Jump to content

Hill start assist Kia Rio werkt niet

Recommended Posts

Posted

Naast probleem met airco / verwarming heb ik ook probleem met de Hill start assist. Werkt niet. Is ook door dealer vastgesteld en hij kon het ook nog niet verhelpen. Waarschijnlijk ook software probleem. Meerdere nieuwe Rio's met dit probleem? Ook in combinatie met het verwarming/ ventilatieprobleem?

• 3 weeks later...
Posted

vandaag bij de dealer geweest hillstart getest werkt pas bij 5 procent helling dus moet vrij stijl zijn.

Voetenverwarming is pas goed merkbaar als de ontwaseming automatisch is uitgeschakeld, de ventilatiegaten beneden tov de rest zijn klein waardoor het niet meteen merkbaar is

thuis42

• 1 month later...
Posted

Hill start assist werkt nog steeds niet. Dealer onderzocht en contact met importeur maar probleem nog niet op te lossen. Zoeken nu contact met fabriek. Zijn meerdere gevallen bekend van eerste lichting Rio's. Lijkt zelfde hardnekkige probleem als met de voetenverwarming, en voorruit ontwaseming die niet uit te krijgen is.

Posted

Gezellig, werken de airbags wel? Iemand zin om die te testen? :P

Is dat trouwens normaal, dat deze functie zich pas inschakelt bij 5% helling? Bv. bij Audi / Volkswagen etc, ook pas vanaf dat percentage?

Posted

Gezellig, werken de airbags wel? Iemand zin om die te testen? :P

Is dat trouwens normaal, dat deze functie zich pas inschakelt bij 5% helling? Bv. bij Audi / Volkswagen etc, ook pas vanaf dat percentage?

Bij mijn Peugeot werkt het al bij 3%, wel zo prettig. De Rio op een (dijk)helling van 20% gezet en ging harder achteruit dan ik er tegenop gereden was na het loslaten van de voetrem. Dus werkt echt niet, daar ook geen discussie over met de dealer.

Posted

Bij mijn Peugeot werkt het al bij 3%, wel zo prettig. De Rio op een (dijk)helling van 20% gezet en ging harder achteruit dan ik er tegenop gereden was na het loslaten van de voetrem. Dus werkt echt niet, daar ook geen discussie over met de dealer.

Dan is er iets fout bij jou, bij mij werkt hij gewoon in de parkeergarage.

• 2 weeks later...
Posted

Net even getest op een redelijke helling en werkte niet. Ik ben gestopt en toen weer verder gereden. Had niet dat het idee dat mijn auto 2sec stil bleef staan. Moest egt gas geven. Ga zo nog een rondje doen voor een 2e poging

Posted

Je moest gas geven, dat is logisch. Je moet wel de rem flink indrukken, op basis van die remkracht werk vervolgens je HAC.

En natuurlijk moet je daarna je gas goed indrukken en als het goed is ga je van het switchen van rem naar koppeling en gaspedaal geen cm naar achteren.

Ik heb het zelf nog niet ervaren want we hebben de Rio nog niet, maar wat ik aangaf staat omschreven in de gebruiksaanwijzing. Om het goed te testen moet je denk ik gewoon de rem loslaten en kijken of hij na 2 seconde naar achteren rolt.

Posted

Je hoeft de rem niet eens flink in te drukken, de helling moet alleen wel stijl genoeg zijn (minimaal 5%) In parkeergarages kun je het vaak goed testen...moet je alleen wel opletten dat je niemand achter je hebt ;)

Posted

Hoe kan ik dit goed testen? Ik heb een Rio van 8 februari. En ik kan niets vinden in het boekje over Hill start assist. Zit dit er nog wel in dan?

Posted

Hoi Blackviper,

Gewoon ergens een dijk oprijden( rivier).

Heb ik ook gedaan meestal 10 % of meer percentage.

Kan je ongestoord testen.

De eerste keer moest ik wel de rem een paar keer hard indrukken

Daarna werkt het correct

Rio 41

Posted

Ik zeg verder niks, maar kijk aub is in de handleiding.

Je moet eerst iets buiten bedrijf stellen wat ? zoek dat eerst maar eens op.

En niet zo snel naar de dealer lopen, die beste man vertegenwoordigt misschien meerdere merken en die weet dan ook niet alles van de RIO.

Meten is weten en dat geldt ook voor lezen.

Posted

Aha zie het staan inderdaad.. Echter staat er bij de opmerking alleen iets over de stand P of N. Betekend dit dat het alleen bij de automaat werkt? zal het anders morgen in de parkeergarage even proberen.

Posted

Er staat volgens mij dat het systeem niet werkt wanneer een eventuele automaat op N of P staat. (In zijn "vrij" dus) Het zou gewoon moeten werken bij een handgeschakelde Rio. Ik kan het nog niet zelf uitproberen (16 maart komt ie!) maar wat ik zo lees is dat je bij het stoppen op de helling ook de rem krachtig genoeg moet hebben ingedrukt.

Succes met uitproberen! :)

Posted

HANDGESCHAKELD !!!!

De HAC wordt wel geactiveerd wanneer het ESP-systeem uitgeschakeld is, maar niet wanneer er een storing in het ESP- systeem is opgetreden.

• 4 months later...
Posted

HANDGESCHAKELD !!!!

De HAC wordt wel geactiveerd wanneer het ESP-systeem uitgeschakeld is, maar niet wanneer er een storing in het ESP- systeem is opgetreden.

Die interpretatie klopt niet helemaal. Hij werkt ook als het ESP ingeschakeld is. Dus zowel uit als ingeschakeld. Voorwaarde bij ESP handmatig uitgeschakeld is wel dat er geen storing in het ESP zit (als dat zo is is ESP sowieso niet ingeschakeld :-) ) .

Ik heb het ook op een hele stijle helling van ongeveer 30% uitgeprobeerd maar geen Hill Assist, maar even naar de dealer dus....

Posted

Bij mij werkt hij. Weet geen percentage maar aantal keer gemerkt dat je dus goed blijft staan en niet en stukje naar achter gaat op die helling met wegrijden

Posted

bij mij werkt het ook laatst kwam ik daarachter in de parkeergarage toen ik op de schuine wand moest wachten omdat het een beetje druk was...

Posted

Dit zit enkelt op de de superpack toch?

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...