Familie Heeren Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Hoi, Sinds wij onze Venga hebben wordt onze dochter van 2,5 jaar achterin de autostoel autoziek. Bij onze vorige auto (Daihatsu SirionII Sport) was dit probleem bijna nihil. Wij hebben tijdens het rijden gemerkt dat achterin door de vering of type band de auto nogal nadeint en niet zo comfortabel is om achterin te zitten, ik weet dat op dit forum al over het bv over drempels rijden met deze auto besproken wordt maar kan ik iets doen waardoor mijn dochter minder snel autoziek wordt (of liever helemaal niet), anders hebben wij een probleem omdat we steeds meer op pad gaan met z'n allen. Blijft het probleem bestaan dan moeten we misschien wel voor een andere auto gaan kiezen, en dat zou jammer zijn. Bij Voorbaat Dank Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Als ik onderstaande links lees komt het vooral voor bij kinderen van 2-10 jaar. Jullie dochter is nu net 2,5 Dat valt ± samen met uw auto wissel. Ik zou eerst eens langs de huisarts gaan. Suc6 http://www.camperpunt.nl/wagenziek.htm http://www.toly.info/nd/onderweg/wagenziekte.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 Het is dan wel de omgekeerde wereld om een andere auto te kopen om het probleem op te lossen. Je doet dan niet aan symptoombestrijding. Een kind van die leeftijd heeft nou eenmaal meer last van misselijkheid, omdat zij groter worden en dan meer naar buiten kijken. De flitsende beelden wekken dat op. De niet volgroeide hersentjes kunnen dat niet altijd even goed verwerken. Het ene kind ontwikkelt dit meer dan een ander kind. De heftigheid ervan is ook verschillend. Remedie: - Superpep (kauwgom) in Duitsland te verkrijgen. Zo gauw je dochter kauwgom mag hebben uiteraard - of anders een magnetisch polsbandje (2x Hema). Helpt voortreffelijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Familie Heeren Posted August 4, 2011 Author Share Posted August 4, 2011 Hoi, Bedankt voor de reacties. Mijn vrouw heeft magnetische polsbandjes gekocht bij de drogist om te proberen (resultaat laat ik nog weten). Ik snap iets niet, als we met onze tweede auto rijden (Daihatsu Cuore) maakt het niet uit hoever we rijden dan wordt onze dochter niet ziek. Toen we vorige week van euro-disney kwamen met onze Venga ging mijn vrouw nadat onze dochter ziek was geworden ook achterin zitten en ze ervaarde het ook als niet prettig. Mijn volgende vraag is zit dit in de banden of de vering want als het een van de twee is zouden we misschien er iets aan kunnen doen. Naar een andere auto kijken was een voorbarige reactie, het zou zonde zijn want op een paar kleine bekende probleempjes na vinden het een mooie auto en rijdt hij verder goed. Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Wat voor gevoel ervaar je dan waardoor het als niet prettig wordt ervaren? Als het echt nadeinen is dan kan je zoeken naar stuggere veren/schokdempers.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 De Venga staat erom bekend dat hij straffe achtervering heeft meegekregen. De demping is vrij hard. Dit wordt minder naarmate er meer km's worden verreden. Ik ervoer de demping ná 9000 km iets comfortabeler. Met de tegenhanger, de Hyundai iX20, is hiermee vanaf het beginh rekening gehouden las ik in een recente Autoweek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted August 4, 2011 Share Posted August 4, 2011 Smart dat mag je mij toch is uitleggen.. Meer nadeinen door een stugge vering?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Smart dat mag je mij toch is uitleggen.. Meer nadeinen door een stugge vering?? Nee, ik probeerde alleen uit te leggen dat de Venga stugge vering heeft meegekregen en dat het plaatsen van stugge vering niet echt noodzakelijk is. Dat wordt ook door veel Venga-rijders erkend. Dat nadeinen is juist niet iets wat ik ervaar/heb ervaren. Mogelijk dat Kia inmiddels dezelfde vering monteert op nieuwe auto's als op de iX20. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Familie Heeren Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 Hoi, We ervaren het net alsof de auto continu onnatuurlijk beweegd (is moeilijk uit te leggen). Als je recht vooruit rijdt en je rijdt over een oneffenheid dan zou de auto normaal moeten veren door de schokdempers en vering, maar bij onze auto lijkt het wel of hij een lichte schommelde beweging maakt om te corrigeren. Ik heb het gevoel omdat de vering stug is, dit door de banden kan komen (banden vangen gedeelte vering op) -> kan dit ? (205 - 16inch) Onze Venga 1.4 X-ecutive hebben we nieuw gekocht en is van 02-2010 en we hebben er inmiddels ongeveer 16000km mee gereden. Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Mogelijk dat de banden te zacht zijn. 2.2 tot 2.4 bar is niet ongewoon bij 16 inch. Heb overigens dezelfde uitvoering Venga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Familie Heeren Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Hoi, Bedankt voor de reacties, ik heb de banden gecontroleerd ze stonden ongeveer op 2.1 bar en heb ze op 2.4 bar gezet. Ook gaan we de polsbandjes uitproberen want binnenkort gaan we weer een lange rit doen +- 300km. Als het zover is laat ik jullie de uitslag weten. Nogmaals bedankt en tot later. Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heavy Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Wij hadden een soortgelijk probleem, vorig jaar met de Altea onderweg naar Oostenrijk werden de kids ook wat broert bij snelheden boven de 215k/h Voor deze vakantie heeft mijn vrouw reis tabletjes gekocht, deze werken perfect, dit is misschien ook een oplossing. Ik denk dat ik deze ook ga gebruiken voor een avondje stappen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Wij hadden een soortgelijk probleem, vorig jaar met de Altea onderweg naar Oostenrijk werden de kids ook wat broert bij snelheden boven de 215k/h Da's toch niet zo gek boven de 215 ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Ik hou zelf ook wel van stevig door trappen.. maar met kinderen in de auto... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Familie Heeren Posted August 11, 2011 Author Share Posted August 11, 2011 Hoi, Ik ben nog even terug. Ik heb op het Hyundai forum gekeken naar de ix20 variant van de Venga maar ik zie bijna niemand die een probleem heeft met de vering van de auto. De vraag is je voelt hem al aankomen zit er verschil in vering tussen de ix20 en de Venga. Ik zie ook dat de ix20 1.6 met 6 bak leverbaar is terwijl de Venga (benzine) altijd een 5 bak heeft. Het verbruik van de 1.4 Venga is bijna gelijk aan die van de 1.6 met 6 bak van de ix20. Komt er in toekomst ook 1.6 6 bak voor de Venga, en weet er iemand of er ook een GDI variant van de motor in de Venga komt. Het zijn verschillende vragen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Hallo Bas, M.b.t. de vering van de iX20 had ik hier al iets over geschreven. Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat er in de nabije toekomst zeker meer Kia's met een GDI motor en met automatische versnellingsbakken ala DSG (VW). Met een zesversnellingsbak durf ik echter niet te zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Familie Heeren Posted September 7, 2011 Author Share Posted September 7, 2011 Hoi, Update, we hebben weer een flinke rit aangepakt met de Venga en de verschillende hulpmiddelen toegepast o.a armbandjes, banden op spanning, kinderstoel verhoogd en in het midden van de achterbank gezet zodat ze naar voren kan kijken in plaats van opzij, maar helaas ze wordt nog steeds wagenziek soms al na 10 minuten. We hebben ook een lange rit met de Cuore gedaan (+- enkele reis 150km) maar hierin wordt ze zelfs zonder hulpmiddelen niet wagenziek. Conclusie het is een probleem met het gedrag van de achterkant van de Venga, vraag is kan ik d.m.v. andere veren, dempers of banden dit probleem oplossen, want de vrouw heeft het helemaal gehad met deze auto die we als gezinswagen gekocht hebben en het niet de bedoeling is dat we met de Daihatsu Cuore de (lange) plezierritten doen en de Venga als boodschappenwagen wordt voor in de buurt. Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patten Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Al eens geprobeerd om de kinderstoel op de bijrijdersplaats te plaatsen? Dit uiteraard ter test. Dan kun je echt alles uitsluiten. Hoi, Update, we hebben weer een flinke rit aangepakt met de Venga en de verschillende hulpmiddelen toegepast o.a armbandjes, banden op spanning, kinderstoel verhoogd en in het midden van de achterbank gezet zodat ze naar voren kan kijken in plaats van opzij, maar helaas ze wordt nog steeds wagenziek soms al na 10 minuten. We hebben ook een lange rit met de Cuore gedaan (+- enkele reis 150km) maar hierin wordt ze zelfs zonder hulpmiddelen niet wagenziek. Conclusie het is een probleem met het gedrag van de achterkant van de Venga, vraag is kan ik d.m.v. andere veren, dempers of banden dit probleem oplossen, want de vrouw heeft het helemaal gehad met deze auto die we als gezinswagen gekocht hebben en het niet de bedoeling is dat we met de Daihatsu Cuore de (lange) plezierritten doen en de Venga als boodschappenwagen wordt voor in de buurt. Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woeper Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Probeer eens een lange proefrit te maken in en Hyundai IX20 en een Toyota Verso-S, en kijk dan of ze dan nog wagen ziek wordt, zo ja dan weet je in ieder geval dat het aan de vering / afstelling van de Kia Venga ligt, mijn kinderen ervaren de Toyota Verso-S achterin als comfortabeler en nee ik wil je geen nieuwe auto aanpraten, maar zo kun je wel het probleem opzoeken en zo naar een oplossing zoeken, succes. Al eens geprobeerd om de kinderstoel op de bijrijdersplaats te plaatsen? Dit uiteraard ter test. Dan kun je echt alles uitsluiten. Hoi, Update, we hebben weer een flinke rit aangepakt met de Venga en de verschillende hulpmiddelen toegepast o.a armbandjes, banden op spanning, kinderstoel verhoogd en in het midden van de achterbank gezet zodat ze naar voren kan kijken in plaats van opzij, maar helaas ze wordt nog steeds wagenziek soms al na 10 minuten. We hebben ook een lange rit met de Cuore gedaan (+- enkele reis 150km) maar hierin wordt ze zelfs zonder hulpmiddelen niet wagenziek. Conclusie het is een probleem met het gedrag van de achterkant van de Venga, vraag is kan ik d.m.v. andere veren, dempers of banden dit probleem oplossen, want de vrouw heeft het helemaal gehad met deze auto die we als gezinswagen gekocht hebben en het niet de bedoeling is dat we met de Daihatsu Cuore de (lange) plezierritten doen en de Venga als boodschappenwagen wordt voor in de buurt. Greetz, Bas Heeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Het hoeft niet per definitie alleen aan de auto te liggen. Veel kinderen hebben op die leeftijd bijv. vocht achter het oor, waardoor het evenwichtsorgaan een verkeerd signaal afgeeft aan de nog jonge hersenen. Daarnaast is het zicht naar buiten net zo belangrijk voor een klein kind. Kan hij/zij voldoende naar buiten kijken? Dit verschilt per auto en kan net voor meer misselijkheid zorgen. Wat ik wil aangeven is, dat er meer factoren meespelen dan alleen sec de auto.Het is natuurlijk wel een vervelende aangelegenheid als het jezelf (of kind) overkomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Ik denk ook dat het zicht hier van belang is; denk dan aan de hoogte van het hoofdje t.o.v. de zijramen, de hoofdsteun van de voorstoel; de dikte van de B-C spijlen. Je geeft al aan dat het in de Cuore geen probleem geeft; dus wat zijn de verschillen (behalve de motor). Oh ja; en het rijgedrag van de bestuurder natuurlijk; rustig rijden ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Plat gezegd willen deze mensen asap een oplossing. Ik stel voor idd een iX20 te regelen voor een weekend met een lange rit. Een beetje dealer zal alle begrip en medewerking hebben/geven.... Suc6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Ik stel voor idd een iX20 te regelen voor een weekend met een lange rit. Een beetje dealer zal alle begrip en medewerking hebben/geven.... Ik denk het niet! Wie ruimt de boel dan op? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Ja duh....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Misschien een hele simpele oplossing maar kijk eens naar de luchtstroming in de auto. Mijn jongste dochter heeft/had ook last van wagenziekte maar na het "bijstellen" van de Luchtstroom (koude frisse lucht) was/is het probleem opgelost. Wellicht is dit het gezochte verschil tussen de Cuore en de Venga. Probeer het eens. Suc6. Grtz Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts