phoenix2149 Geplaatst 4 Januari, 2012 Geplaatst 4 Januari, 2012 Als ze nou eens kijken naar wat de chiptuners doen in het land kunnen ze denk ik veel klachten weg halen. Veel meer vermogen (85 naar 97) en vaak ook nog eens minder verbruik! Alleen als je het bij een "after market" chiptuner laat doen ben je je 7 jaar garantie kwijt! Quote
Jmtpes Geplaatst 6 Januari, 2012 Geplaatst 6 Januari, 2012 Van de week de banden opgepompt naar 2.5 bar. Volgende keer ga ik 2.7 proberen net als bigmac. Tegenwoordig ook ECO uitgezet. Eergisteren getankt 366.8 / 24.15 --> 1op15.2 Zoals gewoonlijk veel snelweg (100km/h) en weinig binnenstad. Quote
bigmac Geplaatst 6 Januari, 2012 Geplaatst 6 Januari, 2012 Het weer speelt ook mee natuurlijk; gistermorgen (misschien wind in de rug of was het de regen? ik ging naar het noorden)) stond de BC bij 80 km/h op 3,4-3,7 meestal. Vanmorgen, zuidelijke richting en meestal op 5,1, met moeite op 4,8 te krijgen, bij dezelfde snelheid en verkeersloze wegen. Nu scheelt het misschien ook wel iets dat ik vanmorgen te laat uit huis vertrok (4 minuten) en gisteren meer speling in de tijd had, maar toch groot verschil. Vanavond maar weer eens kijken (65 km aan één stuk) De Picanto is weinig zijwindgevoelig trouwens en rijdt en zit nog steeds heerlijk De Eco-stand laat ik wel aan staan (schakel-indicatie); ik heb mijn mijn vorige auto een keer van Apeldoorn tot Arnhem in de 4de gereden; ik vond ook al dat de motor veel lawaai maakte Dan is zo'n pijltje in je snelheidsmeter wel handig, om je er aan te herinneren dat er nog meer versnellingen zijn. Quote
molenland Geplaatst 6 Januari, 2012 Geplaatst 6 Januari, 2012 @bigmac Dit is dus precies wat ik al eerder aangaf. De 1.0 3-cylinder motor heeft moeite met wind tegen. Daardoor kan het verbruik met veel wind zomaar 20 tot 30% hoger liggen. Op de snelweg (120 km/uur) scoor ik amper 1 op 11 met flinke wind tegen. Inderdaad valt de zijwind gevoeligheid mij ook 100% mee! De auto ligt met storm nog relatief goed op de weg. Dat is fijn! Quote
Effenix Geplaatst 9 Januari, 2012 Geplaatst 9 Januari, 2012 Eerste paar honderd km en niet bepaald zuinig gereden. Binnen en buiten de bewouwde kom. Verbruik 1: 16,84 op de eerste echte volle tank. Ik ben niet ontevreden. Pas als dit over 5000 km nog steeds hetzelfde is ga ik verdrietig worden. Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 9 Januari, 2012 Geplaatst 9 Januari, 2012 Begin maar met verdrietig worden dan Het verbruik is bij mij vanaf de 1e kilometer tot nu 14.000 km nog steeds hetzelfde (en veel te hoog wat mij betreft). Het wordt tijd om de klachten te bundelen en actie te gaan ondernemen. Hoe weet ik zelf niet maar ideeën zijn welkom Quote
bigmac Geplaatst 9 Januari, 2012 Geplaatst 9 Januari, 2012 Mijn verbruik over de eerste 3 maanden: 8623 km => 1 op 19,02 Verbruik over de volgende 4 maanden: 10788 km => 1 op 19,19 De Picanto is dus een klein beetje zuiniger dan in het begin; maar in de eerste drie maanden vielen ook mijn vakantie met aanhanger, waarin het verbruik tussen de 1/15 en 1/17 was. Verder is de Picanto in de zomer zuiniger dan in de winter. Eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen van de Picanto zodanig, dat ik op een verbruik van 1/23 - 1/25 rekende, gezien de routes die ik dagelijks afleg. Om het verbruik echt omlaag te krijgen is het volgens mij nodig om de CVVT kleptiming via een software-update van het motormanagement aan te passen zodat de Picanto in het stadsverkeer minder gaat gebruiken. Dit hoeft mijns inziens niet het wél zuinige verbruik bij constante hogere snelheden te beinvloeden. Mijn eigen Kia-dealer is nog niet zo lang Kia-dealer, maar ik zal eens bij de Kia-garage bij mij om de hoek vragen of ze hier iets van een oplossing voor kunnen bedenken. Het zal toch via KIA-NL moeten komen uiteindelijk denk ik. Quote
