Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Bigwade:

Ik vind je antwoord best denigrerend t.a.v. gebruikers van de nieuwe Kia Picanto. Alsof iedereen hier zonder reden over het verbruik moppert. Diverse mensen op het forum hebben al aangegeven het nieuwe rijden toe te passen. En toch matige gebruikscijfers te halen.

Feit: De Hyundai I10 is niet hetzelfde als de Kia Picanto, dus vergelijken heeft geen zin. In de Autoweek test van juli 2011, waar de Kia Picanto het beste uit kwam en waarin o.a de Hyundai I10 ook werd getest, scoorde deze Hyundai duidelijk beter qua zuinigheid (Kia 1 op 14,1, Hyundai 1 op 15,2) En dat terwijl de Hyundai zelfs een 1.2 motor had.

Feit: op de Duitse website spritmonitor.de scoren auto's als Suzuki Alto, Toyota Aygo e.d. veel beter dan de Kia Picanto. Alleen Bigmac, die veel grotere afstanden rijdt, scoort hier goed. Rara, hoe kan dat?

Geplaatst

Ik doe natuurlijk ook wel goed mijn best om het verbruik laag te houden, juist omdat ik zoveel kilometers maak (en ze zelf betalen moet). Daarom had ik ook juist de Picanto gekozen; dat zou per maand aan onderhoud, belasting en benzinebesparing t.o.v. mijn vorige auto zo'n 80 eur/maand moeten opleveren meen ik. Dat is het dus niet helemaal geworden.

Maar, zou ik me niet strikt houden aan mijn regels om zuinig te rijden, dan zou ik ook gemakkelijk 1/16 kunnen rijden. Ik ben dus ook erg blij met mijn boordcomputer. Ik rij trouwens ook altijd met tomtom aan, ook al zijn het steeds dezelfde routes die ik rij; om te kijken of er file staat, om te kijken hoeveel tijd ik nog over heb, dus of ik het rustig aan kan doen of toch iets sneller moet rijden, om te kijken hoever de rotonde nog is :) (bij 300 m laat ik het gas los bij 80 kmh en rijd dan bij de rotonde nog zo'n 60 kmh) Ik kom onderweg wel een stuk of 6-8 rotondes tegen.

Benzineverbruik van picanto's 1.0 en 1.2 op die www.spritmonitor.de site:

1/13,6 ...3x

1/14,9 ...3x

1/15,9 ...5x

1/17,0 ...5x

1/19,3 ...3x

Je ziet dat het gros tussen de 1/15,9 en 1/17 rijdt, en er is dan best wel een groot gat met de zuinige rijders 1/19,3. Ik bedoel.. je zou ook nog een aantal rijders verwachten die 1/18 rijden.

Geplaatst

@Bigwade:

Ik vind je antwoord best denigrerend t.a.v. gebruikers van de nieuwe Kia Picanto. Alsof iedereen hier zonder reden over het verbruik moppert. Diverse mensen op het forum hebben al aangegeven het nieuwe rijden toe te passen. En toch matige gebruikscijfers te halen.

Feit: De Hyundai I10 is niet hetzelfde als de Kia Picanto, dus vergelijken heeft geen zin. In de Autoweek test van juli 2011, waar de Kia Picanto het beste uit kwam en waarin o.a de Hyundai I10 ook werd getest, scoorde deze Hyundai duidelijk beter qua zuinigheid (Kia 1 op 14,1, Hyundai 1 op 15,2) En dat terwijl de Hyundai zelfs een 1.2 motor had.

Feit: op de Duitse website spritmonitor.de scoren auto's als Suzuki Alto, Toyota Aygo e.d. veel beter dan de Kia Picanto. Alleen Bigmac, die veel grotere afstanden rijdt, scoort hier goed. Rara, hoe kan dat?

Ik denk dat BW met deze uitspraak daar al een antwoord op gegeven heeft...

Quote BW: het zou fraai zijn als we in de banner boven dit forum zou staan dat een Kia ruim 25% meer verbruikt dan in de folder.

Die Kia's kunnen verder hartstikke leuk en aardig zijn, maar het lijkt erop dat het allemaal zuipschuiten zijn. (jaja, ook die van mij;-)

Geplaatst

Ookal passen we het nieuwe rijden toe, dat zal nog niet het verbruik halen van 1:23!!

