Jump to content
ArtVass

Problemen nieuwe Picanto

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik ben in bezit van een nieuwe 3drs picanto. Gisteren ben ik naar de dealer geweest met wat problemen met mijn autootje. Onder andere verkleuring van de dashboard rond de passagiers airbag. Mij was er verteld dat dit bij alle nieuwe picanto's voorkomt omdat er een dunnere materiaal is gebruikt voor de airbag, en dat het niet erg is. Ik vond het heel erg, want auto was zonder vlek afgeleverd en na 1 week rijden ( 1100 KM) kreeg ik een duidelijk grijs vlek op de dashboard. Bij de dealer hebben ze geprobeerd het weg te poetsen. En ja hoor hebben ze ermee verflaag helemaal weggepoetst met en of een andere bijtende middeltje wat voor metaallak is .

Daarbij heb ik andere problemen met pico. Multirim slipt steeds als auto warm is. en een los hangende koppelingspedaal. Zij hadden rim en terugslag veer van koppeling aangedraaid, maar beter is het niet geworden. Multirim slipt nu zelfs bij stationair lopen. En koppelingspedaal, dat is helemaal wat. Van monteur kreeg ik te horen, dat het zo hoort. Stap ik showmodel, en is het helemaal niet zo.

Nou hebben zij een andere dashboard besteld, en gaan ze kijken wat met multirim en pedaal aan de hand is, echter ik vind het niet meer leuk. Wat moet ik doen, heb ik recht op een andere auto? Wat moet ik doen? Want als je bij MM een laptop koopt en deze na 1 week verkleuring in scherm krijgt gaan ze het scherm niet vervangen (overdreven vergelijking maat toch).

Mvg, Art

P.S. Excuses voor zo'n lang verhaal.

Probleem met los koppelingspedaal komt voor bij vele nieuwe picantos, reeds verschillende malen hier aangehaald.

In topic net boven dat van jou, vind je foto, hoe je het eventueel zelf wat kan aanspannen, of anders bij dealer laten doen.

Ik had bij aankoop ook een vlek op dashboard, maar die is na enkele malen poetsen van interieur nu weg.

Multiriem probleem heb ik niet, en weet ook niet, of dit reden tot vervanging van voertuig kan zijn, valt wel onder garantie, dus moet dealer het oplossen voor je.

succes verder nog met je nieuwe pic!

Hoi,

ook wij hadden een "vlek" op het dashboard ten grootte van een A4.

Dealer vertelde ons dat dit kwam omdat er een A4 op het dashboard heeft gelegen ( importeur) en het zon licht dus verkleuring heeft veroorzaakt.

Dealer heeft 2 maal getracht om weg te poetsen zonder resultaat. Daarna is het dash board onder handen genomen door een poetsbedrijf

en ja hoor vlek weg.

Marc

Ik heb ook 'n vlek (lichter gekleurd gebied ter grootte van 'n A4) op het dashboard boven het dashboardkastje. Ik vind het niet echt storend.

Het dasboard voelt op die plek ook koeler dan op de rest van het dashboard. Ik denk dat het iets met de airbag te maken heeft; bij 'n ongeluk zal het dashboard daar de airbag doorlaten, dunkt me.

Multiriem probleem: nooit iets gemerkt van dien aard (11.500 km)

Mijn Picantoproblemen zijn: koppeling (zelf afgesteld) en schakelaar van achterruitenwisser, maar dat schijnen meer Picanto's te hebben en regel ik bij de 15000 km beurt.

Dashboard wordt nu inderdaad wel vervangen. Alleen moeten ze nog kijken of het snel leverbaar is. Ik dacht gisteren inderdaad dat het wel weg te poetsen is. Maar ja niet met een oplosmiddel.

Bij multirim lijkt het alsof ik nu een oude piepende auto rij. Dit is na de afstelling wat ze gisteren gedaan hadden.

