Jump to content

Aanlopende remmen


hielke

Recommended Posts

Ik heb al enige tijd last van een vreemd geluid bij hoge snelheid. Het lijkt een zoef/zoef geluid en bij het nemen van bochten op een rotonde alsof er iets aanloopt. Nu heeft de garage eindelijk geconstateerd wat het zou kunnen zijn. De voorremen lopen aan. Oplossing het vervangen van de remklauwen. Duur geintje. Maar wat ik me nu afvraag is zoiets wel normaal voor een auto van net 4 jaar oud, 12dkm per jaar, voornamelijk snelweg en een redelijk normaal rij en remgedrag. Auto is altijd bij dealer onderhouden.

Link to comment
Share on other sites


Zoiets heb ik ook eens gehad en toen zat er een kiezelsteentje tussen de remschijf/-klauw. Deze veroorzaakte ook zo'n geluid.

Link to comment
Share on other sites


Hallo Hielke, welkom hier.....

Het aanlopen van remmen kan meerdere oorzaken hebben.

Je rem pedaal kan iets blijven hangen en ook in het stelsel van de leidingen kan wat mis zijn.

Remklauwen zitten aan het eind van het remproces.

Ik zou even voor een second opinion naar een 2e garage gaan

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


lopen bijde voorremmen aan of maar 1 kant, als het maar 1 kant is, laat de garage dan ook controleren of 1 rem aan de achterkant (kruislings) aanloopt. Ik heb zelf al een paar keer een hoofdremcilinder vervangen omdat die bleef hangen, rechts voor en links achter lopen dan aan.

mocht er inderdaad 1 rem aan de voorkant en 1 rem aan de achterkant aanlopen kunnen ze eventueel even het ontluchtingsnippel een slagje open draaien, komt de rem dan vrij zou ik eerder voor de hoofdremcilinder gaat als voor 1 remklauw...

Link to comment
Share on other sites


Volgens de garage lopen beide voorremmen aan, ze zijn na een kort ritje gloeiend heet. Mij lijkt dat dan ook de remblokken behoorlijk zouden moeten slijten en dit ook zichtbaar moet zijn in de vorm van extra vervuiling.

De reden waarom ik duidelijkheid wil hebben is dat ik de zaak niet vertrouw. Of de garage weet niet wat ze moeten doen of ze zijn uit om mij een hoop geld uit de zak te kloppen.

Het is namelijk zo dat ik een paar weken geleden met dezelfde klachten ook al in de garage ben geweest. Een zoef/zoef geluid bij hoge snelheden en bij het naar links en naar rechts sturen op bijvoorbeeld een rotonde.

Men heeft toen de rechter remklauw gangbaar gemaakt (gereinigd) en de bougiekabels vervangen:confused:. Daar zou volgens hen het probleem zitten. Een proefrit is er niet mee gemaakt.

Niet dus. Nu is het argument van het vervangen van de bougiekabels dat de bougies door het aanlopen van de remmen harder moeten werken en de kabel slijt. Lijkt mij onzin.

Nu ben ik niet goed onderlegd als het gaat om autotechniek maar ik heb begrepen dat in de remklauw de remblok(ken) zit(ten) en deze de remschijf die op de as/wiellager zit in hun greep nemen wanneer een rem bekrachtigd wordt.

Is deze remklauw te verstellen of is dit een vast geheel. Ik heb het idee dat die klauwen schoon te maken zijn en opnieuw afgesteld kunnen worden. Het argument van vervangen zal wel zijn dat ze heet en daardoor vervormd zijn.

Mogelijk begrijpen jullie uit bovenstaand verhaal waarom ik mijn bedenkingen heb.

Een second opinion zou inderdaad kunnen. Maar graag had ik wat meer informatie gehad hoe die remmen precies werken. Wie?:P

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Volgens de garage lopen beide voorremmen aan, ze zijn na een kort ritje gloeiend heet. Mij lijkt dat dan ook de remblokken behoorlijk zouden moeten slijten en dit ook zichtbaar moet zijn in de vorm van extra vervuiling.

