Frans de Wandelaar Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 (edited) Er is nu een website waar je kan checken of je auto die nieuwe E10 biobrandstof aankan (een gewaarschuwd mens telt voor twee), KIA staat er echter niet bij, nadat in Frankrijk al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro95 is vervangen door E10 bio-ethanol, stappen rond de jaarwisseling tankstations in Duitsland ook over op de nieuwe brandstof, die daar als 'E10' wordt aangeduid, echter niet geschikte motoren van auto's en motorfietsen kunnen serieuze problemen krijgen doordat het bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen kan aantasten. In Duitsland blijft Euro95 voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar, maar in Frankrijk is volgens de ANWB Euro95 langs de snelweg nauwelijks nog verkrijgbaar. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor het octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10% bio-ethanol. Auto's en Motoren die niet geschikt zijn voor deze brandstof zullen de duurdere E98 premiumbrandstof moeten tanken. http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/# Ik heb inmiddels een e-mail naar de contact persoon gestuurd van IVDM met de vraag of Kia nog wordt toegevoegd op hun website, zie hieronder voor hun reactie. --> Hartelijk dank voor uw mailbericht. Het is ook ons opgevallen dat uw auto niet voorkomt op de lijst zoals wij die vertaald hebben vanuit het brondocument van de ACEA (European Automobil Manufacturer’s Association). Kia komt op de lijst met geen enkel model voor. Wij adviseren u daarom om contact op te nemen met de leverancier van uw Kia. Hij of zij zal u, al dan niet via de importeur, een antwoord kunnen geven op uw vraag. Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn. Met vriendelijke groet, <-- Toen maar eens bij KIA gekeken en na wat zoekwerk vind ik onderstaande offici Edited December 15, 2010 by Frans de Wandelaar
riodriver Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 http://www.amt.nl/Nieuws/Welke-autos-lusten-nieuwe-E10-benzine.htm
riodriver Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Kia loopt achter,bij dacia/renault mag je het zelfs wel tanken.
bigwade Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Deze maatregel komt toch niet uit de lucht vallen denk ik. Dan mag je toch aannemen dat auto's geleverd v.a. 2010 op die nieuwe brandstof moeten kunnen rijden, zonder motorschade ? Zo niet dan is dit voor nieuwe Kia rijders een (dure) tegenvaller. Dank voor plaatsen Frans, voor mij is dit nieuw..
Venga1 Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 (edited) Alss dit zo is, zou dit een verschrikkelijke tegenvaller zijn. Ik hoop mijn auto toch nog een aantal jaren te kunnen rijden, maar wat als euro95 of superplus98 peperduur wordt? Bigwade, kunnen jullie hier een vraag over stellen bij jullie KIA contact persoon. Ik vind het heel apart dat KIA dit naast zich neer legt!! Leuk voor je inruilwaarde............. Edited December 15, 2010 by Venga1
bigwade Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 2 tegenstrijdige berichten: http://www.kia.com.au/pages/79/Kia_Service_-_FAQ Can I use fuel-containing ethanol in my vehicle? Kia approves the use of petrol with an Ethanol content of up to 10%. (E10) Kia warranty will not cover failures or faults due to operation on fuels with an Ethanol content greater than 10%. Discontinue using petrol blended with Ethanol if any kind of drivability problem occurs. en http://www.fuel-testers.com/manufacturer_fuel_recommendations_ethanol_e10.html halverwege naar beneden.
El-Rio-Grande Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Tsja, zolang de gewone Euro 95 nog te krijgen is is het niet direct een probleem. En daarnaast: Kijk o.a. eens naar Vpower benzine en dergelijke. Dat soort 'hippe' eco brandstoffen zouden allemaal beter zijn, maar worden allemaal duurder aangeboden dan de gewone, oude brandstoffen. LPG dan even buiten beschouwing gelaten.. Maar.. als je product nou zoveel beter is, waarom dan niet de betere brandstof aanbieden voor de prijs van de vervuilende brandstof, en de vervuilende brandstof voor de prijs van de 'hippe' brandstoffen? Zolang er geen omwenteling in die prijzen komt, pomp ik gewoon euro 95 in de tank en zo af en toe een paar keer euro 98. Wat mij betreft zoeken ze het maar ff uit met die 'hippe' brandstoffen met bijbehorend 'hippe' prijzen... Doe mij maar waterstof... 2K KM op 1 tank
Remko .me Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Ik denk eerlijk gezegd dat de Kia's vanaf 2010 wel E10 bio kunnen tanken. Echter is het nog steeds niet helemaal duidelijk dus. Euro 95 zal tot flink wat jaren echt goedkoper (??) zijn dan de E10, zoals El Rio hierboven ook zegt.
