Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Dat is zeker zo. Maar dan moeten er wel updates worden vrijgegeven en dat ligt aan de leverancier van de navigatie, niet zozeer aan de kaartenmaker. Tomtom doet dit ronduit geweldig. Ik heb een TomTom 6100 (Euro 249,-) inclusief "life time" updates en elke 3 maanden komt er dan ook een volledige kaartupdate uit, downloaden via Inernet en zelf eenvoudig installeren. Daarnaast bijna elke dag kleine aanpassingen en life verkeersinformatie op de kaarten met file informatie. Dit werkt perfect! Kia doet dit ronduit slecht. Ik heb een Kia Rio met navigatieoptie van Euro 1500,- plus 5 jaar updates voor Euro 169,- extra en de kaartupdates komen, ondanks beloften, niet eens een keer per jaar uit en als ze er dan uiteindelijk zijn moeten ze worden geinstalleerd door de dealer en blijken de kaarten al jaren oud! Dit werkt niet! Gevolg: als we met de Kia op stap gaan dan nemen we de (losse) Tomtom mee..... Bij klachten verschuilt Kia zich vervolgens achter de juridische aansprakelijkheid consument-leverancier (dealer), maar als Kia haar dealers niet of slecht levert, wat doen zij dan hun dealers aan! En als dergelijk gedrag vna Kia jegens haar klanten al voorkomt bij de Rio, wat kunnen we dan verwachten van de Niro?
  2. De dealers zijn ook niet het probleem. ZIJ worden door Kia met een kluitje in het riet gestuurd met oude kaarten die ook nog te laat worden geleverd en ze maar moeten slijten aan hun klanten.
  3. Ik ben ook meer benieuwd hoe "nieuw" de "nieuwe" kaartupdate nu eigenlijk is. Staan de wegen die hier in de buurt al jaren liggen er nu op? Ga het testen zodra de "nieuwe" kaart er in zit.
  4. Ik heb begrepen dat de Niro het gebruik van de accu's berekent aan de hand van de navigatie. Hoop wel dat ze dan betere kaarten zullen hebben dan nu in de Rio/Venga..... Anders gaat het niet werken!
  5. Mijn dealer heeft me vandaag gebeld voor een afspraak. Ben benieuwd hoe "nieuw" de kaart is. Maar hoera (!) en voorlopig het voordeel van de twijfel.
  6. Ben het toch met Xtra eens. ik heb de lampjes van de bochtverlichting ook vervangen (door LED lampjes) zonder de koplamp uit te bouwen. En ik heb niet eens van die dunne vingers....
  7. VW Kever Simca 100 (total loss tegen de melkboer gereden) VW Kever (300.000 km zakelijke ritten!) VW Golf (trouwauto) Fiat Panda Mazda 626 Citroen Traction Avant (volledig opgeknapt) Mazda 626 (LPG) Marda 626 (LPG) Opel Omega Opel Omega aut. Seat Alhambra (een van mijn fijnste en praktische auto's) Citroen C1 Peugeot 107 aut. Kia Rio (met navigatie............) Peugeot 107 aut. (met Tomtom!) Volgende: VW Sportsvan DSG aut, BMW Active Tourer aut. of Kia Niro aut?
  8. Chat van Kia op 12 april: Goedemiddag, ik begrijp uw probleem. De kaartupdate komt eind April uit Het is inderdaad een paar keer verschoven maar hij komt deze eind deze maand uit.
  9. Kaartversie EUR.07. Van 2007? Waarom niet gewoon EUR 16?
  10. Dank voor het antwoord. Ik weet inderdaad niet of ik er nu tevreden mee ben. Niet helemaal in ieder geval. Er is nu eindelijk duidelijkheid wanneer de volgende kaartupdate (van december 2016) nu komt. Laat ik er nu nog even vertrouwen in hebben dat deze kaartupdate nu ook enigszins up-to-date zal zijn. Blijven er twee zaken over. Ten eerste komt Kia zijn verplichtingen niet na. Dat ze problemen hebben kan wel zo zijn, maar dat zijn hun problemen en daar hebben wij als klanten part noch deel aan. Kia blijft verantwoordelijk voor levering en ze hadden dat beter met hun leveranciers moeten regelen.Dat is ze niet gelukt! Velen (zoals ik met de oudere auto's) hebben veel geld betaald voor het navigatiesysteem plus de kaartupdates en hoe gaat Kia dat compenseren? Er is jurisprudentie over minder zaken.... Ten tweede