herman1958 Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Ik maak veelvuldig gebruik van de cruisecontrol in mijn Spoortage. Ik vind dat deze uitermate prettig werkt. Sinds enkele dagen merk ik echter dat de cruisecontrol hapert. Als ik de schakelaar naar beneden beweeg in de positie 'set' dan licht het lampje 'set' op het dashboard even op om vervolgens weer uit te gaan. De cruisecontrol kan niet worden vastgezet. Pas na herhaaldelijk de schakelaar naar beneden te bewegen, lukt het om de cruisecontrol te activeren. Heel vervelend. Heeft iemand hier ook last van? Herman Quote
Specialmade Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 @Herman1958, Heb je, voordat je de cruisecontrol inschakelt, de rem een keer gebruikt. Heb je vooraf niet de rem gebruikt dan schakelt de cruisecontrol niet in. Dit is uit oogpunt van veiligheid gedaan. Suc6 Grtz. Specialmade Quote
MikeyMan Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Wat een onzinnige 'beveiliging'... Had er vandeweek ook last van, maar dat was toch echt toen ik al een stuk van huis verwijderd was... 1 Quote
herman1958 Posted February 9, 2012 Author Posted February 9, 2012 @Herman1958, Heb je, voordat je de cruisecontrol inschakelt, de rem een keer gebruikt. Heb je vooraf niet de rem gebruikt dan schakelt de cruisecontrol niet in. Dit is uit oogpunt van veiligheid gedaan. Suc6 Grtz. Specialmade De beveiliging is het niet. Zolang je de rem niet hebt aangeraakt werkt de cruisecontrol helemaal niet, dat weet ik. Dit is echt alsof de schakelaar geen of slecht contact maakt. Herman 1 Quote
bigwade Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Even langs de dealer... Of even wachten en dingetjes bundelen als dat nodig zou zijn. Quote
RobertW Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Yep, heb ik ook last van en na half jaar en maar 11000 km op de teller en frequent gebruik van de cruise control wordt het veel lastiger de cruisecontrol te activeren. Lijkt wel of de tuimelschakelaar versleten raakt. Binnenkort wat olie laten vervangen en ik zal dan dit euvel ook wel even voorleggen. Quote
WIA Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Ik heb hier sinds kort ook last van (8.000 km op teller). Bij mij is het alleen als ik al op cruise control rij en dan de tuimelaar schakelaar naar beneden beweeg om de snelheid iets te verlagen, dan valt af en toe de cruise control er af. Hopelijk zit dit in de schakelaar van het stuur en niet in de controller zelf... Quote
herman1958 Posted February 22, 2012 Author Posted February 22, 2012 Ik heb hier sinds kort ook last van (8.000 km op teller). Bij mij is het alleen als ik al op cruise control rij en dan de tuimelaar schakelaar naar beneden beweeg om de snelheid iets te verlagen, dan valt af en toe de cruise control er af. Hopelijk zit dit in de schakelaar van het stuur en niet in de controller zelf... Bij mij precies hetzelfde! De tuimelschakelaar geeft alleen problemen bij het omlaag bewegen. Overigens nu het niet meer vriest lijkt het probleem opgelost. Kennelijk heeft dit met de vorst te maken. Quote
Guest Timo0103 Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Die schakelaars zijn idd niet echt vorstproof, mijn radio gaat in het begin met vorst ook niet harder aan het stuur. Is de temp binnen wat aangenamer dan werkt het weer. Quote
