak, het is de bak..

Een motor remt nooit uit zichzelf en de remmen automatiek, dat hebben we liever niet.

Maar misschien kan een techneut dit toelichten..

Weten we weer wat meer :-)

Nee je remt niet op de bak. Door terug te schakelen rem je op de motor (denk ik)

Waar zijn de echte techneuten !!!!!!!!!!!!

Geplaatst
Nee je remt niet op de bak. Door terug te schakelen rem je op de motor (denk ik)

Waar zijn de echte techneuten !!!!!!!!!!!!

Maar Ger toch..... wat zeg je nu zelf ......

Door terug te schakelen etc...... dan rem je de motor toch via de bak ? mag ik hopen.....

Er zit niks anders tussen namelijk.

Hoe jouw knupske werkt, dat hoor ik graag van de techneuten want dat weet ik even niet :-)

Denk om jullie bloeddruk.......:mrgreen:

Die gaat best goed hoor :-)

Geplaatst
Maar Ger toch..... wat zeg je nu zelf ......

Door terug te schakelen etc...... dan rem je de motor toch via de bak ? mag ik hopen.....

Er zit niks anders tussen namelijk.

Hoe jouw knupske werkt, dat hoor ik graag van de techneuten want dat weet ik even niet :-)

Die gaat best goed hoor :-)

Dat zeg ik: door terug te schakelen met de versnellingsbak rem je op de motor. De bak is slechts een hulpmiddel om de motor te gebruiken om de auto af te remmen

En die bloeddruk is al een paar jaar te hoog, maar daar heb ik pilletjes voor :-)

Geplaatst

En die bloeddruk is al een paar jaar te hoog, maar daar heb ik pilletjes voor :-)

HaHa same here.......

werkt dat knupske ook bij gewoon (niet terrein) gebruik ?

afrit snelweg oid ?

Geplaatst (aangepast)
HaHa same here.......

werkt dat knupske ook bij gewoon (niet terrein) gebruik ?

afrit snelweg oid ?

Uit de handleiding van de Kia Sorento:

De Downhill Brake Control (DBC) ondersteunt de bestuurder bij het afrijden van een steile helling zonder dat de bestuurder de rem hoeft in te trappen. De DBC vertraagt de auto tot minder dan 8 km/uur zodat de bestuurder de auto alleen maar hoeft te besturen. De DBC is standaard uitgeschakeld wanneer het contact ingeschakeld wordt. U kunt de DBC inschakelen met de toets.

Daar is het knupske dus voor...en dat gebruik je dus nooit in Nederland. En ik moet de handleiding dus eens goed doorlezen ;-]]]]:wink:

aangepast door ger.w.
Geplaatst

Nou Ger, ik rij graag eens een stukje mee met je in die, "ontzettende smerigere CO2 spuitende" maar o zo begeerlijke toffe bak van je......

Dan komen we er met die automaat wel uit.

Midden van het land is

Geplaatst

Prijzen Hyundai ix 35.

Die van de nieuwe Sportage zullen niet echt veel anders zijn.

Wat opvalt is bijv. de prijs van een automaat.

Bij een 2.0 CRDI HP in de dynamic versie krijg je die zelfs met 536 eu korting !!

Helaas vind onze overheid het nodig dat ding te belasten met 3531 euro !

ix35_01.png

ix35_02.png

Geplaatst

Ik kijk toch wel een beetje met gemengde gevoelens naar deze prijzen. Toen ik de Tucson kocht in 2006 heb ik verhoudingsgewijs meer betaald, dan nu het geval is met de iX35 in 2010!! Hij is moderner, heeft betere materialen, zit goed in de standaarduitrusting, enz. Feitelijk is de opvolger dus niet veel duurder dan in 2006.

Ok

Geplaatst
Ik kijk toch wel een beetje met gemengde gevoelens naar deze prijzen. Toen ik de Tucson kocht in 2006 heb ik verhoudingsgewijs meer betaald, dan nu het geval is met de iX35 in 2010!! Hij is moderner, heeft betere materialen, zit goed in de standaarduitrusting, enz. Feitelijk is de opvolger dus niet veel duurder dan in 2006.

Ok

Geplaatst

Het is een serieuse kandidaat met zijn looks en accessoires om voor velen een waardige opvolger te worden van hun huidige wagen..

Als de Cadenza niet naar Europa komt is de new Sportage ook voor mij een kandidaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...