Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Wijzigingen in het SP3 leveringsgamma: minder voor meer

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Met ingang van het nieuwe modeljaar(2013) zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in het leveringsprogramma van de SP3. Kennelijk vond de importeur dat er meer moest worden verdiend op de SP3, want over het algemeen geldt hier: je krijgt minder maar je betaalt meer. Met ingang van 2012 werd de SP3 iets duurder en nu, een paar maanden later, wederom een forse prijsverhoging. Maar in tegenstelling tot begin 2012 zijn er nu ook een aantal wijzigingen het leveringsprogramma doorgevoerd. Helaas niet ten gunste van de koper. Uitmelken die hap, lijkt het motto van de importeur.

De aanduidingen X-tra, X-ecutive en X-clusive zijn komen te vervallen. Hiervoor in de plaats is de 'Comfort pack' (was X-cutive) en 'Super pack' (was X-clusive) aanduiding gekomen (naast het al bestaande 'plus pack' en 'navigation pack'), met min of meer vergelijkbare uitrustingniveau's. Het idee is nu dat je bovenop het basismodel 1,2 of 3 uitrusting packs besteld. Hieronder de verschillen.

- Het volwaardige lichtmetalen reservewiel is komen te vervallen op alle uitvoeringen, is ook geen te bestellen optie. In de plaats daarvan is een bandenreparatiekit gekomen!

- De bekende half leder/stof uitvoering van de X-ecutive Plus Pack is komen te vervallen, het is nu in alle uitvoeringen standaard stof, met als optie volleder uit het Super pack.

- De speciale actieprijs van het plus pack (1000 euro korting) is komen te vervallen

- De dual zone climate control is aan het plus pack toegevoegd (was standaard vanaf de X-ecutive uitvoering) om het nog wat te laten lijken

- Aan de Super Pack uitvoering (was X-clusive) is SMART Parking Assistent System toegevoegd, da's automatisch inparkeren

- Een panoramadak is nu alleen leverbaar vanaf de Plus Pack (was vanaf X-ecutive)

De basisuitvoering heette 'X-tra' maar heet nu simpelweg 'Sportage'. Aan het uitrustingsniveau van de basisuitvoering is niets gewijzigd, met uitzondering dan van het vervallen van het volwaardige reservewiel. De prijs ging wel behoorlijk omhoog. Een jaar geleden kostte de basisuitvoering van de 1.6GDI 22.995 euro. Nu is dat 23.995 euro!! Over het algemeen zijn de prijsstijgingen niet misselijk, lees maar:

2012 Kia Sportage 1.6 GDI v.a. € 23.995,- (in 2011 22.995 euro)

2012 Kia Sportage 2.0 CVVT Comfort Pack v.a. € 28.415,- (in 2011 27.520 euro)

2012 Kia Sportage 1.7 CRDi Comfort Pack v.a. € 30.465,- (in 2011 29.870 euro)

2012 Kia Sportage 2.0 CRDi Comfort Pack v.a. € 33.785,- (in 2011 33.090 euro)

Hieronder de uitrusting niveau's en meerprijzen van de diverse packs:

Comfort Pack € 2.000,-

(was X-ecutive)

• Buitenspiegels verwarmd en elektrisch inklapbaar met geïntegreerd knipperlicht
  • Lederen stuurwiel en pookknop
  • Stuurwielbediening voor audio en cruise control
  • Regensensor
  • Parkeersensoren achter
  • LED dagrijverlichting
  • Mistlampen vóór met bochtverlichting
  • Bluetooth connectiviteit
  • 17" lichtmetalen velgen met 225 / 60 R17 banden
  • Radiator grille, raamlijsten en deurgrepen in chroom

Plus Pack € 795,-

• Privacy glass
  • Dakrails
  • Automatisch dimmende binnenspiegel i.c.m. Auto Light Control
  • Supervision instrumentencluster
  • Dual Zone Climate Control

Super Pack € 3.000,- bij 1.6 DGi, € 3.500 bij alle andere motoriseringen

(was X-clusive)

