Jump to content

Schoon spuiten Kia in de wasstraat vraag.....

Recommended Posts

Posted

Gisteren heb ik mijn hagelnieuwe Picanto opgehaald! Ben er erg blij mee! De auto is in de waxoyl gezet bij de aflevering. Volgens de dealer blijft dit 3 jaar zitten. Ook vertelde hij mij dat ik de auto alleen in de wasstraat met "vlekvrij naspoelen" mag schoonmaken (één na laatste menu, 'vlekvrij' kan ook anders heten, ik kan er even niet opkomen). Omdat ik natuurlijk zo trots ben als een pauw en erg voorzichtig ben met mijn nieuwe aanwinst, is mijn vraag of dit correct is. Ik geloof de dealer op zijn woord maar ervaringen van jullie zijn natuurlijk ook nooit weg!

Posted

Glansspoelen kan geen kwaad. Laat geen kringel na. Dus geen kalkkringen of zo.

Was de mijne altijd met het handje. Wel in de wasplein en met hoge druk.

BaBaCC

Posted

Waxoil is een vette substantie die de lak mooi moet houden, glansdroger is juist een ontvetter. Tevens is de informatie die je hebt verkregen over de duur dat het er op blijft zitten niet juist. Indien je hem niet wast misschien drie jaar maar bij een regelmatige wasduur een half jaartje.

De optie 'glansspoelen' of 'vlekvrij naspoelen' in de self car wash is gewoon water of regenwater dat zodanig behandeld is dat het geen vlekken of kalksporen nalaat bij het drogen en is dus zeker geen ONTVETTER!!! Dit word ook wel eens osmosewater genoemd, ik spoel er altijd als laatste mijn Sportage mee af en kan dus 100% zeker geen kwaad voor de waxoyl laag of andere aangebrachte beschermlagen, wat kan wel je beschermlaag aantasten? Te agressieve detergenten die men te lang laat inwerken op de laklaag, ontvetters zoals wasbenzine, afwasmiddel dus best altijd een kwaliteits autoshampoo gebruiken bij voorkeur met een wax erin verwerkt, zo heb je altijd na het wassen een minuscuul beschermlaagje na het wassen, mooiste bewijs is dat na een regenbuitje het water mooi parelt op mijn laklaag!!!

Posted

Waxoyl is sowieso de groots mogelijke onzin in een potje... dus hoe eerder het eraf is hoe beter ;)

Verder gewoon lekker met de hand wassen, en kwaliteitsspullen gebruiken (let op: kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn)

Wil je je lak mooi houden kun je beter een goede sealant zoals EX-P van Poorboy's World of C.Quartz van CarPro gebruiken dan waxoyl.

Maar goed ik kijk dan ook meer vanuit een cardetailing oogpunt i.p.v. marketing

Posted

Zucht....

wanneer stoppen dealers is met het verkopen van deze troep/consumenten verkeerd informeren.. laten denken dat een auto 3 jaar zonder bescherming kan rondrijden!

De bescherming van waxoyl is gelijk aan normale waxen, maximaal 2/3 maanden!

Wasstraat maakt niks uit... 1 keer door een wasstraat die een te zware shampoo gebruikt en je wax is eraf..... daarbij hoeveel krassen wil je op de auto!?

Posted

Zucht....

wanneer stoppen dealers is met het verkopen van deze troep/consumenten verkeerd informeren.. laten denken dat een auto 3 jaar zonder bescherming kan rondrijden!

Wasstraat maakt niks uit... 1 keer door een wasstraat die een te zware shampoo gebruikt en je wax is eraf..... daarbij hoeveel krassen wil je op de auto!?

Hahahaha zodra ze een potje van nog geen €30 niet langer voor €200 kunnen verkopen ;)

Maar Waxoyl is meer een sealant dan een wax... en daarvan zijn veel betere op de markt die ook nog langer werken voor slechts een klein deel van de prijs van waxoyl. Daarnaast wordt Waxoyl er meestal maar half bak door de dealer opgesmeerd. Dus wees wijs en hou dat geld gewoon lekker in je zak!

