Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Kun je beter niet vragen....
  2. Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat signaal naar de slot-motortjes wil ik niet gebruiken. In de meeste automatische deursloten zitten nl. ook (micro)schakelaartjes die de stand van het slot aangeven. Deze worden gebruikt om het centrale vergrendeling systeem aan te sturen als je met de sleutel de deur open doet zodat ook de andere deuren van slot af gaan Zo ook bij de Rio. En/of om het alarm in te schakelen bij sabotage. Deze schakelaars schakelen naar massa en dat signaal wil ik gebruiken om een relais aan te sturen voor het omklappen van de spiegels als de bestuurdersdeur op slot staat (en weer terugklappen al het slot open gaat). Mijn probleem is echter tijd. Dus het zal nog wel even duren.....
  3. Ben ook heel benieuwd naar de foto's. En of het twee pijpen aan weerskanten van de auto zijn of dubbele pijpen (vlak naast elkaar) aan een kant.
  4. Xtra40, het is een creatieve oplossing om het omklappen met vertraging achter het contact te zetten en zeker goed bruikbaar om nog even in de spiegel te kunnen kijken als je uitstapt. Zodra ik tijd heb wil ik toch ook nog even in de schema's kijken naar de mogelijkheid om het inklappen aan de deurvergrendeling te koppelen.
  5. Heb de update uitgevoerd zonder de motor te laten lopen. Geen enkel probleem. Er staat overigens in de handleiding of de motor laten lopen of de accu onder een acculader zetten. Maar het systeem verbruikt in verhouding met de capaciteit van de accu maar weinig energie dus zo snel zal de accu niet leeggetrokken worden. Ik heb de melding ook nog nooit meegemaakt. Het zou immers betekenen dat je geen radio kunt luisteren in je auto als je een poosje staat te wachten (een vrouw die "even" boodschappen doet bijvoorbeeld....) zonder de motor te laten draaien. Maar, behalve voor het milieu en je portemonnee kan het natuurlijk geen kwaad om de motor wel nutteloos te laten draaien.
  6. Ben het met je eens. En voor het vastvriezen (denk overigens niet dat dit voorkomt) kan de automaat achter de bedieningsknop worden gezet. Staat die dan aan EN de deur is op slot, dan worden de spiegels ingeklapt. Staat de knop uit (winterstand), dan klappen ze niet in. Zal eens in de schema's kijken.
  7. Dank je. Ik heb software 5.1.3 dus denk dat ik het wel ga proberen. Maar wat een onzin is het advies om de motor te laten draaien of de accu onder een oplader te zetten tijdens het updaten. Alsof een autoaccu het niet kan trekken om de navi een half uur van stroom te voorzien!
  8. Smaken verschillen, maar kan het niet echt mooi vinden die twee pijpen zo dicht bij elkaar. Remus kennende zal het de motor ook iets meer vermogen of koppel moeten geven. Maar hoe zou het zitten met de Kia garantie?
  9. Het merk en soort banden heeft zeker invloed, echter het meeste nog het soort asfalt of bestrating. Het is ondoenlijk om zelf alle banden te testen dus ik zoek doorgaans banden uit die goed uit de ADAC tests komen. Ik heb nu een set 17" LM velgen met Continental Sportcontact 5 banden en heb niet gemerkt dat deze meer of minder lawaai maken dan de originele 15" Hankooks. Ik vind de Rio hiermee nog steeds stil. Om de 15" stalen velgen nu winterbanden, de nieuwste Continental Wintercontact 850, gezet, maar het is nog geen winter, dus daarvan weet ik nog niet of ze meer geluid ze maken.
  10. Eigenlijk is dat het idee van dagrijverlichting. Dagrijverlichting is bedoelt (zoals al jaren in Scandinavie; denk maar aan de Vovo's met Zweeds kenteken) om de zwakkere verkeersdeelnemers (voetgangers, fietsers) beter te laten zien dat je er met je "monster" aan komt. Dan kunnen ze opzij springen. Daarom brandt alleen de voorkant. De achterkant komt er namelijk niet aan, maar rijdt juist weg (tenzij je achteruit rijdt). Het nadeel tot dusver was het energieverbruik en daarom werd het in veel landen niet toegestaan. Maar met de komst van de energiezuinige felle LED's die ook nog eens overdag beter opvallen is het nu in heel Europa op nieuw ontworpen auto's verplicht om dagrijverlichting te voeren. Daarom kun je ze ook niet uit zetten. Wettelijk moet je, indien je achterlichten branden, voor minimaal dimlicht voeren. De dagrijverlichting is dus niet voldoende. De mag (maar moet niet) zwakker meebranden. Ik heb nog een pdf schrijven voor APK keurmeesters waar een en ander in staat beschreven, maar dat bestand is 720 kb groot en kan het dus niet op dit forum uploaden.
