-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Ik geloof mijn oren niet. Kia adverteert op de radio met een introductieprijs van Euro 24,995,-. Maar op de prijslijst staat de goedkoopste Niro toch echt op Euro 25,995,- Nog eens kijken op de officiele prijslijst. Ja het staat er echt! Euro 25.995,-. Op internet staat ook een introductieprijs van Euro 24.995,- (inclusief inruilvoordeel) Gechoochel met getallen?
-
Nadat ik op de vrijdag voor de Niro testweek op Internet gebruik had gemaakt van de taxatie van mijn Rio Superpack bij inruil op de Niro Executive Line ben ik op zaterdagochtend al gebeld door een dealer in de buurt. Ze willen graag verkopen (en dat begrijp ik ook wel). De offerte viel me overigens zwaar tegen. De inruilprijs van de Rio was ruim Euro 1000,- lager dan de prijs in de ANWB koerslijst! En inclusief de Euro 1400,- extra inruilvoordeel dan ook geen Euro 1400 hoger maar slechts Euro 378,- hoger! Dan maar de auto van mijn vrouw opgegeven, een Peugeot 107 bij inruil op deze Niro.Deze was inclusief de Euro 1400,- inruilpremie Euro 736,- hoger dan de ANWB koerslijst en nog steeds geen Euro 1400,- Dan de auto van mijn dochter ingevoerd. een Citroen C1. Die inruilprijs was Euro 1195,- hoger dan de ANWB koerslijst. Nog altijd geen Euro 1400,- maar we komen in de buurt... Meer auto's hebben we niet! Wat met opvalt is dat de Kia bij de Kia dealer relatief er het slechtste van af komt. Niet bepaald een klantenbinder. Verder vind ik de inruilpremie bij Kia onzin.
-
OK. Dank. Ik neem aan de 12 Volt accu voor de verlichting en electronica. De elektromotor werkt op hogere spanning van de batterijen. Heeft de Niro eigenlijk ook nog een startmotor?
-
De kofferbak van de Niro is in ieder geval een stuk ruimer dan mijn Rio. Het aantal liters zegt wel iets, maar de vorm van de bagageruimte is wellicht nog belangrijker. De Niro heeft rechts een soort uitstulping (zit daar een ventilator in?) die de vorm iets aantast. Als het om vakantiebagage gaat dan is de oplossing vaak om geen koffers maar (grote) tassen te stouwen. Dan kan er meer in de bagageruimte dan bij harde koffers.
-
Ik kan deze opmerking niet plaatsen. Er staat in mijn bericht toch nergens dat ik negatief was over de Niro! Ik noemde de negatieve berichten in de posts over verbruik en prijzen. Dat is wel iets anders. Goed lezen is voor sommigen in dit forum net als zwemmen voor katten. Ze kunnen het wel, maar doen het liever niet....
-
ik denk dat je het moet zien als een eerste kennismaking met de Niro en met hybride rijden, niet als een uitgebreide proefrit. Daar is de vooraf vastgestelde tijdsduur van 20 minuten ook veel te kort voor. Ik vond de Niro in deze kennismakingsrondes juist meevallen na al de negatieve posts over verbruik en prijzen. Wat mij het meeste aansprak was de technische kennis en uitleg van onze begeleider. Hij wist tenminste waar hij over sprak en dat is wel eens anders! Maar ik heb ook een technische achtergrond.... De prijzen vallen mij niet eens zo tegen als je alle standaard opties van de uitvoeringen meeweegt waarvoor bij andere merken in deze klasse (soms veel) moet worden bijbetaald. Neem Xenon verlichting, leren bekleding, etc. Het is wel zo dat ik nooit een instapper koop maar juist een van de meer uitgebreide versies van een model. Ik ga in augustus, als de Niro's bij de dealer staan, zeker een langere tijd proefrijden om te zien of de Niro dan nog goed bevalt.
