KIACeed2008 Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Bij koud weer gaat de achterklep slechts een klein stukje open, en moet je hem handmatig verder omhoog duwen. Op het forum zijn hier ook foto's van te vinden.. Zijn er meer mensen met dit probleem ? En hoe kan dit worden opgelost ? De gasveren van de achterklep zijn reeds een keer vervangen, maar ja uiteraard hebben ook deze nieuwe gasveren hetzelfde probleem...
Guest Jantje Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Dat ligt dan waarschijnlijk aan het type veer. Eventueel moet je een after-market setje op zoeken en kijken of die het beter doen.
lausbub Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Dat ligt dan waarschijnlijk aan het type veer.Eventueel moet je een after-market setje op zoeken en kijken of die het beter doen. je kan er een heel klein beetje olie op je gasdemper doen ( ijzere gedeelte, blank ijzer) er zit nog garantie op je auto, als dit niet helpt naar garage
KIACeed2008 Posted January 20, 2010 Author Posted January 20, 2010 Het smeren met olie heb ik al geprobeerd voordat ik naar de garage ging. Bij de garage krijg ik te horen dat ik de enige ben met dit probleem..
Guest Jantje Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 nou dat is natuurlijk onzin dat je de enige bent. Anders had NonkelSimon er geen bericht over gepost met uitleg van KIA zelf. En lausbub hij is al bij de garage geweest en de gasveren zijn al vervangen. Ik denk dat hier verder niks aan te doen is behalve naar wat ik al eerder zei; zoek eventueel een ander merk gasveer leverancier.
elsmick Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Ook al ben je de 1e dan moet het toch opgelost worden (mits er sprake is van garantie) anders in derdaad een nieuwe gasveer van dezelfde lengte en eventueel wat meer Nm's om de klep omhoog te kunnen drukken.
Roel Posted March 8, 2010 Posted March 8, 2010 http://www.kiaclub.nl/showthread.php?p=29665#post29665 voor al uw antwoorden!
Hasselt Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 We zullen er ons moeten bij neerleggen en de klep zolang het niet flink wat warmer word wat hoger moeten opendoen.
pexxx Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Bij koud weer gaat de achterklep slechts een klein stukje open, en moet je hem handmatig verder omhoog duwen.Op het forum zijn hier ook foto's van te vinden.. Zijn er meer mensen met dit probleem ? En hoe kan dit worden opgelost ? De gasveren van de achterklep zijn reeds een keer vervangen, maar ja uiteraard hebben ook deze nieuwe gasveren hetzelfde probleem... Volgens mij is hier een servicebulletin voor uit gegaan. Zie http://ceedonline.info/en/articles/ArticleShow.aspx?id=73 en zie http://ceedonline.info/docs/tsb/kge09-91-p360-ed.rar Of dit automatisch betekend dat ze (gratis) door de dealer moeten worden vervangen weet ik niet....
Til Burger Posted January 7, 2011 Posted January 7, 2011 Ik had deze discussie nog niet gezien en heb daarom vandaag (7 januari 2011) een nieuwe discussie gestart. Zie aldaar. gisteren had mijn zoon een flink bloedende hoofdwond door dit probleem.
vince! Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Ook bij mijn SW hetzelfde, in de garage (15 graden) gaat hij vlot helemaal open, buiten bij 0 graden blijft hij halvrewege staan. Heeft volgens mij ook te maken met de constructie, het zijn eerder korte en dikke gasveren de ze zitten dicht bij het scharnierpunt van de koffer waardoor er meer kracht nodig is. (=hefboomprincipe).
wilcot Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Mijn cee'd had het ook mijn venga nu heeft het ook weer. Word het koud gaat de klep niet zelfstandig omhoog. Verhelpen werkt niet. Bij de cee'd zijn ze vervangen en daarna (de volgende winter) was het weer raak. Ligt naar mijn mening gewoon aan de fabrikant. Maak er bij mijn 20.000 km beurt weer eens melding van.
