Jump to content

De toeter vervangen van de Rio

Recommended Posts

Posted

Wij verwachten ons nieuwe Rio pas over 2 weken maar ik wil nu al gaan uitzoeken hoe ik die miezerige toeter kan vervangen die standaard in de Rio zit.

Tijdens het proefrijden in diverse auto's de afgelopen 2 maanden (o.a. Swift, Yaris, Ibiza) viel ons op dat ze allemaal een suffe toeter hadden.

Ik vervang die toeter liever voor iets meer volwassen toeter, waarschijnlijk ben je voor 20 - 30 euro een stuk beter uit. Samen met die Xenon-lampen maak je je auto dan toch net even helemaal af :wink: (plus het verwijderen van het ECO logo natuurlijk...).

Heeft iemand dit toevallig al gedaan? Wellicht kan er iemand een how-to schrijven? En welke toeter kan je zonder problemen monteren?

Qua sound wil iets als in het filmpje, een vrij standaard geluid voor de wat duurdere auto's, dacht ik. Een stuk beter dan het piepje wat nu uit de Rio komt :-)

Iemand tips, ideeën, informatie, ervaring etcetera?

(p.s. hoe kan ik in vredesnaam een Youtube filmpje direct in een post embedden? )

Posted

Wij verwachten ons nieuwe Rio pas over 2 weken maar ik wil nu al gaan uitzoeken hoe ik die miezerige toeter kan vervangen die standaard in de Rio zit.

Tijdens het proefrijden in diverse auto's de afgelopen 2 maanden (o.a. Swift, Yaris, Ibiza) viel ons op dat ze allemaal een suffe toeter hadden.

Ik vervang die toeter liever voor iets meer volwassen toeter, waarschijnlijk ben je voor 20 - 30 euro een stuk beter uit. Samen met die Xenon-lampen maak je je auto dan toch net even helemaal af :wink: (plus het verwijderen van het ECO logo natuurlijk...).

Heeft iemand dit toevallig al gedaan? Wellicht kan er iemand een how-to schrijven? En welke toeter kan je zonder problemen monteren?

Qua sound wil iets als in het filmpje, een vrij standaard geluid voor de wat duurdere auto's, dacht ik. Een stuk beter dan het piepje wat nu uit de Rio komt :-)

Iemand tips, ideeën, informatie, ervaring etcetera?

(p.s. hoe kan ik in vredesnaam een Youtube filmpje direct in een post embedden? )

ze zijn bezig om voor de voor de sportage 3 een xenon / toeter inbouwdag te organiseeren

http://www.kiaclub.n...inbouwdag-2012/

daar is vast wel een plekje voor een RIO

heb zelf nog niet op me toeter gedrukt dus weet niet hie hij klinkt maar als het niks is doe ik

me eigen RIO ook dus mischien zien we elkaar daar ???

Posted

Ik ben wel benieuwd of er al iemand is die de toeter heeft vervangen?

Voor vervanging spreekt me deze toeter aan http://www.valkmotorparts.nl/webshop/claxons/oorverdovend-harde-claxons/stebel-tm80-2-magnum-rood-zwart/MR

Hoewel deze toeter ook een goed geluid maakt en wellicht makkelijker te installeren is, iemand tips? :)http://www.valkmotorparts.nl/webshop/claxons/goedgekeurd-voor-de-openbare-weg/stebel-hf80-2-metal/HF80-2i

Posted

Ik ben wel benieuwd of er al iemand is die de toeter heeft vervangen?

Voor vervanging spreekt me deze toeter aan http://www.valkmotor...m-rood-zwart/MR

Hoewel deze toeter ook een goed geluid maakt en wellicht makkelijker te installeren is, iemand tips? :)http://www.valkmotor...2-metal/HF80-2i

als ik ze ga vervangen dan ga ik voor de eerste die klinkt erg goed

voor de ruimte hoef je het niet te doen er is meer dan genoeg ruimte onder de motor kap dus daar hoef je het niet voor te doen

Posted

Als je zoekt op die Stebel TM80 claxon op Youtube dan zie je een aantal montage filmpjes, vaak gaat de hele bumper er aan de voorzijde er af en wordt de claxon links en rechts van de radiateur bevestigd.