de communicatie. Die was/is er niet. Stuurt Kia bijv. een mailing naar al hun klanten met excuses? En gaat Kia nu wel goed communiceren aan hun klanten Ten derde de toekomst. Wordt het nu beter? Zowel het op tijd leveren van de volgende kaartupdates en de communicatie naar de klanten? Als ik in december 2016 een bericht krijg over de volgende kaartupdate (want dat is het originele jaarlijkse ritme) en die kaart is ook enigszins up-to-date, dan ben ik al tevreden. En is het Kia vergeven omdat ze hun problemen, die nu eenmaal kunnen ontstaan, goed hebben opgelost.
  11. Daar gaat het toch helemaal niet om!
  12. Mijn Rio is uit 2012 maar heb voor Euri 1500,- een fabrieksnavigatiesysteem bijbesteld en in 2013 voor 5 jaar kaartupdates bijgekocht voor Euri 169,-!! Maar ook als je geen kaartupdates hebt bijgekocht, dan nog mag je verwachten dat een fabrieksnavigatiesysteem meer dan een of twee jaar te gebruiken is en de leverancier (wettelijk is dat de dealer, niet Kia) geen kaartupdates kan leveren en het systeem dus waardeloos wordt, dan is er iets geleverd waarvoor je wellicht ontbinding van de koop kunt eisen.... De stichting Kiaclaim oprichten?
  13. Op zich goed om te horen. Maar wel veel te laat! Er zit nu gemiddeld 14 maanden tussen de kaartupdates en dat is niet wat we als klant bij de aankoop van de “5 jaar kaartupdates” (of zelfs bij de “gratis 7 jaar updates” bij aan koop van nieuwe Kia’s) mochten verwachten en dus blijf Kia in gebreke. En dan is de vraag hoe verder? is het probleem van de communicatie hiermee ook getackeld? Of gaan we volgende keer weer hetzelfde beleven met de Navtech kaarten en is de volgende kaartupdate in juni 2017? Zo doorgaan en je hebt in 5 jaar slechts 4 updates! Problemen zijn er om opgelost te worden en het zou Kia sieren om nu met een goede definitieve oplossing te komen en dit aan hun klanten aan te bieden. Wat is anders de slogan “7 jaar garantie” nog waard als je de kaartupdates niet eens na kunt komen? Wellicht dat de KCC zich hiervoor in het eerst volgende gesprek met Kia sterk na maken. Ik heb het inmiddels al aangekaart bij de Consumentenbond voor juridisch advies en om dit in de publiciteit te brengen. Maar daar zit ik niet echt op te wachten. Het liefste heb ik dat Kia dit voor hun klanten (en voor zichzelf) onder controle brengt.
  14. Opmerkelijk. Ik heb ook gechat met Kia en mij konden/mochten/durfden ze niets vertellen overeen kaartupdate in de Rio. Ik moest met mijn 5 jaar aankoop van kaartupdates maar naar mijn dealer gaan en die zou het ("commercieel"?) moeten oplossen. Ik heb twee weken geleden een brief naar mijn (overigens verder zeer goede dealer!) hierover gestuurd en nog niets vernomen. Denk dus niet dat ze iets van Kia gehoord hebben. Ik vraag me dan ook af welke waarde we aan een chat met Kia moeten toekennen. Is het een zoethoudertje in de trend van het kastje en de muur van de Kia "helpdesk"? Strak is het april en dan is er nog niets. En dan zijn we weer een maand verder. En waarom publiceert Kia dan niets over de kaartupdate? Er zijn veel klachten over en dat weten ze donders goed.
  15. Hoera. TomTom!! Kan Kia er niet voor zorgen dat de software in de oudere LG systemen geupdate wordt naar TomTom? Kia heeft iets verkocht (kaartupdates) en levert niet dus komt zijn verplichting niet na. Dat de schuld bij Navtec ligt mag wel zijn, maar daar heeft de klant part noch deel aan. Dat is volledig de verantwoordelijkheid van Kia. Aan Kia om hier een oplossing voor te bieden aan haar klanten!
  16. Kan de KCC dit niet een keertje aankaarten bij Kia? Het lijkt toch nergens op! Ik rijd nu ook met een kaart van twee en een half jaar oud en heb wel Euri 169,- aan Kia betaald voor 5 jaar upgrade. Maar kaartupdates leveren homaar!
  17. Derrek

