Tarkan Geplaatst 26 September, 2011 Geplaatst 26 September, 2011 Ik rij ook 30.000 per jaar. Je kunt begrijpen dat ik de Kia ook graag zuinig zie. Ik ging er in eerste instantie van uit dat ik 1/23 zou kunnen halen, maar dat lukt vaker niet dan wel. Maar 1/14.... Misschien moesten we 'ns 20 km van auto ruilen, zodat duidelijk wordt waar 't aan ligt.. Kijk allen, dat vindt ik nou echt een te gek aanbod van Big. Als je het meent en ik over een tijd (auto verwacht ik niet voor eind dec) ook minder zuinig kan rijden dan verwacht zou ik deze zeer tijdelijke ruil/deal zeker aannemen. Kan Big in een 3 deurs 1.2 met alle toeters en bellen (inclu ISG) cruisen terwijl ik een 1.0 (toch?) kan vergelijken. Echter lijkt mij 100 km over een afgesproken parcours/route beter ter vergelijking. Gewoon lekker achter elkaar aan hobbelen (ik achter Big aan dan zodat ik wel zijn rijstijl aan MOET nemen!!! Zo leer ik er ook nog wat van Geniaal! Keep you all posted gr en fijne avond, Tarkan Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 26 September, 2011 Geplaatst 26 September, 2011 Bij 35000 km. 1 op 14 kost je per jaar €4100,- 35000 km. bij volgens de Punto Evo Multi Jet rijders 1:24 kost €1925,- Met een verschil van €2175 per jaar zou je dus de vermeende hogere afschrijving ruimschoots terug verdienen. Maar dat is appels met peren vergelijken. Je moet uitgaan van het opgegeven gemiddelde verbruik. Dat is voor de Picanto 1:23,8 en voor de Punto 1:27,8. Bij 35000 km levert dat bij brandstofprijzen van €1,62 en €1,32 een verschil van €721 per jaar op. Tel daarbij de hogere onderhoudskosten voor de Punto op en zet 2 jaar garantie tegen de 7 jaar van KIA en de Punto gaat echt duurder worden. Een nieuwe 5 deurs kost rijklaar rond de €15000 en een 2e hands van 3 jaar oud met 100.000 km koop je voor rond de €8000. Tel daar € 1000 marge voor de verkoper bij dan was de inruil hooguit €7000. Dat is €8000 in 3 jaar afschrijven. Op een Picanto van €10.000 schat ik dat het hooguit €4500 zal zijn. En niet onbelangrijk: De Punto is nu belastingvrij maar over 3 jaar niet meer. Wat denk je dat dat met de inruilwaarde gaat doen? Quote
Gast Angelique Geplaatst 26 September, 2011 Geplaatst 26 September, 2011 Maar dat is appels met peren vergelijken. Je moet uitgaan van het opgegeven gemiddelde verbruik. Dat is voor de Picanto 1:23,8 en voor de Punto 1:27,8. Bij 35000 km levert dat bij brandstofprijzen van €1,62 en €1,32 een verschil van €721 per jaar op. Tel daarbij de hogere onderhoudskosten voor de Punto op en zet 2 jaar garantie tegen de 7 jaar van KIA en de Punto gaat echt duurder worden. Een nieuwe 5 deurs kost rijklaar rond de €15000 en een 2e hands van 3 jaar oud met 100.000 km koop je voor rond de €8000. Tel daar € 1000 marge voor de verkoper bij dan was de inruil hooguit €7000. Dat is €8000 in 3 jaar afschrijven. Op een Picanto van €10.000 schat ik dat het hooguit €4500 zal zijn. En niet onbelangrijk: De Punto is nu belastingvrij maar over 3 jaar niet meer. Wat denk je dat dat met de inruilwaarde gaat doen? Het gemiddelde gebruik van de Punto gemeten door de gebruikers, (het werkelijke gebruik)...dus niet wat de fabrikant heeft opgegeven, ligt rond de 1 op 25, dus wel wat beter dan de resultaten die bij de Picanto behaald worden. Het verschil wat jij uitrekent is wat het verschil zou zijn als die opgegeven waarden ook echt behaald zouden worden. Dat is dus in de regel niet het geval en dan wijkt de Picanto dusdanig van de fabriekswaarden af dat het verschil in brandstofverbruik veel groter wordt. De rest zal misschien voor een deel wel en ook weer niet, maar