Gast quinten Geplaatst 7 Februari, 2013 Geplaatst 7 Februari, 2013 de laklaag van de auto`s zonder metalic zijn nu veel beter dan vroeger er zit nu ook een bescherm laklaag op vanaf de fabriek waardoor hij niet meer snel verkleurd of dof word tenzij dat je er jaren niets meer aan onderhoud doet .... Quote
JanV Geplaatst 7 Februari, 2013 Geplaatst 7 Februari, 2013 Beste reageerders, Mijn vraag over die waxoyl op mijn nieuwe Cee'd heeft nogal wat reacties opgeleverd. Ik wist ook niet dat het thema al regelmatig was besproken. Maar er zijn nog steeds ongeveer evenveel handpoetsliefhebbers als wasstraatfanaten. Ik heb nu al eenmaal die waxoyl en ga er van uit dat die toch wel een maand of 6 houdt. Ik denk dat ik komende tijd alleen een enkele keer de tuinslang met een niet te heftige straal op de auto zet, Schoon water om de pekel kwijt te raken. Ook in de wielkasten. Met zachte schone doek droogwrijven. En als het niet meer vriest gewoon door paar goede plassen rijden om de pekel van de onderkant te spoelen. Simpel toch? Gr. JanV Quote
Ferry82 Geplaatst 7 Februari, 2013 Geplaatst 7 Februari, 2013 Zo zit het precies JanV neem wel de moeite om een goede washandschoen te kopen en neem geen spons! Wibra en Action verkopen deze voor 1 euro dacht ik dus duur hoeft het niet te zijn. Neem 2 emmers en gebruik de 1 voor autoshampoo en de andere om de washandschoen regelmatig uit te spoelen. Neem voor het droogwrijven een microvezel doek of een speciale autodroog doek zo verklein je de kans op krasjes van achtergebleven zandkorels enorm. Doe de velgen altijd als laatst en daarna alles uitspoelen en in de wasmachine. Een tuinslang of zelfs een hogedrukreiniger doet niets met de waxoyl laag maar maakt de auto ook nooit goed schoon. Quote
Ferry82 Geplaatst 7 Februari, 2013 Geplaatst 7 Februari, 2013 Kwam trouwens deze link tegen, een Bovag artikel over hand wassen vs wasstraat. Onderzoek uitgevoerd door Technische Universiteit van Munchen. Voor diegene die daar geinteresseerd in zijn: http://www.q-wash.nl...oads/wassen.pdf . Deze test is dus gedaan met een slechte spons en is dus niet te vergelijken met de betere methoden. En idd met de hand wassen betekend niet dat er geen swirls (microkrasjes) komen maar wel 95% minder dan de wasstraat. Quote
rash Geplaatst 7 Februari, 2013 Geplaatst 7 Februari, 2013 @ JanV: Ik weet niet of ik je bericht nu verkeerd begrijp, maar iig: een auto alleen afspoelen met de tuinslang en vervolgens met een doek droogvegen lijkt me geen goed plan. Want na het afspoelen is je auto nog steeds niet schoon, wat betekent dat je vervolgens met het droogdoek al het overgebleven vuil over je lak gaat wrijven. Het beste is toch om je auto te wassen. Of, als je hem niet wilt wassen met shampoo, alleen afspoelen met tuinslang/hoge druk zonder te drogen met een doek. Quote
rash Geplaatst 7 Februari, 2013 Geplaatst 7 Februari, 2013 Deze test is dus gedaan met een slechte spons en is dus niet te vergelijken met de betere methoden. En idd met de hand wassen betekend niet dat er geen swirls (microkrasjes) komen maar wel 95% minder dan de wasstraat. Ik heb de test niet helemaal doorgelezen, alleen even vlug erover heen gelezen. Maar dat hand wassen 95% minder krassen veroorzaakt dan een wasstraat, dat durf ik niet te zeggen. Uiteraard zijn er tal van mogelijkheden om je auto met de hand te wassen, maar ook verschillende soorten wasstraten (type borstels, programma's, was methodes, poets methodes, etc). Dus een echte goede vergelijkingstest zul je nooit vinden. Want ieder heeft z'n eigen voorkeur voor de manieren van handwassen, dan wel keuze in wasstraten. Maargoed.. Ik gebruik in de winter iig bijna altijd de wasstraat, vanwege de kou (wasstraat = snel een schone auto) en vanwege de pekel onder de auto. En zomers de auto gewoon lekker met de hand wassen / drogen. En uiteraard eens per jaar poetsen. Maar dat is ieder's eigen keus. Quote
JanV Geplaatst 7 Februari, 2013 Geplaatst 7 Februari, 2013 @rash, ik was in mijn reactie bewust nog wat onduidelijk, ook om te kijken of het nadere reacties zou opwekken. Suggesties waar ik nog iets mee kon. Ook uw opmerking dat je de auto nooit echt schoon krijgt met zo'n tuinslang is zo'n reactie. Het betekent voor mij nog wat naspoelen met een emmer met shampoo, en zeker niet te flink wrijven. Dan gewoon beetje droogpoetsen met zachte droge doek. Geen heftige krachtoefeningen. Mijn oorspronkelijke vraag kwam omdat ik de auto nog slechts 3 weken heb, er nog zeer zuinig op ben en ook de pekel kwijt wil. En die waxoyl ook zo veel mogelijk er op wil houden. Ik ken mezelf, ben geen poetser. Over 2 jaar steekt het niet meer zo nauw. Paar keer per jaar die tuinslang en licht wat shampoo nawassen, en 1 keer per jaar in de wax. (mogelijk wasstraat, mogeijk met de hand) groeten, JanV Quote
willemlensink Geplaatst 8 Februari, 2013 Geplaatst 8 Februari, 2013 lekker doen waar je je lekker bij voelt en dat je er zuinig op bent groot gelijk Quote
jeroen66475 Geplaatst 8 Februari, 2013 Geplaatst 8 Februari, 2013 Het lijkt soms wel alsof de importeur mijlenver vooruit loopt met z'n visie In de nieuwe prijslijst van de Picanto van januari 2013 is onder de afleverkosten 'Waxoyl exterieur behandeling' vervangen door 'Lak bescherming'. Geef je op deze manier dan niet nog meer ruimte aan dealers om te doen wat ze maar willen? Als je kijkt wat de (exorbitant hoge) afleverkosten zijn voor een Picanto (€926,25 voor de BTW verhoging, €960,25 na de BTW verhoging en per 1 januari 2013 €1007,70) dan lijkt het er sterk op dat hierin de marge van een dealer zit. Zo werk je gerommel of gesjoemel alleen maar in de hand want ook voor dealers is elke € er één in deze tijden. 1 Quote
bigwade Geplaatst 9 Februari, 2013 Geplaatst 9 Februari, 2013 Tja, de naam Waxoyl wordt wat sleets en de gemiddelde gebruiker snapt het nu. Anders benoemen en op dezelfde voet doorgaan is een heel beproefd middel. Vinger aan de pols dus. Als er relevant nieuws is graag melden, dan wordt dat hier http://www.kiaclub.nl/topic/9946-wax-oil-wax-oyl-waxoyl-doen-of-laten/ aangepast. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.