De reden waarom ik duidelijkheid wil hebben is dat ik de zaak niet vertrouw. Of de garage weet niet wat ze moeten doen of ze zijn uit om mij een hoop geld uit de zak te kloppen.

Het is namelijk zo dat ik een paar weken geleden met dezelfde klachten ook al in de garage ben geweest. Een zoef/zoef geluid bij hoge snelheden en bij het naar links en naar rechts sturen op bijvoorbeeld een rotonde.

Men heeft toen de rechter remklauw gangbaar gemaakt (gereinigd) en de bougiekabels vervangen:confused:. Daar zou volgens hen het probleem zitten. Een proefrit is er niet mee gemaakt.

Niet dus. Nu is het argument van het vervangen van de bougiekabels dat de bougies door het aanlopen van de remmen harder moeten werken en de kabel slijt. Lijkt mij onzin.

Nu ben ik niet goed onderlegd als het gaat om autotechniek maar ik heb begrepen dat in de remklauw de remblok(ken) zit(ten) en deze de remschijf die op de as/wiellager zit in hun greep nemen wanneer een rem bekrachtigd wordt.

Is deze remklauw te verstellen of is dit een vast geheel. Ik heb het idee dat die klauwen schoon te maken zijn en opnieuw afgesteld kunnen worden. Het argument van vervangen zal wel zijn dat ze heet en daardoor vervormd zijn.

Mogelijk begrijpen jullie uit bovenstaand verhaal waarom ik mijn bedenkingen heb.

Een second opinion zou inderdaad kunnen. Maar graag had ik wat meer informatie gehad hoe die remmen precies werken. Wie?:P

wat versta jij onder een zoef/zoef geluid?

De remklauw valt niks aan te stellen voor de rest. Het kan wel helpen om de remblok houders goed schoon te schuren en licht in te vetten met kopervet.

Als ze de remklauw los hebben liggen kunnen ze meteen voelen of de glijbuisjes van je remklauw nog goed soepel heen en weer gaan..

Ook als de remklauw nog los ligt kunnen ze heel zachtjes je rem intrappen en kijken of de remcupjes zichzelf een klein stukje terug trekken als ze de rem weer los laten

Link to comment
Share on other sites


ik zou zowiezo eens overwegen om naar een andere garage te gaan, aangezien ze een bougiekabel vervangen en dan de uitleg dat die zou slijten doordat er rem aanloopt.

De bougiekabels van een picanto moeten wel eens vervangen worden, maar de klachten zijn dan vooral van hikken/stoten..

Link to comment
Share on other sites


Nu is het argument van het vervangen van de bougiekabels dat de bougies door het aanlopen van de remmen harder moeten werken en de kabel slijt. Lijkt mij onzin.

... klopt helemaal ... en nu de euro op zijn eind loopt zal dit voorzeker een negatieve werking hebben op de glans van je lak ... volgens mij twee mogelijkheden die beiden het gevolg zijn van te weinig

Link to comment
Share on other sites


... klopt helemaal ... en nu de euro op zijn eind loopt zal dit voorzeker een negatieve werking hebben op de glans van je lak ... volgens mij twee mogelijkheden die beiden het gevolg zijn van te weinig
Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Sorry, misschien mijn probleem, maar ik kan je soms niet helemaal niet volgen?:-(

dat verhaal over de euro en de lak staat op het verhaal van de bougie kabels.

Die gaan niet kapot door dat de remmen te hard moeten werken...

En voor de rest moet je je remmen los houden door ze ook daadwerkelijk te gebruiken. Dat nieuwe rijden is leuk voor je brandstof verbruik etc. maar je remmen vinden het niet leuk hoor

Link to comment
Share on other sites


... klopt helemaal ... en nu de euro op zijn eind loopt zal dit voorzeker een negatieve werking hebben op de glans van je lak ...

en het is 's avonds kouder dan buiten......

