Jump to content

Recommended Posts

Posted

ik zit met wat vraagjes, hoe en wanneer werkt de hoek/bochtverlichting.

ik weet het schiet mij niet af :no: deze is al ergens op het forum maar kan het niet terugvinden :helpsmilie:

mijn vraag is wanneer werkt de "bochtverlichting"? is dat alleen als het knipperlicht in werking is of gaan deze ook branden bij het nemen van een bocht/afslag zonder dat de knipperlichten werken.

Tuurlijk moeten de lichten reeds branden, dat weet ik net nog :innocent:

Posted

Bij een snelheid lager dan 40 km/h en het gebruik van de richtingsaanwijzer gaat gaat het desbetreffende 'bochtlicht' branden. Haal je iemand in aan een snelheid hoger dan 40 km/h en gebruik je hierbij, zoals het hoort, je richtingsaanwijzer, dan blijft de bochtverlichting uit.

  • Like 1
Posted

Bij een snelheid lager dan 40 km/h en het gebruik van de richtingsaanwijzer gaat gaat het desbetreffende 'bochtlicht' branden. Haal je iemand in aan een snelheid hoger dan 40 km/h en gebruik je hierbij, zoals het hoort, je richtingsaanwijzer, dan blijft de bochtverlichting uit.

das als ik goed begrijp enkel bij gebruik van knipperlicht en lager dan 40 km/h.

ok dank

ik had me laten vertellen dat deze ook werken bij het nemen van een bocht bij lagere snelheden. zoals bv bij enkle duitsers, audi, vw, mercedes. is trouwens van een kerel met een vw dat ik het vernomen heb.

:adanku:

Posted

De Kia zou wat enthousiaster mogen zijn met de hoekverlichting.

Vind de VW methode ook niet alles, aangezien ook op de snelweg 'gehoekt' wordt...

Compromis tussen beiden zou het mooist zijn...

Posted

De bochtverlichting van de Sportage heeft enkel nut als je bij snelheden < 40 km/u pinkt en een afslag van 90° neemt links- of rechtsaf. Bij snelle bochten zou het geen enkel nut hebben omdat de reflectoren véél te haaks op de rijlijn staan gericht... Het is dus een zogenaamd 'statische' bochtenverlichting die men helemaal niet kan vergelijken met een dynamische bochtenverlichting waar de lenzen van de (meestal)-XENON verlichting een aantal graden meedraaien naargelang de stuuruitslag en snelheid van het voertuig, deze is meer voorbehouden voor wagens uit een duurdere prijsklasse. Ik vind het in ieder geval een nuttig hulpmiddel als in in het pikdonker ergens moet afslaan of een oprit moet opdraaien, wel pinken uiteraard...

Posted

De bochtverlichting van de Sportage heeft enkel nut als je bij snelheden < 40 km/u pinkt en een afslag van 90° neemt links- of rechtsaf. Bij snelle bochten zou het geen enkel nut hebben omdat de reflectoren véél te haaks op de rijlijn staan gericht... Het is dus een zogenaamd 'statische' bochtenverlichting die men helemaal niet kan vergelijken met een dynamische bochtenverlichting waar de lenzen van de (meestal)-XENON verlichting een aantal graden meedraaien naargelang de stuuruitslag en snelheid van het voertuig, deze is meer voorbehouden voor wagens uit een duurdere prijsklasse. Ik vind het in ieder geval een nuttig hulpmiddel als in in het pikdonker ergens moet afslaan of een oprit moet opdraaien, wel pinken uiteraard...

juist bij mijn huidige bmw is dat zo maar echt iets om " wow " te zeggen is dat niet hoor, mja als het erop zit kan je het er moeilijk uit halen he. :phone:

alvast dank voor de info

Posted

Mijn eerste auto was een Citroen DS (Snoek) uit 1969? Die had al meedraaiende koplampen, die dus de bocht in schenen. Maar dan heb je het ook over een auto die zijn tijd jaaaren vooruit was.

Posted

Tja,een Citroën DS....da's een fantastisch mooie en heerlijk rijdende limousine.

Guest asterix
Posted

Ik heb ook niet het gevoel dat het echt nuttig licht geeft die bochtenverlichting. Ik vraag me af of het nu bedacht is voor de bestuurder in de auto of de medeweggebruikers.

Marcel

Posted

In nederland heb je er niet zoveel aan, maar ga maar eens op een bochtige, onverlichte bergweg rijden... ;)

Guest asterix
Posted

En elke keer druk bezig zijn je knipperlicht in de goede richting aan te doen? Dan was het aangaan op basis van de stuuruitslag handiger geweest.

Marcel

Posted

En elke keer druk bezig zijn je knipperlicht in de goede richting aan te doen? Dan was het aangaan op basis van de stuuruitslag handiger geweest.

Marcel

Volledig mee akkoord, Kia had deze bochtverlichting inderdaad véél beter laten werken op basis van de stuurhoeksensor (die nochthans standaard aanwezig is gezien het ESP erop zit), in de praktijk zie ik mijn bochtverlichting dus enkel werken als ik op een donker kruispunt links of rechtsaf moet slaan of als ik mijn oprit opdraai, ik vrees echter ook moest Kia dit zo hebben laten werken het op een bochtige donkere bergweg weinig nut zou hebben omdat de bochtlichten véél te haaks op de rijlijn staan en dus enkel nut zouden hebben op bochten van 90 °... Enfin het zit erop en het is beter dan niks want op de concurrerende SUV's zit er in de meeste gevallen nikske op, zelf geen dagrijlichten!!!

Posted

Iedere keer als ik dat zie, denk ik dat de andere lamp van die verstralers het niet doet of kapot is.............. Ik vind het helemaal niks.

Maar dat is mijn mening over die bochtverlichting (overdag dan he)

Posted

Een veiligheidsvoorziening die geen enkele nut heeft in NL.

Ik kom zelfs aannemersbusjes tegen met bochtverlichting....het moet niet gekker worden!

Halleluja, we kunnen door de bocht heen kijken.....

Posted

En elke keer druk bezig zijn je knipperlicht in de goede richting aan te doen? Dan was het aangaan op basis van de stuuruitslag handiger geweest.

Marcel

Ja, precies... Daarom vond ik het in m'n vorige auto (Golf Variant) ook een stuk handiger.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...