Jump to content

verbruik nieuwe picanto


nog niet blij

Recommended Posts

Ik heb nu 14 dagen mijn picanto,

heb nu 2 maal getankt

bij de eerste tank beurt verbruik, 1 op 14.4

bij de volgende tank beurt 1 op 12.2

mijn vrouw rijdt meestal in de picanto.

motor is 1.0 uit voering is met exterior pack.

is het verbruik niet wat aan de hoge kant.

of zijn er meer met deze verbruik.

had hier voor een peugeot 107 automaat uit 7-2009 in geruild met 31000 op teller.

verbruik van die auto (ze rijdt altijd de zelfde route naar het werk en komt dan op 1 op 17 uit.

waarom dit grote verschil.

heb er nu al eensik van.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Ik heb een vergelijkbare Picanto, zelfde motor, maar geen exterior pack.

Het verbruik is dalend bij mij; komt waarschijnlijk doordat alles een beetje soepeler loopt na 1000 km.

Ik rijd meestal 80-100 km wegen en mijn actuele verbruik volgens de boordcomputer is 4,8 L/100 km-->dat is 1 op 20,8.

Met mijn vorige auto (Daihatsu Sirion, met ook 'n 1.0 ltr 3-cilinder) was mijn verbruik zo'n 1 op 18 tot 1 op 19.

Ik hoop dan ook met de Picanto 1 op 24 te kunnen halen; maar je moet je rechtervoet wel in de gaten houden. Anticiperen op stoplichten, op tijd overschakelen (dat geeft je dashboard al aan), niet de Airco gebruiken als dat niet nodig is, motor uitschakelen als je langere tijd moet wachten.

Met de boordcomputer op de stand van het actuele brandstofverbruik kun je goed zien wat het effect is bij een constante snelheid. Bij 80 km constant bijvoorbeeld is mijn verbuik tussen de 3,7 en 4,2 ltr/100 km (1/27.0 en 1/23,8 )

Ik houd het benzineverbruik van mijn Picanto bij op de site: www.spritmonitor.de

Ik heb nu 1050 km gereden met mijn auto en het volgende verbruik:

datum /KMstand/gereden km /getankt(in L)/in €/ verbruik(1op..KM)

16.06.2011 775 54,0 2,90L € 4,67 18,62

16.06.2011 721 611,0 32,72L € 51,66 18,67

Link to comment
Share on other sites


Ik heb hier een Kia Picanto 1.2 met Style/Exterior pack.

Het verbruik wat ik haal is 6.9/100

Omgerekend 1 op 14,5.

Opgave van de 1.2 is 4.7/100.

Omgerekend 1 op 21,3.

Opgave van de 1.0 is 4.4/100

Omgerekend 1 op 22,7.

Je weet voordat je een auto koopt dat je de opgave's niet gaat halen..

Maar ik had toch gehoopt dat ik persoonlijk rond de 1 op 18 zou zitten.

Link to comment
Share on other sites


Heb sinds begin mei ook een nieuwe Picanto 1.0 base zonder airco.

Ik rijd er voornamelijk mee naar m'n werk, 15 km twee-baans weg en hij wordt meestal gebruikt voor de boodschappen.

Wanneer ik de ECO tips aanhoud dan lukt het me om 1 op 17 te rijden, anders is het 1 op 16.

Volgens mij is die 1 op 22,7 alleen maar te halen wanneer continue wind mee hebt en je zorgt dat je niet harder rijd van 90 km/h. B)

Link to comment
Share on other sites


Ik ga morgen weer tanken; de boordcomputer zegt nu dat het gem. verbruik 4,7 l/100km is (1 op 21,3). Daarvoor moet je dan wel rijden of je een ei op je gaspedaal hebt liggen; dus voorzichtig intrappen :). Naarmate ik meer gereden heb, wordt de KIA wel zuiniger; ik hoop eerlijk gezegd dat ik uiteindelijk op een verbruik van 1 op 24 uit kan komen (70-150 km per dag, weinig stad/weinig snelweg).

