bigwade Geplaatst 27 September, 2010 Geplaatst 27 September, 2010 vind vaak dat wat hij zegt waar is maar soms komt hij uit de hoek als een onervaren rijder die niet weet waar hij het overheeft. Nou Hank, da's niet waar Jantje weet heel goed waar hij het over heeft maar heeft zijn eigen MENING. En goh, dat mag hier dus, haha! De middenweg is heel simpel. Als je het kan veroorloven en kan stallen koop een setje winterwielen en laat ze op de juiste tijd monteren. Zomerwielen met kekke velgen lekker binnen, prutwielen met meer grip op je auto. win/win lijkt me Slijtage wordt door beide setjes gedeeld, dus je bent amper een dief van je eigen zak. Quote
hankpeters Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 Nou Hank, da's niet waar Jantje weet heel goed waar hij het over heeft maar heeft zijn eigen MENING. En goh, dat mag hier dus, haha! De middenweg is heel simpel. Als je het kan veroorloven en kan stallen koop een setje winterwielen en laat ze op de juiste tijd monteren. Zomerwielen met kekke velgen lekker binnen, prutwielen met meer grip op je auto. win/win lijkt me Slijtage wordt door beide setjes gedeeld, dus je bent amper een dief van je eigen zak. hij mag zijn mening geven. graag zelfs. maar ook een mening hoeft niet vol onwaarheden te staan. zoals je zelf al zegt" Als je het kan veroorloven en kan stallen koop een setje winterwielen en laat ze op de juiste tijd monteren. Zomerwielen met kekke velgen lekker binnen, prutwielen met meer grip op je auto. win/win lijkt me Slijtage wordt door beide setjes gedeeld, dus je bent amper een dief van je eigen zak." ook heb je tegenwoordig lichtmetalen velgen met een extra coating zodat ze beter bestand zijn tegen pekel. verder hoop ik dat het forum gebruikt wordt om andere te helpen. dus ideeen en tips die waar we iets aan hebben. ik hoop zeker dat de aanwezige monteurs en verkopers van auto's en onderdelen door gaan met hun tips. mvg Hank Quote
Jantje.2 Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 hij mag zijn mening geven. graag zelfs. maar ook een mening hoeft niet vol onwaarheden te staan. zoals je zelf al zegt" Als je het kan veroorloven en kan stallen koop een setje winterwielen en laat ze op de juiste tijd monteren.Zomerwielen met kekke velgen lekker binnen, prutwielen met meer grip op je auto. win/win lijkt me Slijtage wordt door beide setjes gedeeld, dus je bent amper een dief van je eigen zak." ook heb je tegenwoordig lichtmetalen velgen met een extra coating zodat ze beter bestand zijn tegen pekel. verder hoop ik dat het forum gebruikt wordt om andere te helpen. dus ideeen en tips die waar we iets aan hebben. ik hoop zeker dat de aanwezige monteurs en verkopers van auto's en onderdelen door gaan met hun tips. mvg Hank Ik denk dat ik meer dan genoeg heb onderbouwd voor mezelf. Ik heb afgelopen winter met alle sneeuw en gladheid gewoon bijna elk weekend probleemloos heen en weer gereden tussen Utrecht en Groningen. Ik heb ook sinds dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit problemen gehad met gladheid en ik heb nooit winterbanden gebruikt. En als je er niet tegen kan dat iemand een eigen mening over iets heeft, kruip dan lekker terug in je holletje waar je al die tijd gezeten hebt sinds je je bedreigt voelde door alex omdat je je bestelde stickers niet af wou nemen. Mazzeeelllll Quote
frankia Geplaatst 28 September, 2010 Topic Starter Geplaatst 28 September, 2010 ik geloof dat ik een flinke discussie in gang heb gezet. ik heb ondertussen z.g.a.n. 15" stalen velgen en doppen van Kia C`eed op de kop getikt voor een zacht prijsje.Nu nog bandjes erop en monteren die handel.Laat dan de winter maar komen.Is er enige regelgeving wat betreft de snelheidsindex van een band voor een auto????Nu heb ik V en ik wil T banden erop leggen. Frankia C`eed seven phoenix silver. Quote
Jantje.2 Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 ja de fabrikant stelt voor een voertuig een bepaalde snelheidsindex letter voor voor het voertuig. Je mag niet lager gaan deze aanduiding, hoger mag natuurlijk wel. Quote