WIA Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Ik heb hier sinds kort ook last van (8.000 km op teller). Bij mij is het alleen als ik al op cruise control rij en dan de tuimelaar schakelaar naar beneden beweeg om de snelheid iets te verlagen, dan valt af en toe de cruise control er af. Hopelijk zit dit in de schakelaar van het stuur en niet in de controller zelf... Even een update op dit probleem. Ik heb vandaag de nieuwste versie van de navigatie software erop laten zetten bij de dealer (had namelijk een vrij oude versie zonder spraak aansturing etc). Nu lijkt ook het probleem met de cruise control dus meteen verholpen. Het leek mij vreemd dat de NAV software/firmware etc iets met de cruise control te maken zou hebben maar vooralsnog geen probleem meer met de res- knop op het stuur dus... De control unit op het stuur zelf is niet open geweest. 1 Quote
WIA Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Even een update op dit probleem. Ik heb vandaag de nieuwste versie van de navigatie software erop laten zetten bij de dealer (had namelijk een vrij oude versie zonder spraak aansturing etc). Nu lijkt ook het probleem met de cruise control dus meteen verholpen. Het leek mij vreemd dat de NAV software/firmware etc iets met de cruise control te maken zou hebben maar vooralsnog geen probleem meer met de res- knop op het stuur dus... De control unit op het stuur zelf is niet open geweest. Het probleem is inmiddels alweer een tijdje terug. Cruise control valt er met een schok vanaf als ik op het snelheid verlagen knopje druk. Iemand een idee wat dit kan zijn...? Groeten, WIA Quote
MrBubbels Posted October 7, 2012 Posted October 7, 2012 Hallo WIA, het probleem wat je schetst is bekend bij de dealers, ga gerust naar je dealer en leg het voor, en je zal zien dat ze het ff checken er een nieuwe unit inzetten voor je , dit is namelijk bij mij ook gedaan, schijnt een bekend probleempje te zijn. (TSB's?) Bubbels Quote
Guest Timo0103 Posted October 7, 2012 Posted October 7, 2012 Even een update op dit probleem. Ik heb vandaag de nieuwste versie van de navigatie software erop laten zetten bij de dealer (had namelijk een vrij oude versie zonder spraak aansturing etc). Nu lijkt ook het probleem met de cruise control dus meteen verholpen. Het leek mij vreemd dat de NAV software/firmware etc iets met de cruise control te maken zou hebben maar vooralsnog geen probleem meer met de res- knop op het stuur dus... De control unit op het stuur zelf is niet open geweest. Waarschijnlijk hebben ze ook de BSM module geupdate, ( weet haast wel zeker ). Was een flinke update. Quote
WIA Posted December 27, 2012 Posted December 27, 2012 Bedankt voor jullie antwoorden! Ben net bij de dealer geweest voor 1e beurt maar had toen jullie berichtjes nog niet gelezen, dealer wist volgens mij niet van een bekend probleem want die wilde proefrijden. Aangezien het slechts sporadisch voorkomt had dat mijns insziens dus geen zin. Maar weer een keertje terug dus... Quote
Leo 442 Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Wat een onzinnige 'beveiliging'... Had er vandeweek ook last van, maar dat was toch echt toen ik al een stuk van huis verwijderd was... Dit is geen onzinnige beveiliging maar een controle of je remlichtschakelaar werkt, zodat als je remt je cc afvalt. Quote
Azzaro Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 IDD!!! Stel je maar eens voor dat je cruise control aan 140 km/u niet meer uitschakeld als je vol in de remmen gaat voor een plots stilstaande file enkele honderden meters verder!!! In Amerika zijn er enkelen met een TOYOTA PRIUS die het je alvast niet meer kunnen navertellen... Onzinnige beveiliging? Verschil tussen leven en dood ja... Quote
bigwade Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 @Azzaro Dat was een broodje aap verhaal.. Bij mijn weten heeft geen enkele Prius gefaald door CC Quote
The Wizard Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Idd, met de cc's van de priussen is nooit wat geweest. Je kunt ook altijd stil komen te staan, ook al geef je vol gas. Dat is het mooie van die techniek. Een prius is veiliger dan de gemiddelde auto wat dat betreft. Quote
