Jump to content

Standaard Navigatie en bluetooth beperkingen

RobertW

Recommended Posts

Dacht en is mij de koop half bevestigd door de verkoper, ik denk het wel maar weet het niet zeker verkoop verhaal, dat het navigatiepack met de standaard KIA navigatie geen moeite zou hebben met importeren van telefoonnummers, automatische connecten (na gepaired te zijn) en voorzien zal zijn van de bluetooth profielen AD2P, AVRCP (music streaming in de KIA manuals) Helaas eigen fout had beter moeten navragen en nu blijkt meer zwart op wit moeten hebben. Ik zag in een KIA sportage 3 lijstje op de interwebs dat musicstreaming gesupport werd maar wat nu blijkt is dat alleen bij de standaard radio/cd speler zonder navigatie. Heel wat extra betalen maar op de bluetooth functionaliteit inleveren. Bummer, toch weer een kabeltje nodig voor de tunes!! Bellen en gebeld worden via bluetooth werkt wel.

Ik had moeite om een goed beeld te verkrijgen over de bluetooth opties als koper dus wellicht heeft een koper hier baat bij en zich dan realiseert dat er wel degelijk verschil zit in de functies en dan met name de bluetooth mogelijkheden tussen de standaard radio/cd en de standaard navigatie met radio/cd.

En toch, al eerder in mijn leven wat bluetooth geprogrammeerd, foutjes afvangen meer niet eigenlijk, niet makkelijk, veel bluetooth profielen om rekening mee te houden. Er is geen adresboek uitwissel standaard (PIM), alle fabrikanten doen maar wat ondanks initiatieven als opensync e.d. Als een adresbook sync met een exotisch telefoontje niet werkt don't blame KIA, maar een goed verkocht model moet toch wel gesupport worden vind ik. Mijn Samsung Galaxy adresboekje kan blijkbaar niet met PBAB uitgelezen worden,jammer. En als AD2P/AVRCP (music streaming) op de standaard radio/cd speler werkt kan kunnen de code blokjes ook wel in de standaard navigatie software opgenomen worden lijkt me. Misschien komt het mee met de aangekondigde navigatie upgrade in juli/augustus. Wie weet ?

Heeft iemand hier een ingangetje om integratie van AD2P/AVRCP als RFC (request for change) in te dienen voor de standaard navigatie ?

Robert WTF.. Is dit een swahilitranslation ?

Geen touw aan vast te knopen..

We houden hier van Jip en Janneke taal

Ik zat ook al te bedenken wat er allemaal stond. Maar heeft iemand me stuur gezien ben volledig de weg kwijt na dit verhaal. :blink:

Geef RobertW ff wat krediet mannen!

't zal wel iemand zijn die geboren is in een andere moedertaal en die z'n best doet om wat in 't Nederlands neer te schrijven.

'k Wil jullie wel eens bezig zien in 't Italiaans en misschien nog beter... in 't Frans. Whoehaha... laugh.gif

Houd het aub on topic.. Als je het te moeilijk vind hou het dan alleen bij deze omschrijving en vraag. :lol:

De standaard KIA navigatie heeft geen music streaming(AD2P/AVRCP) functionaliteit !!

Heeft iemand hier een ingangetje om integratie van AD2P/AVRCP als RFC (request for change) in te dienen voor de standaard navigatie ?

Jip en Janneke genoeg?

Wat de een begrijpt, is voor de ander misschien 'foreign language'.

Misschien is er een techneut op het forum die wel het juiste antwoord heeft.

Iedereen heeft recht op informatie, hoe moeilijk te bevatten voor anderen...toch?

Dat PBAB verhaal begreep ik nog wel. BTW! PBAB moet juist wel werken met

het LG systeem van Kia.

Houd het aub on topic.. Als je het te moeilijk vind hou het dan alleen bij deze omschrijving en vraag. :lol:

De standaard KIA navigatie heeft geen music streaming(AD2P/AVRCP) functionaliteit !!

Jip en Janneke genoeg?

RobertW,

Denk aan "KIS" .

Je komt waarschijnlijk uit de IT hoek.

De meeste mensen hier niet.

RFC's zou een hele mooie optie zijn, alleen weet ik niet of er een organisatiestructuur voor opgezet is.

Je zou dat aan KMNL moeten vragen.