Posted

Zucht....

Zucht....

Dan heb je mijn vraag waarschijnlijk niet goed gelezen of begrepen ik citeer mezelf even: "...Ook vertelde hij mij dat ik de auto alleen in de wasstraat met "vlekvrij naspoelen" mag schoonmaken.... Dus geen shampoo o.i.d.

Posted

Hoe wil jij je auto schoon krijgen zonder shampoo?

Je hebt een witte auto, waarop alle mogelijke vuil te zien is.

Als je geen shampoo gebruikt dan heb je straks echt een probleem met je lak. Ik geef de waxoyl dan helemaal een korte standtijd.

Posted

Hoe wil jij je auto schoon krijgen zonder shampoo?

Je hebt een witte auto, waarop alle mogelijke vuil te zien is.

Als je geen shampoo gebruikt dan heb je straks echt een probleem met je lak. Ik geef de waxoyl dan helemaal een korte standtijd.

Kijk, dat is mijn vraag ook! De dealer zegt dat waxoyl 3 jaar blijft zitten en dat ik hem alleen met vlekvrij naspoelen mag schoonspuiten en dat voldoende is. Begrijp me niet verkeerd: dit is mijn eerste nieuwe auto en ben er erg voorzichtig mee dus vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen. En zelf weet ik ook wel dat een witte snel vies is :D

Posted

Als je alles met de hand doet (en zo'n kleine Kia Picanto is zo gedaan) dan ben je met een goede shampoo zo klaar.

Neem een shampoo, twee emmers. (1 met shampoo en water andere met alleen water)

Spoel je spons elke keer af in je wateremmer, zodat je zand nooit bij het schone (met shampoo) water komt.

Als je een goede droogdoek hebt, dan is hij ook zo schoon!

Met de hand is het veel goedkoper...

Dit gebruik ik: (voor een simpele wasbeurt)

Stap 1: Afspoelen met water (grove zand eraf om krassen te voorkomen)

Stap 2: Twee emmers gebruiken, 1 met shampoo ander water. Spel je spons elke keer af in het water zonder shampoo!

Shampoo: http://www.carclean.nl/product/Dodo_Juice/Born_to_be_Mild_shampoo_250ml_DJBM250_101037.aspx

Born to be mild, ongeveer 30 cent per wasbeurt, je hebt maar 14ml per wasbeurt nodig. (per emmer)

Spons: http://www.carclean.nl/product/Dodo_Juice/Basics_of_Bling_Wash_Pad_BBWP1PC_101908.aspx

Dodo Juice, zachte spons, een normale spons krast (doordat je vuil niet opneemt maar veegt over je lak)

Stap 3: Afspoelen met water tot alle shampoo weg is.

Stap 4: Drogen met een goede droogdoek.

Droogdoek: http://www.carclean.nl/product/CSF/Delirium_Orange_Drying_Towel_60x90cm_DC-1_101684.aspx

Ik vind deze echt geweldig, hoef je niet uit te wringen, daar kun je een hele auto mee droogmaken in 1 keer!

Dat zijn de simpele stappen.

Als je ooit advies wilt voor een wax, kunnen we je hier adviseren.

Het kost je nu rond de 25 euro, maar kijk hoe mooi je lak blijft, en dan blijft die dure waxoyl ook zitten.

Posted

Als je alles met de hand doet (en zo'n kleine Kia Picanto is zo gedaan) dan ben je met een goede shampoo zo klaar.

Neem een shampoo, twee emmers. (1 met shampoo en water andere met alleen water)

Spoel je spons elke keer af in je wateremmer, zodat je zand nooit bij het schone (met shampoo) water komt.

Als je een goede droogdoek hebt, dan is hij ook zo schoon!

Met de hand is het veel goedkoper...

Dit gebruik ik: (voor een simpele wasbeurt)

Stap 1: Afspoelen met water (grove zand eraf om krassen te voorkomen)

Stap 2: Twee emmers gebruiken, 1 met shampoo ander water. Spel je spons elke keer af in het water zonder shampoo!