rms90 Geplaatst 9 Januari, 2012 Geplaatst 9 Januari, 2012 Afgelopen weekend naar Zuid Belgie weg geweest met 2 extra personen en flink wat bagage inclusief halve achterbank. Verbruik was op de heenweg a 240km 1:16 met gemiddelde snelheid van 110/120km/u Verbruik op de terugweg was ook 1:16 waar ik wel harder heb gereden constant 120/130km/u BC gaf 6,1 aan met het gemiddelde voor heen en terugreis. Op de route diverse heuvels en flinke hellingen tegengekomen in Belgie, ondanks dit en de extra personen en bagage is het verbruik hetzelfde als mijn gewone woonwerkverkeer in Nederland zonder heuvels, meestal minder personen en waar ik 100 a 110km/u rijdt. Quote
bigmac Geplaatst 10 Januari, 2012 Geplaatst 10 Januari, 2012 Gisteren getankt in Duitsland; de benzine was hier in NL 1,659/Ltr, aan de NL/D-grens 1,619 en in Duitsland bij JET 1,569 (Euro95) en 1,539 (E10). Dus dan maar eens E10 geprobeerd. Het prijsverschil is wel erg groot onderhand. gereden: 663 KM; getankt 35,65 Liter (en dat voor een 35 Liter tank!! De meter stond dan ook 0,5 cm verder dan het laatste streepje, zo'n beetje dwars door de '0'.) Verbruik was nu 1 op 18,6 (volgens BC 4,8 (zeker de vorige keer niet helemaal volgetankt, omdat het verbruik toen aan de lage kant was) Om even te kijken hoe zuinig het kan: de weg terug naar huis extreem rustig gereden: na 28 km gaf de boordcomputer 4,1 L/100 km aan. Maar ik was wel alleen op de weg en reed op een sukkeldrafje Vanmorgen weer naar mijn werk; mistig en iets te laat vertrokken , dus nu staat mijn bc weer op 4,6 Quote
Lizs Geplaatst 11 Januari, 2012 Geplaatst 11 Januari, 2012 Na mezelf door alle berichten heen te hebben gewurmd bemerk ik veel verschil tussen het gebruik van een ieder. Nou mocht ik willen dat ik behoorde tot de laag verbruikers... Ik heb mijn 1,2 Picanto nu net iets meer als een week en inmiddels 2x moeten tanken. KM stand is ergens rondom de 900KM. Mijn BC geeft aan 6.5l / 100km. Gisteren was het 6.2 maar ja, Lizs had haast en moest toch echt op tijd bij de cursus zijn... Ik heb de dealer een mail gestuurd en gevraagd hoe of wat. Hij vertelde mij dat de auto zuiniger zal worden na enkele 1000'enden KM's. Hebben jullie deze ervaringen ook? Ik hoop het want op deze manier moet ik nog een bijbaantje nemen, welke ik kan bereiken op de fiets, om de brandstof te gaan betalen. En met een ei op het pedaal rijden kan natuurlijk altijd wel een keer maar om nou te zeggen dat ik daar zo blij van ga worden... En o wat hoop ik nou dat mijn roze Picanto wolkje niet lek geprikt gaat worden! Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 11 Januari, 2012 Geplaatst 11 Januari, 2012 Ik heb de dealer een mail gestuurd en gevraagd hoe of wat. Hij vertelde mij dat de auto zuiniger zal worden na enkele 1000'enden KM's. Hebben jullie deze ervaringen ook? Dat is helaas het standaard antwoord van vele dealers om even van het gezeur af te zijn. De praktijk laat zien dat de Picanto niet zuinig is en dat óók na enkele duizenden kilometers niet gaat worden. 1:15/1:16 is het gemiddelde verbruik en daar moeten we het mee doen. Ga je écht met een ei onder je voet rijden dan kún je onder ideale omstandigheden (geen tegenwind, hard opgepompte banden en niet te koud buiten) 1:19/1:20 halen. Succes! Quote
Lizs Geplaatst 11 Januari, 2012 Geplaatst 11 Januari, 2012 *boem* i just fell off my pink cloud Hmm... Ik ben, zoals je misschien wel begrijpt, niet al te happy met dit antwoord maar toch bedankt! Dus nu moet ik gaan bedenken wat ik zou kunnen veranderen aan mijn huidige manier van autorijden om de 1:16 te gaan halen... Quote
