Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Niet heel slecht toch ? was het gecombineerd die 429km ?

Ja, mix van stad, buitenweg en snelweg. De auto heeft nu zo'n 1400km gereden dus kan nog wel wat zuiniger worden denk ik.

Mijn vorige auto met 120pk en handbak verbruikte met dezelfde rijstijl 1 op 13,8. Dus ik ben heel tevreden met het verbruik van de Pico.

Geplaatst

Multitest

Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Nissan Pixo - Opel Agila - Renault Twingo - Suzuki Alto

Staat in de Autoweek nr 29/2011 waarin naar voren komt dat de 1.0L 3 cilinder een gemiddeld verbruik heeft van 1:14,.

Dit kan ik helaas beamen.

Kia heeft gister naar het verbruik gekeken en 1:14 vinden ze nog een reëel verbruik en de 1:22 uit de folder is een 0% weerstand test dus daar wordt je genaaid bij het leven.

En volgens de klantenservice KIA moest ik eerst maar even over de 5000 km rijden om de motor volledig ingedraaid te hebben.

Lekker genaaid dus.

Geplaatst

De picanto 1.0 met exterior pack(15"wielen) verbruikt volgens KIA: 5,5L (1/18.2)

Als je de airco/climate control constant aan hebt nog eens 5-10% extra, dus kom je uit op 1/16,4. Dat is nog niet zo ver naast de opgaves van de stads-rijders hier.

Dat de mijne zuiniger dan de rest is, komt doordat mijn ritjes 30-65 km aan 1 stuk zijn, meest op 80 km-wegen, en de airco is denk ik 1 uur aangeweest.

Geplaatst

Mijn ritten zijn altijd 40 km aan 1 stuk of langer want dichtbij doe ik alles lopend of op de fiets.

Rijd ook met een ei onder het pedaal maar kom helaas niet hoger als 1:14, ben dus beslist geen stadsrijder want zit 35 km op de snelweg (110) de rest 80km weg.

Daarnaast heb ik de airco knop wel gevonden maar nog niet gebruikt, behalve bij ophalen auto even kijken of ie het deed.

Mag ik vragen waar je dr waarde 1/18.2 vandaan hebt??

Misschien kan ik daarmee kia zelf nog eens om de oren slaan.

Groet Marc

De picanto 1.0 met exterior pack(15"wielen) verbruikt volgens KIA: 5,5L (1/18.2)

Als je de airco/climate control constant aan hebt nog eens 5-10% extra, dus kom je uit op 1/16,4. Dat is nog niet zo ver naast de opgaves van de stads-rijders hier.

Dat de mijne zuiniger dan de rest is, komt doordat mijn ritjes 30-65 km aan 1 stuk zijn, meest op 80 km-wegen, en de airco is denk ik 1 uur aangeweest.

Geplaatst

Wat het inrijden betreft; ik heb nu bijna 10.000 km gereden:

de eerste 2500 km was mijn verbruik 1/19,4.

de middelste 3000 km 1/17,1 (vakantie met aanhanger)

De laatste 2500 km 1/20,2.

Kia geeft op hun site (prijzen en specificaties) het brandstofverbruik in de stad(volgens richtlijn 2004/3/EC)aan als volgt: (zonder ISG)

1.0 met 14"wielen: 5,4L (1/18.5)

1.0 met 15"wielen: 5,5L (1/18.2) (buiten bebouwde kom 1/26,3)

1.2 met 14"wielen: 5,8L (1/17,2)

1.2 met 15"wielen: 5,9L (1/16.9)

1.2 automaat 14"w: 6,7L (1/14,9)

1.2 automaat 15"w: 7,2L (1/13,9)

Geplaatst

Multitest

Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Nissan Pixo - Opel Agila - Renault Twingo - Suzuki Alto

Staat in de Autoweek nr 29/2011 waarin naar voren komt dat de 1.0L 3 cilinder een gemiddeld verbruik heeft van 1:14,.

Lekker genaaid dus.

voor een 3 cilinder is dat zeker niet zuinig, als je kijkt naar de Aygo/C1/107 die zijn een stuk zuiniger met hun 3 pitter...hmmmz...

werk aan de winkel dus voor Kia. :chinese:

Geplaatst

Omdat we voornamelijk alleen in de stad rondrijden, en ook de climate-control altijd aan hebben, zal het verbruik ietwat hoger kunnen zijn

Dat is niet ietwat, maar schrikbarend hoger en bij elke auto.