een groot deel (geschatte afschrijving e.d) is toch koffiedik kijken. Als men er in het algemeen (bijvoorbeeld) namelijk achter komt dat zo'n klein autootje best duur is in de dagelijkse kosten, of dat er (net als bij de sorento's van rodn de 2004) een kleunserie bijzit waar je op leegloopt dan zal dat ook ten koste gaan van de inruilwaarde. Maar dat laatste kan iedere andere auto ook overkomen, dus ook de Punto. Gezien de hoeveelheid onderhoudsbeurten die je moet laten doen om je garantie te behouden, vraag ik me sterk af of je wel zoveel goedkoper uit bent met die 7 jaar garantie, want ik neem voor het gemak maar aan dat daar wel wat beperkingen aan vast zitten. Eerste onderhoudsbeurt voor de Pica is met 15000 en bij de Pevo bij 35000. Afleverkosten is bij de Pica ruim €900,- tegen €500 bij de Punto. Dat is sowieso al de 1ste bijna €500 die je extra afschrijft. De Pica zal toch ook ooit de belasting weer ingaan? Dan nog ben je met 35000 km. per jaar goedkoper uit met een dieseltje. Quote
MauS Geplaatst 26 September, 2011 Geplaatst 26 September, 2011 De Punto is nu belastingvrij maar over 3 jaar niet meer. Dat weet nog helemaal niemand hoe het zal lopen... en wat de slimme jongens gaan bepalen, de volle mep zul je in iedergeval zeer zeker niet hoeven te betalen want dan staan er 1000den Polo/Ibiza/Fabia/DS3/Rio etc etc rijders bij de poort van Den Haag en Belastingsdienst met hun belastingvrije diesels.. Dan nog ben je met 35000 km. per jaar goedkoper uit met een dieseltje. Jep! ik ben het volledig met Angelique eens. (daar hoef je geen expert voor te zijn en ook geen rekenwonder gewoon hollands/nuchter nadenken) Echter lijkt mij 100 km over een afgesproken parcours/route beter ter vergelijking. Gewoon lekker achter elkaar aan hobbelen (ik achter Big aan dan zodat ik wel zijn rijstijl aan MOET nemen!!! Ik hobbel graag mee met mijn 1.2 3 deurs!! toeters+bellen Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Dat weet nog helemaal niemand hoe het zal lopen... en wat de slimme jongens gaan bepalen, de volle mep zul je in iedergeval zeer zeker niet hoeven te betalen want dan staan er 1000den Polo/Ibiza/Fabia/DS3/Rio etc etc rijders bij de poort van Den Haag en Belastingsdienst met hun belastingvrije diesels.. Nou dat is niet waar, alles is al uitgewerkt hoor. Kijk maar even op de ANWB site. En de volle mep gaan ze zeer zeker wel betalen: '' Nul-tarief MRB voor zeer zuinige auto's loopt tot en met 2013. Het nul-tarief motorrijtuigenbelasting dat in 2010 is ingevoerd voor zeer zuinige auto's blijft tot en met 2013 bestaan. Vanaf 01-01-2014 moet ook voor 'zeer zuinige' auto's weer MRB worden betaald. Er komt geen instroming in een verlaagd tarief of iets dergelijks, vanaf 1-1-2014 is het volledige tarief dat hoort bij het gewicht en de provincie van toepassing.'' Jep! ik ben het volledig met Angelique eens. (daar hoef je geen expert voor te zijn en ook geen rekenwonder gewoon hollands/nuchter nadenken) Er is niets mis met Hollandse nuchterheid..maar meten is weten Quote
bigmac Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Als dan de Motorrijtuigenbelasting (MRB) weer gaat gelden voor onze zuinige auto's, is het gewicht ook weer van belang. berekend voor de provincie Gelderland: Kia Picanto benzine : MRB EUR 216/jaar Fiat Punto Evo Diesel: MRB EUR 864/jaar. Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Als dan de Motorrijtuigenbelasting (MRB) weer gaat gelden voor onze zuinige auto's, is het gewicht ook weer van belang. berekend voor de provincie Gelderland: Kia Picanto benzine : MRB EUR 216/jaar Fiat Punto Evo Diesel: MRB EUR 864/jaar. Ik bedoel maar.. Quote