bigwade Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Grappig dat jullie niet je willen/kunnen neerleggen bij natuurkundige verschijnselen
Smart Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Grappig dat jullie niet je willen/kunnen neerleggen bij natuurkundige verschijnselen
Cootje Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Je kan nu wel roepen natuurkundig verschijnsel maar ik heb het nog nooit met een andere auto gehad en ik heb er toch wel een paar gehad waaronder volkswagen simca mercedes ford opel toyota bmw volvo maar geen van allen had dit euvel likt me dan ook niet goed?? grt Cootje
Treespotter (aka Birdy) Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 (edited) Dit is echt niet alleen maar 'een probleem' bij de gasveren van Kia. Ook ander merken hebben daar mee te maken. Bijvoorbeeld Volkswagen en Fiat... Tegenwoordig is het blijkbaar steeds meer norm om iets als een probleem te zien wanneer het vanwege externe factoren iets anders gaat dan dat je eigenlijk zou willen. Edited January 8, 2011 by birdfeedertje
bigwade Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Je kan nu wel roepen natuurkundig verschijnsel maar ik heb het nog nooit met een andere auto gehad en ik heb er toch wel een paar gehad waaronder volkswagen simca mercedes ford opel toyota bmw volvomaar geen van allen had dit euvel likt me dan ook niet goed?? grt Cootje De laatste keer landurig vorst was heel lang geleden (buiten vorig jaar), het kan zijn dat het uit je memory gewist is. Ik heb het het iig met alle merken gehad, behalve met mijn Chevy Van Die had 2 deuren achter, HAHA! best car ever
Jantje.2 Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Natuurkundig verschijnsel?? ja Niet op te lossen?? lijkt me stug! Met iets zwaardere gasveren is het probleem opgelost, bij onze vrachtwagens gebruiken ze ook gasveren voor de boven luiken en die hebben dit probleem niet. Ook niet op de koel/vrieswagens! Maar goed, als je zwaardere veren zet is het volgende probleem weer dat de klep zo zwaar dicht gaat dus het is toch nooit goed
Alex VB Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Het is een probleem die alle merken hebben met hun stationwagens. Tegenwoordig worden door alle merken bespaart op dit soort dingen. Of ze plaatsen een electrische opener. Ik was al op de hoogte vanaf dag 1 dat ik mijn SW in bezit had. En daarbij VALT het wel duidelijk op als de achterklep niet vanzelf omhoog gaat. Ik wil je niet op je verantwoordelijkheden wijzen, maar ook kinderen hebben ogen gekregen. En voordat men begint ik heb er geen, kom je bedrogen uit. ik heb een dochter van 11 en ook zij heeft kennis gemaakt met de achterklep en dit terwijl ze wist dat in de winter deze niet zo snel open gaat. Mensen moeten eens van de routine afstappen en eens hun zintuigen blijven gebruiken.
vince! Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Het is een probleem die alle merken hebben met hun stationwagens. Dat is zever, mijn vorige wagen Peugeot SW had er geen last van, orzaak is 1) de constructie de veren zitten dicht bij het scharnierpunt en 2) ze zijn te zwak voor hun taak.
Jantje.2 Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Als je er dan echt mee zit, dan pak je toch heel simpel een setje aftermarket veren die zwaarder zijn? dan ben je klaar.. Problem solved, topic sluiten
Alex VB Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Ik heb zelf denk ik meerdere referentiepunten waarbij het ook het geval is en was. Mondeo, Golf, Passat C-Klasse, E-klasse 3 serie, 5 serie, Astra, Vectra, insignum, C5, Corsa, Fiesta etc.. Zoals Jantje.2 al zegt dan koop je aftermarket veren of hoe die dingen heten en klaar. Zeker als je weet dat KIA dezelfde terug plaatst.
scorpioshuma Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Dat is zever, mijn vorige wagen Peugeot SW had er geen last van, orzaak is 1) de constructie de veren zitten dicht bij het scharnierpunt en 2) ze zijn te zwak voor hun taak. In plaats van alleen te reageren op 1 regel uit het bericht van Alex misschien ook even de rest lezen in het topic ? Bigwade geeft al aan dat het lang niet voorgekomen is dat dit soort problemen er waren aangezien het lang niet zo koud geweest is. Ik heb het probleem ook bij de Daewoo Kalos van mijn vrouw en had het nooit bij de shuma, maar toen was het ook nooit zo koud. Bij de auto's ervoor had ik het ook niet, aangezien dat sedans waren en die veren gebruikten. Jantje heeft al aangegeven dat er wel een oplossing is, maar dat daar weer andere problemen aan kleven, want dan krijgt de oudere bestuurder of de bestuurder met bijvoorbeeld reuma de klep niet meer dicht. De veren voldoen voor ons europese klimaat en bij extremen zul je even zelf op moeten letten anders stoot je je hoofd. En ja is mij ook al gebeurd. Maar goed, als je zwaardere veren zet is het volgende probleem weer dat de klep zo zwaar dicht gaat dus het is toch nooit goed
KiaVenga12 Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 (edited) ..... Edited January 9, 2011 by KiaVenga12 eventueel storende grap verwijderd
Smart Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 We moeten proberen niet te willen vertellen wat een ander moet doen. Soms komt het voor dat je snel iets in de auto wilt zetten en dan kan je door de gasveren - met deze koude temperaturen - je hoofd flink stoten wanneer je ervan uitgaat dat de klep gewoon normaal omhoog gaat. Dat iemand daarbij gewond raakt moeten we dan ook serieus benaderen en niet afdoen als 'eigen schuld, dikke bult'. Het zou je eigen kind maar wezen, of je eigen hoofd....... Een grap maken is leuk, maar niet ten koste van iemand!
Recommended Posts