Jump to content

Kia sportage 2.0 als caravantrekker

Katro

Recommended Posts

Mijn SP3 wordt pas overmorgen afgeleverd, waarna wij een week later ca 6000 km met de caravan op stap gaan. Ik kan je nu dus geen ervaring geven. Bovendien heb ik de 2 liter diesel en die is niet met de benzineversie te vergelijken. Hopelijk reageren andere forum gebruikers op je oproep.

Waar je in ieder geval heel veel informatie over de eigenschappen van de SP3 (ook ervaringen van SP3 rijders) kunt vinden is op www.caravantrekker.nl.

Daar vond ik (o.a.) het volgende:

"Trekt u met de Kia Sportage II (hiermee wordt de SP3 bedoeld !) - 2.0 een beladen Fendt Saphir 490 TF van 1350 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 84%. De beladen caravan kan daarmee nog (net) achter de trekauto.

De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading niet erg royaal. Enige kennis over het rijden met een caravan is voor deze combinatie wel aan te bevelen (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).

U kunt goede prestaties verwachten van deze combinatie. U moet regelmatig schakelen en (soms) onder ongunstige omstandigehden rijden met hogere toerentallen waardoor het gemak en comfort wellicht niet altijd optimaal is. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u onder normale omstandigheden bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling (boven 11 %) dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport)."

Tot zover Caravantrekker.nl

Succes met je zoektocht.

(Overigens is een diesel de ideale caravantrekker; superieur tov benzine ! Je moet dan wel de 2.0 nemen; de 1.7 mag slechts 1200 kg trekken. Helaas is een diesel in ons dieselonvriendelijke belastingklimaat financieel pas interessant als je meer dan 28000 km/jr rijdt.)

Dank je wel Opa voor het uitgebreide antwoord. Hier hebben we zeker wat aan. Wij rijden helaas te weinig om diesel rendabel te maken.

Ik hoop inderdaad ook nog reacties te krijgen van mensen die al met een caravan gereden hebben en dan ook nog in de bergen. Wij zijn geen types die de "route napoleon" rijden.

Mvg Katro

Ik heb al wel een autoambulance achter de sportage gehad van ongeveer 1700 kg. Je moet wel wat verder doortrekken in de versnellingen, maar 100 tot 120 km/h ( belgie ) was geen probleem.

Dank je wel Opa voor het uitgebreide antwoord. Hier hebben we zeker wat aan. Wij rijden helaas te weinig om diesel rendabel te maken.

Ik hoop inderdaad ook nog reacties te krijgen van mensen die al met een caravan gereden hebben en dan ook nog in de bergen. Wij zijn geen types die de "route napoleon" rijden.

Mvg Katro

Zie een deel van myreview die ik op Autoweek geschreven heb.

http://www.autoweek....-CVVT-X-ecutive

Tijdens een vakantiereis naar Kroatië inclusief caravan gedroeg de auto zich prima; voldoende trekkracht, geen koelingsproblemen (constant een watertemperatuur van 90 graden; ook met 100 km p/u bij lichte stijgingen), prima weggedrag.

Ik rij wel in een automaat (de 2.0 benzine). Op de cruise control rijden met een caravan is onmogelijk; hij blijft schakelen; maar in de 5 (de automaat heeft een 6-bak) zonder cruise control gaat prima op de snelweg.

Zie een deel van myreview die ik op Autoweek geschreven heb.

http://www.autoweek....-CVVT-X-ecutive

Enthousiast verhaal over de Sportage en Kia, Rudi.

En ik kan het vanuit mijn eigen 110.000 km ervaring met de Ceed ook volledig bevestigen: Kia maakt prima auto's.

Bedankt voor al jullie reacties, hebben hier veel aan gehad. We gingen twijfelen omdat de nieuwe sportage een stuk lichter is dan de vorige en we wel de geadviseerde gewichtsverhouding van de caravan t.o.v. de auto van 80 % willen aanhouden. We gaan de nieuwe sportage kopen. En als we met de caravan gaan, maken we de auto extra zwaar.