bigmac Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Bij die Fiat-Punto-Evo-Diesel zitten ook grote verschillen in het verbruik: op de site www.spritmonitor.de (waar ik mijn eigen verbruik ook bijhou) staan 83 bestuurders van zo'n Evo-diesel. zuinigste: 1/25,82 gemiddeld: 1/20,57 max verbr: 1/15,43 Nieuwe rijden: constant rijden, langzaam optrekken, schakelmoment van je boordcomputer aanhouden(en dat is erg vroeg), zo min mogelijk remmen, anticiperen (250 m voor 'n rotonde of rood stoplicht je gas los), motor uit als je verwacht 'n tijdje te staan voor 't stoplicht of in 'n file. airco/climate control niet aan indien niet echt noodzakelijk, achterruitverwarming op tijd weer uit etc. Kijk bij welke snelheid je auto 't zuinigst rijdt (bij mij tussen de 85 en 90 km/u). Let op wat je boordcomputer zegt als je je gas iets minder ver intrapt en toch net zo snel rijdt. Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Let op wat je boordcomputer zegt als je je gas iets minder ver intrapt en toch net zo snel rijdt. Het ontbreken van de boardcomputer is wat mij betreft het grootste gemis van de basisversie. Op veel autosites wordt aangegeven dat de boardcomputer standaard is. Dat is dus niet waar (niet gecontroleerd bij de aankoop...stom) en ik ervaar dat als een groot gemis. Als ik dat van te voren had geweten had ik wel het comfort-pakket genomen. Ik weet nu tijdens het rijden absoluut niet wat het verbruik is. Daarom heb ik ook bij de Poll ingevuld dat ik dezelfde auto niet weer zou kopen. Als er een volgende komt dan zeker met comfort-pakket. Of de boardcomputer moet alsnog aan de basisversie worden toegevoegd natuurlijk.... Quote
Punto Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Over twee jaar: Picanto: Bij 35000 km. 1 op 14 kost je per jaar €4100,- + MRB € 216,= € 4316,- Punto: 35000 km. bij volgens de SpiritMonitor rijders 1:20,57 kost € 2246,- + MRB € 864,- = € 3310,- Nog steeds een voordeel van € 1000,- per jaar. Breakevenpoint ligt bij 35000km op een picanto benzine die 1 op gemiddeld 18,6 rijdt. De picanto 1.0 rijdt, als ik de juiste aangeklikt heb, volgens de spiritmonitor gemiddeld 6,11 ltr / 100km = 1 op 16,37 gemiddeld. Deze gemiddelde picanto kost dus bij 35000km: 35000 / 16,37 * 1,64 + 216 = € 3722,-. Dus zo'n € 400,- per jaar meer dan de punto (vanaf begin 2014). Tot die tijd kost hij ca. € 1050,- per jaar meer dan de punto. Punto. (Punto = Frank, heeft een Punto Evo in bestelling staan en rijdt af en toe in onze Kia Sorento.) Quote
MauS Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 vanaf 1-1-2014 is het volledige tarief dat hoort bij het gewicht en de provincie van toepassing.'' Haha dat kunnen ze zich alvast schrap gaan zetten voor alle weerstand die daar mee gemoeid gaat, ik hoef het niet te lezen op de site van de ANWB ik wil het zien vanaf 1-1-2013 ik heb dit stukje gevonden: "De subsidie voor zuinige auto’s stopt in 2013. Staatssecretaris Weekers van Financiën vindt de belastingvoordelen te duur worden voor de overheid." Als ze echt weer de volle mep laten betalen aan al die zuinige rijders zoals 1.2 tdi motoren etc etc, die motoren zijn zo super schoon en zuinig dat ze echt wel een korting erop kunnen loslaten ik ben echt benieuwd wat dat te weeg zal brengen. het wordt steeds aantrekkelijker om in duitsland te gaan wonen :) *zegt iemand die 500 meter vanaf de duitse grens woont* dat zou echt ronduit belachelijk zijn: dat piet met zijn polo 1.2 tdi bluemotion de volle mep betaald en zijn buurman met zijn 20 jaar oude 1.9 diesel met elke morgen 5 minuten zwarte rook en dat die exact hetzelfde betaald... wereld euh Nederland op zijn kop. Leefde Pim Fortuyn nog maar... Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Toen ik het afgelopen zomer in Griekenland met een Griekse vriend wat zat te praten (lees: klagen ) kregen we het ook over wegenbelasting. Hij klaagde dat de belasting was verhoogd naar €120....per jaar! Ik zei nou ik betaal €100 (nog de Corolla) ....per maand. Hij viel zowat dood van z'n stoel Maarrr....Griekenland is failliet en wij Nederlanders staan er nog redelijk goed voor mede dankzij de vaderlandse automobilist. Dat dan weer wel. Quote
Punto Geplaatst 27 September, 2011 Geplaatst 27 September, 2011 Punto is meneer Liek dus.. ? Yep, helemaal goed. Wat overigens een probleem bij spiritmonitor is, voor alle auto's die er in staan, dat alleen mensen die op het verbruik letten er in opgenomen zijn. Als het verbruik je geen bal interesseert, dan zal je ook spiritmonitor niet invullen. Het echte gemiddelde gebruik van alle auto's zal dus hoger zijn dan uit die site mag blijken. Hetgeen ook bleek uit de test in de autoweek. Ik heb de Pevo (Punto Evo) besteld, omdat het een van de weinige auto's is waarbij het verbruik redelijk bij de opgegeven waarden komt én ik het een leuke auto vind. De Grande Punto blijkt overigens nog beter te zijn en is de enige auto die inderdaad de opgegeven waarden haalt (volgens Fiatblog.nl). Met de mercedes rijden we al zuiniger dan de waarden die Mercedes op geeft (1 op 13, mercedes geeft gemiddeld 1 op 12,5 op), omdat we hier geen files en bijna overal 80km wegen hebben. Mijn verwachting is dan ook dat de pevo ook zeer zuinig zal zijn. Het opgegeven verbruik van de pevo op 80km-wegen is 1 op 34,5. Door zo'n 14000km per jaar met de pevo te rijden in plaats van met de sorento of onze mercedes (die er dus uit gaat), besparen we zo'n € 6.000,- per jaar (benzine/diesel, verzekering, MRB, onderhoud, afschrijving, enz.) en verdient hij zich dus in een paar jaar terug. Qua grootte gaan we er natuurlijk flink op achteruit, maar in de praktijk doen we alles wat groot is en vervoerd moet worden toch al in de Sorento. Naar de picanto hebben we ook serieus gekeken, maar we vonden de bijkomende kosten om hem wat aan te kleden gewoon te hoog. Neem de cruisecontrol, die is bijna drie maal zo duur als op de pevo. Het is wel een leuk ogende verschijning, zo'n aangeklede picanto. Maar ons doel was een leuke auto, die erg goedkoop is in gebruik, waardoor de aanschafprijs iets minder belangrijk werd. Een aangeklede pevo is € 4000,- duurder dan een aangeklede picanto. Punto (Frank). Quote
eMTee Geplaatst 28 September, 2011 Geplaatst 28 September, 2011 Ik snap er helemaal niets meer van. Heb tot nog toe echt mijn best gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden en kwam zodoende na 2.200 KM tot een verbruik van 1:16,1 Nou heb ik na de laatste keer tanken maar eens gedacht, ach wat maakt het ook uit, en ben dus weer een beetje mijn oude rijstijl gaan oppakken, lekker pittig dus en vooral niet naar die ECO meter kijken die mij denkt te vertellen wanneer ik moet schakelen. Wat schetst mijn verbazing, net weer wezen tanken en 475 KM gereden met een verbruik van 1:17,7 Volgens mij is het dus gewoon een kwestie van die Picanto wat hoger in de toeren houden, zodat hij aan zijn optimale koppel zit, dan verbruikt hij dus automatisch minder en je rijdt nog veel fijner ook Michel Quote
Gast velour100 Geplaatst 28 September, 2011 Geplaatst 28 September, 2011 @Michel: Dat is nou precies hetzelfde als wat ik gedaan heb. En, ook ik merkte dat ik een lager verbruik kreeg... Daarom kijk ik dus ook nooit meer naar voorstellen van de Eco... En dat bevalt me goed. Quote