Rio-man Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Bij mijn 206 uit 2000 mag het er gewoon in. En ik heb verder gekeken. Een merk dat mij heel erg opviel was Volvo. ALLE Volvo's vanaf 1976 (m.u.v. de V40/S40 1.8 GDi) mogen E10 slurpen...
bigwade Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 (edited) Die Volvo motoren doen het ook uitstekend op LPG Volvo heeft visie ahw....... Edited December 15, 2010 by bigwade
Treespotter (aka Birdy) Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 2 tegenstrijdige berichten:http://www.kia.com.au/pages/79/Kia_Service_-_FAQ Can I use fuel-containing ethanol in my vehicle? Kia approves the use of petrol with an Ethanol content of up to 10%. (E10) Kia warranty will not cover failures or faults due to operation on fuels with an Ethanol content greater than 10%. Discontinue using petrol blended with Ethanol if any kind of drivability problem occurs. en http://www.fuel-testers.com/manufacturer_fuel_recommendations_ethanol_e10.html halverwege naar beneden. Twee? Eigenlijk maar anderhalf. Kijk nog eens in de laatste link. Hierin wordt de nay gevolgd door een yay. Automobiles Manufacturers that prohibit the use of E10 fuels or issue warnings include: Kia Manufacturers that allow the use of E10 fuels includes: Kia
bigwade Posted December 15, 2010 Posted December 15, 2010 Toch heb ik het gevoel dat wij "het lul" zijn met dure 98 op den duur.
Frans de Wandelaar Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 (edited) KIA dekt zich gewoon in, ze zeggen niet explicite dat het niet kan maar wel dat bij schade veroorzaakt door brandstof met meer dan 10% Ethanol er geen aanspraak op garantie gemaakt kan worden, zover ik weet zit er trouwens niet meer dan 10% in maar al met al is het bij KIA op internet allemaal een beetje tegenstrijdig en wazig, het geeft mij in ieder geval nu een onzeker gevoel met wat ik wel en niet mag tanken zeker daar ik regelmatig in Duitsland kom. http://kia.nl/faq/techniek/vraag%202.aspx Niettemin lijkt het mij toch vreemd dat KIA en Hyundai (deze komt ook niet op die lijst voor) auto's van de laatste jaren niet op E10 zouden kunnen rijden terwijl 90% van alle moderne auto's wel volgens de ANWB, zie Citro Edited December 16, 2010 by Frans de Wandelaar
Venga1 Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Ik denk eerlijk gezegd dat de Kia's vanaf 2010 wel E10 bio kunnen tanken.Echter is het nog steeds niet helemaal duidelijk dus. Euro 95 zal tot flink wat jaren echt goedkoper (??) zijn dan de E10, zoals El Rio hierboven ook zegt. En wat dan als er straks geen euro 95, maar alleen E10 te verkrijgen is? Er wordt toch duidelijk aangegeven dat euro 95 wordt vervangen door E10. Men laat euro 95 echt niet bestaan voor een handje vol kia en hyundai rijders! De meeste auto kunnen E10 gewoon aan. En hoe wil je zo in duitsland of frankrijk tanken? Dan mag je je benzine potje wel flink gaan aan vullen! Als dit zo is, dan is die mijn eerste en laatste kia!!!
Frans de Wandelaar Posted December 16, 2010 Author Posted December 16, 2010 (edited) Het is inderdaad de bedoeling dat Euro95 met 5% bio-ethanol in de nabije toekomst geheel verdwijnt, sterker nog binnen 10 jaar moet er zelfs 20% ethanol vermengd zijn, nou als we nu al problemen hebben met 10% wat dan wel niet met 20%, en het kan hard gaan vooral als er € winsten worden geroken, nu begrijp ik KIA ook beter dat ze nu al zichzelf aan het indekken zijn door aan te geven dat er geen garantie gegeven wordt op schade bij gebruik van benzine met meer dan 10% bio-ethanol want dit zit er dus aan te komen en met die claim van 7 jaar garantie moeten ze zich nu wel indekken, huidige en wat oudere KIA's plus de rest kunnen hoogstwaarschijnlijk niet zo maar op E20 gaan rijden. UIT DE MEDIA: In 2003 werden in Europees verband richtlijnen uitgeschreven die het gebruik van biobrandstoffen moesten stimuleren. Deze regelgeving zorgde ervoor dat alle lidstaten tegen 2010 een percentage gemengde biobrandstoffen van 5,75% haalden. In 2009 werd richtlijn over vernieuwbare energie (2009/28/CE) van kracht, waarin is vastgelegd dat het aandeel bio-ethanol in benzine tegen 2020 moet zijn verhoogd naar 20%. Met benamingen als E10 in Duitsland en SP95-E10 in Frankrijk is voorlopig aan de pomp de E10 biobrandstof nog duidelijk herkenbaar, maar dat gaat in de nabije toekomst echter veranderen. Naar verwachting mag vanaf juni 2011 E10 biobrandstof gewoon als benzine worden verkocht, waardoor je extra alert zult moeten zijn. De huidige Euro95 (met 5% bio-ethanol) zal dan E5 gaan heten als deze dan nog te koop zou zijn. Edited December 16, 2010 by Frans de Wandelaar
riodriver Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 wat gebruiken de kia,s dan in brazil en dat soort landen. betekend dus dat de kia,s voor daar aangepast zijn.