Het forum zou dan als gebruikersgroep kunnen fungeren.

RobertW,

Denk aan "KIS" .

Je komt waarschijnlijk uit de IT hoek.

De meeste mensen hier niet.

RFC's zou een hele mooie optie zijn, alleen weet ik niet of er een organisatiestructuur voor opgezet is.

Je zou dat aan KMNL moeten vragen.

Het forum zou dan als gebruikersgroep kunnen fungeren.

Zo dit te lezen zou het maar goed kunnen dat de vraag is gesteld met kennis vanuit de ict hoek.

Maar ik snap denk ik je vraag .

Je bedoeld toch waar je deze vraag kunt plaatsen ,ik zou zeggen via mijnkia.nl

A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) is een Bluetooth-profiel waarmee HiFi mono- of stereogeluid over een draadloze Bluetooth-verbinding verzonden kan worden en moet daarom onderscheiden worden van ‘Bluetooth audio’ welke slechts bedoeld is voor spraakoverdracht.

AVRCP

Audio Video Remote Control Profile; Bluetooth-profiel om audio- en video-apparaten op afstand te bedienen

@bowie97 en 2011-sportage dank voor jullie zinnige antwoorden en jazeker ik werk in de IT hoek. En eens wellicht is mijn invalshoek te technisch voor velen, en kon de startpost wat helderder.

Maar het gaat mij er inderdaad om dat we elkaar als gebruikers kunnen helpen door gericht KMNL te bevragen om de BT AD2P/AVRCP profielen op te nemen in de standaard navigatie/radio/cd. Dit lijkt moeilijk maar valt wel mee als je de juiste vragen stelt en ik wil daar graag bij helpen.

En dank voor de mijnkia.nl suggestie. Ik heb anderhalve week geleden al via mijnkia account aangevraagd maar wacht nog op activatie van account. Al over gemaild, werkt niet zoals het hoort dus moet dit even afwachten.

@bowie97 en 2011-sportage dank voor jullie zinnige antwoorden en jazeker ik werk in de IT hoek. En eens wellicht is mijn invalshoek te technisch voor velen, en kon de startpost wat helderder.

Maar het gaat mij er inderdaad om dat we elkaar als gebruikers kunnen helpen door gericht KMNL te bevragen om de BT AD2P/AVRCP profielen op te nemen in de standaard navigatie/radio/cd. Dit lijkt moeilijk maar valt wel mee als je de juiste vragen stelt en ik wil daar graag bij helpen.

En dank voor de mijnkia.nl suggestie. Ik heb anderhalve week geleden al via mijnkia account aangevraagd maar wacht nog op activatie van account. Al over gemaild, werkt niet zoals het hoort dus moet dit even afwachten.

Robert bij mijn kia .nl duurt het idd wat langer voor je er bericht van krijgt ,bij mij heeft het ook ruim 2 weken geduurd voordat ik in kon loggen.

maar kijk ook eens hier http://www.kiaclub.nl/topic/7290-probleem-met-radio-usb-nav/

ik heb al vmware draaien en zit al even tekijken of ik zelf iets in het systeem kan veranderen.(ja ook ik kom uit de ict hoek :lol: )

2011-sportage, Thanks. Na wat lezen in post hier en Russische forums is het mij duidelijk dat het onderhuids windows CE 6.0 is en dan moet AD2P en AVRCP helemaal geen issue zijn eigenlijk.

AD2P

AVRCP

wordt vervolgd.

Kijk ook even hier dan heb je al een opstap om in het systeem te komen.

En dan het tweede filmpje daar wordt uitgelegt hoe je in het systeem komt.

1x maal erin dan lijkt het me geen probleem om met hulp van usb stick je wensen te vervullen.

http://www.kiaclub.n...satnav-systeem/

windows CE 6.0

Aha, dat verklaart alles.

Maar goed dat Kia dit niet als verkoopargument gebruikt. Dan zou er nooit meer een navigatiesysteem verkocht worden. Volgens mij zou Kia er goed aan doen om bij al die auto's met navigatie een Tomtommetje van € 125,00 erbij te leveren. Werkt altijd en heeft voor € 40,00 per jaar kaarten die niet ouder dan drie maanden zijn.:D

1) PBAB via bluetooth werkt nu wel(= adresboek leeg trekken). Dit nadat ik mijn samsung galaxy S een firmware update had gegeven. Ik had stock gingerbread 2.3.3 XWJVH en deze nu geupdated naar custom gingerbread 2.3.4 XXJVQ. Blijkbaar een incompabiliteit met versie 2.3.3. Laatste compabiliteits overzicht (sept 2010) van KIA gaat ook uit van 2.1 eclair XXJF3. Kortom als het niet werkt probeer eens te upgraden of te downgraden.