Richard Limburg Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 ja de fabrikant stelt voor een voertuig een bepaalde snelheidsindex letter voor voor het voertuig. Je mag niet lager gaan deze aanduiding, hoger mag natuurlijk wel. even ter aanvulling een site waar deze tabel vermeld staat. http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/snelheidsindex.htm Quote
frankia Geplaatst 28 September, 2010 Topic Starter Geplaatst 28 September, 2010 Dank je voor de info.De indexcodering weet ik wel ,maar ik wil op mijn C`eed SW 1.4 Seven 15" velgen met 195/65 banden leggen.mag ik dan T of nog lager in plaats van V gebruiken omdat ik in de winter deze snelheid nooit haal. Quote
scorpioshuma Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 (aangepast) Ik geloof dat het wel lager mag, maar ik zal het even voor je opzoeken. Edit: Van site autowereld: Technische specificaties Kia Cee 28 September, 2010 aangepast door scorpioshuma Quote
scorpioshuma Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 omdat ik in de winter deze snelheid nooit haal. Rij je in de zomer dan wel tot 240km/h ??? Quote
frankia Geplaatst 28 September, 2010 Topic Starter Geplaatst 28 September, 2010 als het kan nog wel harder,en het liefst met de caravan erachter. Quote
Jantje.2 Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 Scorpio: hang me er niet aan op hoor, maar volgens mij is een foute snelheids index op de band wel apk afkeur. Quote
HobbyRobby Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 Dus... voor de APK snel de zomerbanden erop! Quote
bob Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 Dank je voor de info.De indexcodering weet ik wel ,maar ik wil op mijn C`eed SW 1.4 Seven 15" velgen met 195/65 banden leggen.mag ik dan T of nog lager in plaats van V gebruiken omdat ik in de winter deze snelheid nooit haal. als je met een afwijkende snelheidscodering door duitsland gaat moet je een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat. http://www.anwb.nl/auto/rijden/veelgestelde-vragen,/faq-winterbanden.html Quote
scorpioshuma Geplaatst 28 September, 2010 Geplaatst 28 September, 2010 als je met een afwijkende snelheidscodering door duitsland gaat moet je een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat. Ik weet dus niet zeker of dit in NL ook zo is. Scorpio: hang me er niet aan op hoor, maar volgens mij is een foute snelheids index op de band wel apk afkeur. Zoals je zelf aangeeft: ja de fabrikant stelt voor een voertuig een bepaalde snelheidsindex letter voor voor het voertuig. Je mag niet lager gaan deze aanduiding, hoger mag natuurlijk wel. Dit is voor zover ik kon vinden gebaseerd op de Vmax van de auto en deze is 180 km/h. Vandaar dat ik aangeef dat T en H zeker zouden moeten voldoen Quote
Leon Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Op je ECC (european conformity certificat) staat de maximale snelheid van je auto. Vmax = .....km/h. Je banden moeten dus een snelheidsindexering hebben die gelijk is aan je Vmax of hoger. Nu zit er idd onder elke Cee'd met 16 inch wielen een V band (tot 240 km/h). Is gewoon een kwestie dat ze niet voor elk motortype een andere band moeten monteren. Iig van de 1.4 kun je dus gerust een T band monteren (tot 190 km/h) of een H band (tot 210 km/h) Quote
JSA Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Winterbanden zijn BEWEZEN nuttig en veiliger! Mensen die dit onzin vinden die hebben er echt geen verstand van en moeten nog veel lezen en ervaringen opdoen totdat ze er achter komen. Heb zelf mijn vorige auto met een snelheid van .. tja stapvoets.. TL gereden en een bochtje toen het glad was....! Dus als men nog een TIP hebben waar ik een goedkoop setje kan halen dan hoor ik het graag.. moet ze nl nog aanschaffen voor komende winter. Quote