    TOMTOM

    Ja, maar 2 tot 3 jaar???
  18. Ik moet zeggen dat ik in 4 jaar Rio nog nooit gemerkt heb dat de airco aanslaat. Natuurlijk vraagt een airco vermogen, maar toch niet zo erg dat dit zou meten voelen en de auto meteen langzamer gaat rijden. Ik laat mijn airco tweejaarlijks controleren door een specialist die niet alleen alles test (druk, onderdruk, lekkage, etc.) en ook al het koelmiddel eruit haalt en vult met de juiste hoeveelheid nieuw koelmiddel. Het koelmiddel neemt nl. langzaam af (lekt weg langs keerringen en afdichtingen). Kost ongeveer 100 euro. Naast de Rio hebben we een 10 jaar oude Citroen C1 met airco en die werkt (mede door het onderhoud?) nog steeds prima. Nu je ook nog een "plofje" hoort en "schokje" krijgt, zou ik zeker even langs een specialist gaan om het eens goed te laten controleren. Dealers doen de airco er vaak "maar even bij".
  19. Derrek

    Kaart update actie

    Maar ik zit dus nog met die ouwe zooi...
  20. Ik heb, naast de auto, ook jarenlang motor gereden en dan had ik toch liever dat die auto achter me winterbanden had zodat bij een val niet de auto op tijd kon stoppen en in niet werd overreden.... Overigens niet alleen met sneeuw, maar in alle geval met kou want ook dan is de grip van de winterbanden met zachter rubber compount beter. Hoop dat de all weather banden beter worden zodat ze een goed alternatief worden voor het wisselen van banden. Het is nu echter vis noch kuit. Slechter dan zomerbanden en slechter dan winterbanden.
  21. Derrek

    Kaart update actie

    Laat ik wel zeggen dat ik over de rest van mijn Kia best tevreden ben en ook met mijn dealer heb ik een goede band. Maar het optionele Navigatiesysyteem is duur en dan mag je wel iets verwachten van de ondersteuning door Kia zoals fatsoenlijke informatie over updates. En kaarten die op zijn minst een beetje van deze tijd zijn. De dealers kunnen er niets aan doen want die laat Kia ook in de kou staan en moeten het maar ("commercieel") oplossen. Dat de motor tijdens de update (meer dan een uur!) stationair met draaien met de bijbehorende onnodige luchtverontreiniging is ook niet bepaald van deze tijd. Wat heeft een "start-stop syteem" dan nog voor nut? Mijns inziens is het ook de grootste onzin. Ook dat je niet zelf kunt updaten. Overigens doet mijn dealer dat ook niet hoor. Zij zetten een acculader op de accu tijdens het updaten. Een dealer met enige maatschappelijke verantwoordelijkheid dus. Nu zijn de Kia (LG) navigatiesystemen ook van een oude generatie en daarom ook niet "state of the art". De ontwikkelingen in navigatie gaan snel, zie de ontwikkelingen bij Tomtom en Here (de twee marktleiders). Mijn Tomtom is ook van de laatste generatie die altijd online (via GPRS = kosteloos en zonder abonnement) staat met Tomtom en real time de kaarten update met file informatie, wegafsluitingen, flitspalen, etc. Zelfs een tijdelijke wegafsluiting van 1 dag bij mij in de buurt werd aangegeven.
  22. Derrek

