Ga naar inhoud

verbruik nieuwe picanto


nog niet blij

Aanbevolen Berichten

Vandaag weer voor de zoveelste keer getankt (houd het niet echt bij). Met bijna 3600 kilometer op de teller, vandaag voor het eerst 512 kilometer op 1 tank gehaald. Hiervoor zat ik gemiddeld tussen de 460 en 480 kilometer met een minimum aan 435.

Vandaag dus 512 kilometer, en 32 liter getankt, dan kom ik uit op 1:16. In het begin, de eerste tank, had ik 1:21. Wel raar dat ik dat nu gewoon nooit meer in de buurt ben gekomen.. Het verbruik zag ik dus ook ziender ogen stijgen van 1:19 tot nu regelmatig 1:16 of 1:17.

Ik rij altijd zo'n 20 kilometer over de snelweg en ongeveer 5 km verdeeld over binnen de bebouwde kom en provinciale weg.

Vind in ieder geval de reclame van Kia over de Picanto behoorlijk misleidend te vinden..

Kunnen we Kia hier op aanspreken, of, bijvoorbeeld een overkoepelende organisatie zoals de Consumentenbond hier misschien eens naar laten kijken? Is dit iets voor de Kiaclub om eens uit te zoeken?

Want, mag deze auto uberhaupt wel in de categorie A vallen?

Geen idee, maar ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik zit ook te dubben over de aanschaf van een picanto 1.0 comfort en ben een rustige rijder, max 100 km. Het benzine verbruik valt mij zo te lezen ook erg tegen.In mijn geval rijden wij meestal met 2 personen, maar als je met zijn 4tjes zit, gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog.

Volgens mij rijdt de 1.2 versie nog onvoordeliger omdat je dan de nijging hebt om wat vlotter te rijden - denk ik tenminste - .

Ik snap trouwens niet waarom de fabrikanten die rare meting volhouden van .x. liter op 100 km.

Als oudere kan ik daar al helemaal niet aan wennen, mag je wel een tabel naast de km. teller hangen. Waarom niet omschakelbaar naar het veel handiger 1 op zoveel km? Dan weet je in een oogopslag waar je aan toe bent.

Volgens Consumentengids Auto 2011 rijdt de Picanto gemiddeld 1 op 16.6, maar ik neem aan dat dit over het voorgaande model gaat, die zou eigenlijk minder zuinig moeten zijn dan de huidige.

Mijn zoon zit met zijn VW Polo comfortline - 1.2 - van 2011 op gemiddeld 1 op 22 en hij rijdt best stevig door moet ik zeggen terwijl volgens de Consumentengids het verbruik gemiddeld 1 op 26 is. Zo zie je maar wat een verschil terwijl de auto een stuk groter is en ook belastingvrij. Wel Diesel, dat weer wel.

Zou je bijna overwegen om er zo een te kopen, maar ja, een stuk duurder. Ik ga voor het zuinig rijden en ook in onderhoud, dat is het belangrijkste om zo voordelig mogelijk van A naar B te komen. (aankoop-onderhoud-verbruik)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb vandaag voor de 16de keer getankt :)

Dit keer heb ik zo zuinig mogelijk gereden (dus ook maar 90 op de de snelweg),

250 m voor de rotondes 't gas al los laten, motor uit bij 't stoplicht en rustig optrekken:

236 km met 10,45 ltr = 1 op 22,6! (boordcomputer gaf 4,2 ltr aan, maar die is altijd optimistischer)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik heb mijn Kia nijna 2 weken! eerste tankbuurt reed ik op 1 tank 480 liter ( veel korte ritjes, vaak motor aan uit om alles in te stellen) . Ik zit nu al op 480 liter en heb nog een kwart tank over! Ben ook zuinig gaan rijden en op mijn boordcomputer gaan letten en dat scheelt echt heel erg veel! Heb ook begrepen van de dealer dat naarmate je er langer mee rijdt hij steeds zuiniger werd!

Volgens mij is je tank lek.. 480 liter getankt en er zit pas een kwart tank in? :P

Je moet even paar keer het woordje liter wisselen met kilometer :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jantje, je moet beter lezen :) Hij heeft 480km gereden op 3/4 tank en nog 1/4 tank over.

bigmac... KOOP EEN BRIL.. er staat LETTERLIJK ik reed 1 tank op 480 >>> LITER <<<

En daarna.. Ik zit nu al op 480 >>> LITER <<< en heb nog een kwart tank over..

Ik weet dat het voor sommige mensen moeilijk is om alles te lezen... maar het staat er echt. <<< PUNT

Link naar reactie
Delen op andere sites


NouNou mannen, niet gaan meppen..

Als ik het goed lees moet liter/km zijn.

Kan gebeuren.

btw bicmac ik word vrolijk van je avatar en een statisticus aan boord is ook wel leuk/handig/nuttig.

@Jantje, humor hè.......

