Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Kan iemand mij helpen? Ik heb een jaar geleden een mooie Kia sportage 2.0 op gas fx gekocht. De auto was toen 2 jaar oud en had 47.000 km op de teller. Een plaatje reed geweldig maar de tweede dag dat ik hem had hoorde ik een klein rateltje. Mee terug geweest naar de Bovag garage. Niet te vinden tot 2 maal toe is hij daar geweest. Later nog 2x bij de Kia dealer geweest niet te vinden. De ratel was moeilijk hoorbaar, zodra je ging rijden verdween deze en was vaak pas de andere ochtend eventjes te horen. Deed mij aan een spanband denken, leek niet ernstig. Volgens de Kia dealer viel het dan ook wel mee.

Afgelopen juni is de auto voor een grote beurt bij de dealer geweest. 1100 euro inclusief kleppen stellen. Ze hadden weer naar de ratel gezocht, alleen de kantoor mensen konden deze horen de monteurs niet!

Na de grote beurt was de motor een dag muisstil, maar vanaf dat moment werd het met de dag erger en een maand later klonk de motor als een diesel, de hele auto trilde. Terug naar de dealer hebben 2 dagen gezocht snapten er niets van. De importeur erbij gehaald en die zei keihard. Dat krijgen al deze Sportages rond deze stand als je de kleppen dan ook nog stelt gaat het extra hard. Ja dom van u dat u hem op gas heeft gekocht daar kunnen ze niet tegen!?

Kosten

Guest Jantje
Posted

Heb je alle rekeningen van de voorgaande reparaties/zoek tochten nog?

Naar de bovag stappen of je rechts bijstand en laat hun maar kijken wat er te doen valt hier..

Posted

Ja rekeningen, alles heb ik.

Nu is de Kia dealer veranderd van eigenaar waardoor er volgens hun geen gegevens meer zijn in hun log. Klinkt als een smoes, gelukkig heb ik alle rekeningen en onderhoudsboekjes.

Maar ai geen rechtsbijstand verzekering, ik sta er dus alleen voor.

Posted

oef, dat is allemaal niet best en ook geen rechtsbijstandverzekering, maarre...misschien lid van de anwb waarna je 't probleem met hen kan voorleggen? 't is maar een suggestie.......sterkte!

Guest Jantje
Posted

Is de garage lid van de Bovag? dan kan je het daar altijd neer gooien..

Posted

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips.

Ik heb het Bovag bedrijf gebeld en die is nu bezig voor mij. Volgens hem wordt het wel moeilijk want een Bovag garantie is een half jaar en daar zit ik ver overheen.

Verder klinkt de geschillen de commissie goed, daar ga ik ook mee bezig.

Wordt vervolgd...

Groeten,

Boudewijn

• 2 weeks later...
Posted

Hallo,

De status van mijn Kia reparatie is momenteel dat de dealer 600 euro in mindering brengt wat heel netjes is, maar dat de importeur van geen wijken weet.

De nieuwe smoes van de Kia importeur is dat de auto een keer olie ververst is door een Bovag bedrijf en dat daarmee alle garantie vervalt.

Dus wees gewaarschuwd, ververs je een keer olie bij Kwik-Fit of waar dan ook dan vervalt je garantie volledig.

Monteurs lieten me weten dat Kia een onbetrouwbare arrogante zakenpartner is. Dat vind ik nogal wat.

Dus nu verder met de geschillencommissie.

Gr.

B.J. de Jong

Posted
Hallo,

De nieuwe smoes van de Kia importeur is dat de auto een keer olie ververst is door een Bovag bedrijf en dat daarmee alle garantie vervalt.

Dus wees gewaarschuwd, ververs je een keer olie bij Kwik-Fit of waar dan ook dan vervalt je garantie volledig.

Dit zijn blijkbaar smoezen die niet meer opgaan

http://www.automotive-online.nl/home/7406-nieuwe_ber_aangenomen.html

In iedergeval wel succes met je probleem.

groeten Raymond

Posted
Hallo,

Dat is absolute kul !

In NL mag je ook v

Posted
Ja rekeningen, alles heb ik.

Nu is de Kia dealer veranderd van eigenaar waardoor er volgens hun geen gegevens meer zijn in hun log. Klinkt als een smoes, gelukkig heb ik alle rekeningen en onderhoudsboekjes.

Maar ai geen rechtsbijstand verzekering, ik sta er dus alleen voor.