KiaVenga12 Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) Hoe kunnen we hier nou de juiste info krijgen als Kia in iedere andere uiting andere regels oplegt. Het zou zaak zijn dat er een duidelijke en precieze adviezen op de site van Kia werden gezet. Nu moet ik elke dag met andere adviezen rekening houden. Laat Kia.nl maar snel komen met hun enige juiste stelling. Bericht achterhaald zie verder. Edited December 20, 2010 by KiaVenga12 Na lezen gebruiksaanwijzing!
Rick Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Dit staat er in het gebruikersboekje van de sportage 3: Benzine die alcohol en methanol bevat In sommige landen is naast benzine ook gasohol verkrijgbaar. Dit is een mengsel van benzine en ethanol of methanol. Gebruik dit mengsel niet met meer dan 10% ethanol en gebruik geen benzine of mengsel dat methanol bevat. Deze brandstoffen kunnen rijproblemen en schade aan het brandstofsysteem veroorzaken. Gebruik gasohol niet langer wanneer er rijproblemen optreden. Schade aan de auto of rijproblemen vallen mogelijk niet onder de fabrieksgarantie wanneer ze veroorzaakt worden door het gebruik van: 1. Benzinemengsels met meer dan 10% ethanol. 2. Benzine of gasohol die methanol bevat. 3. Loodhoudende benzine.
bigwade Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Schade aan de auto of rijproblemen vallen mogelijk niet onder de fabrieksgarantie wanneer ze veroorzaakt worden door het gebruik van: 1. Benzinemengsels met meer dan 10% ethanol. 2. Benzine of gasohol die methanol bevat. 3. Loodhoudende benzine. Lekker vaag En hoe gaan de dames heren van de garantie afdeling dit controleren ? Ik voorzie al een enorme afkeur van claims als begin-zet.. Mooi h
Jantje.2 Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Dit zullen ze waarschijnlijk gaan controleren doormiddel van olie en brandstof samples die meestal genomen moeten worden bij motorschade gevallen. Ik blijf het raar vinden dat die brandstof je gewoon ff je hol ingetrapt wordt zo'n beetje en dat je daardoor je garantie kwijt zou raken..
Remko .me Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Heeft iemand de dealer al gevraagd? Ik ga het morgen denk ik is vragen, kijken hoe zij reageren.
Venga1 Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Heeft iemand de dealer al gevraagd? We hebben hier toch iemand van KIA zelf meekijken. Graag zou ik daar een antwoord van krijgen. het blijft wel heel stil vanaf KIA zijde op dit forum. Kunnen de heren van KCG hier een vraag over stellen? Als dit waar is, dan kan dit de nekslag van KIA en Hyundai betekenen. Wie gaat er nu nog een KIA kopen als deze brandstof niet gebruikt kan worden. Dit doet te veel pijn aan de portemonnee!!
Remko .me Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Hoi Peter, daar doelde ik ook op dat ik de hele reactie van Kia zelf hierin mis. Ik hoop dat KCG inderdaad vragen gaan stellen.
Venga1 Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 (edited) Hoi Peter, daar doelde ik ook op dat ik de hele reactie van Kia zelf hierin mis.Ik hoop dat KCG inderdaad vragen gaan stellen. Misschien wil Peterrrrrr hier een uitleg over geven en/of een vraag over stellen Persoonlijk vind ik dat KCG alleen kan slagen als er direct over dit soort issues een vraag wordt gesteld. Het is vooral een gezellig en door zeer weinig personen actief onderhouden forum. Maar voor mij is dit een belangrijk punt waar ik met zeer veel belangstelling naar kijk. Wie van KIA en KCG wil reageren????? Ik zou het echt belachelijk vinden als een nieuwe auto uit 2010 niet de nieuwe brandstof aankan, terwijl bij wijze van spreken een oldtimer van een ander merk dit zonder problemen kan hebben. Edited December 16, 2010 by Venga1
bigwade Posted December 16, 2010 Posted December 16, 2010 Kunnen de heren van KCG hier een vraag over stellen? Gaan we doen...... Als dit waar is, dan kan dit de nekslag van KIA en Hyundai betekenen.Wie gaat er nu nog een KIA kopen als deze brandstof niet gebruikt kan worden. Dit doet te veel pijn aan de portemonnee!! Dat valt wel mee. Ik schrok er eigenlijk ook nogal van en heb de zakjapanner er even bijgepakt. Met een auto die 20.000 km p/jr rijdt heb je met 1:10 2000 liter benzine nodig. Euro 98 is grofweg 5 cent duurder. Dan gaat het op jaarbasis om 100 euro meer. Kun je afwisselen met 98 en E10, 50/50 betaal je 50 euro per jaar meer. Op de totale autokosten is dit
Recommended Posts