-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Het valt me op dat de meesten spreken over HUN veiligheid. Ik gebruik al 20 jaar zomer/winterbanden ook voor een ander zijn veiligheid. Een fietser, een andere automobilist die staat te wachten, Het is mijn echtgenote overkomen. Zelf altijd de moeite genomen om winterbanden om te leggen, staat voor een stoplicht te wachten en knalt er een Mitsubishi 4WD achterop. Vond winterbanden niet nodig en te duur. Voor hemzelf natuurlijk. Nu 5 jaar whiplash. Altijd pijn in de nek. 50% arbeidsongeschikt. Geen winterbanden, dan met de trein! en voor diegene die over sneeuw spreekt, ook zonder sneeuw en droog wegdek is de remafstand op winterbanden bij een temperatuur onder plm 7 graden een stuk korter. dat komt omdat het rubber van winterbanden niet zo hard wordt met kou. Dus winterbanden hebben altijd zin in de winter. Winterbanden in de zomer? Respectloos voor andere mensen. Zomerbanden in de winter? Idem. Ben niet zo van verplichten maar wel van stimuleren en verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen. Geen winterbanden en ongeval in de winter, dan altijd schuld. Verzekeringsmaatschappijen kunnen hierin ook veel betekenen.
-
Ik bouw al meer dan 18 jaar xenon in in mijn (personen)auto's en ben er altijd zeer tevreden over. Heb regelmatig gereden in Frankrijk, Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, etc. en heb nog nooit problemen gehad! Wel een keer met de APK waarbij de keurmeester niet op de hoogte was van de wettelijke regels. Maar daar was hij snel achter. Ik maak me dan ook geen zorgen in het buitenland!
-
Toch jammer dat de informatievoorziening van Kia voor nieuwe kaartupdates zo slecht is. Zelfs als je een kaartupdate-abonnement hebt gekocht voor 5 jaar dan moet je maar afwachten.... Kia kan toch een melding via e-mail rondsturen? Ik krijg wel commerciele mails van de importeur dus ze weten me te vinden! Maar ik begrijp het wel, de "nieuwe" kaarten zelf zijn niet wat je er als (betalende) klant van mag verwachten. Dus kunnen ze maar beter geen slapende honden waker maken? Ik heb ook deze laatste kaartversie, maar houd er rekening mee dat die jaren achterloopt! Kwam vorige week op een industrieterrein nabij Pijnacker dat toch echt al jaren bestaat, maar ik reed (volgens de navigatie) in de weilanden! En de nieuwe weg vanaf de A4 rond Hoofddorp bijvoorbeeld (toch niet onbelangrijk) is de navigatie ook totaal onbekend. En ga zo maar door. Ik denk dat in het serienummer 313E7AE de 13 staat voor 2013... We zijn inmiddels 2 (bijna 3) jaar verder! Op naar 314E7AE die geinstalleerd worden 2016?
-
Beste forumleden. Ik heb een Kia Rio met originele fabrieksnavigatie (optie van ±€ 1.500,-) waar ik 5 jaar kaartupdates bij gekocht heb. De kwaliteit van de kaarten zijn ronduit bedroevend. Ze zijn bij updaten al oud en gewoonweg niet te gebruiken. Op de huidige kaart (313E7AE) staan bijv. de nieuwe wegen rond Hoofddorp nog altijd niet opgenomen. Die wegen liggen er al 2 jaar!! Verder loop ik vaak vast in een woonwijk waar de wegen veranderd zijn. De kaarten lopen zeker 2 jaar achter!! Ik ben wellicht verwend met TomTom die ik in mijn vorige auto gebruikte en die wel goed geupdate worden. Kun je gewoon minimaal elke 3 maanden zelf even doen met je PC thuis zonder je auto een dag kwijt te zijn aan de dealer. Ik heb nu uit arrenmoede voor € 319,- een nieuwe Tomtom met lifetime kaartupdates van de hele wereld (!!) en die met de zuignap op de Kia navigatie geplakt zodt ik me niet meer hoef te ergeren. Maar feitelijk wil ik de (duurbetaalde) Kia navigatie kunnen gebruiken. Weet iemand een mogelijheid om de hardware van het navigatiesysteem te overschrijven met software van een goede navigatie (Tomtom, Garmin) die up-to-date kaarten gebruikt? Dank.