Onze huidige auto is een Kia sportage mbition, hebben er net een ernstig auto ongeluk mee gehad, iemand kwam op onze weghelft en we knalden er met 80 km bovenop. Maar de Kia heeft echt ons leven gered. Hij is helaas total loss maar we zijn er ongedeerd uitgekomen behalve wat nekklachten. We hebben er vandaag met pijn in ons hart afscheid van moeten nemen.

Met vriendelijke groet Katro

Bedankt voor al jullie reacties, hebben hier veel aan gehad. We gingen twijfelen omdat de nieuwe sportage een stuk lichter is dan de vorige en we wel de geadviseerde gewichtsverhouding van de caravan t.o.v. de auto van 80 % willen aanhouden. We gaan de nieuwe sportage kopen. En als we met de caravan gaan, maken we de auto extra zwaar.

Onze huidige auto is een Kia sportage mbition, hebben er net een ernstig auto ongeluk mee gehad, iemand kwam op onze weghelft en we knalden er met 80 km bovenop. Maar de Kia heeft echt ons leven gered. Hij is helaas total loss maar we zijn er ongedeerd uitgekomen behalve wat nekklachten. We hebben er vandaag met pijn in ons hart afscheid van moeten nemen.

Met vriendelijke groet Katro

Daar heb je toch zeker foto's van ? Laat zien..

Fijn dat jullie er goed uit zijn gekomen.

De nieuwe is nog een stuk veiliger en zit vol met plofzakken.

Ga de KCK lezen. Ben benieuwd.

Zie de link hieronder voor de foto's, met name op foto 2 en 5 zie je onze Kia deze is 180 graden gedraaid binnen een straal van 20 meter. Vorige week zaterdagmiddag is het gebeurd.Verhaal wat erbij staat is onjuist. De voorgesorteerde auto komt op onze weghelft terecht doordat de auto achter de voorgesorteerde auto niet oplette en op de voorgesorteerde auto knalde. Hij had zijn wielen naar links staan dus schoot hij onze richting op.

Airbags hebben hun werk goed gedaan.

www.barneveldsekrant.nl/module/MailAFriendModule/5d8642ca5203c1e40eb795173db89214

Sedert september 2010 ben ik in het bezit van de sportage 3. Mijn vorige Kia Sportage was 141 pk. Deze trok de caravan voortreffelijk.

De heuvels in Zuid Frankrijk werden zonder problemen genomen en de meeste tijd kon ik in de 5e versnelling blijven rijden op vlakke wegen en op lichte hellingen.

Bij de Sportage 3 is het een ander verhaal.

Op papier heeft hij ongeveer 20 pk meer en is hij 90 kilogram lichter en is wat meer gestroomlijnd.

De praktijk blijkt vaak anders.

De nieuwe Sportage is veel comfortabeler dan de oude, maar heeft toch het een en ander moeten inleveren aan kracht.

Richting Zuid Frankrijk kom je bij Luik de eerste heuvels al tegen en mij viel direct al op dat de nieuwe Sportage het bij lange na niet haalt qua trekkracht.

Ook bij tegenwind op een vlakke weg kun je maar zelden in de 5e versnelling rijden.

Bij 90 km/per uur in zijn 5e versnelling, maakt hij te weinig toeren en heeft dan dus te weinig kracht. De vorige deed het stukken beter met de zelfde caravan.

Ook het wegrijden op een helling vanuit stilstand levert af en toe problemen op en zakt het vermogen weg. Bij de oude Sportage had ik daar niet zoveel last van.

De koppelkromme is mogelijk wat minder vlak en de versnellingsbak overbrengingen zijn misschien anders dan de oude.

De diameter van de wielen (18 Inch) hebben daar natuurlijk ook een beetje mee te maken.