Gast velour100 Geplaatst 11 Januari, 2012 Geplaatst 11 Januari, 2012 Maar weer eens een tussenstand geven sinds mijn laatste post over dit onderwerp. Ik zit nu bijna op 14000 km. En elke tankbeurt zit ik zo tussen 1:16 en 1.17, met 11 dagen geleden een uitschieter naar beneden (1:13). Vandaag de tank weer bijna leeg gereden en nu zat ik op 1:18. Hoe dat zo kan, geen idee.. aan mijn rijstijl is niets veranderd.. Wat ik al eens eerder heb aangegeven, wat mij betreft bundelen we alle klachten en gaan er mee naar Kia NL of naar de Consumenten Bond o.i.d. Maar, dat lijkt me toch meer iets voor gebruikersvereniging. Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 11 Januari, 2012 Geplaatst 11 Januari, 2012 Er zijn momenteel tienduizenden bezitters van zogenaamde ''eco'' auto's niet al te happy met het tegenvallende verbruik van hun zogenaamde ''zuinige'' auto. Het is namelijk niet typisch voor Kia maar het geldt voor het overgrote deel van de autofabrikanten. Wat mij het meest verbaasd is dat er nog geen enkele belangenorganisatie voor de consument als de ANWB en Consumentenbond of consumentenprogramma's als Radar en Kassa aan dit fenomeen aandacht besteed laat staan actie onderneemt naar fabrikanten. Zelfs de overheid doet niets tegen deze, in mijn ogen, massale volksverlakkerij. Stel je voor dat je bij het tankstation 10 liter tankt en er maar 7 liter in je tank stroomt dan zou de wereld te klein zijn. Maar dat is in feite hetzelfde wat er nu gebeurd met een afwijkend verbruik van zo'n 30% ten opzichte van het door de fabrikant beloofde gemiddelde verbruik. Goed beschouwd worden we gewoon opgelicht. 1 Quote
bigmac Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 Ik kan op dit moment met veel moeite het verbruik volgens de boordcomputer op 4,7 houden. Het kan natuurlijk aan het koudere weer liggen, of aan het feit dat ik nu bij stoplichten mijn motor niet uitzet (vanwege de verlichting, ik rijd in het donker), maar 1/20 gemiddeld komt niet meer zo vaak voor als in de zomer. We zouden een gezamelijke brief naar Kia.nl moeten opzetten die ieder voor zich opstuurt, met het verzoek of het motormanagement van de Picanto zodanig aangepast kan worden dat er bij dagelijks gebruik een acceptabeler verbruik mogelijk is. Ik heb het dan speciaal over stadsverkeer; als andere moderne auto's hier wel beter mee overweg kunnen, moet het bij onze Picanto's toch ook lukken? Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 Als Kia al iets wil doen, dan zou er al actie zijn ondernomen want ze zijn op de hoogte van de problemen. Ik denk dat ze niets gaan doen om de volgende redenen: 1) Het probleem is niet specifiek Kia, er is genoeg ruimte om als fabrikanten naar elkaar (en de verplichte EU testcyclus) te wijzen om vervolgens niets te doen. 2) Het verbruik is vastgesteld in de voorgeschreven testcyclus van de EU maar met de meest optimale instellingen voor een zo'n gunstig mogelijk verbruik tijdens die test. Wijzigingen in het motormanagement aanbrengen als fabrikant, ten gunste van een lager verbruik bij ''normaal'' gebruik, zou een nieuwe test tot gevolg hebben. Als die wijziging een hoger verbruik tijdens de test tot gevolg heeft zal het niet gaan gebeuren. Want de uitslag van de test is de maatstaf van overheden om te bepalen in welke milieuklasse de auto wordt ingedeeld. De EU testcyclus is dus verre van representatief en moet zo snel mogelijk worden vervangen door een test die wél representatief is voor dagelijks gebruik. Maar dan gaan er zo veel fabrikanten door de mand vallen dat het waarschijnlijk ''economisch'' niet verantwoord is dat te doen. Quote