-
Kia komt ook met de DSG automaat. Nog niet bekend in welk model als eerste.
-
MEETING de meern 07-06-2015
Derrek reageerde op xtra40's topic in Bijeenkomsten / evenementen Nederland
Ben dan in Andalusie....... -
Snappen jullie dit niet?
-
Wel, ik ben nu in Frankrijk en ook hier hebben ze de verkeersdrempels uitgevonden! Vaak nog veel vervelender als in ons thuisland. Ben vanaf het begin blij de veren geinstalleerd te hebben. Ben het helemaal eens met je beschrijving. Niet alleen verkeersdrempels, maar ook de wegligging van de Rio is met deze veren stukken verbeterd. Als je ze niet hebt, dan weet je niet wat je mist!
-
We hebben dit dakje reeds 2 jaar in onze andere auto (Peugeot 107). Zeer tevreden en eigenlijk niets negatiefs over te zeggen. Windgeruis is er natuurlijk wel maar hangt van de stand af. Met dakje dicht hoor je niets en het zonneschermpje is fijn. Je kunt het zonneschermpje zelfs dichtdoen als je dak open staat tegen de zon, maar dat wordt wel door de fabrikant afgeraden vanwege de kans op beschadiging door de wind. Maar als het dakje op luchten staat, dan is het geen probleem. Je kunt behalve de dicht en volledig open standen zelf nog 2 automatische standen programmeren. Gaat 3 seconden nadat je de contactsleutel eruit haalt automatisch dicht tenzij je dat handmatig stopt. Moet ook in de Rio passen maar bij de pluspack modellen moet de microfoon van de telefoon wel verplaatst worden. Fluitje van een cent, maar daar rekenen ze wel extra voor bij sommige inbouwers.
-
Ik hou niet van poetsen!
- 9 antwoorden
-
- 1
-
-
- polijstmachine
- action
- (en 4 meer)
-
Wat doe je als het regent? (leuke motor trouwens)
-
Volgens mij zijn geel, margenta en ciaan de basiskleuren. Oranje = geel + margenta Groen = geel + ciaan Blauw = margenta en ciaan Als je rood en groen samen projecteert dan zie je inderdaad geel (2 x geel, 1 x margenta en 1 x ciaan). Als je rood en blauw over elkaar heen projecteert dan heb je rood (2 x margenta, 1 x geel en 1 x ciaan) Als je blauw en groen over elkaar heen projecteert dan blijft er blauw over (2 x ciaan, 1 x geel en 1 x margenta) Maar hoe dan ook, Xenon heb je in verschillende golflengtes (van geel tot blauw) en ze hebben gemeen dat ze ongeveer 2,5 x zoveel licht geven bij ongeveer 2/3 van het vermogen (35 watt t.o.v. 55 watt) en door deze efficientie wel veel minder warmte geven. Ik wil nooit anders...
-
Ik gebruik zelf al jaren een digitale momentsleutel van Mannesmann (link). Eenvoudig en duidelijk in te stellen en hoeft niet van spanning af gehaald te worden. Wordt in de fabriek gecalibreerd en hoeft verder niet meer herhaald te worden. Kost wel iets meer.......
-
Ik verbaasde me er ook een beetje over dat verder nog niemand verder klaagde over de achtervering Ik heb de progressief gewonden veren genomen en die zijn iets duurder dan de hulpveren die je in de standaard veren monteert, maar je zult merken, het is een wereld van verschil!
-
Het valt mij nu pas op dat bij mijn Rio de knoppen op het stuur wel verlicht zijn, maar de knoppen op de handels aan het stuur van de richtingaanwijzer/verlichting (links) en de ruitenwissers (rechts) niet verlicht zijn. Zo kan ik niet zien hoe bijvoorbeeld de verlichting staat. Is dit eigenlijk normaal?
-
Lager? Ik raak nu al de weg met mijn trekhaak als ik over een drempel ga. Ik zou liever stuggere achterveren hebben die niet zo snel doorslaan. Heeft iemand al iets aangepast aan de vering van een Rio?
