Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

Deze week zijn we een paar dagen naar Valkenburg geweest om de kerstsfeer alvast te proeven, 2 pers + 1 koffer.

Met de Picanto 2011 - 1.2 base

Totaal 520 km gereden hoofdzakelijk autosnelweg 90-120km /uur

Verbruik 25.2 liter benzine.

Gemiddeld verbruik dus 1 op 20.7 :rolleyes:

Zelfs de banden waren nog op te lage druk, 1.9 atm, blijkt achteraf :o .

Tot nu reed ik gemiddeld stadsverkeer en af en toe snelweg, 1 op 16.5.

Al met al geen slecht prestaties. :)

Ben

Geplaatst

bigmac zei op 7 oktober:

de weg tussen Arnhem en Nijmegen, waar ze nu mooi extra glad asfalt hebben gelegd, haal ik 3,7 L/100 km bij 80 km constant (dat is 1 op 27)

MauS: Dat is wel heel erg zuinig hoor, lijkt me onwaarschijnlijk

Voor dat 80 km/h verbruik: zie foto.

De Picanto was met de mistperiode 'n tijdje minder zuinig, maar nu gaat 't weer beter. Ik vind het wel moeilijker om te anticiperen in het donker; je ziet de rotondes pas veel later dan overdag.

Gast Marcvane86
Geplaatst

Vanaf donderdag avond ga ik ook weer posten wat mn verbruik met de nieuwe 1.2 gaat worden

heb afgelopen week met mn 1.0 is flink door getrokken en vermoed nu het record van brandstof slurper te hebben. Aan de pomp uitgerekend gereden te hebben gemiddeld 1 op 9,1

Groetjes marc

Gast Marcvane86
Geplaatst

de nieuwe is wel beter hoor, heb hem al even gereden als vervangend vervoer tijdens inspectie van mijn auto. En dat was de druppel die mij de nieuwe heeft doen kopen

Geplaatst

Ff getankt gisteren!

376.5 km / 24.52 L --> 1 op15.35 km

Gewoon mijn eigen rijstijl aangehouden. Dus hier en daar lekker gassen en veel 90 km/h gereden. Verbruik kan beter maar ik ga ophouden met zeuren en niet meer vergelijken met andere auto's.

Geplaatst

Ik heb gisteren ook getankt; ik reed al een tijdje op reserve (dus met het benzinelampje aan en de bc op --- km). Er ging maar liefst 35,12 liter in; en dat voor een 35 liter tank...

Shell Fuel Save 95 voor 1,549; dat is nog goedkoper dan bij de Tango.

643,1 km gereden met 35,12 liter ==> 1 op 18,31 (5,46 L/100 km)

De boordcomputer gaf aan 5,1 L/100 km, dus ik denk dat ik de vorige keer niet helemaal vol had getankt. Ik heb sinds mijn 15.000 km beurt ook nog niet mijn bandenspanning gecontroleerd (ik had ze tot 2,7 bar opgepompt), kan zijn dat mijn dealer ze weer op de standaard waarde heeft gezet.

Geplaatst

Mijn tank was weer flink leeg:

609 km met 31,95 ltr => 1 op 19,06 oftewel 5,25 L/100km, volgens BC 4,9 L/100 km, maar die is altijd te optimistisch.

zo'n 200km snelweg deze keer, 30 km stad en 380km buitenwegen

Inmiddels staan er 17000 km op de teller in 6 maanden.

Geplaatst

Vanochtend ook weer getankt. 354.8 km gereden en 23.72 L getankt bij shell. Ongeveer 1 op 14.95. Bc geeft gemiddeld 6.1 aan en die is bij mij ook optimistisch. Ongeveer 75% snelweg en 25% stad

Geplaatst

Persoonlijk denk ik niet dat er iemand is die het gunstige verbruik van Bigmac kan evenaren. De eerste honderden kilometers leek het erop dat ik ook zuinig kon rijden ( 1 op 19) Maar dat waren voornamelijk 80 km weggetjes, waar de boordcomputer met gemak 4,0 liter per 100 km aangaf of beter. Nu ik meer korte stadsritjes rij en nu het buiten een stuk kouder begint te worden is een gemiddelde van 6,1 km per 100 km realistischer. Dat is dus 1 op 16,4. Beter haal ik nu niet. Moet wel gezegd, dat ik door het Exterior Pack bredere, dus onzuinigere banden heb.