Fraai stukje proza HAHAHA!

Maar eh..... hielke, zoek eerst even andere garage voordat je er duiten in gaat gooien.

Link to comment
Share on other sites


Ja dat overweeg ik serieus. Volgende stap in dit verhaal zal wel een neiuwe remcilinder worden heb ik zo'n idee. Op deze merkdealer heb ik niet zo meer.

Dat nieuwe rijden valt wel mee. Je moet toch mee in het verkeer en zo af en toe duikt er wel eens een idioot op die van de 3e linkerstrook nog snel even de afrit wil nemen waardoor je wel eens flink in de ankers moet.

Ontopic maar weer.

Bougiekabels: duidelijk, is dus 3 letterwoord-verhaal van de garage. Remklauwen zouden ook gereinigd kunnen worden en ingevet met kopervet.

Dank alvast voor jullie reacties

Link to comment
Share on other sites


Vandaag de remklauwen eraf gehaald om de zaak eens goed te bekijken.

De remblokken uit de houders gehaald en zien er goed uit, niet versleten en geen vreemde beschadigingen of rare krassen. De remschijven zien er ook strak uit en voor zover te beoordelen door een "leek" geen vervorming.

Met een houten blokje en een grote tang de plunjer of hoe dat ding ook heten mag in zijn behuizing gedrukt en terug laten komen. Blijft niet hangen. Geen lekkage van remvloeistof geconstateerd.

Alles met een borstel schoongemaakt en wat gereinigd met remmenreiniger. De remblokken aan de achterkant ingevet met kogellagervet bij gebrek aan kopervet. Is bestand tot 120 graden celcius. Binnenkort wel vervangen door kopervet. Vervolgens proefritje gemaakt. Het eerste stuk werkte de remmen niet lekker maar dat kwam door de reiniger om de remschijf. Na wat keren voorzichtig rijden en remmen was dit over. Stuk snelweg en wat bochtenwerk op een parkeerterrein heb ik niet het gevoel dat er iets aanloopt. Remschijven voelde wel warm aan. Maar hoe heet dat die mogen worden weet ik niet.

Mijn vriendin van wie de wagen is hoort nog steeds een geluid wanneer de wagen 120 rijdt. Het is een beetje een zwaar geluid wat opkomt en vrij kort daarna verdwijnt. Als het is wat ik hoor heeft het niets met de remmen te maken maar volgens mij meer iets met het resoneren van iets wat vervolgens uitdempt en weer onstaat. Nu rij ik zelf zelden met de picanto en is het voor mij lastig te beoordelen of het een afwijkend geluid is en waar het eventueel vandaan komt.

Het is me wel opgevallen dat er best wel veel roest zit bij de onderdelen van de wielophanging en de bouten aan de onderzijde van de auto. Is dit een Kia-kwaaltje. Ik heb dat bij mijn eigen auto's nog nooit zo erg gezien.

Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...

De problemen zijn inmiddels goeddeels opgelost.

De wagen is aangeboden bij een andere garage voor een second opinion.

In eerste instantie hebben we uitgelegd wat er aan de hand was en wat de reden was voor een second opinion. Het is maar goed dat ze niet op stoelen zaten anders waren ze er waarschijnlijk vanaf gerold na het verhaal over de bougiekabels.

De monteur heeft eerst een proefrit gemaakt met de auto samen met mijn vriendin. Hij had in no-time in de gaten dat het vreemde geluid wat zij hoorden van de achterkant van de auto vandaan kwam en waarschijnlijk van de wielen. Daarnaast hoorde hij ook nog een geluid van aanlopende remmen, eveneens aan de achterkant. Nu is het zo dat mijn vriendin maanden geleden een klapband gehad heeft (in een dergelijk geval heb je ook niets aan dat setje van een compressor en een spuitbus en moet je gewoon een reservewiel hebben) en is de band vervangen door een nieuw exemplaar.