-
Bij de Rio kwam ik er achter dat de wieldoppen gelijk met de wielbouten vastgezet moeten worden. Geen zin om de wielen nog eens los te halen dus als je een Rio ziet met van die zwarte velgen? Zwaaien graag!
-
Ik probeerde het verschil kosten en investering duidelijk te maken. En daarbij dat winterbanden helemaal niet veel extra kosten met zich mee hoeven te brengen. Dat is mijn pleidooi. Een beetje het tegenovergestelde van mobieltjes. Daarbij is de investering van de telefoon erg laag (vaak zelfs 0 euro), maar de kosten zeer hoog (de aflossing onzichtbaar verdisconteerd in de maandelijkse abonnement termijnen). Maar gek genoeg blijken veel mensen wel in de mobieltjes aanbiedingen te trappen, maar bijvoorbeeld geen winterbanden te nemen omdat men denkt dat die hoge extra kosten met zich meebrengen. Terwijl dit juist andersom is! Ik kan inderdaad geen invloed uitoefenen op andermans portemonnee, maar de overheid wel. Daarom ben ik er voorstander van dat winterbanden verplicht gesteld worden net als APK, gordelplicht, dagrijverlichting en allerlei andere voorschriften die ook geld kosten, maar de veiligheid voor andere weggebrukers bevorderd. Want waarom moet een andere weggebruiker pijn leiden omdat een automobilist geen geld voor veiligheid wil uitgeven (maar wel aan een iPhone 5)?
-
Het is wel zaak om onderscheid te maken tussen kosten en investering. Kosten zijn de afschrijving (=slijtage) van de banden en eventueel de extra velgen het wisselen van de banden en de rente van de investering. De investering zijn de aanschafkosten. Ik kocht 4 stalen velgen met daarop 4 winterbanden voor € 450,- (de investering). De velgen waren € 33,30 per stuk en de Continental winterbanden € 79,- per stuk inclusief montage en balanceren. De stalen velgen hebben een levensduur van minimaal 10 jaar. Afschrijvingskosten € 13,32 per jaar. De rentekosten van de investering is, zeg, 4% kosten van de investering € 18,- per jaar is. Kosten voor afschrijving (slijtage) van de winterbanden worden gecompenseerd door de uitsparing van slijtage van de standaard banden. Ik wissel de wielen 2 x per jaar en dat doe ik zelf dus dat kost me niets. De totale KOSTEN voor het rijden op winterbanden is dus € 13,32 + € 18,- = € 31,32 per jaar. Dat heb ik over voor extra veiligheid voort mij EN die van u. Ben je niet zo handig om velgen te wisselen, dan kun je het laten doen bij elke bandenman (Kwik-Fit, etc.). Die rekenen allemaal € 20,- per keer voor het wisselen van de 4 wielen. Dan komt er dus € 40,- per jaar bij voor het wisselen en zijn de kosten € 71,32 per jaar. Kunt u dat niet missen? Verkoop dan de auto en ga fietsen.
-
Sommige hebben helaas nog wat tijd nodig om nieuw ontwikkelingen te accepteren. Dat was zo bij het dragen van gordels: “je verdrinkt als je in het water rijdt” (1970 – 1980); Stuurbekrachtiging: “de wagen wordt onbestuurbaar” (1980 - 1990); Elektronische inspuiting bij motoren “ motor loopt niet meer goed” (1990 – 2000); Airconditioning (“word je verkouden van” (2000 – 2010). En nu winterbanden: 'zomerbanden" zijn beter in de winter (2010 ~ ?). Ik snap niets van dat laatste. Maar in 2020 heeft elke auto gordels, elektronische inspuiting, stuurbekrachtiging, airconditioning en winterbanden. Waarom? Omdat het geen nut heeft?
