hdr Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 ik zit met wat vraagjes, hoe en wanneer werkt de hoek/bochtverlichting. ik weet het schiet mij niet af deze is al ergens op het forum maar kan het niet terugvinden mijn vraag is wanneer werkt de "bochtverlichting"? is dat alleen als het knipperlicht in werking is of gaan deze ook branden bij het nemen van een bocht/afslag zonder dat de knipperlichten werken. Tuurlijk moeten de lichten reeds branden, dat weet ik net nog Quote
Sjölp Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Bij een snelheid lager dan 40 km/h en het gebruik van de richtingsaanwijzer gaat gaat het desbetreffende 'bochtlicht' branden. Haal je iemand in aan een snelheid hoger dan 40 km/h en gebruik je hierbij, zoals het hoort, je richtingsaanwijzer, dan blijft de bochtverlichting uit. 1 Quote
hdr Posted February 16, 2012 Author Posted February 16, 2012 Bij een snelheid lager dan 40 km/h en het gebruik van de richtingsaanwijzer gaat gaat het desbetreffende 'bochtlicht' branden. Haal je iemand in aan een snelheid hoger dan 40 km/h en gebruik je hierbij, zoals het hoort, je richtingsaanwijzer, dan blijft de bochtverlichting uit. das als ik goed begrijp enkel bij gebruik van knipperlicht en lager dan 40 km/h. ok dank ik had me laten vertellen dat deze ook werken bij het nemen van een bocht bij lagere snelheden. zoals bv bij enkle duitsers, audi, vw, mercedes. is trouwens van een kerel met een vw dat ik het vernomen heb. Quote
MikeyMan Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 De Kia zou wat enthousiaster mogen zijn met de hoekverlichting. Vind de VW methode ook niet alles, aangezien ook op de snelweg 'gehoekt' wordt... Compromis tussen beiden zou het mooist zijn... Quote
Azzaro Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 De bochtverlichting van de Sportage heeft enkel nut als je bij snelheden < 40 km/u pinkt en een afslag van 90° neemt links- of rechtsaf. Bij snelle bochten zou het geen enkel nut hebben omdat de reflectoren véél te haaks op de rijlijn staan gericht... Het is dus een zogenaamd 'statische' bochtenverlichting die men helemaal niet kan vergelijken met een dynamische bochtenverlichting waar de lenzen van de (meestal)-XENON verlichting een aantal graden meedraaien naargelang de stuuruitslag en snelheid van het voertuig, deze is meer voorbehouden voor wagens uit een duurdere prijsklasse. Ik vind het in ieder geval een nuttig hulpmiddel als in in het pikdonker ergens moet afslaan of een oprit moet opdraaien, wel pinken uiteraard... Quote
Rick Posted February 16, 2012 Posted February 16, 2012 Ook moeten de lampen aanzijn anders werkt die ook niet.. Quote
hdr Posted February 17, 2012 Author Posted February 17, 2012 De bochtverlichting van de Sportage heeft enkel nut als je bij snelheden < 40 km/u pinkt en een afslag van 90° neemt links- of rechtsaf. Bij snelle bochten zou het geen enkel nut hebben omdat de reflectoren véél te haaks op de rijlijn staan gericht... Het is dus een zogenaamd 'statische' bochtenverlichting die men helemaal niet kan vergelijken met een dynamische bochtenverlichting waar de lenzen van de (meestal)-XENON verlichting een aantal graden meedraaien naargelang de stuuruitslag en snelheid van het voertuig, deze is meer voorbehouden voor wagens uit een duurdere prijsklasse. Ik vind het in ieder geval een nuttig hulpmiddel als in in het pikdonker ergens moet afslaan of een oprit moet opdraaien, wel pinken uiteraard... juist bij mijn huidige bmw is dat zo maar echt iets om " wow " te zeggen is dat niet hoor, mja als het erop zit kan je het er moeilijk uit halen he. alvast dank voor de info Quote
bigmac Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Mijn eerste auto was een Citroen DS (Snoek) uit 1969? Die had al meedraaiende koplampen, die dus de bocht in schenen. Maar dan heb je het ook over een auto die zijn tijd jaaaren vooruit was. Quote
Smart Posted February 17, 2012 Posted February 17, 2012 Tja,een Citroën DS....da's een fantastisch mooie en heerlijk rijdende limousine. Quote
Guest asterix Posted February 19, 2012 Posted February 19, 2012 Ik heb ook niet het gevoel dat het echt nuttig licht geeft die bochtenverlichting. Ik vraag me af of het nu bedacht is voor de bestuurder in de auto of de medeweggebruikers. Marcel Quote
MikeyMan Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 In nederland heb je er niet zoveel aan, maar ga maar eens op een bochtige, onverlichte bergweg rijden... Quote
Guest asterix Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 En elke keer druk bezig zijn je knipperlicht in de goede richting aan te doen? Dan was het aangaan op basis van de stuuruitslag handiger geweest. Marcel Quote
Azzaro Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 En elke keer druk bezig zijn je knipperlicht in de goede richting aan te doen? Dan was het aangaan op basis van de stuuruitslag handiger geweest. Marcel Volledig mee akkoord, Kia had deze bochtverlichting inderdaad véél beter laten werken op basis van de stuurhoeksensor (die nochthans standaard aanwezig is gezien het ESP erop zit), in de praktijk zie ik mijn bochtverlichting dus enkel werken als ik op een donker kruispunt links of rechtsaf moet slaan of als ik mijn oprit opdraai, ik vrees echter ook moest Kia dit zo hebben laten werken het op een bochtige donkere bergweg weinig nut zou hebben omdat de bochtlichten véél te haaks op de rijlijn staan en dus enkel nut zouden hebben op bochten van 90 °... Enfin het zit erop en het is beter dan niks want op de concurrerende SUV's zit er in de meeste gevallen nikske op, zelf geen dagrijlichten!!! Quote
Wimis on Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 Iedere keer als ik dat zie, denk ik dat de andere lamp van die verstralers het niet doet of kapot is.............. Ik vind het helemaal niks. Maar dat is mijn mening over die bochtverlichting (overdag dan he) Quote
Smart Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 Een veiligheidsvoorziening die geen enkele nut heeft in NL. Ik kom zelfs aannemersbusjes tegen met bochtverlichting....het moet niet gekker worden! Halleluja, we kunnen door de bocht heen kijken..... Quote
bigwade Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 Vlak de heuvels van Zuid Limburg niet uit hè.. Quote
MikeyMan Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 En elke keer druk bezig zijn je knipperlicht in de goede richting aan te doen? Dan was het aangaan op basis van de stuuruitslag handiger geweest. Marcel Ja, precies... Daarom vond ik het in m'n vorige auto (Golf Variant) ook een stuk handiger. Quote
Recommended Posts