Link to comment
Share on other sites


1.0 Base, eerste keer 1:17, tweede tankbeurt 1:19 en derde 1:17. Eerste keer was beetje testen hoe hij rijdt, tweede keer lange afstanden moeten afleggen en de derde keer veel 130 gereden. Volgende tankbeurt zal wel weer rond de 1:19 komen. Ik was uitgegaan van ongeveer 1:18 en dat blijkt goed te gaan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Ik heb nu 14 dagen mijn picanto,

heb nu 2 maal getankt

bij de eerste tank beurt verbruik, 1 op 14.4

bij de volgende tank beurt 1 op 12.2

mijn vrouw rijdt meestal in de picanto.

motor is 1.0 uit voering is met exterior pack.

is het verbruik niet wat aan de hoge kant.

of zijn er meer met deze verbruik.

had hier voor een peugeot 107 automaat uit 7-2009 in geruild met 31000 op teller.

verbruik van die auto (ze rijdt altijd de zelfde route naar het werk en komt dan op 1 op 17 uit.

waarom dit grote verschil.

heb er nu al eensik van.

:(

Ik heb dezelfde ervaring. Mijn vrouw heeft haar Picanto nu 4 weken. Eerste keer tanken verbruik 1 op 14.7 en de tweede keer 1 op 14.1. Voorheen reeds ze 5 jaar een Citroën C1. Daar was het verbruik zomers 1 op 18.5 en in de winter 1 op 17.

Het CO2 cijfer van de C1 is 103 gr/km en van de Picanto 99 gr/km. Omdat de Picanto 50 kg zwaarder is, verwachte ik ongeveer dezelfde verbruikscijfers. Niet dus.

De site http://www.werkelijkverbruik.nl/ geeft een praktijkverbruik van 1 op 16.5 vergelijkbaar met de C1. Dus waarom dit grote verschil?

Zelf rij ik de nieuwe KIA Sportage 1600 met IGS en mijn verbruikscijfers zijn 1 op 12.5 en dat vind ik prima. Mijn verwachtingen voor de Picanto worden niet waargemaakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Bekijk Post Ben50, op 29 juni 2011 - 13:01, zei:

...Eerste keer tanken verbruik 1 op 14.7 en de tweede keer 1 op 14.1. Voorheen reeds ze 5 jaar een Citroën C1. Daar was het verbruik zomers 1 op 18.5 en in de winter 1 op 17. Het CO2 cijfer van de C1 is 103 gr/km en van de Picanto 99 gr/km. Dus waarom dit grote verschil?...

Hou je tijdens het rijden ook de boordcomputer in de gaten? Die geeft je het actuele en het gemiddelde verbruik aan. Probeer daarmee te ondervinden hoe je het zuinigst kunt rijden. Ik kan bij 80 km/h 5,8 ltr/100km verbruiken of 4,1 ltr/100km afhankelijk van hoe je met je gaspedaal omgaat.

3333d1232880406t-rio-2008-trip-computer-trip-computer.jpg

Ik ben nu net aan het proberen zo zuinig mogelijk te rijden; 280 km gereden in 8 ritjes, waarvan 2 x naar centrum van de stad. Het gemiddelde verbruik is volgens de boordcomputer over die 280 km 4,4 ltr/100 km (dat is dus 1 op 22,7). Het is dus wel mogelijk om zuinig met de Picanto te rijden, maar niet gemakkelijk, bij de Picanto moet je meer moeite doen om zuinig te rijden; het gaat niet vanzelf.

Link to comment
Share on other sites


1e keer getakt met standaard picanto,zonder boordcomputer.

1 op 16.

Ben wel eens boven de 100 geweest en hen nog maar 500 km er op zitten.

Afwachten of het minder wordt.

Ik probeer wel rustigjes te rijden,niet planken en de schakelmomenten aan te houden.

Het "nieuwe " rijden dus.

Hebben meer dat,dat het als de boel wat ingereden is dat het verbruik daalt?

Ronald

Bekijk Post Ben50, op 29 juni 2011 - 13:01, zei:

...Eerste keer tanken verbruik 1 op 14.7 en de tweede keer 1 op 14.1. Voorheen reeds ze 5 jaar een Citroën C1. Daar was het verbruik zomers 1 op 18.5 en in de winter 1 op 17. Het CO2 cijfer van de C1 is 103 gr/km en van de Picanto 99 gr/km. Dus waarom dit grote verschil?...

