Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Ik heb de KiA Niro besteld en krijg hem deze winter. Ik ben nu aan het kijken naar winterbanden en heb dan het liefst een extra set velgen met winterbanden. Geen (dure) standaardvelgen, maar ik wil op zoek naar wat goedkopere (lichtmetalen of eventueel stalen) velgen. Als alternatief denk ik er over om de standaard Michelin Pilot Sport 4 banden meteen te vervangen door 4-seizoenbanden. Dat is ook handig als we met de Niro in januari/februari naar Spanje rijden en hebben dan in NL winterbanden nodig maar in Spanje zomerbanden. 4-seizoenbanden kunnen dan overal. Het liefste zou ik dan Michelin CrossClimate banden nemen, maar die zijn er niet in de maat 225/45R18. Weet iemand misschien de velgmaat van de Niro? Ik bedoel dan de steek, naafdiameter en ET-waarde. Dit staat als het goed is aan de binnenkant van de velg (eventueel van het reservewiel)
  2. Ik heb de kleur in het echt gezien bij de importeur, maar hij stond buiten en het regende pijpenstelen. Met andere woorden, het was niet te zien... Maar dezelfde kleur is leverbaar op de Optima en die heb ik wel goed kunnen zien in droge omstandigheden. Ik was er meteen uit: dat wordt hem! Er is ook een Sportage met Metallic wit, maar dat is niet dezelfde als de "Snow White" van de Niro, De Sportage is witter en de kleur van de Niro/Optima is net iets "romiger"; dat maakt de kleur veel mooier (chiquer). Overigens heel tevreden met de deal en de Niro in deze kleur met 1300 kg trekgewicht komt binnen bij de dealer op 13 oktober. Zowel de inruilpremie als de tankpas gelden voor tenaamstellingen tot 31 oktober 2016. Voor een Niro die niet voor deze datum te leveren is (bijv. bepaalde kleuren of opties als schuifdak) vervalt dan de tankpas. Kia is daarin onverbiddelijk en daarom is het belangrijk om de dealer op de orderbevestiging te laten zetten dat de aflevering voor 31 oktober zal zijn.
  3. Hier nog een Duitse Niro test: https://www.youtube.com/watch?v=cS-90Ew61hc Interessant is hierin dat de tester vertelt dat de fabrikant voor de de Niro een relatief lage topsnelheid aangeeft van ±165 km/uur omdat die snelheid in alle omstandigheden gehaald kan worden, ook als bijvoorbeeld de accu’s geheel leeg zijn en door de motor (tijdens het rijden) moeten worden opgeladen, maar in andere omstandigheden is een topsnelheid van ± 185 km/uur haalbaar. Misschien niet belangrijk, maar toch goed om te weten?
  4. De kogel is door de kerk! Een mooie metallic witte ("Snow White Pearl") Kia Niro Executive. Met 1300 kg. trekkracht en afneembare trekhaak met 13-polige aansluiting (zodat er zowel een aansluiting van vaste spanning is en tevens voor het wettelijke mistachterlicht) Extra's: Kofferbakmat en spatlappen Levering 2e helft oktober.
  5. Had al even gereden in Leleystad, maar vorige week toch echt (2,5 uur) proefgereden in de Niro. Weer zeer positief. Stil en soepel wegrijden met een hybride en je merkt bij de Niro niet als de motor bijkomt. Verder goede zitpositie, stuurt goed en direct, automaat schakelt heel soepel, trekt (voor mij in ieder geval) meer dan snel genoeg op. Kortom alles voelde goed. Tot slot een interessant voorstel gehad. De kleur was voor mij al bekend. Dacht ik. Wit is onze kleur. Maar nu blijken er TWEE kleuren wit te zijn. Een "normale" witte en een matalic/parelmoer wit ("Snow White Pearl")! Het verschil is de metallic meerprijs, maar is dat het waard? De dealer had wel kleurstalen, maar om een juiste keuze te maken zou ik de Niro liefst in beide kleuren in het echt zien. De Niro in standaard wit heb ik inmiddels gezien maar weet iemand een dealer die de "Snow White Pearl" heeft staan? Dank, dank, dank.