2) Suggestie van 2011-sportage geprobeerd en toegang verkregen tot windows CE. Grappig, maar interface nogal rudimentair. Even een image trekken is toch wel een dingetje. Ik wacht eerst de nav update van KMNL af die begin deze maand zou komen. Dealer al gevraagd om status na te vragen bij KMNL, later meer.

1) PBAB via bluetooth werkt nu wel(= adresboek leeg trekken). Dit nadat ik mijn samsung galaxy S een firmware update had gegeven. Ik had stock gingerbread 2.3.3 XWJVH en deze nu geupdated naar custom gingerbread 2.3.4 XXJVQ. Blijkbaar een incompabiliteit met versie 2.3.3. Laatste compabiliteits overzicht (sept 2010) van KIA gaat ook uit van 2.1 eclair XXJF3. Kortom als het niet werkt probeer eens te upgraden of te downgraden.

2) Suggestie van 2011-sportage geprobeerd en toegang verkregen tot windows CE. Grappig, maar interface nogal rudimentair. Even een image trekken is toch wel een dingetje. Ik wacht eerst de nav update van KMNL af die begin deze maand zou komen. Dealer al gevraagd om status na te vragen bij KMNL, later meer.

even voor de niet ict mensen :

Grappig, maar interface nogal rudimentair

rudimentair

ruw of onontwikkeld

Update, dealer heeft status nagevraagd bij KMNL, verwachting van nav update en nieuw kaartmateriaal is nu eind Augustus.

• 3 weeks later...

Op het Duitse forum wordt gemeld dat softwareversie 5.1.3 bechikbaar is.

Ik neem aan dat deze dan ook in NL beschikbaar is of zal komen.

Op het Duitse forum wordt gemeld dat softwareversie 5.1.3 bechikbaar is.

Ik neem aan dat deze dan ook in NL beschikbaar is of zal komen.

Misschien kan iemand die sinds kort zijn SP3 geleverd heb gekregen even op zijn NAV kijken?

Of zou de versie nog te nieuw zijn en heeft niemand die nog.

Begreep dat de fabriek nu met vakantie is en ik dacht dat dan ook gelijk onderhoud aan alle fabrieks apparatuur werd gepleegd en mogelijk ook gelijk alle nieuwe software,updates etc. worden geinstalleerd, aangepast.

Maar dat weet ik niet zeker. Lijkt me handig als toch alles op vakantie is ,toch.

Andere autofabrieken dit ook.

Thanks. Er wordt overigens in dat draadje bevestigd dat audio streaming ofwel AD2P/AVRCP lijkt te werken. :D De gehele update duurt een uur!

Verdere verbeteringen: keuze uit meerdere navigatie stemmen, aankondigingen van straatnamen, betere audio kwaliteit(subjectief).

De vraag blijft of dit ook allemaal in de Nederlands firmware update zit.

Dus als iedereen bij KMNL en de dealers terug zijn van vakantie kunnen we dan aub in Nederland met de update's starten. ? Ben erg benieuwd wat het brengt. :rolleyes:

De vraag blijft of dit ook allemaal in de Nederlands firmware update zit.

Dus als iedereen bij KMNL en de dealers terug zijn van vakantie kunnen we dan aub in Nederland met de update's starten. ? Ben erg benieuwd wat het brengt. :rolleyes:

De updates zijn (meestal) universeel, was de vorige ook. Worden via het KIA-Hotline systeem verspreid, ze kunnen ook op een USB stick worden aangeleverd. Als de Duitse dealers ze hebben zouden de Nederlandse dealers ze eigenlijk ook moeten hebben.

Ik zal, wanneer wij binnenkort weer eens aanschuiven bij KMNL, eens navragen hoe het zit met de:

1. software-updates

2. kaartupdates

3. kosten kaartupdates (per model!)

4. hoe om te gaan met recent aangekochte auto's met reeds verouderd kaartmateriaal