Hou je tijdens het rijden ook de boordcomputer in de gaten? Die geeft je het actuele en het gemiddelde verbruik aan. Probeer daarmee te ondervinden hoe je het zuinigst kunt rijden. Ik kan bij 80 km/h 5,8 ltr/100km verbruiken of 4,1 ltr/100km afhankelijk van hoe je met je gaspedaal omgaat.

3333d1232880406t-rio-2008-trip-computer-trip-computer.jpg

Ik ben nu net aan het proberen zo zuinig mogelijk te rijden; 280 km gereden in 8 ritjes, waarvan 2 x naar centrum van de stad. Het gemiddelde verbruik is volgens de boordcomputer over die 280 km 4,4 ltr/100 km (dat is dus 1 op 22,7). Het is dus wel mogelijk om zuinig met de Picanto te rijden, maar niet gemakkelijk, bij de Picanto moet je meer moeite doen om zuinig te rijden; het gaat niet vanzelf.

Link to comment
Share on other sites


mijn verbruik is ook 1op 16 met stadsritten buitenwegen en snelweg 300km gereden 18.5 liter benzine hoop dat het nog iets beter wordt

welke benzine eu95 of eu98 misschien maakt dat ook nog wat uit

ik gebruik nu bp eu95 volgende keer BP Ultimate Ongelood 98 proberen

ik heb ook de standaard uitvoering geen boordcomputer in welke pakket zit dat?

Link to comment
Share on other sites


De boordcomputer zit in het comfort (en het style?) pakket.

Ik heb net getankt na mijn test om zuinig te rijden (zonder 't verkeer op te houden :rolleyes: )

Hier is mijn tankhistorie:

datum...km-stand....afgelegd liters verbruik gemeten

05-07-2011... 2.340.... 572,0... 27,68.. 4,84L= 1 op 20,7 (boordcomputer zei 4,5 ltr/100 km)

27-06-2011... 1.768.... 132,0..... 7,21.. 5,46L= 1 op 18,3

25-06-2011... 1.636.... 269,0... 14,29.. 5,31L= 1 op 18,8

24-06-2011... 1.367.... 592,0... 29,67.. 5,01L= 1 op 20,0

16-06-2011...... 775...... 54,0.... 2,90.. 5,37L= 1 op 18,6

16-06-2011...... 721.... 611,0... 32,72.. 5,36L= 1 op 18,7

Link to comment
Share on other sites


Hoi

Mijn verbruik ( 1.2 motor + alle packs) wel veel de climatecontrol aangehad, en alleen stadswerk.

1e tankbeurt 360 km met 27 liter getankt is dus 1 op 13.3

2e tankbeurt 328 km met 29 liter getankt is dus 1 op 11.3

Maar ik vind het tot nu toe erg teleurstellend, en zal dit zeker aankaarten bij de 1000 km inspectie volgende week.

Gr Toine

Link to comment
Share on other sites


Ik rij niet in een Picanto maar een Cee'd. Uit ervaring kan ik over de Cee'd wel zeggen dat deze na verloop van tijd (2 beurten) veel zuiniger is gaan rijden. Schijnbaar hebben de Kia blokken wat meer tijd nodig om goed in te lopen....

2009 - auto nieuw: vakantie Frankrijk: 1:9.... met mazzel 1:10. Nu is het 1:13,8.

Link to comment
Share on other sites


Op de site van www.spritmonitor.de staan verbruiksgegevens van 'gewone' rijders.