• Stoelbekleding in volledig leder i.c.m. stoelverwarming vóór en achter
  • Xenon verlichting i.c.m. koplampreinigings installatie
  • Smart key met start/stopknop
  • Navigation Pack:
    7,5" Full map navigatie met touchscreen bediening
    Bluetooth connectiviteit
    inclusief achteruitrijcamera, iPod kabel, externe versterker en subwoofer
  • 18" lichtmetalen velgen met 235 / 55 R18 banden (niet op 1.6 GDI)
  • Smart Parking Assist System (SPAS)

Even een praktijk voorbeeld. Als we nu eens naar de hedendaags meest verkochte uitvoering kijken, de 1.6GDI X-ecutive Plus Pack, dan kostte die in 2011 25.990 euro. Deze zou nu overeenkomen met de 1.6GDI Comfort Pack + Plus Pack en zou nu komen op 26.790 euro. Da's 800 euro extra en dan heb je geen volwaardige reservewiel meer en geen half leder/stof interieur. Ik zei het al, minder voor meer......

Aan meerprijs voor opties (panoramadak, metallic lak, navigation pack) en de diverse afleverkosten (waxoyl, afleverpakket etc) is niets gewijzigd. Op bovenstaande manier wordt waarschijnlijk al voldoende binnengeharkt.

• Like 1
Geplaatst

Voor mijn gevoel ga je een beetje voorbij aan de wettelijke wijzigingen en leg je alle verhogingen op het bordje van de Importeur.

Om die duidelijk te maken zou je ook eens de prijzen excl. BPM kunnen noemen.

groet,

Cor

Geplaatst

De prijsverhogen van begin 2012 waren a.d.v. wettelijke wijzigingen. Deze naar mijn weten niet. Verder redeneer ik vanuit de portomonnee van de koper. Die zal het een zorg zijn hoe de prijs is opgebouwd, die ziet alleen maar dat hij minder krijgt maar meer moet betalen.

Verder lig ik inderdaad veel op het bordje van de importeur. Stel dat door een wettelijke wijziging de auto iets duurder wordt, maar de importeur wil de prijs van de auto hetzelfde houden en gaat dan iets wijzigen aan het uitrustingsniveau om uiteindelijk op dezelfde verkoop prijs terecht te komen (reservewiel en stof/leder vervallen), begrijp ik dat nog wel. Maar een versobering van het uitrustingsniveau en een forse prijsverhoging, dat is dubbel naaien zonder zoenen.

Geplaatst

Die laatste heb ik vandaag eerder ergens voorbij zien komen..hij blijft leuk.

Maar eh, Elmer, het is crisis en je weet wat je moet doen in een crisis hè ?

Dan moet je je klanten zwaarder belasten en korten op leveringen.

Dan hou je jezelf vast aan de gestelde doelen.

En eh......laten we wel wezen, dat glazen paleis aan de A2 moet natuurlijk wel ergens van betaald worden.

Ik voorzie overigens dat de SP3 aan het einde van zijn cyclus middels acties weer goedkoper wordt.

Dus effe doorbijten :wink:

Geplaatst

Mazda met z'n CX5 zal wel blij zijn met deze actie :P

http://www.koopsmazdaacties.nl/mazdacx-5/

Met alleen maar mooi zijn red je het tegenwoordig niet meer :shit:

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Met de maartverkopen stond hij al boven de sp3

Het is natuurlijk een hele lelijke bak ala joendaai, maar wel mooi met een vlakke laadvloer met achterbank

naar beneden.

Wat ik verder niet begrijp is dat zo'n auto met een 2.0 liter een A! label krijgt...

Dt hele CO2 gedoe is nu ook vanuit de wetenschap als onzin bestempeld , maar de tax mannen houden

er in binnen en buitenland nog hardnekkig aan vast.

fondsen hè..

Geplaatst

De BPM aanpassing vanaf 1 juli dit jaar heeft effect op vele auto's, niet alleen de Sportage. De prijsstijging kan je dus deels zeker daar aan toewijzen.

Feit blijft daarnaast wel dat er wat geschoven is met uitvoeringen en pakketten wat ten nadele van de consument is. Als is het verschikl volgens mij gering.

Het grootste deel van de prijsstijging komt toch echt door de BPM aanpassing.