  6. Ja, deze Autogefühl test is zeker positief over de Niro en ook over de mooie afwerking! Iets waar de NL testers over zeuren (bijv. “hard plastic” etc.). Onzin, maar goed, die moeten toch ergens over te zeuren hebben. En iedereen kan eenvoudig zelf zien hoe (mooi) het er uit ziet. Ook de gemiddelde werkelijke verbruikscijfers worden steeds duidelijker; 5,67 l/100km (1 op 17,4) voor de 16" versies en 6,32 l/l100km (1 op 15,8 voor de 18" Niro's. Wel ietsje ongunstiger dan de concurrentie Prius en Aurus, maar de Niro is ook een heel ander model auto. Het scheelt op 10.000 km. ongeveer .€ 60,-. maar daarvoor wil je toch niet in een Prius rijden en al helemaal niet in een Auris? Denk dat de iOnic Hybrid met exact dezelfde aandrijflijn wel die gebruikscijfers gaat halen. Wat wel jammer is, de korting van 120 kilo voor Hybride auto's op de wegenbelasting vervalt volgend jaar. Dat scheelt .€ 81,- per jaar. Volgen de week proefrijden in de Niro! Heb geen haast maar wordt wel steeds interessanter.
  7. Er zijn 2 kleuren wit te bestellen. Een "normale" witten en een metallic witte. Weet iemand mss een dealer die de metallic witte heeft staan?
  8. Maar zijn de (vaste) onderhoudsprijzen van de beurten voor de Niro al bekend?
  9. Gefeliciteerd. Hoe zien de "Eisen" lichtmetalen velgen er uit?
  10. Dank je voor het advies. Ik ga echter de Rio niet inruilen; die gaat dan naar mijn zoon. Blijft dan in de familie
  11. Dat is goede informatie! Hoop dat Wilnis on er ook zo positief uit komt.
  12. Succes! Ben wel benieuwd of er Euri 1.400,-(Euri 1.000,- in geval van de ComfortLine) extra inruilpremie bovenop de ANWB koerslijst geboden wordt voor je SP3! Bij het opvragen van de inruilprijs via Internet was dat voor mijn Kia Rio zeker niet het geval, maar wellicht is dat face to face beter.
  13. Met een hoogte van 145 cm. is de Ionic bijna 10 cm. lager dan de Niro en gelijk aan bijv. de hoogte van de Kia Rio. Met een lengte van 447 cm. is de Ionic wel 11 cm. langer dan de Niro. Een heel ander model dus. De Ionic is 2 cm. lager en 7 cm. korter dan de Prius een dus een ietsje kleinere auto, maar ik zie de Ionic toch meer als een concurrent van de Prius dan de Niro. Zou ook niet logisch zijn, een concurrent in eigen bedrijf (al is het een andere merknaam). De vanaf prijs van de Ionic is dan wel een stuk lager dan die van de Prius en ook de Niro, maar wat zit er dan standaard in en hoeveel actievoordeel en introductievoordeel als "inruilvoordeel" is hierin meegenomen? Pas als alles bekend is kan er een goed vergelijk gemaakt worden. Tot zover is het niet duidelijk hoeveel marketingtrucs in deze prijs zitten..
  14. Ik heb begin augustus een proefrit in de Niro gepland. Niet een uurtje, maar een hele ochtend. Geen haast, onze Rio rijdt nog prima! Eind dit jaar is ook goed. Bovendien wil ik mijn bootje kunnen trekken en ook een schuifdak. Dat kan pas bij de volgende productieserie. En als het de Niro wordt, dan een witte!
  15. @Wilnis on, ik stelde die vragen aan jou.
  16. Was jij het niet die op de Toyota hybridedag om 9:00 uur in de andere Auris reed (met de begeleider)? Vond de Auris ook goed rijden; maar niet beter en ook niet slechter dan de Niro. Maar qua model wint de Niro het. Heb je ook al een proefrit in de Niro gemaakt? Ik heb begin augustus pas een afspraak bij mijn dealer
  17. Het is toch wel opmerkelijk. De enige werkelijke reden dat Kia verplicht om updates via de dealer te laten doen is klantenbinding. En ze zijn niet de enige. Maar wat is het resultaat? Dat klanten gefrustreerd weglopen....
  18. Ik zie dat de versnellingen niet op het scherm worden weergegeven, maar als ik goed hoor, dan schakelt de Niro bij maximaal optrekken 1e:0-40, 2e: 40-70, 3e: 70-115, 4e: 115-170, 5e: 170-top. Waar is versnelling 6? Overigens is 162 km/uur voor mij genoeg...