Je ziet dat er toch grote verschillen zijn in het gemiddeld verbruik, zoals ons hier ook al opgevallen was:

Kia Picanto 1.0 CVVT comfort pack Benzin, 51 kW 1:19,48

Kia Picanto 1.0 Benzin, 51 kW 1:16,41

Kia Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack Benzin, 51 kW 1:13,70

Kia Picanto 1.0 Benzin, 50 kW 1:12,15

Wel vind ik het vreemd dat iemand die voorheen een Peugeot 107 met 1:17 reed, met de Picanto minder zuinig rijdt bij een vergelijkbaar rijgedrag. Ik zou eerder het tegenovergestelde verwachten, gezien de cijfers van Kia zelf. Of zou het kunnen dat bij een hogere km-stand alles soepeler en zuiniger loopt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Guest velour100

Vandaag weer voor de zoveelste keer getankt (houd het niet echt bij). Met bijna 3600 kilometer op de teller, vandaag voor het eerst 512 kilometer op 1 tank gehaald. Hiervoor zat ik gemiddeld tussen de 460 en 480 kilometer met een minimum aan 435.

Vandaag dus 512 kilometer, en 32 liter getankt, dan kom ik uit op 1:16. In het begin, de eerste tank, had ik 1:21. Wel raar dat ik dat nu gewoon nooit meer in de buurt ben gekomen.. Het verbruik zag ik dus ook ziender ogen stijgen van 1:19 tot nu regelmatig 1:16 of 1:17.

Ik rij altijd zo'n 20 kilometer over de snelweg en ongeveer 5 km verdeeld over binnen de bebouwde kom en provinciale weg.

Vind in ieder geval de reclame van Kia over de Picanto behoorlijk misleidend te vinden..

Kunnen we Kia hier op aanspreken, of, bijvoorbeeld een overkoepelende organisatie zoals de Consumentenbond hier misschien eens naar laten kijken? Is dit iets voor de Kiaclub om eens uit te zoeken?

Want, mag deze auto uberhaupt wel in de categorie A vallen?

Geen idee, maar ben benieuwd naar jullie reacties.

Link to comment
Share on other sites


Ik zou het in elk geval eens bij je dealer navragen; de officiele verbruikscijfers van KIA zijn wel volgens een bepaalde norm tot stand gekomen:

Vroeger bestond de ECE-norm uit:

- Verbruik in stadsverkeer ECE-rijcyclus

- Verbruik bij 90 km/uur constant

- Verbruik bij 120 km/uur constant

Tegenwoordig wordt deze als volgt gemeten:

- Verbruik in stadsverkeer ECE15-rijcyclus

- Verbruik buiten de stad EUDC-rijcyclus

- Gemiddeld verbruik van ECE15 + EUDC-rijcycli

Let wel: het gaat bij het gemiddeld verbruik niet om de halve som van de beide verbruikscijfers, maar om het totale verbruik over de beide delen van de rijcyclus, omgerekend naar een verbruik per 100 km.

De ECE15 testrit simuleert een 4.052 km stadsrit met een gemiddelde snelheid van 18.7 km/u en met een maximum snelheid van 50 km/u. Totaaltijd is 780 seconden. Hetzelfde deel van de ECE15 rit wordt 4x herhaald om voldoende afstand en temperatuur te krijgen.

De EUDC rit is een buitenrit met hogere snelheden, met een maximum snelheid van 120 km/u. Deze duurt 400 seconden en is 6.955 km lang met een gemiddelde snelheid van 62.6 km/u. Sinds het jaar 2000 is de koude start onderdeel van de rit met een omgevingstemperatuur van 20 graden.

Zoomen we in op de EUDC kunnen we de rit samenvatten tot:

- 20s stationair draaien

- Optrekken naar 70 km/u in 40s en dan 52s met constante snelheid

- Terug laten afzakken naar 50 km/u in 9s en 68s met constante snelheid

- Optrekken naar 70 km/u in 12s en 50s met constante snelheid

- Optrekken naar 100 km/u in 35s en 30s met constante snelheid

- Optrekken naar 120 km/u in 20s en 10s met constante snelheid

- Terug laten zakken naar 0 km/u in 33s en 20s stationair laten draaien

Je ziet dus dat er maar heel kort met 120 km/u gereden wordt. Dat verklaart ook waarom men moeilijk de ECE-norm kan benaderen. Alleen wanneer men een optimaal traject rijdt, kan men de ECE-norm benaderen of overtreffen. Overtreffen kan, wanneer men lange stukken met constante snelheid kan rijden met niet te hoge snelheid (bijvoorbeeld groot stuk constant op 60 km weg en niet harder dan 100 op de snelweg).