Shampoo: http://www.carclean....250_101037.aspx

Born to be mild, ongeveer 30 cent per wasbeurt, je hebt maar 14ml per wasbeurt nodig. (per emmer)

Spons: http://www.carclean....1PC_101908.aspx

Dodo Juice, zachte spons, een normale spons krast (doordat je vuil niet opneemt maar veegt over je lak)

Stap 3: Afspoelen met water tot alle shampoo weg is.

Stap 4: Drogen met een goede droogdoek.

Droogdoek: http://www.carclean....C-1_101684.aspx

Ik vind deze echt geweldig, hoef je niet uit te wringen, daar kun je een hele auto mee droogmaken in 1 keer!

Dat zijn de simpele stappen.

Als je ooit advies wilt voor een wax, kunnen we je hier adviseren.

Het kost je nu rond de 25 euro, maar kijk hoe mooi je lak blijft, en dan blijft die dure waxoyl ook zitten.

Kijk Remko, daar heb ik wat aan! Toch een vraag: je spoelt elke keer je spons in een emmer met water. Daarna ga je met je spons in de emmer met shampoo. Als je dit een aantal keren gedaan hebt, neem toch ook wat zand mee(uit de emmer met water) naar de emmer met shampoo?

En wat is een goede wax? Zelf heb ik altijd de Turttle Wax gebruikt...... O ja, betreft de microvezeldoekjes, die heb ik ook altijd gebruikt. Krast niet en kosten bij de Action 0,49 per doekje. Daar heb ik een stuk of 30 van! Klein stukje gepoetst van de auto; hup de volgende doek! Droogmaken idem dito.

Posted

Super!

Die wax is ok, houdt niet super lang maar je hoeft je voorlopig niet zorgen te maken... Die Waxoyl zit nog wel even.

Zand zakt naar beneden, zolang je je spons niet tot de bodem doet, kan er niks mis gaan.

Je hebt goede waxen, zoals die van poorboys of dodo juice, iets duurder maar beschermen beter. Ik kan je na de winter goed adviseren, dan weet ik ook welke nieuwe waxen er op de markt komen.

Posted

Super!

Die wax is ok, houdt niet super lang maar je hoeft je voorlopig niet zorgen te maken... Die Waxoyl zit nog wel even.

Zand zakt naar beneden, zolang je je spons niet tot de bodem doet, kan er niks mis gaan.

Je hebt goede waxen, zoals die van poorboys of dodo juice, iets duurder maar beschermen beter. Ik kan je na de winter goed adviseren, dan weet ik ook welke nieuwe waxen er op de markt komen.

Die hou ik graag van je tegoed! Trouwens, weet je ook of je nog op straat mag wassen? Is dat niet strafbaar sinds vorig jaar? Meende ik iets van gehoord te hebben, maar of het echt zo is weet ik niet.....

Posted

De shampoo die ik je toonde is afbreekbaar en mag volgens de regels.

Als je gemeente het nog niet toelaat kun je naar een wasbox met twee emmers water.

Maar het mag gewoon hoor.

Guest Warmentuuter
Posted

Hoi Jutter,

Na jaren ben ik van de valma wash and shine en de bekend groene fles Turtle wax overgestapt naar een iets duurdere Wax en Shampoo van Turtle wax en sinds kort Meguiar's. Twee jaar terug maakte ik kennis met Turtle wax ICE. Je kan je auto hier prima mee wassen en de wax kan je zelfs in de volle zon opbrengen en uitpoetsen. Het voordeel met Turtle wax ICE is dat het water goed van je auto afloopt. Het resultaat is goed. Tot ik het Kia forum de topic Carcleaning las. Hier heb je al gauw in de gaten dat je met poetsfanaten heb te maken waaronder Remko en Alex. Mijn collega kocht een nieuwe auto en wil hier geen waxoil op en zijn dealer gaf hem dit pakket http://www.meguiars.nl/product/391/Brilliant-Solutions-New-Car-Kit/ . Ook ik heb dit pakket aangeschaft en er zit alles in wat je nodig hebt. (Shampoo, Wax, Bandenreiniger, poetsdoeken, washmitt en watermagneet) En ik ben hier zeer over te spreken en het resultaat mag er zijn. Zie mijn blog http://www.kiaclub.nl/blog/29/entry-21-poetsen-met-meguiars/ . Op de meguiar's site vind je bij de tab advies wat filmpjes hoe je je auto mooi kan krijgen. Succes met rijden en poetsen.