Geplaatst

Ander voordeel van zo'n cx-5 is dat je een 2 liter blok hebt met 6-bak, kom daar maar eens om bij de SP3. En de auto is iets groter, de SP3 is 4.40 en de cx-5 is 4.55 lang.

Geplaatst

...en het sturen is gewoon zoals het hoort, heerlijk, ondanks de electronische stuurinrichting, nog steeds een nare tekortkoming van de SP3, gaat tegenstaan zo langzamerhand.

grtz

Geplaatst

...en het sturen is gewoon zoals het hoort, heerlijk, ondanks de electronische stuurinrichting, nog steeds een nare tekortkoming van de SP3, gaat tegenstaan zo langzamerhand.

grtz

Ben blij dat ik niet de enige ben die dat een probleem van de SP3(2 ltr,awd) vind. Kom KIA is dat nu zo moeilijk op te lossen???????

Geplaatst

Sinds die update is het sturen wel beter, maar nog lang niet zo goed als het zou moeten. Ik reed laatst in een volbeladen SP3 (4 man aan boord met bagage) en dan is het helemaal droevenis. Blijft toch wel 1 van de weinige chronisch zwakke punten van de SP3.

Geplaatst

Idd. EB, erg chronisch, maar we raken hier een beetje off topic dus ik keer terug voor dit item naar topic "Stuurgedrag Sportage".

Gast remcob
Geplaatst

hmm ik heb hem nog niet besteld en vraag me af of ik dat nog wel moet doen :)

Geplaatst

hmm ik heb hem nog niet besteld en vraag me af of ik dat nog wel moet doen :)

MMmm, zou ook eerst even een proefrit maken in die Mazda, schijnt op een hoop punten echt wel te overtuigen en dat 2.0 liter blok schijnt ook nog eens zuiniger te rijden ook. Groter, maar toch in de zelfde gewichtsklasse als de SP3.

Alleen jammer dat ie zo lelijk is :mrgreen:

Geplaatst

Die 2 liter van mazda is inderdaad nog zuiniger dan de 1.6GDI van Kia.

Maar inderdaad, hij is een stuk lelijker. Kijk maar eens naar deze hoek:

m1fy2i4bakgp.jpg

m1fy7mgbu7ng.jpg

Het lijken wel de koreaanse lijnen van 10 jaar terug. Allerlei rare vouwen en knikken die nergens naar toe lopen. Gedrongen uiterlijk.En kleine wielen in grote wielkasten (al is daar nog wat aan te doen natuurlijk).

Geplaatst

IDD lelijk ding, lijkt wel een brutaal verkrachte IX 35!!!

Geplaatst

IDD lelijk ding, lijkt wel een brutaal verkrachte IX 35!!!

Ik heb er in proef gereden,twee keer zelfs, hij rijd en stuurt perfect en is erg snel en toch zuinig.. Hij kon mij echter niet overtuigen vanwege het rij lawaai, afrolgeluiden die hij produceert.Ik rij nu in

de Sorento XM (model 2010), die is echt stil van binnen, heeft meer dan voldoende power en stuurt perfect. De Mazda is in het echt niet echt lelijk, maar de Sportage is mooier. De perfecte auto zou zijn model Sportage met de rij eigenschappen van de CX5. Als ik zou moeten kiezen tussen de Sportage en de Mazda wordt het toch de laatste. Rij eigenschappen van de Sportage en vermogen zijn zwaar onder de maat. Misser van KIA!!

Gast Timo0103
Geplaatst

Ik zeg gewoon, wil je een strak sturende auto, koop dan geen SUV.

Daar is de auto gewoonweg niet voor.

Geplaatst

Ik zeg gewoon, wil je een strak sturende auto, koop dan geen SUV.

Daar is de auto gewoonweg niet voor.