Bigmac rijdt ook 1:19 gemiddeld terwijl de Picanto 1:23 gemiddeld moet kunnen halen.

De Picanto is naar mijn weten een van de minst zuinige auto's van dit formaat terwijl het volgens KIA de zuinigste benzine auto in deze klasse moet zijn!!

Haal met de Picanto met het nieuwe rijden (dus heel rustig aan en dat vrachtwagens me nog voorbijgaan) nog steeds een verbruik van max 1;17

Wanneer ik met het verkeer meerijdt dus nog steeds RUSTIG AAN, heb ik een verbruik van 1:15/16

Hiervoor met een Suzuki Alto uit 2010 haalde ik met het meerijden van het verkeer een verbruik van 1:18/1:19!!

Dit rijden de andere concurrenten zoals de Aygo, Pixo, C1, 107 gemiddeld ook!

En dit verbruik is grotendeels met snelweg kilometers, namelijk 110km woonwerk verkeer per dag waarvan al 95km snelweg is

waar de max snelheid 100 is.

Met de Picanto rij ik bijna per benzine tank gemiddeld 60/80km minder dan met de Alto, tank minimaal 5x per maand,

dat is dan al 300-400km verschil per maand.

Op jaarbasis is dat gigantisch!!

Geplaatst

Ik snap de (politieke) reactie van BigWade als lid van de KiaContactGroep wel een beetje en heb begrip voor zijn positie, maar als je kijkt naar de kale cijfers op spritmonitor.de en op autoweek.nl moet er ergens een lampje gaan branden.

In de verbruiksmonitor van autoweek.nl houden 11 picantorijders hun verbruik bij. Van deze 11 rijden er 6 de 1.0 versie en 5 de 1.2 versie.

De Picanto 1.0 rijders hebben gezamenlijk 62.886 kilometer gereden. Het gemiddelde verbruik van de 6 Picanto1.0 rijders is 5,91 liter per 100 km (1:16,9). Zij rijden 39% minder zuinig dan de fabrieksopgave van 4,2 liter per 100 km (1:23).

De Picanto 1.2 rijders hebben gezamenlijk 23.817 kilometer gereden. Het gemiddelde verbruik van de 5 Picanto 1.2 rijders is 6,27 liter per 100 km (1:15,95). Zij rijden 40 % minder zuinig dan de fabrieksopgave van 4,5 per 100 km (1:22,2).

Ik vind het zondermeer terecht dat Picanto rijders bij KIA NL hun beklag doen.

Als ik het vergelijk met andere zuinige benzine auto's ontstaat het volgende beeld (van autoweek.nl) over het verschil tussen fabrieksopgave van het verbruik en het werkelijke verbruik. Citroën C1 (9 rijders) 22,9% minder zuinig, Skoda Fabia (4 rijders) 17% minder zuinig, Suzuki Alto (6 rijders) 20% minder zuinig, Volkswagen Polo (9 rijders) 29% minder zuinig.

Natuurlijk zijn deze aantallen te klein om representatief te zijn maar ze geven wel een beeld.

Elke fabrikant geeft een rooskleurig beeld maar KIA zit er wel erg ver naast met de Picanto (en met de Rio).

Als fabrikanten in hun reclamecampagnes schermen met lage verbruikscijfers mag je er als consument van uit gaan dat daar iets van klopt. Als consument mag je verwachten dat jouw leverancier je reëel voorlicht over het produkt waarin je interesse hebt. Het kan niet zo zijn dat de fabrikant zich verschuilt achter Europese regelgeving terwijl men weet dat het er in de dagelijkse praktijk totaal anders uit ziet. Wettelijk kan dat maar je neemt je klanten dan niet serieus.

Autorijders die hun verbruik op spritmonitor.de en op autoweek.nl bijhouden zijn rijders die bewust omgaan met hun rijgedrag en hun brandstof. Anders zouden zij het niet bijhouden. Ik denk dat je hierom mag stellen dat deze rijders zuiniger rijders zijn dan de gemiddelde automobilist. Hun verbruikscijfers zeggen dus wel wat!