--Toevallig is mijn dagelijkse woon-werk-rit een aardig optimaal traject; weinig verkeer, weinig 50km zones(10%) en weinig snelwegen (10%). Ik rijd daar deze week 4,3 l/100 km volgens de (optimistische) boordcomputer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Guest velour100

Hallo Bigmac.

Ik wist niet dat het zo uitgebreid en toch ook wel een beetje ingewikkeld in elkaar zat. Ik had daar niet echt bij stil gestaan.

Maar, dan de volgende vraag van mijn kant: Is het dan wel correct voor de gemiddelde rijder van een Kia Picanto om de 'beloofde' cijfers van het verbruik zo neer te zetten. Hij wordt verkocht als een zuinige auto. (Energie label A) Nou moet ik eerlijk zeggen dat die labels en de criteria die daar voor zijn opgesteld, me niet bekend zijn. Maar ik kan me er toch niet echt meer iets bij voorstellen dat de Kia een A label zou mogen dragen, als ik alle reacties zo lees van onze mede Picanto rijders.

En zeg nou zelf, je bent dus erg afhankelijk voor waar je de auto voor gebruikt. (veel stad, of juist weinig, veel binnendoor weggetjes of juist veel snelweg) Er zijn dus nogal wat kanttekeningen die het verbruik dus kunnen beïnvloeden.. En natuurlijk, het gebruik van de Airco, wel of niet gebruik maken van de schakel tips van de auto.

Natuurlijk, ten opzichte van mijn vorige auto (Kia Rio 2001) is hij zeker wel zuiniger, maar ik twijfel of ik er uiteindelijk wel zo veel goedkoper mee uit ben qua kosten die ik heb.

Ben benieuwd naar je reactie, en ook van anderen natuurlijk.

Groeten,

Gerwin

Link to comment
Share on other sites


We hebben de afgelopen dagen aardig wat kilometers met onze nieuwe picanto afgelegd en wij vinden het verbruik toch echt niet slecht.

Met onze laatste tankbeurt kwamen we uit op bijna 1 op 21. We rijden met de 1.25l motor en hebben met de laaste tank een flinke mix aan stadsverkeer, snelweg en N-wegen gereden. Wel hebben we wat langere afstanden gereden dan normaal (soms wel 70 kilometer per rit), dus het aantal koude starts is wel beperkt gebleven. Verder rijden we gewoon met de rest van het verkeer mee, houden ons totaal niet aan het nieuwe rijden en schakelen meestal ergens tussen de 3000 en 3500 toeren naar een hogere versnelling.

Ter vergelijking. De Opel Corsa 1.2 (C-model) die we hiervoor hadden, haalde met dezelfde rijstijl amper 1 op 14.

Link to comment
Share on other sites


vandaag getankt: 657 KM en toen zat de meter net op het onderste streepje (volgens de BC kon ik nog zo'n 60 km rijden)

Er ging 31,3 liter in (tot de benzine aan 't randje stond); dat is dus precies 1:21,0. De boordcomputer gaf 4,5 l/100 km aan (1: 22,2)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Ik heb mijn Kia nijna 2 weken! eerste tankbuurt reed ik op 1 tank 480 liter ( veel korte ritjes, vaak motor aan uit om alles in te stellen) . Ik zit nu al op 480 liter en heb nog een kwart tank over! Ben ook zuinig gaan rijden en op mijn boordcomputer gaan letten en dat scheelt echt heel erg veel! Heb ook begrepen van de dealer dat naarmate je er langer mee rijdt hij steeds zuiniger werd!

Link to comment
Share on other sites


Zojuist getankt (gewoon Tango, zo goedkoop mogelijk): 647 KM, de meter was bijna op het onderste streepje, reservelampje brandde nog niet. Er ging 30,7 liter in (tot de benzine weer aan 't randje stond);

Verbruik 1:21,1.

De boordcomputer gaf 4,5 l/100 km aan (1: 22,2) Dit waren geen snelwegkilometers en max snelheid 100 km/h. Wel paar keer de stad in geweest, dat scheelt gelijk een flink stuk in het verbruik (daarvóór zat ik volgens de boordcomputer op 4,2)

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...