  11. Derrek

    Pechverhelping

    € 39 per jaar voor als je misschien een lekke band hebt (statistisch tegenwoordig zelden), niet op je benzinemeter hebt gekeken en het piepje niet gehoord hebt (blind en doof en toch een rijbewijs?), diesel in je benzinewagen hebt getankt (terwijl de slang niet in de vulopening past) of je lichten aan hebt laten staan (gaan die niet automatisch uit bij Kia als je de sleutel uit het contact neemt)? En als je echtgenote/dochter nu deze "pech" heeft dan helpt de ANWB haar niet want het WW lidmaatschap is persoonlijk. Dat zegt dat juffie natuurlijk niet! Dus een tweede WW lidmaatschap erbij. Voor € 32,- per jaar want je krijgt wel "partnervoordeel". Totaal dus € 71,- per jaar! Heb je ook nog één dochter die wel eens in je auto rijdt: nog een lidmaatschap erbij voor € 39,- per jaar. Wees dan blij dat je geen twee dochters hebt, want dan wordt en nog een lidmaatschap bij van € 39,- per jaar. Etc. En dat elk jaar weer. Voor als die ene auto die je hebt ooit een lekke band krijgt? Ik ben zo sarcastisch (en boos) omdat ik dat laatste zelf heb meegemaakt na 30 jaar wegenwachtlid te zijn geweest. Ze hebben mijn dochter laten barsten met een lekke band op de van Brienenoordbrug. Ze reed met mijn auto, ik was WW lid maar zij (natuurlijk) niet. De WW kwam niet eens! Kon van huis uit op eigen kosten de sleepdienst bellen! Heb direct alles opgezegd. Is dat vreemd? Ik zou dat ook maar snel doen! Bij mijn verzekeraar, Centraal Beheer, kost de pechhulp (incl eigen woonplaats) voor mijn Rio € 35,10 per jaar. Daar heb ik met mijn vorige auto zeer goede ervaring mee (nadat ik van de ANWB wegenwacht overgestapt was) En dan is iedereen verzekerd die in deze auto rijdt. Maar ik heb dat nu niet eens gedaan omdat de Kia pechverhelping er op zit en die helpen je echt ook wel bij een lekke band!
  12. En waar zal die energie dat in die accu zit dan vandaan komen?
  13. Autobanden (zomer en winter) heb ik nu een keer of vijf gekocht bij autobandenmarkt.nl. Goede ervaringen mee. Omleggen in de buurt bij een garage (montage partner) kost Euro 15,- per band inclusief nieuw ventiel en inclusief balanceren op een stalen velg en Euro 17,50 op een lichtmetalen velg. Op de site kun je zien wat de banden kosten. Voor bovenstaande Michelins is dat Euro 87,40 plus Euro 10,- per bande verzendkosten. Totaal ben je dan voor 2 banden Euro 229,80 kwijt incl. BTW (- Euro 82,20).
  14. Derrek

    borrelende geluiden airco

    Komt het borrelende geluit uit je airco of uit je verwarming? Zoals Xtra40 aangeeft kan er nog lucht zitten in het water van je koelsysteem dat gebruikt wordt voor de kachel. Dan moet je het geborrel ook horen als je de airco uit hebt staan. Ik vermoed dat dit het is. Te weinig koelmiddel in je airco hoor je helemaal niet. Maar wel gaat je capaciteit van je airco omlaag. Je kunt dit controleren door je airco op vol vermogen te zetten en dan het verschil in inlaat temperatuur en de temperatuur van de lucht uit je airco te meten. Dit verschil moet bij een nieuwe of nieuw gevulde airco minimaal 10 graden ©. zijn. Dit is een richtlijn omdat de airco bij hogere (buiten)temperaturen een lager vermogen heeft en dus afhankelijk is van de temperatuur. Maar ga ervan uit dat bij 20 graden buitentemperatuur je uitstroom 10 graden moet zijn. Een airco verliest elk jaar tussen 10% - 15% van het koudemiddel door de afdichtingen en dialyse. Daarom is het raadzaam om een airco elke 2 jaar te laten her-vullen bij een goede airco-specialist.