groet,

de Warmentuuter

Posted

Zoals Remko al aangaf: Voor goed spul en degelijk advies kun je goed op www.carclean.nl terecht...

Je zult zien dat er betere alternatieven zijn dan Turtle of Meguiars die ook nog goedkoper zijn.

Overigens zijn Turtle of Meguiars wel de betere merken die onder het grotere publiek bekend zijn.

Zelf gebruik ik de shampoo van Dodo Juice (Born to be mild) en wax van Poorboy's World.

Het 2 emmer systeem scheelt echt enorm veel zand in je "shampoo" emmer, zelf gebruik ik nog een grit guard zodat het zand op de bodem van de emmer blijft.

Daarnaast foam ik eerst de auto met super snow foam zodat het ergste zand netjes van de auto spoelt.

Posted

Zoals ik het altijd deed was het volgende:

-Ik ging naar de wasstraat/wascabine waar je de auto met de hand kan schoonspuiten met een spuitpistool

-wassen met shampoo en gelijk erachteraan(dus als je nog aan het spuiten ben) met de washandschoen→ deze: http://autowebshop.nl/product.php?id_product=250 ondertussen de handschoen steeds schoonspuiten met het spuitpistool. Voor het hardnekkige vuil pak ik steeds microvezeldoekjes van de Action à 0,49/stuk.

-daarna afspoelen

-dan in de hotwax

-daarna en dus als laatste droogmaken met microvezeldoekjes.

Geen idee of dit ook een veilige manier is van wassen......

Guest Warmentuuter
Posted

Overigens zijn Turtle of Meguiars wel de betere merken die onder het grotere publiek bekend zijn.

Je heb gelijk dat Carclean zeer rijk gesorteerd is.

Merken zoals Dodo Juice en Poorboy zijn jammer genoeg bijna niet in een autoshop of doe het zelf zaak te vinden. (eigen ondervinding in Noord Holland)

Kijk maar eens bij Halfords die verkopen hoofdzakelijk Turtle, Meguiars, Valma en eigen produkten.

Dan kan je overwegen van fiets ik even langs Halfords of bestel ik online en neem de portokosten voor lief.

Dan ligt de prijs gelijk.

Maar als ik langs Berkel Rodenrijs rij dan ga ik daar zeker een keer langs

Guest Warmentuuter
Posted

-daarna en dus als laatste droogmaken met microvezeldoekjes.

Voor het droogmaken zo ik voor de watermagneet gaan.

http://autowebshop.nl/product.php?id_product=301

Dat werkt echt perfect en de doek kan je weer schoonmaken en opnieuw gebruiken.

Het is even een uitgave maar het maakt het autowassen tien keer makkelijker.

Posted

Ik dacht even een ingenieuze high-tech tool te gaan zien na het aanklikken van je linkje,

maar het gaat dus om een doekje van 25 euro.

Beetje teleurstellend.. :innocent:

Posted

Ik dacht even een ingenieuze high-tech tool te gaan zien na het aanklikken van je linkje,

maar het gaat dus om een doekje van 25 euro.

Beetje teleurstellend.. :innocent:

Tja maar als je hem ooit gebruikt hebt weet je dat dit niet zomaar een doekje is... ;)

Ondanks dat hij supergoed z'n werk doet vind ik hem kwalitatief iets minder aangezien de mijne na een paar keer wassen al uit elkaar ligt.

Daarom gebruik ik nu de Delirium Orange...