Guest Jeroen66475

Heel toevallig dit...Van de week zat ik al naar het dashboard te kijken en met een bepaalde lichtinval zag ik ineens de contouren van de onderliggende airbag als een ronde vlek. Dat had ik nog niet eerder gezien en inderdaad verkleurt het kunststof boven die airbagklep. Tot op heden vind ik het zelf niet storend, het lijkt nog steeds beter dan een aparte klep op je dashboard zoals bij vele andere auto's. De bij mij inmiddels ook opgetreden vrije slag in het koppelingspedaal heb ik zelf opgelost met een paar slagen aan de wartel. Verder geen problemen tot nu, op een blauwe streep op het linker portier na (geen briefje achter gelaten, lang leve de hufterigheid!!) Maar daar kan de auto niets aan doen.

• Like 1

Hoi allemaal!

Ikzelf ben sinds september in bezit van een Kia Picanto en idd ook ik had na ongeveer een week last van de vlek op het dashboard, grootte van een A4 aan de passagierskant.

Ik heb meerdere keren contact gehad met de dealer, zij geven aan dat alle Picanto's dit probleem hebben en dat er onderzoek gedaan word door de fabrikant ergens richting taiwan of-die-kant-op. Vermoedelijk kwam het door de airbag gaven ze aan. Naar meerdere keren contact hebben ze nog geen antwoord wat ze er mee (kunnen) doen, maar vooalsnog werd het nu gecommuniceerd naar de klant als iets van aankoop...

Belachelijk! Je koopt een auto, die word van top tot teen gepoetst zodat je de vlek niet ziet en een week later verschijnt er een dikke vlek in je auto van 12.000 euro en dan zeggen ze dat het bij je aankoop hoort...

Ik ben er nog mee bezig, maar wilde dit even met jullie mededelen.

Hoi allemaal,

Vlek heb ik niet maar misschien omdat die van mij nooit in de zon staat (altijd binnen), met de riem heb ik ook nooit problemen gehad want bij mijn pico komt het geluid vanaf de koppeling (beetje intrappen en het is weg) Echter rij je altijd zonder koppeling ingedrukt!!! twee keer bij de dealer geweest, 1e keer vertelden ze mij dat er een garage mededeling is die aangeeft om de koppelingskabel vast te zetten zodat deze elders nog een "ophangpunt" heeft, dit hielp 500km,

2e keer, wartel aangedraaid en ging even (paar 100km) goed, geluid weer terug.

Ik heb ze toen aangegeven dat het niet de bedoeling kan zijn dat ze die wartel dan maar weer wat verder aandraaien want zodirect grijpt hij altijd in en slijt mijn druklager/koppelingsplaat 2x sneller en dan heb ik het gedaan.

3 April gaat hij naar de garage en gaan ze de druklager vervangen! Dit is lijkt mij inderdaad de enige en juiste oplossing (best grote ingreep). Ik ben ook zeer blij met de dealer moet ik bekennen. Ik hou jullie op de hoogte, en succes

ps, controleer of het echt de riem is of toevallig ook niet de koppeling...

Hoi allemaal!

Ikzelf ben sinds september in bezit van een Kia Picanto en idd ook ik had na ongeveer een week last van de vlek op het dashboard, grootte van een A4 aan de passagierskant.

Ik heb meerdere keren contact gehad met de dealer, zij geven aan dat alle Picanto's dit probleem hebben en dat er onderzoek gedaan word door de fabrikant ergens richting taiwan of-die-kant-op. Vermoedelijk kwam het door de airbag gaven ze aan. Naar meerdere keren contact hebben ze nog geen antwoord wat ze er mee (kunnen) doen, maar vooalsnog werd het nu gecommuniceerd naar de klant als iets van aankoop...

Belachelijk! Je koopt een auto, die word van top tot teen gepoetst zodat je de vlek niet ziet en een week later verschijnt er een dikke vlek in je auto van 12.000 euro en dan zeggen ze dat het bij je aankoop hoort...

Ik ben er nog mee bezig, maar wilde dit even met jullie mededelen.