Verbruik is erg afhankelijk van de gereden route, de duur ervan, de buitentemperatuur en de gebruikte rijstijl. Zelf rij ik erg relaxt. Dus gas los, wanneer ik in de verte een verkeerslicht op rood zie springen, op tijd naar de volgende versnelling (maximaal rond de 2500 toeren) en zo weinig mogelijk remmen. Maar in de stad waar ik woon is het vrijwel onmogelijk zuinig te rijden. Te veel verkeerslichten en te druk.

Ik denk wel dat van de kleine wagens, de Kia Picanto absoluut niet de zuinigste is. Want onder de zelfde omstandigheden, reed ik met een Nissan Pixo (= Suzuki Alto) met gemak 1 op 20. Staat wel weer tegenover dat de Picanto zoveel lekkerder rijdt. Ach, in de zomer zal het wel weer wat beter worden.

Even wat vergelijk gegevens. Verbruik van mijn Picanto 1,0 bij verschillende snelheden in verschillende versnellingen (als ie warm is gereden, dus na minimaal 30 km rijden):

• 50 km in 4: 3,6 km per 100 km
  • 80 km in 4: 4,5 liter per 100 km
  • 80 km in 5: 3,9 liter per 100 km
  • 120 km in 5: 5,2 liter per 100 km

Groet, Erwin

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Persoonlijk denk ik niet dat er iemand is die het gunstige verbruik van Bigmac kan evenaren.

Jawel hoor yes.gif

• Like 1
Geplaatst

Ze zouden van Kia uit ons in de gelegenheid moeten stellen om de instellingen te kunnen wijzigen (vergelijk het met chiptuning), zodat het stadsverbruik lager wordt. Het lijkt er volgens mij op dat een Picanto niet zuinig te rijden is in de stad.

Deze auto's hebben variabele kleptiming (CVVT) wat gebruikt kan worden om het vermogen/koppel/verbruik te optimaliseren.

Het lijkt er op dat dit gebeurd is om zo laag mogelijke CO2 waardes te krijgen, zodat de Picanto in een gunstige (schone) belastinggroep valt.

Maar via een software-aanpassing zouden er toch ook andere waardes toegepast moeten kunnen worden, zodat er een compromis bereikt wordt, tussen voordelig stadsgebruik en PK's die ter beschikking staan.

Ik rijd dan normaal wel flink zuinig, maar dat komt omdat ik zoveel 80-km-wegen tegenkom elke dag en relatief weinig stadsverkeer. Maar als ik dan, zoals gisteravond even naar de Gamma ga, de supermarkt, naar huis, beetje file voor het spoor, regen en harde wind dan staat mijn BC ook op 5,8 L/100 km. Ik mag dan vandaag weer proberen om het gemiddelde omlaag te krijgen via mijn normale woon-werkverkeer (95 km vandaag).

Iemand anders zou net zo zuinig moeten kunnen rijden onder dezelfde omstandigheden.

Jeroen66475: 5,3 L/100 km gemiddeld

rustig 4,82 l/100km 2.285 km en 110 l

normaal 5,24 l/100km 8.844 km en 464 l

vlot 6,40 l/100km 1.352 km en 86 l

Bigmac: 5,2 L/100 km gemiddeld

rustig 5,00 l/100km 10.781 km en 539 l

normaal 5,57 l/100km 4.955 km en 276 l

vlot 5,71 l/100km 1.164 km en 66 l

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Het lijkt er op dat dit gebeurd is om zo laag mogelijke CO2 waardes te krijgen, zodat de Picanto in een gunstige (schone) belastinggroep valt.

Helemaal mee eens. Ik ben er vrijwel zeker van de de motoren tegenwoordig zó worden afgesteld dat er zo gunstig mogelijke waarden worden gerealiseerd in de test cyclus voor het bepalen van de CO2 uitstoot. Dat dat ten koste gaat van het werkelijk (praktijk) verbruik moge inmiddels duidelijk zijn. Ik vind het vreemd dat daar maar weinig reactie op komt vanuit de overheden of van de diverse belangenorganisaties die voor en/of tegen autogebruik zijn. De grootste boosdoener voor de Picanto zijn de stadskilometers, die doen het gemiddelde verbruik echt de das om. De door Kia beloofde waarde van 5,5 (1:18,2) voor stadsverbruik is echt een lachertje. 1:10 komt dichter in de buurt en dat is voor een autootje van ruim 800 kilo ronduit slecht angry.gif

Geplaatst

staat mijn BC ook op 5,8 L/100 km. Ik mag dan vandaag weer proberen om het gemiddelde omlaag te krijgen via mijn normale woon-werkverkeer

Nu, 180 km verder staat de BC op 4,9 L/100 km.