De wagen is vervolgens op de brug gezet en de wielen zijn er afgehaald om ze van plaats te wisselen. Inderdaad bleken ook achter de remmen aan te lopen. Na het weer monteren van de wielen is er weer proef gereden en het vreemde geluid was en bleef weg.

De monteur vond het vreemd dat de auto zo abrupt remde wanneer het rempedaal maar aangeraakt werd. Voor mij was dat al van begin af aan de reden geweest waarom ik niet graag in de Picanto reed. Mijn vriendin was aan dat remgedrag gewend. Zijn vermoeden was dat de remmen voortdurend bekrachtigd bleven, mogelijk als gevolg van een verkeerd afgesteld rempedaal. Al snel bleek dat aan het rempedaal niets te verstellen was. De monteur gaf aan dat hij graag het euvel wilde vinden en daarom werd afgesproken dat de auto op een later moment nog een keer gebracht zou worden. Hij gaf al aan dat het zeer waarschijnlijk niet aan de remklauwen zou liggen.

In de tussentijd belde de eerste garage met de mededeling dat de remklauwen binnen waren en er een afspraak gemaakt moest worden omdat dit belangrijke onderdelen voor de auto waren. Omdat ik wakker gebeld was omdat ik ziek op bed lag was ik niet al te helder maar heb ik de mevrouw in kwestie aangegeven dat de auto bij een andere garage aangeboden was voor een second opinion omdat we niet overtuigd waren van de noodzaak van het vervangen van de remklauwen en dat afhankelijk van de uitkomst de klauwen vervangen zouden worden. De enige reactie die eraf kon was

Link to comment
Share on other sites


Krankzinnig verhaal en geen beste beurt van de merkdealer. Wie ?? Het kan geen kwaad naam en plaats te noemen lijkt mij. Anderen zijn dan gewaarschuwd en ook de dealers kijken wel eens op dit forum (weet ik uit betrouwbare bron). Ik zou als ik jou was dit fraaie proza (wellicht in iets gewijzigde vorm) ook toezenden aan de importeur. En (als je die hebt) je rechtsbijstandverzekering in ieder geval even bellen.Altijd makkelijk bij dit soort geschillen. Zij hebben daarvoor standaard briefjes en dat weerhoudt de andere partij meestal wel van verdere actie. Je kunt hen in ieder geval erop wijzen dat met hun advies van vervanging van de bougiekabels er een gevaarlijke situatie zou blijven bestaan met het remsysteem van jullie auto.

Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...

De auto rijdt nu uitstekend, de remmen zijn prima doseerbaar.

De dealer heeft een stevige brief gekregen en zoals verwacht hebben we weinig zeggend

briefje terug gekregen. De toonzetting van het antwoord vind ik behoorlijk arrogant. Over het vervangen van de bougiekabels wordt beweerd dat de klant (mijn vriendin dus) aangegeven zou hebben dat de motor bij stationair toerental onregelmatig zou lopen. Dit is een regelrechte leugen want er is aangegeven dat er vreemd geluid hoorbaar was bij hogere snelheden.

Over de geconstateerde gebreken en de oplossingen wordt gemakshalve maar gezegd dat men hierover geen nadere mededelingen kan doen omdat men geen inzicht inzake de reparatie heeft. Wat door ons geschreven wordt is dus blijkbaar niet belangrijk, interessant of niet ter zake doend.

In mijn brief heb ik ook aangegeven dat ik het ook niet netjes vond dat men zonder te vragen of achteraf te melden de kentekenplaathouder, met daarop de naam van de dealer die de auto geleverd heeft en inmiddels failliet is, heeft vervangen door een exemplaar met de naam van deze dealer. Men begrijpt blijkbaar niet dat dit eigenlijk een geval van verduistering is en wij daarnaast niet van plan zijn voor hen reclame te maken.