Wat dacht je van buro voor rechtshulp / Juridisch Loket :wink: link:

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Succes ;-):cool:

Posted

Super deze reacties!

Gisteren kon ik de auto ophalen, ze zouden me bellen wanneer!?

16.00 heb ik even gebeld.

Het verhaal van de dealer was weer anders. Een koprevisie kan niet bij een Sportage, stalen klepzetels zorgen ervoor dat de kleppen binnen 50.000 km verbrand zijn? Een nieuwe kop is besteld kan nog wel een week duren. Als de nieuwe kop erop zit om de 15.000 km kleppen controleren en om de 30.000 km kleppen stellen, dat is duur onderhoud per jaar.

Dit is niet volgens de afspraak! Weer een ander verhaal, dat stalen klepzetels niet werken. Meteen gasbedrijf gebeld en een revisie bedrijf in de buurt. Hun reactie, stalen klepzetels is de enige manier, ze hadden al veel Sorento's en Sportages hiervan voorzien en geen problemen tot nu toe. Geloof de dealer niet!

Wie moet ik nou geloven? Heeft iemand ervaring met gereviseerde koppen en stalen klepzetels?

Groeten,

Boudewijn:confused:

Guest Jantje
Posted

Ik zou eerder een revisie bedrijf geloven dan een dealer.

Posted

denk dat het verbranden van de kleppen meer te maken heeft met de rijstijl. het is zo dat de kleppen iets warmer worden bij gas gebruik. vergeet niet flashlube te laten installeren na het reviseren van de kop. het kost ongeveer 2 cent per liter meer en zorgt dat de klepen beter gesmeert worden. het een en ander zorgt voor een langere levensduur van de kleppen. maar het is onzin dat de kleppen na 50000 km verbranden. zelfs bij een erg vlotte rijstijl moeten ze zeker 100000 km meegaan.

kijk bij flashlube goed uit wat de inbouw kosten zijn.ik was 200 euro kwijt voor de electronische unit. het werk goed en je word gewaarschuwt als je moet bijvullen.

ledje in de auto.

mvg Hank

Posted (edited)

---- zie het net, erg oud topic ----

---- adviezen vermoedelijk niet meer nodig. weer verwijderd ----

Edited by hms
Posted
---- zie het net, erg oud topic ----

---- adviezen vermoedelijk niet meer nodig. weer verwijderd ----

Erg oud topic??? Gestart op 9 augustus 2010!!

Posted

Nee hoor dit begint een soap te worden.

De stand van zaken is nu dat er een gaskop van gemaakt wordt.

Ik heb de importeur de pdf's opgestuurd die ik van jullie had gekregen. Dus garantie weigeren op grond van een olie ververs beurt door een Bovag bedrijf lukt ze niet!

Maar de Kia importeur heeft iets nieuws bedacht. De kop is geen originele Kia kop. Mijn vraag hoe weten jullie dat. Niet maar u moet bewijzen dat het de originele kop is! Nou er staat Kia op! Dus u heeft er zelf aan gesleuteld? Nee dat zag ik bij de Kia Dealer in de garage! Nou dat is geen bewijs dat de kop origineel is.

Hier zijn geen woorden voor. O ja wel: TUIG.

Guest Jantje
Posted

Wacht even dus volgens hun is de kop al eerder vervangen?!?

Dan is dat onder garantie gebeurd lijkt mij, een nieuwe kop binnen 70.000km.... dus dan heeft of een dealer geen originele kop gebruikt of hun lullen uit hun nek, ik denk het laatste..

Ik ga mijn kia maar is verkopen denk ik zo :roll:

Posted

Nee ik moet bewijzen dat de kop niet eerder vervangen is!

Maar hoe moet je dat nu bewijzen? Mijn Kia dealer begrijpt dit ook niet, volgens hun is de kop origineel. Maar de Kia importeur wil dat ik dat bewijs met de originele aankoopnota toen hij nieuw is aangeschaft. Ze weten dat ik de tweede eigenaar ben.

Mijn dealer denkt dat er nog veel meer Kia's met dit probleem gaan komen en dat ze daarom zo moeilijk doen. Want dan komen er veel protesten. Ook al is er nog niets aan de hand, je moet elke 15.000 km de kleppen controleren en zeker elke 30.000 km de kleppen stellen. Dan houdt de kop het ongeveer 70 tot 80.000 km uit. Volgens de dealer halen de koppen vaak niet meer dan 60.000 km.

Volgens mij wordt dit het volgende item dat ik met rekeningen moet aantonen dat de kleppen steeds zijn gecontroleerd en de kleppen om de 30.000 km zijn gesteld. Maar dat hebben ze er niet bij verteld, ook niet dat dat verplicht is om garantie te houden.

Als je dat van te voren weet koop je een diesel of een ander merk.

Guest Jantje
Posted

dat ben ik helemaal met je eens bjdejong.

Maar vooral vanwege het feit dat je de 2e eigenaar bent kan je niks bewijzen, tenzij je kan achterhalen waar hij altijd in onderhoudt is geweest.

Je kan dan bij hun de onderhouds historie achterhalen en dus ook of de kop al eens vervangen is.

Als ze daar de kleppen nooit gecontroleerd/gesteld hebben dan moet je toch ook eens een balletje naar hun gooien, want zij MOETEN zich houden aan de door kia opgelegde onderhouds schema's.

Posted (edited)

Je wordt dus al heel snel slachtoffer van dealers die de kantjes er vanaf lopen qua onderhoud. Het is te gek dat je eigenlijk een logboek moet bij houden van je bezoekjes aan de garage en hun antwoorden.

Als je onderhoudsboekje bijgewerkt is, heeft er toch iemand getekend voor onderhoud volgens het voorgeschreven schema. Dat is dan degene die in principe nalatig is geweest, of zie ik dat verkeerd?

Edited by masimo
Guest Jantje
Posted

Ik zie hier toch een diep trieste conclusie boven komen drijven en dat is dat die kia motoren gewoon bar en bar slecht zijn.. deze sportage motoren, de 2.4 benzine motoren van de sorento..

Dat doet mij toch vrezen wat er mij en vele andere te wachten staat met de 1.4 in de ceed's en venga's.. en vooral met die "7 jaar garantie".. ja ik kan ook 7 jaar garantie roepen en vervolgens elke claim afwijzen..

Posted

De motoren zijn niet zozeer slecht maar de Sportage heeft kleppen die niet zelfstellend zijn. Dit betekent dat als je ze niet geregeld stelt ze inslijten. Dit stellen was 30 jaar geleden eenvoudig en dan ging het om 8 kleppen. Nu gaat het om 16 kleppen en er moet veel meer gedemonteerd worden. Uurlonen zijn duurder.

Daarbij komt dat 30 jaar geleden lood in de benzine zat waardoor je kleppen niet zo heet werden. Tegenwoordig zijn de milieu eisen scherper waardoor het mengsel schaal is en de motor eigenlijk perfect loopt maar loeiheet wordt. Zijn de materialen ook nog lichter en goedkoper voor kosten- en gewichtsbesparing.

Allemaal factoren waardoor moderne auto's en LPG niet samen gaan.

Nu schijnt er Flashlube te zijn volgens de gasleveranciers de oplossing ism een koprevisie. Zodra mijn Sportage klaar is komt dat er in.

Leverde Kia de Sportage met zelfstellende kleppen dan zou de kans op inbranden veel kleiner zijn. Ik weet niet hoe het met de andere modellen zit?

Bij Mitsubishi heeft de SpaceStar wel zelfstellende kleppen maar de Outlander weer niet.

De reden is mij niet duidelijk waarom ze bij sommige SUV's geen zelfstellende kleppen hebben.

Wat die dealers betreft die horen het onderhoud in een centrale computer in te voeren. Dat heeft de vorige Kia dealer van mijn auto niet gedaan, maar nu blijkt mijn eigen Kia dealer doet dat dus ook niet en dan ben je inderdaad de pineut.

Ben trouwens tegen een interessante site aangelopen:

http://motoresdelmundo.com/nl/detail/153

Kost een kop voor een Sportage ex. btw en verzendkosten € 700,-

Als dat de kop is voor mijn auto is de techniek best wel oud 1994.

Zijn ook hele motoren te kopen.

Posted (edited)

Een ontzettende dooddoener is dat gas is om op te koken, HAHA!

Ik heb ruim 20 jaar lpg ervaring.

Met mijn Chrysler Voyagers heb ik MEGA problemen gehad.

Dat merk werd rond 1988 in de markt gezet en werkelijk, niets was te veel.

Alles garantie, leenauto's en meer.

Maar nadat ik echt vrienden begon te krijgen in die garage vond ik het wel genoeg.

Maakt niet uit wat voor gas installatie, dat FlashLube is ook

Edited by bigwade