Geplaatst

Wat raar en tegelijkertijd ook heel blij. Mijn vrouwtje heeft net getankt. 20.59L getankt en 390km mee gereden. Omgerekend is dat 1op 18.94 :D

Moet wel erbij vermelden dat we veel snelweg hebben gereden met radio uit!

Geplaatst

Ik rijd met mijn Rio 1.2 1op18 dus het is net hoe je er mee omgaat.

Verbruik van een picanto 1.0 is makkelijk tussen de 1op18-20 te rijden

met een 1.2 1op16-18

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Ik rijd met mijn Rio 1.2 1op18 dus het is net hoe je er mee omgaat.

Verbruik van een picanto 1.0 is makkelijk tussen de 1op18-20 te rijden

met een 1.2 1op16-18

Waarvan akte! Topic kan op slot?

Geplaatst

Zou die willen :mrgreen: ...meneer de Kia verkopert...trappen wij niet in.....

• Like 1
Geplaatst

Ik vind het wel leuk om te lezen wat andere doen qua verbruik. Geeft een leuk gemêleerd beeld. Ik heb nu nog net geen 1300km op de teller staan en heb twee tanken van rond de 6L op de 100km en 1 dankt van 7,3L op de 100km. (1.2 3dr style)

Geplaatst

Weer eens getankt: totaalstand nu 17.542 km

532 km met 28,86 Liter Euro95 => 1 op 18,4 (= 5,4 L/100 km, volgens bc 5,0 L/100 km)

's morgens verbruikt de Picanto meer dan 's avonds, kan ook aan het weer liggen; het regende vaker 's morgens en het lijkt dat droog weer 'm beter ligt.

Morgen naar de dealer om eindelijk eens mijn achterruitenwisserschakelaar te laten vervangen.

Geplaatst

Weer eens getankt: totaalstand nu 17.542 km

532 km met 28,86 Liter Euro95 => 1 op 18,4 (= 5,4 L/100 km, volgens bc 5,0 L/100 km)

's morgens verbruikt de Picanto meer dan 's avonds, kan ook aan het weer liggen; het regende vaker 's morgens en het lijkt dat droog weer 'm beter ligt.

Morgen naar de dealer om eindelijk eens mijn achterruitenwisserschakelaar te laten vervangen.

Bij nat weer heb je meer rolweerstand

Geplaatst

Deze week veel gereden dus ook veel getankt. Afgelopen vrijdag zeer geschrokken van het verbruik :( namelijk 317.8km / 24.04L --> 1 op 13.22

Gisteren van Ridderkerk naar roermond gereden. Veel 130 km/h gereden en verbruik was 446.6km / 29.78L -->1 op 15 terwijl BC 6.1 aangaf

Geplaatst

Je verbruik bij 130 kmh valt me niet echt tegen. Maar wat dat schrikken van het verbruik betreft: dat komt natuurlijk doordat je de keer ervoor zo zuinig gereden had; de tank is waarschijnlijk niet helemaal vol geweest en daardoor kon je bij je tweede keer meer tanken dan je eigenlijk verbruikt had. Dus bij elkaar optellen de afstanden en de liters en delen door 2 voor een gemiddelde verbruik==> 707,8 KM/44,63L= 1op 15,86

Histogram van mijn verbruik, waarbij dus erg weinig snelweg- en stadskilometers gemaakt worden (en dus niet representatief voor een gemiddelde picantorijder):

X____________ 1/15,0

XX___________ 1/16,2

XX___________ 1/17,6

XXXXXXXXXXXX_ 1/18,6

XXXXXXXXXXXX_ 1/20,0

XXXXX________ 1/21,0

X____________ 1/22,6

Minimum 1/22,58___ Gem. 1/19,13___ Maximum 1/15,04

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...