Ik heb hierover ook al een stukje geschreven op www.caravantrekker.nl onder revieuw Kia Sportage.

Ik heb een Fendt 390 FH caravan met een totaalgewicht van 1300 kilogram.

Toen ik de nieuwe Sportage heb gekocht, ben ik er vanuit gegaan dat de nieuwe hem in ieder geval minimaal even goed zou trekken als zijn oudere broer, maar dat is dus niet zo.

Op de stabiliteit en comfort heb ik geen op of aanmerkingen, maar een caravan van 19oo kilo zou ik er niet achterhangen.

Dit niet voor de wegligging, maar voor de trekkracht.

Verder ben ik tevreden over de Sportage, behalve dan het eindeloos corrigeren van het stuur op de autoweg.

Groet Ruud

Hallo Ruud

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. In de zomer gaan we ook door Europa trekken met de nieuwe Kia. Ben benieuwd of wij hetzelfde ervaren. Wat betreft dat sturen, is de software al geupdated? Dat schijnt het stuurprobleem op te lossen.

Mvg. Katro.

• 3 weeks later...

De 2000 km met de caravan Hobby 450 (1300 kg) richting Normandie is uitstekend bevallen.

Auto beladen (Sportage 2 liter benzine) ca. 1650 kg. Op de snelweg met cruisecontrol rijdt de Sportage prima. Lichte hellingen komt-ie ook goed door in de 5.

Sterkere hellingen toeren blijven maken in de 4 lukt ook goed.

Een zeer steile helling gehad met bijna stilstaand vrachtverkeer rechts op de serrez a droitestrook; ben er in de 3 met 90 km p/u met gemak tegenopgegaan (om het maar's te proberen).

Als je maar toeren blijft maken lukt alles. Het vermogen komt er dan wel uit.

Verder een stabielecombinatie; paar keer sterke zijwind gehad; is geen enkel probleem.

Het moeizame stuugedrag doet zich met caravan erachter wat minder gelden; caravan stabiliseert het geheel. Prima caravantrekker en dat mag ik zeggen na 35 jaar ervaring !

Kogeldruk ca. 65 kg ; auto zakt niet veel in. Blijft een mooie horizontale combinatie. Aan hulpveren of andere schokbrekers geen behoefte. Erg hoge verkeersdrempels worden zonder schuren genomen.

Wat betreft het stuurgedrag; a.s. maandag komt de aanpassing van het stuurhuis; ben benieuwd.

De 2000 km met de caravan Hobby 450 (1300 kg) richting Normandie is uitstekend bevallen.

Auto beladen (Sportage 2 liter benzine) ca. 1650 kg. Op de snelweg met cruisecontrol rijdt de Sportage prima. Lichte hellingen komt-ie ook goed door in de 5.

Sterkere hellingen toeren blijven maken in de 4 lukt ook goed.

Een zeer steile helling gehad met bijna stilstaand vrachtverkeer rechts op de serrez a droitestrook; ben er in de 3 met 90 km p/u met gemak tegenopgegaan (om het maar's te proberen).

Als je maar toeren blijft maken lukt alles. Het vermogen komt er dan wel uit.

Verder een stabielecombinatie; paar keer sterke zijwind gehad; is geen enkel probleem.

Het moeizame stuugedrag doet zich met caravan erachter wat minder gelden; caravan stabiliseert het geheel. Prima caravantrekker en dat mag ik zeggen na 35 jaar ervaring !

Kogeldruk ca. 65 kg ; auto zakt niet veel in. Blijft een mooie horizontale combinatie. Aan hulpveren of andere schokbrekers geen behoefte. Erg hoge verkeersdrempels worden zonder schuren genomen.

Wat betreft het stuurgedrag; a.s. maandag komt de aanpassing van het stuurhuis; ben benieuwd.

