Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kia Sportage diesel bj 2005 170000 km op de teller. Is het nou pech hebben of is het normaal dat de turbo op deze leeftijd met deze km gewoon in èèn kapot gaat. Kan ik nog meer verwachten of moet de auto gewoon wegdoen.

Zijn er kia rijders die er anders over denken????.

Posted

Goed weten dat kleine turbo's tot 150.000 toeren per minuut draaien en het asje enkel gelagerd is met glijlagers en een dun oliefilmpje ertussen dan is het niet verwonderlijk dat er zo nu en dan eens eentje sneuvelt hé, maar daarvoor je wagen toch niet van de hand doen, gewoon een nieuwe of gereviseerde turbo erop, kijk anders ook eens op google en tik in "turbo's hoet", is zéér redelijk van prijs en turbo's zijn perfect gereviseerd.

Groeten en suk6!!!

Posted

Goed weten dat kleine turbo's tot 150.000 toeren per minuut draaien en het asje enkel gelagerd is met glijlagers en een dun oliefilmpje ertussen dan is het niet verwonderlijk dat er zo nu en dan eens eentje sneuvelt hé, maar daarvoor je wagen toch niet van de hand doen, gewoon een nieuwe of gereviseerde turbo erop, kijk anders ook eens op google en tik in "turbo's hoet", is zéér redelijk van prijs en turbo's zijn perfect gereviseerd.

Groeten en suk6!!!

Heb idd gekeken bij Turbo Hoet...qua prijs geen groot verschil met de originele. Heb toch gekozen voor de originele. Wel een ruk van je portemonee af.

Posted

Waarom turbo's kapot kunnen gaan?

- Bij koude start te snel hoge toeren maken en de turbo nog niet goed gesmeerd wordt.

- Stukjes vuil die toch door het luchtfilter komen. Zoals al eerder verteld draaien turbo's gigantisch hoge toeren en een zandkorreltje komt dan ook best hard aan...

- Pech hebben

- De motor niet nog even stationair laten draaien na rit waardoor de oliestroom in de bloedhete turbo stopt en de het restje olie wat erin zit verbrand. (Voor leuke filmpjes hoe heet een turbo wordt verwijs ik naar youtube..)

Posted

Ik had altijd het omgekeerde gehoord, na een lange rit je wagen nog een minutje laten draaien om de turbo te laten afkoelen?

dus gaat de turbo kapot zoals ik al zeg als je het niet doet?

Posted

- Bij koude start te snel hoge toeren maken en de turbo nog niet goed gesmeerd wordt.

- Stukjes vuil die toch door het luchtfilter komen. Zoals al eerder verteld draaien turbo's gigantisch hoge toeren en een zandkorreltje komt dan ook best hard aan...

- Pech hebben

- De motor niet nog even stationair laten draaien na rit waardoor de oliestroom in de bloedhete turbo stopt en de het restje olie wat erin zit verbrand. (Voor leuke filmpjes hoe heet een turbo wordt verwijs ik naar youtube..)

Thx man voor de tip!!! Ff nog een vraagje onder de pro,s. De monteurs hebben een nieuwe turbo geinstalleerd. Nu maakt tie een fluiten geluid. Is dat normaal?? Volgens de monteurs wel. Wie deelt deze mening met mij?

Posted

Ik had altijd het omgekeerde gehoord, na een lange rit je wagen nog een minutje laten draaien om de turbo te laten afkoelen?

Sorry misbegrepen, valt me de laatste tijd wel meer voor :).

Posted

Sorry misbegrepen, valt me de laatste tijd wel meer voor :).

Geen probleem :)

Posted

- Pech hebben

Thx man voor de tip!!! Ff nog een vraagje onder de pro,s. De monteurs hebben een nieuwe turbo geinstalleerd. Nu maakt tie een fluiten geluid. Is dat normaal?? Volgens de monteurs wel. Wie deelt deze mening met mij?

Ligt eraan hoe hard hij fluit..

Posted

Ik deel die mening absoluut niet..

Je turbo kan om 2 redenen fluiten:

1 verkeerde montage of

2 schoepenwiel is niet goed gecalibreerd..

Dit is zeker het geval als de turbo begint met fluiten rond de 1800rpm..

Posted

1 verkeerde montage of

Hoe kan dat nou als het een nieuwe turbo is??? Ik lees verkeerd gecalibreerd dan neem ik aan dat je ervan uit gaat dat het een tweedehandse is.

Posted

1 verkeerde montage of

Hoe kan dat nou als het een nieuwe turbo is??? Ik lees verkeerd gecalibreerd dan neem ik aan dat je ervan uit gaat dat het een tweedehandse is.

Ze worden nog steeds gemaakt door mensen.. dus ook met een splinternieuwe kan dit gebeuren.

Posted

1 verkeerde montage of

Ze worden nog steeds gemaakt door mensen.. dus ook met een splinternieuwe kan dit gebeuren.

Hier wordt ik dus nu echt niet goed van. Veel geld betaald en dan blijkt het toch niet goed te zijn.

Weet dat ik terug kan tuurlijk moet goed zijn alleen het idee dat je weer je auto moet missen voor een paar dagen. Bah Bah. :angry::angry:

Posted

ga er nou eerst eens in rijden joh..

kan je altijd voor een second opinion naar een andere dealer.

Ik neem aan dat je garantie hebt op de reparatie.

Ik weet niet beter dat turbo's horen te fluiten, maar misschien is dat achterhaald.

Suc6

Posted

Ik weet niet beter dat turbo's horen te fluiten, maar misschien is dat achterhaald.

Suc6

Klopt ook, vandaar dat ik zeg ligt eraan hoe hard hij fluit.. Als hij nu duidelijk harder fluit dan ervoor dan is het gewoon niet goed..

Posted

IDD Ik rijd beroepshalve veel met verschillende diesels met krak dezelfde turbo erin en de ene fluit al iets meer dan de andere maar het mag geen gefluit zijn dat andere geluiden overstemd, als het klinkt alsof er een ambulance met sirene achter je aan zit dan is er inderdaad iets mis met de balancering van de turbineschoepen of is er een van de schoepjes vervormd of dergelijke, eens de dealer zijn opinie vragen en indien hij je afwimpeld een ergens anders een second opinion vragen indien het gefluit echt ernstig van aard is. ;)

Posted

Suc6

Klopt ook, vandaar dat ik zeg ligt eraan hoe hard hij fluit.. Als hij nu duidelijk harder fluit dan ervoor dan is het gewoon niet goed..

Bigwade en Jantje sorry dat ik zo mouw hahahaha ik heb er geen balle verstand van vandaar hahahaha. Idd hij fluit mar niet iritant om te horen.Voordat hij stuk ging hoorde ik helemaal niets vandaar.

Thx anyway guys.

Posted

1 verkeerde montage of

De monteur heeft besloten toch alles te demonteren en opnieuw te monteren> Ben benieuwt als dat iets opleverd. Hij was er wel mee eens dat het net een sirene ging>

Wordt vervolgt