Jantje.2 Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Ik zeg ook nergens dat dit niet bewezen is.. Ik zeg alleen het volgende: Mijn opa heeft 50 jaar auto gereden zonder winterbanden, nooit een ongeluk gehad door de gladheid. Mijn oma heeft 40 jaar auto gereden zonder winterbanden, nooit een ongeluk gehad door de gladheid. Mijn vader heeft nu 34 jaar zijn rijbewijs, nooit met winterbanden gereden, nooit een ongeluk gehad door de gladheid. Mijn moeder heeft nu 27 jaar haar rijbewijs, nooit met winterbanden gereden, nooit een ongeluk gehad door de gladheid. Ik heb nog nooit winterbanden gebruikt en nog nooit een ongeluk gehad door de gladheid. In mijn hele familie ken ik maar 1 persoon die winterbanden gebruikt en dat is mijn oom omdat hij in duitsland woont en werkt. Conclusie: ja winterbanden zijn misschien wel bewezen veiliger, maar ik vind ze onzin omdat ik nog nooit problemen heb gehad met de gladheid ondanks dat ik afgelopen winter met al die sneeuw een kleine 15.000 kilometer heb gereden. Mijn --> MENING <-- is dus dat het onzin is. Besides.. geef ze eens de kost mensen die winterbanden onder hun leasebak gooien en dan alsnog de auto total loss rijden omdat ze zich ineens inbeelden dat ze weer alles kunnen doen omdat ze winterbanden hebben.. Quote
bigwade Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Vanwege opwarming aarde en stijging zeespiegel was afgelopen winter ook een volstrekte vergissing.. Deze winter komt 1x in de 25 jaar voor dus Jantje, je hele familie heeft geluk gehad. Fijn om te lezen Ben toch blij met die extra wieltjes, voor mij ook de eerste keer. Het doet maar even zeer w.b. geld, haha! dat dan weer wel. Jantje, neem op tijd je pilletje en de rust en dan komt alles goed... Quote
Jantje.2 Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Ik ben rustig, ik toon mijn mening over iets en ik zeg nergens dat het niet veiliger is. Quote
Peterrrrr Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Hahaha, jouw familie rijdt alleen in de zomer of overwinteren in benidorm natuurlijk Quote
Jantje.2 Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Nee zoals ik al zei.. heb tussen eind november 2009 en begin april 2010 een 15.000km gereden.. in nederland Quote
scorpioshuma Geplaatst 29 September, 2010 Geplaatst 29 September, 2010 Nee zoals ik al zei.. heb tussen eind november 2009 en begin april 2010 een 15.000km gereden.. in nederland Een goede bestuurder anticipeert en zal niet snel ongelukken maken. Ondanks dat blijf je afhankelijk van de (on)mogelijkheden van de auto. Heb vroeger ook genoeg kilometers gemaakt in auto's zonder winterbanden en zonder ABS en zonder AWD, maar ben ook al meerdere keren heel blij geweest om de betere hulpmiddelen op of onder de auto te hebben. De beste bestuurder handelt naar de omstandigheden en neemt alle extra's die de auto bied als extra veiligheid. Onvoorziene zaken waarop je niet kunt anticiperen (of verkeerd inschat) kunnen dan toch veilig opgelost worden. Dus niet met 100 km/h over de besneeuwde weg scheuren omdat je toch winterbanden ABS en AWD hebt, want dan zal het je ook niet meer redden Quote
Jantje.2 Geplaatst 30 September, 2010 Geplaatst 30 September, 2010 En dat is precies wat de meeste mensen met winterbanden ineens weer wel gaan doen. Quote
gstar Geplaatst 30 September, 2010 Geplaatst 30 September, 2010 Ook ik heb nog nooit met winterbanden gereden en ben daarbij nog niet echt in de problemen gekomen. Wel ben ik vorige winter door gladheid bij een stapvoetssnelheid in een bocht gaan glijden en kwam hierbij tegen een stoepband tot stilstand. Deze winter krijg ik voor het eerst winterbanden onder de auto en mijn hoop hierbij is dan ook dat ik ook al pas ik op en pas ik mijn rijstijl aan aan de omstandigheden ik dan net dat beetje meer grip heb dat ik niet meer ga glijden. Afgelopen winter was het toevallig een stoepband maar het kan ook maar zo een mens, dier of andermans eigendom zijn waar je tegenaan komt en dat geeft je veel meer spijt als je denkt dat dit met winterbanden te voorkomen zou zijn geweest. Grtz.Gstar Quote
hankpeters Geplaatst 30 September, 2010 Geplaatst 30 September, 2010 En dat is precies wat de meeste mensen met winterbanden ineens weer wel gaan doen. jantje ik zou het op prijs stellen als je mijn naam niet steeds onder je antwoorden zet. je ziet dat er meer mensen zijn die het niet met je eens zijn . en het is niet om je in de zeik te zetten maar om te benadrukken dat winterbanden nut hebben en ik hoop dat als je ze niet onder je auto zet, met de wetenschap dat het beter is,dat je geen ongeluk veroorzaakt, je vergeeft het jezelf nooit meer. maar mijn naam moet onder je antwoorden uit. mvg Hank Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.