Telkens als er een nieuw model Kia voorbij komt krijgen we dezelde discussies en claims en stoere

taal richting Kia.

De Venga, veel mopperaars, maar dat het anders kan bewijst/bewees Chrones/ Remko-me

De SP3 , ook mopperaars maar met mijn 2.0 haal ik met een beetje goede wil en gunstige trajecten een 1:11,9 en soms 1:13

De Pica, ook hier mopperaars, dat het anders kan bewijst bicmac.

Alles hangt af van je traject, anticiperend rijden en meer.

Door omstandigheden zit ik nu wat vaker bij andere mensen in de auto en als ik dan zie hoe hard

er op een stoplicht wordt afgereden en steeds stukjes optrekken bij zo'n licht terwijl het nog steeds rood is, dan is er

nog een hele winst te halen.

Ik voorzie dat er bij de nieuwe Rio weer een hoop volk gaat mopperen, cq " zich genaaid" voelen, over het verbruik maar de oorzaak

echt beslist never nooit bij zichzelf of de afgelegde ( korte) trajecten zoeken....

.

Geplaatst

@ Bigwade

Sluit me er helemaal bij aan niet mopperen gewoon genieten, het is al jaar en dag bekend dat de metingen die ze verrichten afstammen uit 1912...

ben wel van mening dat ze dit echt een keer moeten aanpassen/updaten.

mijn verbruik:7.0L / 100 km 1 op 14,2 dus.

Picanto 1.2 met alle packs handgeschakeld en clima-control uit

rijstijl: vlot met het verkeer mee en af en toe lekker doorhalen om de motor goed in te rijden zodat het geen Opa-kar wordt.

route: gecombineerd zowel stads/B-wegen als een stuk snelweg a 140 km/pu.

tuurlijk had ik liever gezien dat hij 1 op 20 zou lopen (zonder zelf moeite te hoeven doen)

maar er zijn ergere dingen om je druk over te maken. :wink:

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Dat het voor alle auto's geldt ben ik niet met je eens. Met mijn vorige auto, een Toyota Corolla 1.4 D4D, heb ik over 120.000 km een gemiddeld verbruik gehaald van 1:20,2 waar de fabrikant een verbruik van 1:20,8 belooft. Dat is een afwijking van een kleine 3%. Dat verbruik heb ik echt niet gehaald door maar wat voor het vaderland weg te gassen. Daar moet je wel wat moeite voor doen: Goed onderhoud, de juiste banden en bandenspanning, anticiperend rijden, niet onnodig stationair laten draaien, zo weinig mogelijk remmen, zoveel mogelijk uit laten rollen, geen overbodige ballast in de auto meenemen en noem verder alles maar op. Dat had wel als resultaat dat het verbruik overeen kwam met de verwachting en dat geeft voldoening. Met mijn nieuwe Picanto doe ik precies hetzelfde als met mijn vorige auto alleen het resultaat valt erg tegen: 1: 19,1 tegen 1:23,8 volgens de fabrikant. Dat is een afwijking van bijna 25%! Op een of andere manier wordt dat door velen maar geaccepteerd als iets wat nu eenmaal zo is. Wat als de benzinepomp een negatieve afwijking van 25% zou hebben bij het tanken? Dan haalt iedereen ook gewoon de schouders op? Dat het door KIA voorgespiegelde gemiddelde (want daar hebben we het hier namelijk over: een gemiddeld verbruik. Doe je je best dan moet het nog zuiniger kunnen) je niet komt aanwaaien, ok. Maar dat het gemiddeld verbruik, zelfs als meest gunstig verbruik, gewoon niet te halen is blijf ik onacceptabel vinden en is pure misleiding.

