Jump to content

Koppelingsplaat geeft een piepend geluid

Recommended Posts

Posted

Dag allen,

Mijn auto komt net van de oliebeurt, zeer nette prijs 104 euro.

Ze hebben direct gekeken naar het probleem waarbij mijn koppeling een schurend hoog geluid geeft. De monteur gaf aan dat dit probleem bij de c'eed voorkomt maar nog niet eerder bij de Kia Rio. Helaas heeft hij moeten constateren dat dit probleem inderdaad ook bij de Rio voorkomt.

Het probleem is dat de koppelingsplaat normaal van zachter materiaal gemaakt is, Kia heeft ervoor gekozen om bij de Rio harder materiaal te gebruiken. Helaas zorgt dit ervoor dat de koppelingsplaat bij de Rio stuk gaat, een irritant geluid gaat vertonen.

Je kunt het probleem constateren door even een blokje om te rijden.

Ga stil staan, zet je auto op de handrem en laat de koppeling opkomen, je hoort (als hij vooruit wilt) een schurend hoger geluid, als je het probleem hebt herken je dit gelijk.

Heb je dit probleem? Ga dan langs de dealer en laat hem ernaar kijken.

Het schijnt een groot probleem te zijn, kan geen kwaad maar ik zag aan de monteur dat dit probleem echt NIET leuk is.

Het leek me wel netjes om dit te melden, zodat iedereen op de hoogte is.

De monteur had als laatste opmerking dat als 1 Rio dit heeft, alle Rio's het gaan krijgen, omdat het materiaal wat ze gebruiken gewoonweg te hard is voor een koppelingsplaat, dit moet zachter zijn. Als je je er niet aan stoort, kun je doorrijden, het maakt namelijk niks uit, maar het is bij mij als 'stuk' aangemerkt. De meeste mensen hebben het niet eens door, zo komt maar 2 op de 10 C'eed rijders met dit probleem terug.

• Like 1
Posted

Ik denk dat ik spijt moet gaan krijgen van mijn aankoop.........Nu dit weer.

airco problemen,voetverwarming,krakende dashboard,nu dit weer wat komt er nog meer.

Ok ,wel garantie maar heb hem niet gekocht om in de garage te zetten voor reparatie.

met m,n oude rio had ik dat allemaal niet die grappen.

Hyundai I30 ook mooi zou die het ook hebben die grappen.

Posted

Dit geluid komt bij meerdere merken voor en is niet schadelijk ook al doet het geluid dat vermoeden. Probleem is meestal tgv het niet meer mogen gebruiken van asbest in frictie-materialen.Het monteren van een nieuwe koppelingsplaat is natuurlijk een optie maar niet de garantie dat het geluid op een gegeven moment weer terug komt, en wat is er mis met een koppeling die een langere levensduur heeft?

Posted

Remco

Begrijp ik ook heel goed, zou mij ook iriteren.

Alleen probeer ik het wel van me af te zetten als ik er nog niks van merk, ook ik zou dat erg vinden, zeker voor zo'n nieuwe auto.

Posted

Ik denk dat ik spijt moet gaan krijgen van mijn aankoop.........Nu dit weer.

airco problemen,voetverwarming,krakende dashboard,nu dit weer wat komt er nog meer.

Ok ,wel garantie maar heb hem niet gekocht om in de garage te zetten voor reparatie.

met m,n oude rio had ik dat allemaal niet die grappen.

Hyundai I30 ook mooi zou die het ook hebben die grappen.

Ik leef met U mee.

Begin eerlijk gezegd ook spijt te krijgen en de mijne is pas leverbaar in =juli.

Hopelijk zijn de kinderziektes er dan allang uit!

Posted

Hahaha, jullie maken je te druk.

Zoals ik al zei, het kan geen kwaad, als het opgelost is dan gebeurt het tijdens een beurt en weet je er misschien helemaal niks van dat ze het reeds vervangen hebben.

Posted

dit soort klachten komen bij de beste merken voor

kan geen kwaad is alleen zoms iritant heeft zoms ook met rijstijl te maken

ben je een pedaal ridder rij je veel in de stad geef je veel gas met optrekken en laat je de koppeling langzaam opkomen

zijn allemaal dingen die er mee hebben te maken meestal verdwijnt het ook weer als de plaat verder slijt maar als deze al goed is verglaast zal deze

dit blijven doen en meer als de kopeling koud is

iritant ja schadelijk nee

spijt van een auto moet je niet hebben omdat er een piepje kan zijn met optrekken (en nooit op de hand rem gaan staan en dan optrekken de huidige harde platen die verglasen/verbranden nou eenmaal wat sneller (geen asbest om de hitte af te voeren) en dan gaan ze net als de remmen piepen is het zelfde soort materiaal

en luisteren naar spook verhalen help zeker niet ik heb nog geen probleemen heb wel alle klachten die hier op het forum ff gecheckt bij mij auto

en aleen mijn deur bekleding kraakt als ik er met mijn arm op lig ja ken gebeuren het blijft plastiek mischien hebben meer mensen het ken ook geen kwaad is mischien iritant

Posted

Hahaha, jullie maken je te druk.

Zoals ik al zei, het kan geen kwaad, als het opgelost is dan gebeurt het tijdens een beurt en weet je er misschien helemaal niks van dat ze het reeds vervangen hebben.

Remko, ik bewonder je optimisme ;)

Als je echter alles op een rijtje gaat zetten, kunnen we toch niet anders dan concluderen dat er behoorlijk wat geklungel is met deze auto.