-
Het zal nog wel een paar maanden duren voordat we meer over het werkelijke brandstofverbruik van de Kia Niro zullen weten. Ik heb ter voorspelling een onderzoekje gedaan naar het gemiddelde verschil tussen praktijkverbruik en fabrieksopgave van auto’s. Hiervoor zijn de verbruiksgegevens gebruikt van Travelcard die redelijk in de buurt zullen komen van de werkelijkheid. Uit de gegevens van een redelijk aantal auto’s van diverse merken is uitgekomen dat het gemiddelde verschil van praktijkverbruik van benzineauto’s zo’n 33% hoger is dan de fabrieksopgaven. Bij full hybride auto’s is dat verschil 42% en bij plug-in hybride auto’s is dat zelfs 209%. De Niro is een full hybride en als we de opgegeven fabrieksverbruikscijfers nemen, dan komen we met een geschat hoger verbruik van 42% uit op 5,38 l/100 km oftewel 1 op 18,6 voor de Niro met 16” sloffen en 6,23 l/100 km oftewel 1 op 16,0 voor de versie met 18” velgen. Het is maar een voorspelling…
-
Die kunnen ook zomaar de belangrijkste klanten worden voor de Niro....
-
Het viel mij op dat we, na onze "testrit" op dinsdag geen evaluatieformulier kregen en zelfs niet gevraagd is wat we er uiteindelijk van vonden. Niet dat dit erg is.... Ik heb wel extra aandacht aan het navigatiesysteem gegeven, Dit vanwege de problemen met de fabrieksnavigatiesystemen o.a. in de Rio (te late en dan ook nog oude Navtec kaartupdates). En ik moet zeggen dat ik van dit op google kaarten en TomTom live Services gebaseerde navi systeem een veel betere indruk heb. Op de leesbaarheid en de bediening van het scherm heb ik ook niets aan te merken. Wil zeker een trekhaak, maar heb geen haast. Wacht toch tot eind van het jaar. De Niro is voor mij een alternatief voor de Golf Sportsvan (=geen hybride) en maakt nu zeker kans. De Niro is een stukje goedkoper, zit vol met gadgets (hou ik wel van) en bovendien vind ik de eerste ervaring met Hybride rijden erg positief.
-
Zeker. Het is een heel sexi poedel! Helaas, het lukt me niet om de foto te posten..
-
Heb je die knappe serveerster ook niet gezien?
-
Klopt!!!
-
Ben weer thuis. Ben dus een van die “malloten” die 2 x 5 kwartier heeft gereden om 20 minuten ineen auto te “mogen” rijden. Maar de ervaring van Niro-hybride rijden was het wel waard. We zijn opgevangen door een (ingehuurde) begeleider die goed technisch onderlegd was, goed kon uitleggen hoe de hybride en alle opties werkten en op mijn (ook technische) vragen goed antwoord kon geven. Heel wat beter dan zo’n commercieel onbenul die er weinig van snapt en alleen maar gewenste antwoorden kan geven waar je verder niets aan hebt! Maar nu de Niro. Ik kan nu begrijpen dat een autotester op een vrij hoog verbruik uit kan komen. Ook ik heb de auto een paar keer flink op zijn staart getrapt, maar ik denk zeker dat bij ietwat een normale wat rustiger rijstijl (waar een automaat doorgaans toe geeft ) het verbruik een stuk minder KAN zijn. Het is onder andere een kwestie van aanleren op het goede moment gas te geven en op tijd gas