Wij hebben net met de nieuwe Sportage 2.0 benzine met onze caravan (burstner 1360 kg) binnen Nederland gereden. Het viel ons wat tegen, we hadden het gevoel dat de combinatie wat swabberde. Onze kogeldruk was 75 kg en onze auto zakte ook niet in. We denken, zeker gezien het bericht hierboven, dat het aan de belading van de caravan ligt, maar dit weten wij niet zeker. Omdat deze caravan ook nieuw is kunnen wij het rijgedrag met de nieuwe Kia niet met onze oude Kia vergelijken. We hadden wel het idee dat de nieuwe Kia iets zuiniger reed met de caravan erachter, de oude 1:8 deze 1:9.

We gaan eind juni een uitgebreide cursus volgen bij de caravantrekker.nl. Bergritten horen daarbij met hellingen van 14%, haarspeldbochten etc. Hier wordt ook objectief onze combinatie beoordeeld. Hij heeft al wel een technische beoordeling gegeven van deze combinatie: caravan is aan de zware kant in verhouding met de auto en daarom moet er extra aandacht worden besteed aan het laden van de caravan en zo veel als mogelijk gewicht in de auto.

Nu heb ik afgelopen maandag een rit op de snelweg gemaakt en het waaide wel wat en vond hem windgevoeliger dan de oude. Volgens de dealer komt dat doordat hij veel meer gestroomlijnder is dan de oude. Lijkt mij onlogisch maar ja, wie ben ik....

Omdat tijdens het rijden op de snelweg het stuur niet lekker corrigeerde (voelde zwaar aan) heeft de dealer de software van een dieselauto erop gezet om uit te proberen. Andere klanten hadden dit ook uitgeprobeerd en dat was goed bevallen. Wij gaan dit morgen uittesten.

We laten het weten hoe dit bevalt.

Omdat tijdens het rijden op de snelweg het stuur niet lekker corrigeerde (voelde zwaar aan) heeft de dealer de software van een dieselauto erop gezet om uit te proberen. Andere klanten hadden dit ook uitgeprobeerd en dat was goed bevallen. Wij gaan dit morgen uittesten.

Door Kia Motors NL wordt het afgeraden om de softwarematige dieselnstelling te gebruiken voor het stuurgedrag op een benzinemodel.

Er is een andere update inmiddels beschikbaar die bestaat uit juiste softwareaanpassing EN een onderdeel van de stuurinrichting. Een paar forumleden heb dit al uit laten voeren.

Door Kia Motors NL wordt het afgeraden om de softwarematige dieselnstelling te gebruiken voor het stuurgedrag op een benzinemodel.

Er is een andere update inmiddels beschikbaar die bestaat uit juiste softwareaanpassing EN een onderdeel van de stuurinrichting. Een paar forumleden heb dit al uit laten voeren.

Klopt bijna helemaal elmerblues

Kleine correctie er is inderdaad een update voor de Benzine. Is bij mij twee of drie weken terug uitgevoerd.

Maar de hardware aanpassing voor de stuurinrichting worden alleen bij diegene gedaan die daarna nog steeds problemen hebben. (moet wel gemeld zijn).

bij mij zijn meteen de hardware en software modificaties uitgevoerd, ben erg erg tevreden over. Dit wordt schijnbaar alleen gedaan bij mensen die officieel bij de dealer geklaagd hebben.

• 4 weeks later...

Wij overwegen heel sterk om de nieuwe Kia sportage 2.0 X-ecutive te kopen. Wie heeft ervaring met deze nieuwe sportage in combinatie met het trekken van een caravan. Onze caravan weegt maximaal 1350 kilo.

Groet Katro

Heb inmiddels een paar grote reizen gemaakt met achter mijn 2.l automaat een Kip Grayline 470 (beladen ca. 1500 kg). Probleemloos.!! Verbruik ( ik rij op de snelweg ca. 90 km/h) ca. 1 op 7. Het enige is dat je de automaat vaak " vast " zet in de 5 e versnelling. Prima caravantrekker dus !! Voor foto van de combinatie kijk in de "Garage" van deze site. deroos