Geplaatst

1: 19,1 tegen 1:23,8 volgens de fabrikant. Dat is een afwijking van bijna 25%! Op een of andere manier wordt dat door velen maar geaccepteerd als iets wat nu eenmaal zo is. Wat als de benzinepomp een negatieve afwijking van 25% zou hebben bij het tanken? Dan haalt iedereen ook gewoon de schouders op? Dat het door KIA voorgespiegelde gemiddelde (want daar hebben we het hier namelijk over: een gemiddeld verbruik. Doe je je best dan moet het nog zuiniger kunnen) je niet komt aanwaaien, ok. Maar dat het gemiddeld verbruik, zelfs als meest gunstig verbruik, gewoon niet te halen is blijf ik onacceptabel vinden en is pure misleiding.

Maar dat het gemiddeld verbruik, zelfs als meest gunstig verbruik, gewoon niet te halen is blijf ik onacceptabel vinden en is pure misleiding.

Toch is het geen misleiding omdat het volgens de meetmethode wel degelijk gehaald kan worden. echter is dat geen realiteit: vraag maar eens wat Vw Polo 1.2 TDI rijders halen :rolleyes:

1:33 volgens de boekjes en ze halen tussen de 1:24 en 1:28 'gemiddeld' de meetmethode is gewoon ouderwets daar moeten ze wat aan doen, en uiterraard zal het ene merk dichter tegen de ouderwetse meetwaarden aanzitten dan het andere. Kan me wel voorstellen dat het wat: frustrerend is om een 1:14 op je picanto te zien staan (zoals bij mijne) ik heb dan ook gewoon de buitentemperatuur op m'n boordcomputer staan ipv het verbruik :pinch:

Geplaatst

@Jeroen66475

Ik had het enkel over de stadsritten.

Wat zijn dat trouwens ?

Die in Tilburg, Eindhoven, Utrecht of Amsterdam ?

Ik zie wat verschillen. :lol:

als je 1:19 een slechte waarde vind.....

Geef nou eens aan over wat voor geld we op jaarbasis praten met jouw jaarlijkse km.

Ben benieuwd

Geplaatst

iik heb dan ook gewoon de buitentemperatuur op m'n boordcomputer staan ipv het verbruik :pinch:

en die gaat beslist zakken, goed idee :lol: :lol: :lol:

Gast Jeroen66475
Geplaatst

@Jeroen66475

Wat zijn dat trouwens ?

Geef nou eens aan over wat voor geld we op jaarbasis praten met jouw jaarlijkse km.

Ben benieuwd

Nou dat scheelt op 40.000 km per jaar 413 liter a €1,62 = €669 per jaar ofwel €55,75 per maand. (hier dus 1:19,1 tegen 1:23) Bij een gemiddelde van 1:15 zou dat €1596 per jaar of €133 per maand schelen. Een verbruik van 1:15 kan ik mij niet eens veroorloven.sad.gif

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Dan ben je een uitzonderlijk geval, lijkt me zo w.b. budget en jaarlijkse km.

Helaas heb ik in de regio waar ik woon een auto nodig voor woon-werk. Een auto is voor mij een rationele keuze. Ik wil er het liefst zo weinig mogelijk aan uitgeven. Dat ik het me niet kan veroorloven moet je zien binnen het budget wat ik maximaal wil uitgeven aan een auto. Voor de aanschaf heb ik zoveel als mogelijk doorgerekend en vergeleken en ben tot de conclusie gekomen dat de Picanto voor mij op dat moment de voordeligste keuze was. Maar die berekening is wel uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 1:20. Daarom is het (te hoge) verbruik voor mij een issue en voor anderen helemaal niet.wink.gif

Geplaatst

Voor de aanschaf heb ik zoveel als mogelijk doorgerekend en vergeleken en ben tot de conclusie gekomen dat de Picanto voor mij op dat moment de voordeligste keuze was.

Ik denk dat de voordeligste keuze zou zijn geweest:

VW Lupo 3L tot op heden nog steeds belastingvrij:

1 op 25 gemiddeld en diesel tanken :)

aanschafprijs: tussen de 3 en de 5500 euro heb je echt hele leuken.

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Ik denk dat de voordeligste keuze zou zijn geweest:

VW Lupo 3L tot op heden nog steeds belastingvrij:

1 op 25 gemiddeld en diesel tanken :)

aanschafprijs: tussen de 3 en de 5500 euro heb je echt hele leuken.