  19. We hebben in ons 3e autootje (kinderen) een Tomtom van 2008 met een kaartupdate van 2016. Deze werkt prima. Het probleem is dan ook niet zozeer dat de elektronica verouderd, maar dat de kaarten niet meer geupdate worden door de autofabrikanten omdat ze er geen belang meer bij hebben (lees: er niet meer aan verdienen). Ze laten de klanten in de kou staan en dat heeft niets te maken met technisch verouderde elektronica maar met "commercieel verouderde" elektronica en dat is iets heel anders.... Na de uiteindelijke kaartupdate in de Rio werkt de navigatie weer naar behoren! In ons 2e autootje zit een Tomtom van de laatste generatie (6100) die, net als je telefoon, altijd online staat met een (gratis!) GPRS verbinding en de files en verkeersinformatie altijd up-to-date zijn (veel en veel beter dan TMC). Daarnaast kan ik thuis op mijn laptop een route ingeven en die wordt automatisch verstuurd naar de Tomtom in de auto. Zonder (internet)kosten of abonnementen. In vergelijking met de telefoon hebben we een veel beter scherm. In de nieuwe Niro zit een dergelijk systeem als met de smartphone en Tomtom. Die maakt gebruik van deze "TomTom Life" verkeersinformatie maar maakt echter geen verbinding via GPRS maar via je eigen smartphone die dan wel Internetverbinding moet hebben anders werkt het niet. Ook mat die navigatie zal de verkeersinformatie up-to-date moeten zijn (vanzelfsprekend nog niet uitgeprobeerd). Wel moeten ook de kaarten van die navigatie periodiek worden geupdate middels een SD kaart dat wel weer door de dealer moet worden geinstalleerd (waarom nu toch). "Wanneer je in het bezit bent van de Kia Family Card en het onderhoud wordt uitgevoerd door de officiële Kia dealer of Kia reparateur, dan zijn er geen kosten verbonden aan het updaten van de kaarten van het fabrieksnavigatiesysteem" zo belooft Kia. Verder ga ik er van uit dat Kia bij de volgende kaartupdate zijn belofte nakomt en deze jaarlijkse update op tijd (november/december 2016) uit gaat geven. De laatste update is kaartinformatie van september 2015).
  20. De maten van de C-HR (Japanse site http://newsroom.toyota.co.jp/jp/detail/11223498) zijn: Lengte: 435 cm. Breedte: 179,5 cm. Hoogte: 156,5 cm. Wielbasis: 264 cm. De Niro : Lengte: 435,5 cm. Breedte: 180,5 cm. Hoogte: 154,5 cm. Wielbasis 270 cm. De Prius : Lengte: 454,0 cm. Breedte: 176 cm. Hoogte: 147 cm. Wielbasis 270 cm. De Auris : Lengte: 427,5 cm. Breedte: 167 cm. Hoogte: 151,5 cm. Wielbasis 260 cm. De Auris (5 deurs) is kleiner dan de C-HR; de Prius een stuk groter (langer). De Auris en de Prius zijn geen Cross Overs zodat deze qua model en afmetingen moeilijk te vergelijken zijn met de Niro en de C-HR. De maten van de Niro en de C-HR liggen erg dicht bij elkaar. Prijsindicatie een instaptarief van 26.495 euro (Autointernational.nl)
  21. Heeft inderdaad 5 deuren. De deurgrepen van de achterdeuren van de achterdeuren zitten niet op normale plek maar bovenaan de deur. Hij is 5 mm. korter, 10 mm. smaller maar 20 mm. hoger dan de Niro...... De prijsstelling zal concurreren met de Niro. Maar het (rustigere) model en interieur van de Niro spreken mij iets meer aan. Kwestie van smaak.