los te laten en ik geloof daar wel in. Maar de praktijk moet het natuurlijk nog wel uitwijzen. We hadden de witte Niro SportsLine, de een na luxte versie met 18” wielen. Eerst een rondje in de normale stand gereden en een tweede rondje in de “S” (Sport) stand. Dan schakelt de automaat later op, stuurt het ietsje zwaarder en is het onderstel war stugger afgesteld. Het is een ervaring om op de startknop te drukken en dan gebeurt er …..niets. Dan gas geven en de Niri rijdt geruisloos elektrisch weg. Afhankelijk van de hoeveelheid gas schakelt de benzinemotor daarna ongemerkt (!) bij. Bij stoppen is de benzinemotor al weer afgeslagen. Je merkt het allemaal nagenoeg niet. De automaat schakelt prima en vrijwel ongemerkt. Heb pas nog in een Seat met DSG gereden en de schakeling van de Niro doet er niet voor onder. Een fijne wegligging en nauwelijks overhellen bij bochten. Ik vond het allemaal heel comfortabel. De wagen was afgeladen met leuke zaken en gadges. De Navigatie gebruikt Google in combinatie met Live Services van TomTom. Connectiviteit met Internet met je mobiele telefoon (die moet je dus wel bij je hebben). Leuk vond ik ook de bestuurders airco. Een airco gebruikt energie en als je alleen in de auto zit, dan kun je alleen de bestuurderszitplaats koelen. De blaasopening van de bijrijdersplaats ne achter worden dicht gezet... Scheelt energie! De leren voorstoelen zijn te verwarmen (winter) , maar ook te koelen (zomer)! Door de perforaties in het leer wordt dan koude lucht geblazen. Het wekt!! Op één vraag wist de begeleider geen antwoord (en dat zij hij dan ook eerlijk): hoe lang geeft Kia garantie op het accupakket. Ik had, dacht ik, ergens gelezen “lifetime”, maar in de prijslijst staat onder garantie daar niets over vermeldt. Bij mijn Rio was de garantie voor de accu 2 jaar (geen 7 jaar dus…). Dat moet dan nog even officieel bij de importeur worden nagevraagd.
-
Ik heb de bagageruimte opgemeten (speciaal de rolmaat meegenomen...): D = 56 cm. (bovenkant leuning achterbank) B = 98 cm. (tussen de wielkasten) H = 40 cm. (excl de ruimte onder de laadvloer) Dat is niet echt groot en te klein (vooral de diepte) voor 2 normale koffers naast elkaar. Mss beter tassen kopen?
-
In de stad trek je doorgaans veel meer op dan op een snelweg en dat doet een hybride dan in de stad vooral op de accu op de energie van het afremmen. Dit in tegenstelling tot een normale auto waar de energie voor afremmen in warmte wordt omgezet en verloren gaat en de benzinemotor alle energie (en brandstof) voor het weer optrekken volledig moet leveren. Maar ook op de snelweg is winst te behalen. Telkens als je gas loslaat en zelfs als je remt (hij remt op de dynamo), worden de accu's bijgeladen.Dat gebeurd ook regelmatig op de snelweg wanneer je het gas even loslaat voor een voorganger, op af te slaan, etc. Rijden op een buitenweg valt hier tussenin. Ik begrijp hiermee dat de rijstijl bij een hybride belangrijker is voor het gebruik van bij een normale brandstofauto.