Voor de Rio rijders geldt een vergelijkbaar negatief verbruikspercentage (7 Rio rijders op autoweek.nl scoren gemiddeld 40% minder zuinig dan de fabrieksopgave). Herinner je je nog de ANWB Ecorace van 6 Rio-rijders die allemaal zuiniger reden dan de fabrieksopgave? Nou, als 6 willekeurige ANWB-leden dat kunnen, kunnen wij het ook. Mooi niet dus. Als Rio rijder stuur ik een mailtje naar mijnkia@kia.nl waarin ik vraag om een aanpassing van de software van het motormanagement zodat ik zuiniger kan rijden. Ik vind de Rio nog steeds een heerlijke auto en zou graag willen dat de importeur een bijdrage levert om dit zo te houden. Dus Picanto rijders, laat van je horen!

• Like 1
Geplaatst

Hallo allemaal,

Is dit het standaard antwoord wat iedereen terug krijgt op het versturen van een e-mail over het verbruik? Dit is het antwoord wat ik vandaag kreeg:

"Geachte heer Blankers,

Hierbij willen wij graag reageren op uw bericht van 13 januari jl.

Wij betreuren het dat het verbruik van uw Kia Picanto u niet geheel tevreden stemt.

Helaas kunnen de medewerkers van klantenservice geen uitspraak doen in technische dossiers.

Uw Kia-dealer is op de hoogte van de mogelijkheid om in contact te treden met een zonemanager aftersales van Kia Motors Nederland.

Deze technische persoon kan een brandstofverbruikstest rijden met uw Picanto, om na te gaan of er sprake is van een afwijking ten opzichte van andere Picanto’s.

De test kan met of zonder u worden gereden. Het advies is in deze dan ook om contact op te nemen met uw Kia-dealer.

Wij vertrouwen erop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Raimon van Beurden

Co-ordinator AfterSales

T

+31 346 753 803

F

+31 346 753 896

Kia Motors Nederland B.V.

De Corridor 25, 3621 ZA Breukelen

Postbus 83, 3620 AB Breukelen "

Geplaatst

Tja, ik denk dat er weinig verschil tussen de Picanto's onderling is (bij gelijke omstandigheden en chauffeur); en dat er dus niets aan gedaan gaat worden dan. Ik wil graag dat het gedeelte dat het meeste benzine kost (van stilstand optrekken tot zo'n 30 km/h) anders afgesteld wordt.

Mijn eigen gebruik: zojuist getankt in Duitsland, E-10 voor €1,559/Ltr

649 KM met 33,3 Ltr = 1 op 19,5 (volgens BC 4,9L/100km)

(150 km snelweg voor de verandering, 15 km stadsverkeer en 485 km provinciale 80km-wegen.)

Ik heb inmiddels 20.000 km gereden met mijn Picanto.

1/19,5 mag wel zuinig lijken, maar dat wil niet zeggen dat ik daarmee tevreden ben.

Geplaatst

In jouw geval was ik al lang over gestapt op een leuk, desnoods gebruikt, dieseltje als het echt om de munten gaat.

Rijdt ook nog eens lekkerder.

(alleen die geur..)

Geplaatst

Welke geur? Een moderne diesel ruik je helemaal niets van en heeft een lagere CO2-uitstoot dan zo'n 'stinkende' benzinemotor. En hij klinkt ook nog eens veel mooier! :clap:

Geplaatst

Ik had een ander emailtje als antwoord:

Hierbij willen wij graag reageren op uw bericht van 12 januari jl.

Wij danken u voor uw technische opmerking met betrekking tot het brandstofverbruik van uw Kia Picanto.

Helaas is Kia Motors Nederland niet in staat om een softwareaanpassing te introduceren welke het brandstofverbruik drukt.

Wij zullen uw opmerking echter wel voorleggen aan de technische helpdesk, welke een verzoek aan de fabrikant zal doen.

Het is daarbij helaas niet aan te geven of en zo ja wanneer de fabrikant hier iets mee kan of wil doen.