BW ik heb best humor.. zo was mijn eerste opmerking ook bedoeld.. maar als dan een wijsneus zoals bicmac komt die denkt dat hij mij op een fout kan wijzen.. moet hij wel eerst goed lezen :-)

verders mep ik niet.. problemen los ik verbaal op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist voor de eerste keer wezen tanken, na ruim 350 KM een verbruik van 1 op 15,8

Moet nog even wennen uiteraard, kom uit een 2 liter Laguna met 140pk en zal nog wel even moeten afkicken met mijn rechter voet, dus dat verbruik wordt nog wel beter hoop ik :-(

Michel

Link naar reactie
Delen op andere sites


Verbruik is ook erg afhankelijk van waar je je kilometers maakt. Ik ben gisteren begonnen met 10 km stadsverkeer. Daar moet ik wel 100 km 80-100 km wegen tegenover zetten om het verbruik weer boven de 1 op 20 te krijgen.

@Jantje2: Je hebt gelijk!! Ik zie nu pas dat er liters staat geschreven :lol:

@BW: statisticus :) en dan hou ik me nog in! Ik wilde eigenlijk nog schrijven dat bij 3/4 tank er 26 liter in gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag getankt: 352 km gereden met 22,49 liter = 1 op 15,6. Mix van 20% snelweg, 30% stad en 50% buitenweg. Airco af en toe aan.

Hierbij nog aantekenend dat ik de auto(maat) circa de helft van de stadskilometers in 3 of 2 heb laten rijden om zo met wat

meer wisselende toerentallen (in) te rijden. Het instructieboekje beveelt dit ook aan.

De automaat gaat namelijk zsm naar 4 en dat komt overeen met 1200 – 1500 toeren in stadsverkeer,

op de buitenweg is het iets meer en op de snelweg bij 120 is het circa 3500.

Verder ook niet echt als een slak gereden en een paar keer de kickdown gebruikt. De automatische bak is echt een heerlijkheid.

Als je even in de gaten hebt hoe je met het gaspedaal om moet gaan kun je met deze bak lezen en schrijven.

Maar daarover later meer, als ik de auto wat langer heb zal ik eens een uitgebreide review erover schrijven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Jeroen66475

Na de eerste 3000 km met een ei onder mijn voet te hebben gereden (max 100 op snelweg) en een gemiddeld verbruik van 1:19,3 vorige week besloten om deze week eens vol gas te gaan om te kijken wat dan het verbruik zou zijn. Ik rij voor 90% snelweg woon-werk. Ik heb waar mogelijk vol gas gereden en weet nu dat de topsnelheid met wind tegen 155 op de teller is en met wind mee 170 op de teller. Moet er wel bij zeggen dat het lekker stabiele weggedrag boven de 130 wel sterk minder wordt. Vandaag tanken en, wat ik halverwege de week al vermoedde, het verbruik valt heel erg mee! 30.4 liter op 488 kilometer = 1:16,05. De hele week niet overschakelen met de schakelindicator maar lekker doortrekken en volgas over de snelweg. Ik vind het verschil maar moeilijk te verklaren. Volgende week het ei weer terugplaatsen en kijken of ik nu eens boven de 1: 20 kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo allemaal,

Ik heb het nieuwe rijden al een tijdje vaarwel gezegd. Het rijdt niet prettig, en is erg onhandig. En ik vind niet dat je er nou zoveel extra mee kan winnen qua benzine verbruik. Tenminste, met de Picanto dan.

Ik rij nu "normaal" Dat betekend dat ik wat verder door trek (45 in z'n 2) 70 - 90 in z'n 3, 100 - 110 in z'n 4 en dan in z'n 5 nog verder laten oplopen tot aan de 120.

De laatste keer dat ik getankt heb zat ik op 450 en moest ik 24 liter tanken om 'm weer vol te krijgen. (de tank was dus ook nog niet helemaal leeg) De benzine meter staat op net iets minder dan een kwart. Enfin, verbruik was nu: 18,75 liter.

Ondanks dat ik me dus niet meer bezig houd met het nieuwe rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, ieder zijn ding; als je je er maar goed bij voelt. Ik heb mijn Picanto o.a. om zijn zuinigheid gekocht, en dan zal hij ook zuinig zijn ook!

Dus met 'n ei op het gaspedaal en 'nieuw rijden'. Nu halve tank leeg met 420 km en de boordcomputer geeft 4,5 ltr/100 km aan (1 op 22) maar die is te optimistisch.

Alles met elkaar bespaar ik met de Picanto zo'n 50 euro/maand t.o.v. mijn vorige auto (belasting + benzine bebaseerd op 30000 km/jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, ieder zijn ding; als je je er maar goed bij voelt. Ik heb mijn Picanto o.a. om zijn zuinigheid gekocht, en dan zal hij ook zuinig zijn ook!

Dus met 'n ei op het gaspedaal en 'nieuw rijden'. Nu halve tank leeg met 420 km en de boordcomputer geeft 4,5 ltr/100 km aan (1 op 22) maar die is te optimistisch.

Alles met elkaar bespaar ik met de Picanto zo'n 50 euro/maand t.o.v. mijn vorige auto (belasting + benzine bebaseerd op 30000 km/jaar)

Hé eh, en mams (e/o partner) heeft een BMW 740i om je in de weekenden mee uit te leven ? haha !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...