Edited by teutje

betreffend die lichter-gekleurde plek op het dashboard rechts, ter hoogte van de passasiers-airbag:

Ik heb er niet veel bijzonders aan gedaan; af en toe het dashboard gepoetst met siliconenspray; maar je ziet nu niets meer van die a-4 grote plek die er in oktober nog wel zat. Zou het bijgekleurd zijn door het zonlicht in de afgelopen maanden?

betreffend die lichter-gekleurde plek op het dashboard rechts, ter hoogte van de passasiers-airbag:

Ik heb er niet veel bijzonders aan gedaan; af en toe het dashboard gepoetst met siliconenspray; maar je ziet nu niets meer van die a-4 grote plek die er in oktober nog wel zat. Zou het bijgekleurd zijn door het zonlicht in de afgelopen maanden?

Bij ons is het ook helemaal bijgekleurd. Tot een maand of drie geleden was het A4-tje nog duidelijk zichtbaar.

Misschien het effect van de lente zon :wink:

In Griekenland krijg je van de Dealer een mooie stoffen dashboard mat, dit om verkleuren en schitteringen te voorkomen.

Misschien een idee om deze ook in NL te gaan verkopen.

Zelf zou ik deze meteen kopen.

Echt vet lelijk. Zie het vaker in landen waar ik op vakantie ga. Ze moeten er gewoon voor zorgen dat het niet verkleurd!!!???

Start problemen nieuwe picanto opgelost!!!!!

Wij hebben het antwoord voor de startproblemen bij sommige picanto's.

Via KMC kunnen wij nieuwe software op uw picanto downloaden, zodat de brandstof inspuiting direct gebeurd ipv na enkele seconde.

Wij zien u graag in onze showroom.

Content Autogroep

Pietersbergweg 3

5628 BS Eindhoven

040-2157010

info@contentautogroep.nl

• Like 2

Vlekken Dashbord opgelost!!

Het heeft niets te maken met dunnere matrialen ofzo, maar er is door de fabriek te veel "vet" gebruikt bij de airbag.

Dit trekt op een gegeven moment door het dashbord heen. Wij hebben een reiningsmiddel gekregen van KMNL en kunnen deze vlek netjes verwijderen.

Deze klacht is echter maar bij een bepaalde productiereeks en komt nu niet meer voor.

Voor het oplossen van deze klacht zien we u graag in onze showroom

Met vriendelijke groet,

Content autogroep

Pietersbergweg 3

Eindhoven

040-2157010

• Like 2

Start problemen nieuwe picanto opgelost!!!!!

Wij hebben het antwoord voor de startproblemen bij sommige picanto's.

Via KMC kunnen wij nieuwe software op uw picanto downloaden, zodat de brandstof inspuiting direct gebeurd ipv na enkele seconde.

Wij zien u graag in onze showroom.

Content Autogroep

Pietersbergweg 3

5628 BS Eindhoven

040-2157010

info@contentautogroep.nl

Brengt die software update ook een beter motormanagement met zich mee zodat we eindelijk wat zuiniger kunnen rijden? Zelf heb ik geen start problemen ondervonden.

Ik neem aan dat C&S Leiden hier ook van af weet? Ga binnenkort toch paar punten op laten lossen. Te weten:

• Zwabberend stuurgedrag bij constante snelheid (80km) over een rechte weg
  • niet lekker terug gaan naar 0 stand stuurbekrachtiging
  • Aanspannen koppeling kabel vanwege speling
  • Een van de rugleuning achterbank wil niet goed in klik stand terug

Kunnen ze gelijk die software update erbij doen.

De lijst met problemen bij de Picanto is een stuk korter dan bij de nieuwe Rio lijkt het.

Maar ik heb toch iets gevonden: Mijn lichten (stadslichten+achterlichten) blijven branden als ik de auto afsluit, terwijl dat niet hoort.

Het probleem zit niet in het contactslot zoals ik eerst dacht, maar in de deur-schakelaar. Die registreert niet dat de deur open gaat en daarom blijft het licht branden. De dealer mag het verhelpen bij de volgende kleine beurt.