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Ik ben bang, zoals voorspeld, dat er niet veel bereikt gaat worden met individuele mailtjes/brieven naar Kia. Hoewel ik er een voorstander van ben om het onderling met Kia op te lossen, en ze die kans ook te geven, het meer effect zal hebben als er druk wordt uitgeoefend vanuit een belangenorganisatie als de Consumentenbond of als het niet anders kan via de rechter. Dit is wat de Consumentenautoriteit van het Ministerie van Economische Zaken erover zegt (geldt voor de verkopende partij):

Deugdelijk product

De artikelen die u verkoopt, moeten in overeenstemming zijn met wat de consument op basis van de overeenkomst met u van het product mocht verwachten. Als een product niet aan de redelijke verwachtingen voldoet, dan kan er sprake zijn van non conformiteit. U bent als verkoper van het product dan aansprakelijk om het product te herstellen of te vervangen, zodat het product wel voldoet.

Rol verkoper

Als een product non conform is, dan bent u verplicht het gebrekkige exemplaar te (laten) repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn (afhankelijk van het soort product en de onmisbaarheid voor een consument). Deze verplichting rust op u als verkoper. U kunt de consument dus niet zondermeer doorverwiizen naar de fabrikant. Wilt of kunt u de reparatie of vervanging niet uitvoeren? Dan kan de consument ervoor kiezen het aankoopbedrag terug te verlangen.

Wat is een ondeugdelijk product?

Er is sprake van een ondeugdelijk product als het:

• niet (goed) werkt
  • niet compleet is
  • beschadigd is
  • niet werkt zoals door u of door de fabrikant in bijvoorbeeld reclame is toegezegd of niet voldoet aan de opgegeven specificaties.

Het is dus niet zo dat Kia vrijblijvend kan antwoorden met ''eens kijken wat we voor u kunnen doen''. Ze zijn verplicht om het op te lossen en als ze dat niet kunnen je geld teruggeven. Voor het geval dat: ''Zit er toevallig een advocaat in de zaal?'' :helpsmilie:

Geplaatst

Het ligt er maar aan of het opgegeven verbruik (binnen/buiten de stad en gemiddeld) normaal niet haalbaar is, of helemaal nooit haalbaar is. In het eerste geval treft de producent geen blaam volgens mij, maar ligt het aan het gebruik/de gebruiker. Indien het opgegeven gebruik nooit te evenaren is, dan heb je een punt.

Ik heb zelf één(1) keer het opgegeven gemiddeld gebruik van 4,2 L/100 km bereikt over een afstand van 200 km, dus ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar wel moeilijk.

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Het ligt er maar aan of het opgegeven verbruik (binnen/buiten de stad en gemiddeld) normaal niet haalbaar is, of helemaal nooit haalbaar is. In het eerste geval treft de producent geen blaam volgens mij, maar ligt het aan het gebruik/de gebruiker. Indien het opgegeven gebruik nooit te evenaren is, dan heb je een punt.

Ik heb zelf één(1) keer het opgegeven gemiddeld gebruik van 4,2 L/100 km bereikt over een afstand van 200 km, dus ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar wel moeilijk.

Al eens 1:27,78 gereden? Dat zou het verbruik moeten zijn buiten de bebouwde kom. Stadsverbruik van 1:18,52 al eens gehaald? Dat haal ik als gemiddeld verbruik en ik weet wat ik daar voor moet doen (en vooral voor moet laten). Als ik gewoon met het verkeer meerij en 120/130 op de snelweg ga rijden dan kom ik niet verder dan hooguit 1:15/1:16. En baaidewee, je kunt niet éénmalig een gemiddeld verbruik halen. Jouw gemiddeld verbruik is 1:19,1 en dat van mij 1:18,7 en dat is hééél ver weg van 1:23,8. :yes:

Geplaatst

Als je niets tegenkomt buiten de bebouwde kom, is 1 op 27,78 wel mogelijk; ik zie tenminste geregeld 3,6 op mijn bc staan bij 80 kmh. Of je dat ook gemiddeld kunt halen... is afhankelijk van waar je rijdt. Stadsverbruik: als ik gewoon doorsukkel in zijn 5 in de bebouwde kom en geluk heb met de stoplichten...dan is de Picanto zuinig, maar o wee als ik 1 x stop...

Bv gisteren: getankt en 25 km gereden daarna: er stond gemiddeld 4,2 op mijn bc.