-
Ben weer thuis. Ben dus een van die “malloten” die 2 x 5 kwartier heeft gereden om 20 minuten ineen auto te “mogen” rijden. Maar de ervaring van Niro-hybride rijden was het wel waard. We zijn opgevangen door een (ingehuurde) begeleider die goed technisch onderlegd was, goed kon uitleggen hoe de hybride en alle opties werkten en op mijn (ook technische) vragen goed antwoord kon geven. Heel wat beter dan zo’n commercieel onbenul die er weinig van snapt en alleen maar gewenste antwoorden kan geven waar je verder niets aan hebt! Maar nu de Niro. Ik kan nu begrijpen dat een autotester op een vrij hoog verbruik uit kan komen. Ook ik heb de auto een paar keer flink op zijn staart getrapt, maar ik denk zeker dat bij ietwat een normale wat rustiger rijstijl (waar een automaat doorgaans toe geeft ) het verbruik een stuk minder KAN zijn. Het is onder andere een kwestie van aanleren op het goede moment gas te geven en op tijd gas los te laten en ik geloof daar wel in. Maar de praktijk moet het natuurlijk nog wel uitwijzen. We hadden de witte Niro SportsLine, de een na luxte versie met 18” wielen. Eerst een rondje in de normale stand gereden en een tweede rondje in de “S” (Sport) stand. Dan schakelt de automaat later op, stuurt het ietsje zwaarder en is het onderstel war stugger afgesteld. Het is een ervaring om op de startknop te drukken en dan gebeurt er …..niets. Dan gas geven en de Niri rijdt geruisloos elektrisch weg. Afhankelijk van de hoeveelheid gas schakelt de benzinemotor daarna ongemerkt (!) bij. Bij stoppen is de benzinemotor al weer afgeslagen. Je merkt het allemaal nagenoeg niet. De automaat schakelt prima en vrijwel ongemerkt. Heb pas nog in een Seat met DSG gereden en de schakeling van de Niro doet er niet voor onder. Een fijne wegligging en nauwelijks overhellen bij bochten. Ik vond het allemaal heel comfortabel. De wagen was afgeladen met leuke zaken en gadges. De Navigatie gebruikt Google in combinatie met Live Services van TomTom. Connectiviteit met Internet met je mobiele telefoon (die moet je dus wel bij je hebben). Leuk vond ik ook de bestuurders airco. Een airco gebruikt energie en als je alleen in de auto zit, dan kun je alleen de bestuurderszitplaats koelen. De blaasopening van de bijrijdersplaats ne achter worden dicht gezet... Scheelt energie! De leren voorstoelen zijn te verwarmen (winter) , maar ook te koelen (zomer)! Door de perforaties in het leer wordt dan koude lucht geblazen. Het wekt!! Op één vraag wist de begeleider geen antwoord (en dat zij hij dan ook eerlijk): hoe lang geeft Kia garantie op het accupakket. Ik had, dacht ik, ergens gelezen “lifetime”, maar in de prijslijst staat onder garantie daar niets over vermeldt. Bij mijn Rio was de garantie voor de accu 2 jaar (geen 7 jaar dus…). Dat moet dan nog even officieel bij de importeur worden nagevraagd.
-
D'r een goeie! Er zit een systeem in die je precies kan vertellen om zuinig te rijden. Bijvoorbeeld. wanneer je gas moet loslaten zodat de accu's worden opgeladen tijdens (af) remmen. Dat kun je dan leren. Met navigatie (Google kaarten, geen Navtec) gaat dat nog verder.
-
Heel erg meegevallen. Rijdt prima. En bijzonder.
-
Ga 't proberen. Over 4 minuten aan de beurt....
-
Nog een paar minuten.... Denk alleen niet dat we in 20 minuten het verbruik kunnen meten op een afgesloten testcentrum....
-
Ik denk dat het niet respectvol is om elkaar te beoordelen in dit forum. Er mogen positieve maar ook best negatieve ervaringen met elkaar worden gedeeld. Niet iedereen heeft dezelfde ervaringen en dat houdt de discussie kritisch en open. Niemand hoeft het met een ander eens te zijn, maar het heeft geen enkel nut om elkaar aan te vallen. Stop daar toch eens mee!!
-
Bovendien is het opgegeven verbruik ook van een in belang voor leaserijders. Maatschappijen als Unilease en Leaseplan hanteren keuzelijsten voor bedrijven met gemiddeld verbruik. Alleen de lease zelf is wel exclusief brand dstof. Hoger brandstofcijfers geven dus doorgaand een mindere keuzemogelijkheden.
-
Dat is absoluut waar. Het is een mooi model en zou een succes hebben kunnen worden. Maar Kia heeft het niet goed aangepakt. Eerst de mensen lekker gemaakt met spotjes zonder gegevens en een "roadshow" in een Sneeuwitje kast. En daarna de veel te hoge prijzen! Ze hebben "Apple" kuren en denken zeker dat iedereen als een malloot bij de dealers voor de deur gaat liggen om als eerste een Niro te bemachtigen..... Dat kan wel eens tegen gaan vallen.
-
???