Snorrie Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Klopt helemaal. Probleem met de Prius zit tussen de rugleuning en het stuur. 2 Quote
Azzaro Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Uit eigen ervaring kan ik nie spreken, nog nooit met zo'n Prius gereden maar als men wat googlet komt men op allerhande amerikaanse fora en site's getuigenissen tegen van op hol geslagen toyota's of lexussen dus dacht ik waar rook is zal wel vuur geweest zijn... Maar het is en blijft Amerika dus moet men het mss idd met een korreltje zout nemen, het ganse verhaal... Quote
The Wizard Posted December 30, 2012 Posted December 30, 2012 Uit eigen ervaring kan ik nie spreken, nog nooit met zo'n Prius gereden maar als men wat googlet komt men op allerhande amerikaanse fora en site's getuigenissen tegen van op hol geslagen toyota's of lexussen dus dacht ik waar rook is zal wel vuur geweest zijn... Maar het is en blijft Amerika dus moet men het mss idd met een korreltje zout nemen, het ganse verhaal... Er slaan af en toe wel eens auto's op hol, van diverse merken, meestal oudere auto's met een gaskabel. Bij de prius is alles electronisch. Vergeet niet dat de Amerikaanse auto industrie zichzelf wil beschermen en waarschijnlijk dit in de wereld geholpen heeft. Al die auto's zijn onderzocht en er zijn geen problemen gevonden, behalve een paae waarbij de mat onder het gaspedaal is gekomen, maar je kunt nog altijd remmen aangezien het gaspedaal overruled wordt door het rempedaal. Zoek maar eens op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=aLb60kCUs-0&feature=youtube_gdata_player Ze houden daarbij volgas en tegelijk remmen. De auto remt gewoon normaal af en je hoort de motor niet eens loeien. Alles wordt elektronisch geregeld. Als de Japanners ergens goed in zijn is dat het wel. Er zijn zoveel veiligheden ingebouwd. Voor die mat is trouwens een terugroepactie geweest, maar dat is meer preventief. Quote
WIA Posted May 22, 2013 Posted May 22, 2013 Update op het haperende cruise control probleem. Uiteindelijk is de schakelaar unit op het stuur vervangen en het werkt nu weer naar behoren. Dus mocht iemand hier nog last van krijgen... Grtz Quote
Banneman Posted May 22, 2013 Posted May 22, 2013 Vorige week ook een nieuwe schakelunit gekregen voor de cruise-control. Probleem was: vastzetten van snelheid lukte ene keer wel, andere keer niet of bij het verlagen/verhogen van de snelheid valt cruise-control uit. Met de nieuwe schakelunit is het probleem weg. Quote
Guest Motormuis Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Vorige week ook een nieuwe schakelunit gekregen voor de cruise-control. Probleem was: vastzetten van snelheid lukte ene keer wel, andere keer niet of bij het verlagen/verhogen van de snelheid valt cruise-control uit. Met de nieuwe schakelunit is het probleem weg. En ook bij mij is een week geleden de schakelaar vervangen , na 11 maanden gebruik en 34000 km verder, vanwege bovengenoemde problemen . Dit zonder mokken bij de welbekende bredaase kia dealer . Quote
Djake Posted September 3, 2016 Posted September 3, 2016 Vandaag vertrokken naar Oostenrijk. Cruise controle opgezet zonder problemen. Na een tijdje wil ik de snelheid stelselmatig verhogen zonder resultaat. Mijn motor reageerde niet en had precies geen vermogen. Bij lichte stijging van de weg zakte de snelheid zo weg, precies of de motor had geen vermogen. Zelf bij het volledig intrappen van de gaspedaal geen resultaat. Parking opgereden, motor afgezet en nadien terug gewoon gestart. Vermogen en snelheid waren terug. Nu durf ik mijn cruise controle niet goed gebruiken, zeker met de bergen hier in Oostenrijk. Iemand enige uitleg hiervoor? Gisteren nog wel een nieuwe batterij laten steken bij de dealer. Quote
Recommended Posts