Vanmorgen de stad uitgereden, 5 km verder stond het gemiddelde op 4,9 (ok, koud weer, druk, stoplichten etc.)

Kleine rekensom:

25 km a 4,2 L/100km = 1,05 Liter

30 km a 4,9 L/100 km = 1,47 Liter

Verschil is 0,42 liter voor die 5 km stadsverkeer= 1 op 8,4!! Kijk, dat trekt het gemiddelde zo omlaag.

Ik had voor ik de Picanto kocht, gedacht dat ik wel 1/25 gemiddeld zou halen (inclusief stadsverkeer).

Gast fer.pinter
Geplaatst

Ik krijg mij Kia Picanto rond half april, ben ook wel nieuwsgierig naar het verbruik.

Mijn zoon is automonteur en die zegt: " het verbruik zit 'm in de rechtervoet, van de mensen".

Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit.

Al is dit natuurlijk maar èèn van de factoren.

Als ik mijn auto binnen heb, zal ik mij regelmatig melden op deze site.

Groeten

Fer

• Like 1
Geplaatst

Ik krijg mij Kia Picanto rond half april, ben ook wel nieuwsgierig naar het verbruik.

Mijn zoon is automonteur en die zegt: " het verbruik zit 'm in de rechtervoet, van de mensen".

Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit.

Al is dit natuurlijk maar èèn van de factoren.

Als ik mijn auto binnen heb, zal ik mij regelmatig melden op deze site.

Groeten

Fer

Dat werd hier ook lang gezegd, maar dat stadium zijn we helaas voorbij. Neemt natuurlijk niet weg dat we jou (of je zoon) graag het tegendeel zien bewijzen :-)

Welkom op het KIA clubforum!

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Cijfers uit de meest recente test van autoweek tussen de Picanto (1:13,9) de VW UP (1:15,4) en de Twingo (1:15,2) laten weer zien dat praktijk en theorie erg ver uit elkaar liggen. En Kia spant de kroon (wederom). Tja, die rechter voet he.. :yawn:

Geplaatst

@Jeroen66475

Even off topic.

Ga je je leven nou echt laten vergallen vanwege die laatste procentjes ?

Het is toch algemeen bekend dat de folderwaarden niet gehaald worden ?

zie bijlage #296

Gast Jeroen66475
Geplaatst

@Jeroen66475

Even off topic.

Ga je je leven nou echt laten vergallen vanwege die laatste procentjes ?

Het is toch algemeen bekend dat de folderwaarden niet gehaald worden ?

zie bijlage #296

Nou maak je geen zorgen om mij, ik slaap er echt geen seconde minder om hoor :lol: :lol: :lol: en stap elke morgen met veel plezier in mijn kleine drankorgel. Het verbaasd mij alleen dat het zo makkelijk door iedereen geaccepteerd wordt en sterker nog: door zovelen zelfs goedgepraat wordt. Niet echt mijn ding. Bij mij is recht recht en krom krom. En lichte irritatie bij opmerkingen als ''het rechter voetje''. Voor alle duidelijkheid: Picantorijders met waarden van 1:18/19 hebben het rechter voetje zeer goed onder controle en passen het nieuwe rijden tot in perfectie :innocent: toe. Wij zeggen hier: kaokeln is gien kuunst, maor eierleggen wal.

Geplaatst

Nou maak je geen zorgen om mij, ik slaap er echt geen seconde minder om hoor :lol: :lol: :lol: en stap elke morgen met veel plezier in mijn kleine drankorgel. Het verbaasd mij alleen dat het zo makkelijk door iedereen geaccepteerd wordt en sterker nog: door zovelen zelfs goedgepraat wordt. Niet echt mijn ding. Bij mij is recht recht en krom krom.

Helemaal mee eens !

De bijlage van #296 kende ik overigens niet, gevonden via google.

Fabriek moet dus auto insturen voor EU verbruikstest.

Je begrijpt em al, ALLES gaat er uit w.b. gewicht etc.

Maar dat doen ALLE merken.

Het laatste regeltje van de tekst zegt genoeg btw.

Een lichte rechter voet en wind mee moeten het doen :wink:

Sterkte !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...