Mijn idee! Ik heb de SP3 nu 7 weken. Hiervoor een Pro Cee'd gehad, waar je toch wat sportiever mee wilt rijden, hoewel het vermogen in die auto ook niet overhoudt (Kia is wat dat betreft nog niet in de 21ste eeuw belandt). Het is onterecht en een utopie om de rij-eigenschappen van de Pro Cee'd ook te verwachten in de SP3. Ik heb me echt bewust moeten omschakelen naar een andere manier van rijden (meer SUV stijl), en dan vind ik de SP3 echt een verademing. Ik rij rustiger en relaxter (ik kan af en toe een kort lontje hebben, en dat is in de SP3 veel minder) en geniet van de auto en de omstanders die regelmatig bewonderende blikken en opmerkingen hebben over de stoere verschijning.

Afgelopen maandag had ik het toeval om naast een CX-5 van een kennis te staan. Het is op ht eerste gezicht een stoere auto (met name bv de achter spoiler), maar een tweede blik zorgt toch al snel voor bedenkingen: grote wielkasten, vreemde neus en om op eenzelfde uitrustingsnivo te komen moet toch al gauw dieper in de buidel worden getast.....

Geplaatst

op eenzelfde uitrustingsnivo te komen moet toch al gauw dieper in de buidel worden getast.....

Ben ik niet met je eens. Een CX-5 met het TS uitrustingsniveau kost 29.990 euro. Een 2.0 SP3 Comfort pack + Plus Pack komt op 29.210 euro. En dan heb je vrijwel een identiek uitrustingsniveau, lijkt echt ontzettend op elkaar. De CX-5 heeft zelfs dan nog extra t.o.v. de SP3: de 6-bak, bandenspanningswaarschuwingssysteem, city safe systeem, start/stop knop (da's trouwens geen keyless entry) en een TFT kleurenscherm.

Voor de eerlijkheid: wat de CX-5 op dat uitrustingniveau weer niet heeft: parkeersensoren achter (zijn wel te bestellen), bochtenverlichting, actieve hoofdsteunen...

Maar mazda heeft heel goed gekeken naar de KIA pakketten, het lijkt ongelofelijk veel op elkaar.

Gast remcob
Geplaatst

Vanmiddag de Citroen C4 Aircross eens bekeken. Ook een mooie auto. Wel iets kleiner maar voor 28k heb je wel een volgeladen auto.

559759.jpg

Geplaatst

Ben ik niet met je eens. Een CX-5 met het TS uitrustingsniveau kost 29.990 euro. Een 2.0 SP3 Comfort pack + Plus Pack komt op 29.210 euro. En dan heb je vrijwel een identiek uitrustingsniveau, lijkt echt ontzettend op elkaar. De CX-5 heeft zelfs dan nog extra t.o.v. de SP3: de 6-bak, bandenspanningswaarschuwingssysteem, city safe systeem, start/stop knop (da's trouwens geen keyless entry) en een TFT kleurenscherm.

Voor de eerlijkheid: wat de CX-5 op dat uitrustingniveau weer niet heeft: parkeersensoren achter (zijn wel te bestellen), bochtenverlichting, actieve hoofdsteunen...

Maar mazda heeft heel goed gekeken naar de KIA pakketten, het lijkt ongelofelijk veel op elkaar.

Ik heb een SP3 Executive en plus Pack. Dat is MET 6 bak, Led DRL verlichting, half leer en dakrails......Verder hoorde ik dat 17 inch velgen inruilen voor 18 inch ook nogal wat kost bij de Mazda. Maar we zijn hier niet bezig om de ene of de andere auto af te kraken of op te hemelen. Bottom line in deze draad is dat het uitrustingsnivo van de SP3 naar beneden is gegaan en de prijs omhoog. En dan blijft zuur als je toch wordt bevangen door de mooie lijnen en het stoere uiterlijk van de SP3.

Geplaatst

Beste Elmer,

Ik verbaas me nu al een jaar over jouw gedegen en gedetailleerde kennis, niet alleen van de SP3, maar ook van allerlei andere auto's. Zit jij wellicht in de autohandel, of is het puur uit hobbyisme dat je alles weet ?

Het is altijd een genoegen om je posts te lezen !

:clap:

Gast Timo0103
Geplaatst

Ik vindt die citroens tegenwoordig zo ontzettend druk zowel de buiten als de binnenkant.

Als je instapt wordt ik al heel onrustig met al die knopjes, lijntjes, dingetjes enz enz enz......

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...