  22. Vanmorgen bij de Hybride dag geweest van Toyota. Allereerst 20 minuten zelfstandig proefgereden in een Yaris en die rijd ook prima net als de Niro. Zo rijdt deze ook stil weg en komt de benzinemotor later bij. Van CVT gejank overigens niets gemerkt. Ik moet wel zeggen dat ik de Niro stukken mooier vind. Vervolgens werd in een Hybride workshop in een werkplaats van de importeur de werking van Hybride zeer duidelijk uitgelegd. Best wel wat van opgestoken. Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat er 2 elektromotoren in zitten: een grote voor de elektrische aandrijving en als dynamo voor terugwinnen energie bij remmen en een tweede afzonderlijke kleinere elektromotor om de benzinemotor aan te slingeren. Daarom merk je dus niets van het bijkomen van de benzinemotor. Ik neem aan dat de Niro ook zo werkt want ook daar voelde ik bij de testrit in Leleystad de motor niet starten/bijkomen. Wel ging de instructeur in de fout bij een vraag over het (lage) trekgewicht. Hij vertelde een heel verhaal over de te zwakke motor door het Atkinson principe, maar daar heeft het natuurlijk niets mee te maken. De lage goedkeuring voor trekgewicht van hybrides wordt veroorzaakt door de onder bemeten remmen die bij een hybride alleen worden gebruikt om extra bij te remmen indien nodig bij het afremmen door de elektromotor/dynamo… Een extra aanhanger drukt echter door en vandaar dat de Niro straks grotere remmen krijgt en dat is een voordeel. Verder behandelde de instructeur stuk voor stuk de afzonderlijke onderdelen van de hybride (accu, regelunit, elektromotoren, versnellingsbak) die ook opengewerkt te zien en te fotograferen waren. Daarna volgde nog een interessante workshop over de waterstof motor waarvoor een Mirai werd binnegereden. Ook hierbij een duidelijke uitleg over de werking. In feite is het een volledig elektrisch aangedreven auto waarbij de benodigde stroom wordt opgewekt door een serie waterstofcellen (onder de bestuurdersstoel). Tot slot een kwartiertje op de weg proefgereden in deze Mirai. Het lijkt erg veel op het rijden met de Yaris en de Niro, maar dan zonder benzinemotor die bijkomt. Wel accelereert de auto met de elektromotor overigens als een idioot… Verder was er, naast alle hybride modellen de nieuwe CH-R te zien als (toekomstig) concurrent van de Niro. Je kon wel er in zitten, maar niet mee rijden. Het model moet je aanstaan. Nogal futuristisch als je mij vraagt. Mijn mening? Mhuaa.
  23. allereerst dank dan je aan het schuifdak gedacht hebt! Een verbruik op de boardcomputer vertrouw ik niet helemaal/helemaal niet. Bij mijn Rio klopt het van geen meter. De boardcomputer is veel te optimistisch. Maar inmiddels druppelen er wat praktijkcijfers van de Niro binnen. Bijvoorbeeld van Travelcard. Travelcard houdt het verbruik van de tankpashouders bij en publiceert deze. Daar zijn wellicht nogal wat leaserijders bij die misschien niet altijd zuinig rijden (net als testrijders van autobladen) , maar het geeft wel een wat betrouwbaarder beeld. Bij normaal gebruik zullen de meesten in de praktijk rond dit verbruik uitkomen. Voor mijn Rio 1.2 CVVT wordt bijvoorbeeld 6,46 l/100km. (1 op 15,5) aangegeven. Ik haal dat zelf niet helemaal, maar ik heb er ook 17” velgen met brede banden op zitten….. En bijvoorbeeld voor de Venga 1.4 geven ze een praktijkverbruik van 7,23 l/100km op (1 op 13,4). Komt dat bij jou een beetje in de buurt? Voor de Niro wordt voor de ComfortLine, FirstEditio en BusinessLine (16” velgen) een praktijkverbruik opgegeven van 5,7 l/100 km (1 op 17,5) en voor de SportsLine en ExecutiveLine (18” velgen) een praktijkverbruik van 6,23 l/100 km. (1 op 16,1). Natuurlijk is dit gebaseerd op nog niet heel veel Niro's en de cijfers zullen dan ook nog wel iets gaan varieren, maar het is volgens mij wel een goede indicatie.
  24. Mijn dealer kon het niet zeggen. Ik heb wel een officiële accessoire prijslijst, maar een schuifdak af fabriek is geen accessoire maar een optie en dat staat normaal genomen in de auto-prijslijst (net als metaallak) maar daar staat het bij de Niro niet in. De Kia fabriek maakt wel schuifdaken in de Niro (daar zijn foto’s van) maar het hangt er van af of de importeur de mogelijkheid biedt om deze optie bij de fabriek te bestellen. Vaak beperkt een importeur vanwege logistieke redenen om modellen met verschillende opties aan te bieden uit verre landen. Het transport alleen al duurt immers maanden zodat voor snelle levering keuzes gemaakt worden. Ik heb echter geen haast. Europese fabrikanten hebben dat probleem minder zodat die vaak wel modellen aanbieden waarbij naar hartenlust fabrieksopties bijbesteld kunnen worden. Dus las je het bij de importeur direct wil vragen of schuifdaken later besteld kunnen worden, graag.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...