-
Ik ben van mening dat winterbanden verplicht moeten worden, ook in Nederland. Het nut staat niet ter discussie (sorry Bigwade) en niet alleen bij sneeuw zijn ze nuttig! Zoals Smart al zei, de rubber samenstelling is ook anders. Heb je al eens geprobeerd met stalen banden te fietsen? dan begrijp je het. Het is een vorm van respect naar je medeweggebruikers om te zorgen dat je ook voor anderen zo veilig mogelijk op de weg begeeft en je aanpast aan de omstandigheden. Staat ook in de wet, maar de rechterlijke macht in NL houdt daar geen rekening mee. En respect.... Dat is in onze ieder voor zich gedoogcultuur een moeilijk woord. Mijn vrouw heeft een whiplash opgelopen omdat een malloot in een dikke 4WD achterop vloog. Er was ruimte genoeg om uit te wijken, maar omdat zijn wagen geen winterbanden had (mijn vrouw wel, maar die stond stil in een file) was hij onbestuurbaar en gleed rechtdoor: boem. Eigen bedrijf moeten stoppen, inkomen weg en nu nog altijd (na 3 jaar!) een gevecht met de verzekering. Want ook verzekeringen doen er niets aan. Zouden bijvoorbeeld eigen risico kunnen verhogen bij geen winterbanden! Maar dan zijn ze bang om klanten te verliezen, dus kiezen ze ervoor om maar niet de schade te vergoeden en de slachtoffers met de problemen te laten zitten. Dus blijft de regering over. Maar die hebben het te druk met elkaar (zowel links als rechts) goedbetaalde overheidsbaantjes toe te schuiven. Heb zelf al meer dan 15 jaar winterbanden.
-
Ik ben van mening dat winterbanden verplicht moeten worden, ook in Nederland. Het nut staat niet ter discussie (sorry Bigwade) en niet alleen bij sneeuw zijn ze nuttig! Zoals Smart al zei, de rubber samenstelling is ook anders. Heb je al eens geprobeerd met stalen banden te fietsen? dan begrijp je het. Het is een vorm van respect naar je medeweggebruikers om te zorgen dat je ook voor anderen zo veilig mogelijk op de weg begeeft en je aanpast aan de omstandigheden. Staat ook in de wet, maar de rechterlijke macht in NL houdt daar geen rekening mee. En respect.... Dat is in onze ieder voor zich gedoogcultuur een moeilijk woord. Mijn vrouw heeft een whiplash opgelopen omdat een malloot in een dikke 4WD achterop vloog. Er was ruimte genoeg om uit te wijken, maar omdat zijn wagen geen winterbanden had (mijn vrouw wel, maar die stond stil in een file) was hij onbestuurbaar en gleed rechtdoor: boem. Eigen bedrijf moeten stoppen, inkomen weg en nu nog altijd (na 3 jaar!) een gevecht met de verzekering. Want ook verzekeringen doen er niets aan. Zouden bijvoorbeeld eigen risico kunnen verhogen bij geen winterbanden! Maar dan zijn ze bang om klanten te verliezen, dus kiezen ze ervoor om maar niet de schade te vergoeden en de slachtoffers met de problemen te laten zitten. Dus blijft de regering over. Maar die hebben het te druk met elkaar (zowel links als rechts) goedbetaalde overheidsbaantjes toe te schuiven. Heb zelf al meer dan 15 jaar winterbanden.
-
In het begin had ik ook de indruk dat het stuur een beetje "plakte", maar na 1000 km. is dat verdwenen en nu vind ik de Rio goed sturen. Ik vind het lichte sturen verder wel fijn. Het is inderdaad wel zo dat de achteras van de Rio het bij oneffenheden in de weg soms niet goed kan volgen en voel je een heel klein zijsprongetje achter. Maar dit heeft verder geen noemenswaardige invloed op de koers. Dit komt waarschijnlijk door het starre as ontwerp. Maar er is goed mee te leven.
-
Ik zou me meer zorgen maken over je ruitenwisserrubbers. Als je de Rio start, dan geven ze standaard een slag. Weet iemand of dat uit te zetten is? Ik heb het schema van de automatisch inklappende spiegels wat aangepast zodat ze alleen werken als de schakelaar op "inklappen" staat en de auto op slot gaat en klappen weer uit als de auto van slot gaat. Staat de schakelaar niet op inklappen, dan gebeurt er niets (winterstand).