De lijst met problemen bij de Picanto is een stuk korter dan bij de nieuwe Rio lijkt het.

Maar ik heb toch iets gevonden: Mijn lichten (stadslichten+achterlichten) blijven branden als ik de auto afsluit, terwijl dat niet hoort.

Het probleem zit niet in het contactslot zoals ik eerst dacht, maar in de deur-schakelaar. Die registreert niet dat de deur open gaat en daarom blijft het licht branden. De dealer mag het verhelpen bij de volgende kleine beurt.

Wij hebben dit probleem ook! Het komt bij ons vooral voor wanneer de auto geparkeerd staat, open gaat om bijvoorbeeld spullen te pakken en weer op slot zonder ermee te hebben gereden.

Zo te zien is er een terugroepactie van de huidige Picanto

Details terugroepactie

Referentiecode producent KRE12-41-P150-TA

Meldende producent/distributeur Kia Motors Nederland B.V.

Referentiecode RDW MGP130002

Publicatiedatum 03-01-2013

Merk/Type KIA PICANTO TA

Categorie defect Reminrichting (M+A)

Omschrijving defect Ten gevolge van het binnendringen van vocht treedt corrosie op in de parkeerrem.

Materiële gevolgen Blijven hangen van de parkeerrem, aanlopen van de rem achter en versnelde slijtage van de remvoering.

Mogelijke risico's Een (verkeers)ongeval met letselschade

Beschrijving van het herstel De producent roept de betreffende voertuigen terug, neemt maatregelen om het defect te verhelpen. De voertuigeigenaar wordt verzocht de auto zo spoedig mogelijk naar de merkdealer te brengen. De parkeerrem zal worden aangepast, de parkeerremhevels respectievelijk de remtangen achter zullen worden vervangen.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet Niet bekend

Meer informatie via telefoonnummer Niet bekend

Opmerkingen RDW Geen

Materiële gevolgen Blijven hangen van de parkeerrem, aanlopen van de rem achter en versnelde slijtage van de remvoering.

Ik dacht het al geconstateerd te hebben, dus het lijkt er echt op.. Wellicht verklaart dit bij sommigen ook het hogere brandstofverbruik. Ben benieuwd.

Zo te zien is er een terugroepactie van de huidige Picanto

Details terugroepactie

Referentiecode producent KRE12-41-P150-TA

Meldende producent/distributeur Kia Motors Nederland B.V.

Referentiecode RDW MGP130002

Publicatiedatum 03-01-2013

Merk/Type KIA PICANTO TA

Categorie defect Reminrichting (M+A)

Omschrijving defect Ten gevolge van het binnendringen van vocht treedt corrosie op in de parkeerrem.

Mogelijke risico's Een (verkeers)ongeval met letselschade

Beschrijving van het herstel De producent roept de betreffende voertuigen terug, neemt maatregelen om het defect te verhelpen. De voertuigeigenaar wordt verzocht de auto zo spoedig mogelijk naar de merkdealer te brengen. De parkeerrem zal worden aangepast, de parkeerremhevels respectievelijk de remtangen achter zullen worden vervangen.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet Niet bekend

Meer informatie via telefoonnummer Niet bekend

Opmerkingen RDW Geen

Jammer dat Kia hier zelf geen informatie over geeft op internet zodat mensen zelf even kunnen kijken of hun model bij de risico groep zit.

Neem aan dat het niet heel de partij Picanto's is met dit probleem..

Iemand al hier wat meer van gehoord?

goedemorgen,

wel mijn pico heeft ook net (december) zijn jaarlijkse beurt gehad en daar hebben ze inderdaad wat aan de achterrem/handrem vervangen (kosteloos). Er werd bij vermeld dat dit een KIA garage melding (upgrade) was?.... Dus in december al bekend?...Ben benieuwd of het hier om hetzelfde gaat of niet.

Enfin of ik krijg een brief, of ik bel ze op en dan weet ik het.

gr Tarkan