Het enige positieve is dat men de gestuurde rekening van de remklauwen heeft gecrediteerd. Hierin heeft men de eerste verstandige keuze gemaakt in heel het verhaal. De opmerking dat men betreurt dat de zaak zo gelopen is geloof ik niet.

Ik begrijp best dat er fouten gemaakt worden, maar in dit geval zou de rekening gewoon bij de klant gelegd worden. Iets beter nadenken door de monteur en niet zo maar klakkeloos iets vervangen had er voor kunnen zorgen dat de zaak anders gelopen had. Dit bedrijf is in ieder geval mijn vriendin als klant kwijt en ikzelf zal ook nooit een auto bij dit bedrijf kopen, laat staan dat wij dit bedrijf aan andere zullen aanbevelen. De Top Dealer Award zullen ze van mij betreft nooit krijgen. De zekerheid die ik bij dit bedrif heb is dat ik ze niet kan vertrouwen.

Of het zin heeft Kia Nederland van dit alles op de hoogte te stellen durf ik te betwijfelen.

Link to comment
Share on other sites


Na het lezen van deze topic ben ik erg benieuwd welke garage dit precies is geweest.

Hier zitten we met bijna precies hetzelfde probleem. Onze picanto is 4 jaar oud en de klachten bestaan al 1.5 jaar. Was het eerst niet de bougies, toen was het de koppeling en daarna de remklauwen. Dat heeft ons tot nu toe erg veel geld gekost. Nog steeds klachten met rijden en nu schijnt het de remcilinder te zijn. Wat de kosten van dit laatste zijn moeten we nog horen....

Op de km teller staat trouwens nog geen 20 duizend km. Is echt een boodschappen autootje en om de kids naar school te brengen.

Zijn de officiele kia garages nou zo slecht of is er werkelijk een mankement wat vaker voorkomt?

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

of laat ik het anders zeggen.. slechte monteurs.. als je na een proefrit niet door hebt dat het probleem nog niet opgelost is (of je hebt het wel door maar geen zin om verder te zoeken!?) dan ben je een slechte monteur

Link to comment
Share on other sites


Ik heb zitten twijfelen om de naam van het betreffende bedrijf hier te noemen, maar nadat ik het antwoord nog eens had gelezen en kijkend naar de energie die het gekost heeft om zelf tot een goede oplossing te komen zal ik vertellen dat het om een Kia-dealer in Oosterhout gaat. Degene die hier goede ervaring heeft moet zeker terug gaan, degene die twijfelt kent nu mijn verhaal en zal zelf een oordeel moeten vellen.

Link to comment
Share on other sites


De naam erbij helpt echt om verwarring te voorkomen.

Er zijn ook namelijk Kia garages dealer-af en er zijn ook Kia service punten.

Maar eh.....deze toevallig ?? http://www.autoweek.nl/myreviewdealer.php?id=4947

Ongelofelijk verhaal en goed dat dealer/werkplaats 2 het dus wel goed hebben opgepakt met behoorlijke monteurs.

Van het stukje van Karen (http://www.kiaclub.nl/showpost.php?p=39121&postcount=18) krijg ik ook kromme tenen.

Die auto is amper 4jaar oud met 20K op de teller en heeft (net buiten de garantie ?)

veel geld gekost.

20.000km ! dat KAN dus niet en is net als bij jou onwil of onkunde van de dealer/werkplaats.

Suc6

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

Ja BW maar met dat verhaal van Karen zou ik ook niet akkoord gaan! Probleem is ruim binnen de garantie aangegeven en nooit naar behoren opgelost.

Wij hebben vorige week bij een auto een onderdeel op kosten van iveco mogen vervangen ondanks dat het voertuig al bijna 4 jaar oud was en er maar 2 jaar garantie op de auto zit!

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...