bigmac Geplaatst 29 September, 2011 Geplaatst 29 September, 2011 Zou het niet kunnen zijn dat de Picanto vanzelf al zuiniger is gaan rijden nu hij meer kilometers gedraaid heeft? Dat valt mij tenminste wel op; nu zo'n 10% zuiniger dan in de eerste 2000 km. Quote
eMTee Geplaatst 29 September, 2011 Geplaatst 29 September, 2011 Dat zou logisch zijn, ware het niet dat ik juist met deze tank dus een heel andere rijstijl ben gaan toepassen, en dan ineens veranderd het verbruik. Blijft raar vind ik. Quote
spock Geplaatst 29 September, 2011 Geplaatst 29 September, 2011 Vandaag getankt: 389km 25 liter = 1:15,5 en laatste tijd op BC gelet, ga nu ook niet meer op BC letten denk dat dit zuiniger gaat, ik denk dat het gaspedaal teveel wordt ingetrapt bij te lage toeren om vlot op snelheid te komen, wat vaak nodig is om bv. achterop komend verkeer niet te hinderen. Vorige keer trouwens 1:17,5 zonder op BC te letten. Quote
bigmac Geplaatst 29 September, 2011 Geplaatst 29 September, 2011 Blijft een interessant experiment; Ik moet morgen weer tanken (nu volgens bc 4,7 l/100km); en zal in 't weekend 'ns kijken of het verschil maakt als ik hoger in de toeren schakel. Ik schakel nu altijd beneden de 2500 toeren. voor de 1.0 L motor: max. koppel=94 Nm bij 3500 tpm Quote
Gio Geplaatst 1 Oktober, 2011 Geplaatst 1 Oktober, 2011 Gisteren voor de 1ste keer de tank leeg gereden tot het oranje lampje tevoorschijn kwam. De Boordcomputer gaf aan dat er nog 71km mee gereden kon worden. Model: Picanto 1.2 / comfort / exterior / 5d Getankt: 30,5 liter Afstand: 504km Verbruik: 1:16,5 (volgens BC 16,9) We hebben nu in totaal 700km gereden en zijn tot nu toe tevreden over het verbruik. Voorheen hadden we een C1 die 1:17.5 haalde. Nu met een 4 cylinder bijna hetzelfde verbruik. Quote
bigmac Geplaatst 1 Oktober, 2011 Geplaatst 1 Oktober, 2011 Gisteren getankt; lampje brandde al even en vlg. BC kon ik nog minder dan 50 km. Ik durfde dus niet langer uit te stellen. 678 km 34,44 L 1op 19,6 ; BC 4,7 L/100km Quote
Gast Marcvane86 Geplaatst 1 Oktober, 2011 Geplaatst 1 Oktober, 2011 Zoals anderen hier ook al zeiden rijden en niet op de boord computer letten heeft zeker zn voordeel. Ook mijn dealer geeft aan ervaringen te hebben van eigen ritten en klanten dat je beter niet het "nieuwe zuinige rijden" toe kunt passen op de picanto 1.0 Nu let ik er niet meer zo op en ben ik van 1/14 naar 1/15,5 gegaan in een week tijd nu 4000km op de teller. Bij 5000 km gaat de auto 2 dagen naar de dealer deze gaan dan diverse proefritten doen om het verbruik exact te bepalen en gaan met kia overleggen als het niet overeen komt met gemiddelde rijders. Dus nog even geduld, maar de auto wordt langzamerhand iets zuiniger. Overigens afgelopen week gereden met de C1 1.0 3cil. van mn moeke, die dus wel gewoon 1/18,5 haalt en dan zelfs met de airco aan op het zelfde traject als ik normaal rij. Quote
spock Geplaatst 6 Oktober, 2011 Geplaatst 6 Oktober, 2011 Vandaag getankt, 394 km 26l =1:15,1; 200km op snelweg met 4 volwassenen en 100-130km/uur de rest korte afstanden en 80km weg. Niet op BC gelet en bij 3000 toeren schakelen.totaal ong. 1500km gereden. Quote
Gast velour100 Geplaatst 6 Oktober, 2011 Geplaatst 6 Oktober, 2011 Dan misschien nog een gekke vraag: de Eco mode, houdt dat alleen maar in dat Kia aangeeft wanneer je moet schakelen? Of gebeurt er meer achter de schermen.. Als het alleen het eerste is, dan zet ik de Eco mode net zo lief uit.. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.