    Kaart update actie

    Ik heb het dus 2 jaar geleden aangeschaft. Spijt. Zodra je betaald hebt hoor je niets meer van Kia. Je weet absoluut niet wat je koopt. Elk jaar één update? Of twee? En wanneer dan? Nooit een berichtje dat er een “nieuwe” kaart uitkomt, daar moet je zelf steeds achteraan. Er wordt ook niet aangegeven wanneer je een “nieuw” kaartupdate kunt verwachten Kia is niet thuis. Het is een dealerproduct en de moet jou maar op de hoogte houden (zegt Kia in een chat). Maar dat is ook een probleem. Ten eerste worden ook de dealers niet fatsoenlijk geinformeerd en ten tweede moeten zij het installeren (dat kun je zogenaamd niet zelf) en dat kost tijd en normaal gesproken jou dus geld. Je koopt nl de updates excusief de installatie!! Dat updaten doen dealers dan ook liever niet tussendoor maar ze doen het dan “gratis” tijdens de (jaarlijkse) onderhoudsbeurd. Dan is de auto er toch en kost het de dealer niet zoveel extra tijd. Maar met een beetje pech heb je dan tijdens een onderhoudsbeurt in december 2015 de kaart die in januari is uitgelkomen en die is, zoals je zelf al aangeeft, dan zeker al een jaar oud, dus de kaart van 2013. Vind je het vreemd dat de navi dan wel eens de weg kwijt raakt, je regelmatig een afgesloten straat in rijdt of in een weiland terecht komt? Die update-aanbieding is een marketing truck gebakken lucht waar Steve Jobs nog een puntje aan kan zuigen. Advies: koop een Tomtom met lifetime kaartupdates. 4 x per jaar een update die echt up-to-date zijn en die je zelf zeer eenvoudig kunt downloaden en installeren. En voor een schijntje van de prijs die Kia vraagt voor de optionele navigatie in mijn Rio.
  23. Begrijp het niet. Het octaangetal is toch alleen maar een maat voor zelfontbranding en heeft niets te maken met de kwaliteit van de benzine? Zolang het octaan- oftewel klopgetal (waarbij het mengsel in de motor tot zelfontbranding komt) van de benzine hoog genoeg is en het mengsel niet zelf ontbrandt (oa afhankelijk van het ontwerp van de motor/cylinderkop) heeft het geen zin om een hoger octaan te nemen. Volgens mij een broodje aap verhaal.
  24. Ik moet eerlijk zeggen dat ik enorme spijt heb van de Kia Navigatie in mijn Rio. Het updaten van de kaarten is onduidelijk wanneer en moet je maar afwachten. Kia informeert haar klanten niet wanneer er een nieuwe kaart uitkomt. Daarnaast moet de update door een dealer worden gedaan (= ronduit belachelijk) en ze doen dat dan "gratis" tijdens de onderhoudsbeurt. Maar dat kan wel een jaar later zijn.... Ik heb 5 "gratis" updates erbij gekocht (bovenop de Euri 1500,- voor de optie) en heb nu 2 "updates" gehad. Maar als je de update eenmaal dan loopt hij bij uitkomst al jaren achter. Zo komt het regelmatig voor dat ik (volgens de navigatie) in een weiland rijd terwijl de bebouwing (en de weg) toch echt niet van de laatste tijd is. Neem de nieuwe wegen rondom Schiphol/Aalsmeer. Zijn er al jaren en ik weet gelukkig de weg, maar volgens de Kia Navigatie nog steeds weiland..., Ik wacht nu op update 3 en heb met Kia Nederland hierover contact opgenomen. Dei weten het niet en ik moet het maar aan de dealer vragen. Dat had ik natuurlijk al gedaan maar ook de dealers worden door Kia in de hoek gezet. Die moeten het maar oplossen (=de klant met een kluitje in het roet sturen). De "Helpdesk" van Kia werkt al net zo als de meesten. Studenten die worden ingehuurd om de klanten af te schepen. Ik kreeg tenminste nog wel een mens aan de lijn; vaak is het een computer die antwoord.....). Goede raad, koop een Tomtom. Veel goedkoper en up to date. Heb nu een 6100 op mijn Kia navigatie geplakt en is via GPRS online met Tomtom zodat file informatie en zelfs tijdelijke wegafsluitingen meteen worden doorgegeven naar je Tomtom. Een verademing!
  25. Derrek

    Hulpveren

    Ik had bij mijn nieuwe Kia Rio van 2013 ook last van slappe achtervering. Niet alleen bij gebruik van mijn fietsdrager, maar vooral bij het nemen van verkeersdrempels kreeg je, zeker als achterpassagier, een klap in je rug van het doorslaan. Gekeken naar hulpveren, veerballen en nieuwe betere achterveren. Hulpveren helpen wel tegen doorslaan, maar maken je wagen doorgaans stugger en oncomfortabeler. Aan opblaasbare luchtballen in je veren begin ik niet vanwege de druk die dergelijke lapmiddelen op je spiraalveren uitoefenen met alle gevolgen van dien. Dus heb ik gekozen voor nieuwe zwaardere veren. Omdat de Rio een nieuw model was heeft Carsupport in Krimpen ad IJssel mijn wagen opgemeten en betere veren voorgesteld. De keuze was oftewel zwaardere (dikker staal) normale veren oftewel progressieve veren. Die laatste zijn iets duurder, maar werken vooral progressiever bij inveren. Ik heb gekozen voor die progressieve veren en wat een verschil ten opzichte van de standaard vering. Niet alleen het doorslaan was volledig verdwenen, maar ook de wegligging van de Rio is met sprongen vooruit gegaan. Nu zullen veel Kia-fans zeggen dat de Rio een prima wegligging heeft, maar ik weet dat het veel beter kan. En de kosten vielen mee. Ik had (3 jaar geleden) voor Euri 150,- twee nieuwe betere zwaardere progressieve hulpveren voor mijn Rio (excl. montage). Overbodig te zeggen dat ik er nooit spijt van heb gehad. Asl je handig bent kun je de montage zelf doen (of eventueel hulp vragen aan de Pimpmasters?) Montage doen ze eventueel ook bij Carsupport. Carsupport is een Nederlandse specialist en fabrikant in normale en bijzondere (auto)veren zoals veren voor gepanserde wagens en zelfs de glazen koets). Kijk eens op hun website: http://www.carsupport.nl. Ik ben overigens in 2013 een draadje hierover op dit forum begonnen, maar ik kan dat niet meer terugvinden op de Kiaclub....
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...