Het grote bezwaar van gebruikt zijn de (onverwachte) onderhoudskosten. De Lupo's staan nu niet te boek als de meest betrouwbare auto. Ik ben erg afhankelijk van een auto en moet daar op kunnen vertrouwen. Na mijn vorige auto, de Corolla, heb ik besloten om nooit meer een gebruikte auto te kopen ondanks het feit dat de auto reuze betrouwbaar was. Maar om hem betrouwbaar te houden moet je regelmatig onderhoud laten plegen en dat loopt boven de 150.000 km toch behoorlijk in de papieren. Mijn keuze was daarom deze keer beperkt tot nieuwe auto's. Ik heb gedacht aan een Punto Multi-jet diesel maar de afschrijving is te hoog en maar 2 jaar garantie. Alternatief was de Panda maar ook daarvan zou de afschrijving hoger uitvallen t.o.v. de Picanto (uitlopend model tegen nieuw geïntroduceerd model). Wat de afschrijving van de Picanto uiteindelijk gaat worden weten we pas echt over een jaar of drie. Uiteindelijk bepaald de afschrijving toch een groot deel van de uiteindelijke kosten van een auto.

Maar ondanks dat voor mij de kosten het belangrijkst zijn wil ik wel nog even zeggen dat de Picanto gewoon een heel erg lekker rijdende auto is die er gewoon erg goed uitziet met tot op heden (7000 km) geen enkele klacht over rammels of andere defecten. Ik stap elke dag met heel veel plezier in de Pica en heb geen moment het gevoel met een '' boodschappenauto'' op pad te zijn. En waar ik ook kom zijn de reacties meer dan positief en wil iedereen even achter het stuur om dan vol verbazing te zeggen: '' Nou dit had ik niet gedacht, wat een fijne auto''. Dat geeft dan toch een goed gevoel biggrin.gif Op dit moment de absolute top in zijn klassetongue.gif

• Like 1
Geplaatst

@Jeroen66475

Wat zijn dat trouwens ?

Ben benieuwd

Bij mijn km's per jaar 30000 gaat het, als je uitgaat van 1/19 verbruik wat je makkelijk moet halen volgens kia, mij dus per liter 5 km schelen.

35000km : 19 = 1842 liter afgerond

35000km : 14 = 2500 liter exact.

2500-1842= 658 liter meer verbruik per jaar

658 liter x €1.64= €1079 extra brandstof

Of reken ik nu verkeerd voor dat geld kan ik hele leuke dingen doen ipv naar overheid en shell te brengen.

Geplaatst

Bij 35000 km. 1 op 14 kost je per jaar €4100,-

35000 km. bij volgens de Punto Evo Multi Jet rijders 1:24 kost €1925,-

Met een verschil van €2175 per jaar zou je dus de vermeende hogere afschrijving ruimschoots terug verdienen.

Geplaatst

Bij mijn km's per jaar 30000 gaat het,

Marc jij rijdt bij 30.000 km per jaar Benzine :blink: ? :blink: ?

ongeacht welke auto was ik dan resoluut voor een belastingvrije diesel gegaan.

nieuw of 2e hands maar zonder meer Diesel en belastingvrij.

dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat je dat je het niet tof vind dat de Picanto afwijkt van de fabrieksopgave...

Bij 35000 km. 1 op 14 kost je per jaar €4100,-

35000 km. bij volgens de Punto Evo Multi Jet rijders 1:24 kost €1925,-

Met een verschil van €2175 per jaar zou je dus de vermeende hogere afschrijving ruimschoots terug verdienen.

volledig mee eens! geen speld tussen te krijgen.. en als je puur zuinigheid wil kijk je niet naar het model/merk..

En anders ga je gewoon een keer niet op vakantie Marc ;)

Geplaatst

Ik rij ook 30.000 per jaar. Je kunt begrijpen dat ik de Kia ook graag zuinig zie.

Ik ging er in eerste instantie van uit dat ik 1/23 zou kunnen halen, maar dat lukt vaker niet dan wel.

Maar 1/14.... Misschien moesten we 'ns 20 km van auto ruilen, zodat duidelijk wordt waar 't aan ligt..

Geplaatst

volledig mee eens! geen speld tussen te krijgen.. en als je puur zuinigheid wil kijk je niet naar het model/merk..

En anders ga je gewoon een keer niet op vakantie Marc ;)

Nouuhoouu, daar zijn best compromissen voor te vinden :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...