Lijkt me een flinke klus en om dat nou bij de nieuwe auto zelf te gaan proberen...

Wellicht gaat het bij de Rio vele malen makkelijker: motorkap open en je kan de toeter zonder teveel fratsen vervangen. Daar ben ik dus benieuwd naar, wat de ervaring is met de Rio :)

Posted

zo heb even gekeken maar bij een RIO kan je er dus goed bij de orginele toeter hangt r onder de bumper als je rechts onder de kentekenplaat kijkt dan zie je hem zo zitten via de motor kap naast de radiateur kan je er vrij eenvoudig bij

en dan heb je plek genoeg om een paar nieuwe kwijt te kunnen

heb een paar fotos bij gevoegt kan je het zelf beoordeelen

verder zit er naast de motor ook nog een toeter maar ik denk dat die van het alarm is

naast die toeter is plek in overvloed voor een nieuwe toeter

post-5758-0-41645100-1330097234_thumb.jp

post-5758-0-35848200-1330097235_thumb.jp

post-5758-0-55889800-1330097236_thumb.jp

post-5758-0-86506100-1330097237_thumb.jp

Posted

Lees ook eens het draadje over de toeterdag van de Sportage3.

Met hulp van enkele technische mensen ..was het een fluitje van een cent. :innocent::clap:

hiihihi vind dit wel grappig hoor. Ik vind mooie auto's ook mooi en dat mensen er andere lampen in gaan bouwen kan ik me ook voorstellen of dat ze het logo gaan verwijderen maar een toeter....... nee daar maak ik me nu echt niet druk om. Leuk toch al die verschillende mensen en ideeën!!!!!
Posted

Dat jullie Cavia's (zoals de standaard tuuters zijn omgedoopt) zo lam klinken dat heeft te maken met Europese eisen. Grote kans dus dat die 'duurdere/grotere' auto's tegenwoordig ook zo klinken. :no:

Ik heb op die vorige inbouwdag een trucje geleerd waardoor de standaard toet van standje cavia naar standje brulkikker(tje) kan worden bijgesteld.

Als je mazzel hebt dan is jullie cavia uitgerust met een klein stelschroefje (inbus). Door deze inbus een fractie (LET OP, MAAR EEN PAAR GRADEN) te verdraaien zal het volume veranderen.

Posted

Het is geen inbus, maar een echt stelschroefje. Vemoedelijk verbonden aan een (soort van) potmetertje.

Posted

Het is geen inbus, maar een echt stelschroefje. Vemoedelijk verbonden aan een (soort van) potmetertje.

Zo hitech is het allemaal niet meestal is dat schroevje bedolven onder een klodder kit

Het enige wat dat schroefje doet is meer of minder spaning / druk uitoefene op het bimetaaltje

Waardoor deze sneller of minder snel kan trillen en dus ook je toon verandert

Te los of te strak ? Dan kan deze niet meer trillen en gaat hij als een verkoude cavia klinken

• 3 weeks later...
Posted

Ik snap niet zo goed wat er mis is met de toeter, deze klinkt toch prima?

De toeter klinkt als die van een speelgoedauto. :wink:

Zelf vind ik dat een auto als de Rio een wat stoerdere, lagere toeter mag hebben.

Ook ik ga hem dus vervangen/aanpassen :D

Posted

Weet je wel wat toeteren kost deze dagen? je kan hem er beter helemaal uithalen :winkiss:

Posted

Kijken we ook eens naar #1

Dat is niet alleen voor SP3's

Als iemand montage kan voorbereiden is dat helemaal oké.

Bowie97 heeft dat de vorige keer voor de SP3 gedaan.

Het gaat dan met name om beugels/plaatsbepaling voor jouw type Kia.

Het snoerwerk is bekend.