molenland Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 Inderdaad zei mijn dealer laatst desgevraagd ook dat het verbruik zal verbeteren na ongeveer 10.000 km. Ik geloof dat ook niet. Een beetje misschien, maar niet noemenswaardig. Deze keer heb ik alleen grotere afstanden met de auto gereden, waardoor het verbruik volgens de boordcomputer nu op 4,8 liter per 100 km staat. Maar zodra ik even een boodschap in de stad doe (waar deze auto tenslotte voor is gemaakt), loopt dat gelijk weer fors op. Geen stadsauto dus. Ik denk inderdaad dat we de krachten moeten bundelen om samen de importeur tot actie te bewegen. De ECU is simpelweg anders te programmeren. Heeft Kia toch ook met de stuurbekrachtiging gedaan? Ze willen bij Kia toch niet dat we de volgende keer weer een Aygo of Alto gaan kopen? Die zijn namelijk wel relatief zuinig in de stad. Dus samen opkomen voor onze rechten. Kia belooft tenslotte een veel gunstiger verbruik. Quote
molenland Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 Net contact gehad met de Kia importeur. Die geeft duidelijk aan dat we geen genoegen moeten nemen met de antwoorden van de dealer, maar collectief in beklag zouden moeten gaan. Als er maar genoeg klachten komen over het verbruik van de Picanto, dan zal Kia Nederland hier iets mee moeten doen. 1 Quote
bigmac Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 Ik heb net een mailtje naar mijnkia@kia.nl gestuurd over het benzineverbruik van de Picanto in het algemeen en het stadsverkeer in het bijzonder. En dat het veel rooskleuriger in advertenties en folders wordt voorgesteld dan dat het in de praktijk uitpakt. Ook genoemd dat er hier op ons forum meerdere ontevreden mensen rondrijden en dat ik kia.nl verzoek te kijken of er via een (niet verplichte, maar op verzoek van de klant (dan verandert er ook niets aan de bestaande type-goedkeuring)) software-update van het motormanagement tot een verbetering te komen is bij het stadsverkeer, zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik bij hogere snelheden. Ik ben benieuwd. Quote
molenland Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 @bigmac: Iedereen, die ontevreden is over het verbruik van zijn/haar Picanto, zou een mail moeten schrijven naar dit adres. Quote
bigwade Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 Kan het zijn dat de test opgaven niet realistisch zijn. BicMac had dat al eens uitgelegd. Jeroen66475 geeft aan dat het niet een specifiek Kia probleem is en dat is zo. Net als bij de luchtvaarttarieven met alle ditjes en datjes in het verleden, en nu via een achterdeur weer btw, zullen de auto boeren gedwongen moeten worden te adverteren met echte/haalbare cijfertjes. Maar ja, dan is groen niet zo groen meer.. Voor de auto-mensch die een beetje nadenkt.. Je kunt eigenlijk niet verwachten van een picanto anno 2012, in jargon een A-klasse klein gebakkie, 1:23 haalt Die auto IS geen klein gebakkie en heeft een voorkant van 2,35 m2 Ter vergelijking de Golf 2 (!) had een voorkant van 2,34 m2 De Golf 5 heeft een voorkant van 2,59 m2 Tot 90km/h doet vorm er niet zo toe en is het voornamelijk gewicht verplaatsen, boven de 90 gaat vorm en frontaal oppervlak enorm tegenwerken. Lucht duwen ahw. W.B motoren techniek, daar hebben de techneuten 100 jaar de tijd voor gehad maar dat schiet niet echt op. Om het verbruik te temperen is voor optrekken een lichtere auto nodig, om hard te rijden een druppelvorm Willen we dat ?… De picantorijders kunnen dan wel mopperen maar 1:18/1:19 vind ik een prima waarde. Niet de test waarde, niet de advertentie waarde, maar wel een prima waarde. zomaar een gedachte.. Quote
bigmac Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 Dat mag allemaal wel zo zijn bigwade, maar als vergelijkbare auto's wel zuiniger kunnen, zouden de Picanto's het ook moeten kunnen. Op papier lukt het allemaal wel. Mijn vorige auto (Daihatsu Sirion, ook een 1000 cc 3 cil.) haalde ik gemiddeld 1/17,5 mee, met uitschieters naar 1/23, maar dat was zonder boordcomputer. Bij de Picanto had ik toch verwacht regelmatig 1/25 te kunnen rijden (gemiddeld). Quote
bigwade Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 De Sirion heeft een frontaal vlak van 2.58m2 dus er zal iets van motorverschil inzitten idd. Je hebt gelijk. Waar hebben we het over w.b. kosten op jaar basis btw ? Stel 10-20-30K km ? En wat is dat dan op de totale kosten ? Quote
molenland Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 @bigwade: Als iedereen met zijn of haar Picanto inderdaad 1 op 18/19 zou halen, was deze discussie helemaal niet nodig. Het blijkt dat de gemiddelde Picanto rijder amper 1 op 16 gemiddeld haalt. Uitzonderingen daargelaten. De test van de autoweek, vorig jaar, wees uit dat de Picanto de onzuinigste uit de test was (1 op 14,1), maar op papier de zuinigste! Jouw verhaal over frontaal oppervlak kan wel kloppen, maar de klachten van Picanto rijders zijn met name over het stads verbruik. In de stad is het frontale oppervlak helemaal niet aan de orde. Bovendien zijn de Alto's, Aygo's en Pixo's even groot, maar scoren veel beter qua verbruik. Net als Bigmac inmiddels een brief aan Kia geschreven. Hoe meer klachten, hoe eerder kans op een eventuele oplossing. Quote
bigwade Geplaatst 12 Januari, 2012 Geplaatst 12 Januari, 2012 @bigwade: Als iedereen met zijn of haar Picanto inderdaad 1 op 18/19 zou halen, was deze discussie helemaal niet nodig. Het blijkt dat de gemiddelde Picanto rijder amper 1 op 16 gemiddeld haalt. Uitzonderingen daargelaten. De test van de autoweek, vorig jaar, wees uit dat de Picanto de onzuinigste uit de test was (1 op 14,1), maar op papier de zuinigste! Jouw verhaal over frontaal oppervlak kan wel kloppen, maar de klachten van Picanto rijders zijn met name over het stads verbruik. In de stad is het frontale oppervlak helemaal niet aan de orde. Bovendien zijn de Alto's, Aygo's en Pixo's even groot, maar scoren veel beter qua verbruik. Net als Bigmac inmiddels een brief aan Kia geschreven. Hoe meer klachten, hoe eerder kans op een eventuele oplossing. Wij hebben ook een joendaai i10 (±pica) en zijn opgehouden met het berekenen van het verbruik. Zelf doe ik met gemak met langere ritten 1:18/19 (i10 1.1 5bak grijsmetallic) Mijn echtgenote doet 1:14/15/16 Ik heb haar herhaaldelijk gewezen op rijtips maar ben er mee opgehouden. De tankbeurtjes betaald ze zelf Die meeste stadsbesparingen/nieuwe rijden zijn al lang aangegeven door BigMac. Alleen veel mensen doen er niks mee, feit. De klachten van de picarijders gaan niet alleen over de stads km. Alleen BigMac benoemd het als mogelijke (en waarschijnlijke) oorzaak. Ik fiets hier nou al wat langer rond op dit forum en je kunt stellen dat bij het uitbrengen van elk vers tiepje Kia, steevast een groep mensen gaat mopperen over het verbruik.. Ik heb het eerder geschreven; het zou fraai zijn als we in de banner boven dit forum zou staan dat een Kia ruim 25% meer verbruikt dan in de folder. Dat heeft het helaas niet gehaald, haha! Kia , andere autoboeren en de overheid moet eens wat normaler gaan doen w.b. uitstoot eisen en verbruik en werkelijke cijfertjes geven. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.