Koppeling (ongeacht of het hoorbaar is of niet, het is wel een misstap)

Ventilatieprobleem

Aircopomp probleem

Menigeen ook waterpomp

Dan hebben we nog niet gesproken over individuele problemen.

Een auto mag en kan heus wat foutjes bevatten en deze zou je kunnen rekenen onder kinderziektes. Maar bovenstaande problemen vind ik niet niks hoor, ook al heb je 7 jaar en wordt het gerepareerd, toch knaagt het wel vind ik.

Posted

Ja ok, je hebt gelijk. Misschien komt het omdat ik hiervoor de Venga had, ik zat toen elke week bij de dealer, een jaar lang.. !

Ik begrijp je en hoop dat ze het allemaal snel oplossen (heb ik ook wel vertrouwen in)

Posted

Stuk is als iets het niet meer doet, dat is in jouw geval niet zo.

Vind het jammer dat dat zo'n ruimte krijgt.

Net als bij je Venga (fantastische auto heb ik wederom mogen ervaren, als inzittende bij die van Smart) begin je over elk kraakje wat te posten als alarmerend, en dat is niet zo.

Posted

Mja, de dealer gaf aan 'stuk', dus ik geef aan 'stuk'.

Moderator mag de titel aanpassen naar 'Koppelingsplaat geeft een piepend geluid'.

Wat mij betreft mag deze topic ook weg, als het niet hoeft op het forum, maar dat laat ik aan de moderator over, het was het een stuk informatie richting de kopers van de Rio - die wellicht het geluid geconstateerd hebben en zich afvroegen wat het is. Het maakt mij niet uit, tenslotte wordt het bij mij opgelost en doe ik het niet voor mezelf....

Ik begrijp je punt als zijne; negatief op het forum, lijdt tot veel paniek... Ik ben zeer optimistisch, lees ook mijn topics, maar dit soort dingen horen erbij en kunnen voor een oplossing zorgen. Als we alles moeten bundelen in 1 topic ook goed, dan doen we dat.

• Like 1
Posted

Als je alle onderwerpen per type bundelt, wordt het wel erg onoverzichtelijk als mensen op de specifieke onderdelen gaan reageren door elkaar heen.

• 1 month later...
Posted

Remko, ondervond je dit probleem ook tijdens het rijden, terwijl je geen koppeling gebruikte?

Ik hoor de laatste dagen een "slijpend" geluid als ik rond de 3000 toeren kom. Het is net alsof er iets weggeslepen wordt...zeer merkwaardig. Morgen ga ik het bij de dealer navragen.

Posted

Weet niet niet op gelet eigenlijk.

Je hoort het gelijk sowieso bij wegrijden...

Koppelingsplaat wordt volgende week vervangen! :) Kia heeft al nieuwe koppelingsplaten voor de Rio wanneer het voorkomt.

Posted

lekker allemaal...spijt van een Rio. tjah ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd. als er wat is ga ik naar de garage en neem ik een auto van hun mee.

Mijn vader heeft een audi a4 avant 2011 en ik heb een keer met de sleutels in mijn hand gestaan buiten de auto terwijl de auto druk aan het starten was. alarm gaat midden in de nacht af, accu helemaal dood sochtends al 3x. dan moet je dus via je kofferbak de auto in om de sleutel in het contact te krijgen want die zitten dus op slot, vervolgens komen ze hem dan opladen en de dag erna heb je hem weer terug. Dan vallen de problemen bij de rio nog wel mee :) en het is niet gezegd dat iedereen dit probleem ook heeft, ik heb nu 1750km gereden en gelukkig nog geen problemen gehad.

Posted

lekker allemaal...spijt van een Rio. tjah ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd. als er wat is ga ik naar de garage en neem ik een auto van hun mee.

Mijn vader heeft een audi a4 avant 2011 en ik heb een keer met de sleutels in mijn hand gestaan buiten de auto terwijl de auto druk aan het starten was. alarm gaat midden in de nacht af, accu helemaal dood sochtends al 3x. dan moet je dus via je kofferbak de auto in om de sleutel in het contact te krijgen want die zitten dus op slot, vervolgens komen ze hem dan opladen en de dag erna heb je hem weer terug. Dan vallen de problemen bij de rio nog wel mee :) en het is niet gezegd dat iedereen dit probleem ook heeft, ik heb nu 1750km gereden en gelukkig nog geen problemen gehad.

Naja,...het is wel vervelend om vaker naar de garage terug moeten vind je niet? En jij noemt nu een accuprobleem groter dan een koppelings-, of misschien wel motorprobleem? Het is behoorlijk vervelend dat er nu een slijpend geluid te horen is, want het is waarschijnlijk in en/of rondom het blok. Daarnaast is ook de aircopomp bij mij al vervangen...

Auto heeft nu bijna 13.000 gelopen, maar het is toch wel vervelend hoor. Dan heb ik liever een Audi waarbij de accu het niet doet, of waarbij het alarm afgaat...

Posted

ook 1 die uit zichzelf start? als je idd VAAk terug moet is dat flink balen.

nu was dit gewoon een voorbeeld en bedoelde ik het niet op de manier zoals jij het hebt opgevat.

Snap ook wel dat je flink loopt te balen nu. maar spijt is dan ook weer een groot woord ? ook al is het persoonlijk.

naja, wat voor auto dan ook. Een fiat panda of een maserati, problemen is nooit leuk.