  15. Dat klopt ook. Alle omzettingen gaan met een bepaald rendement dat altijd lager in dan 100%. De rest gaat verloren in kracht of warmte. Als de Joecell al zou werken, dan moet er meer energie in gestopt worden dan er uitgehaald wordt. En die energie komt niet uit water, omdat water op zich geen energie in zich heeft (warm water heeft de warmte-energie die er eerst in gestopt is door te verwarmen en waterstof heeft energie dat er eerst ingestopt is door de electrolyse middels elektriciteit dat weer opgewekt wordt door.....). En dus moet de energie die de Joecell gebruikt om de motor zuiniger te laten lopen uit iets anders komen dan (regen!)water. En daarover wordt nu juist gezwegen.
  16. Om je weer wat gelukkiger te maken, ik denk dat je toch goedkoper uit bent! Ik neem aan dat je een korting bedongen hebt. Of anders een hoge inruilprijs waar deze korting in verwerkt is. Die korting wordt berekend over de bruto prijs van de auto (= netto prijs – korting + BTW over deze netto prijs min de korting). Bij auto’s zonder BPM zijn de bruto prijs en de consumentenprijs gelijk. De BTW is nl. een vast percentage van de uiteindelijke overeengekomen en gefactureerde prijs. De BPM daarentegen is een vast bedrag per auto. Dat is dus anders dan de BTW. Die volledige BPM moet altijd betaald worden aan de belastingdienst onafhankelijk van de korting. Omdat bij auto’s met BPM de bruto prijs lager is dan de consumentenprijs is de korting bij eenzelfde percentage ook lager. Dat scheelt bij een Rio ongeveer € 100,-. Die is al vast verdiend. Bovendien moet je je afvragen of de speelruimte die de dealer van de importeur krijgt nu de importeur van Kia de BPM voor haar rekening neemt (voor de Rio meer dan € 1.000,- die ze moet nu toch echt moet afragen aan de belastingdienst) net zo groot blijft als voor 1 juli. Ik denk het niet. En dat zou betekenen dat de dealers nu lagere kortingen kunnen bieden. In deze tijd waar nieuwe auto’s voor minder dan € 4.000,- worden aangeboden (niet echt natuurlijk; je bent na een jaar nogmaals aan de beurt. Maar het staat zo goed in advertenties) en wegenbelastingvrije auto’s die dat eigenlijk niet zijn (ook niet echt natuurlijk; de leverancier betaalt de wegenbelasting, maar geeft gewoon minder korting als je eenmaal in hun showroom bent want daar gaat het om. Je voelt je in de maling genomen? Dat gebeurt elke dag als je niet oppast) is er veel concurrentie en moet ook het Koreaanse merk Kia, ondanks haar succes de laatste jaren, meegaan om haar positie niet te verliezen. Maar neem maar aan dat het anders is dan dat het lijkt. De prijs die je als consument uiteindelijk betaald is, ook als Kia de BPM voor haar rekening neemt, toch wel hoger dan voor 1 juli. Die € 1,000,- betaalde BPM moet echt ergens vandaan komen! En dat is uiteindelijk echt van de koper…. Het was overigens te verwachten dat Kia de BPM (voorlopig!) niet zou doorberekenen. Dat deed ze al in de oude prijslijsten voor de opties (packs, 5 deuren etc.) waar de consumentenprijzen voor deze opties gelijk waren voor wel en niet BPM-vrije Rio’s ondanks de BPM.
  17. Juridische gezien is Europa gewoon Europa, niet meer en niet minder. De EU is een club van landen. Kia moet dan ook volgens haar voorwaarden in heel Europa helpen inclusief Kroatie. Ik denk ook wel dat ze dat doen. Ook in bijvoorbeeld Zwitserland en Noorwegen, die ook geen lid zijn van de EU, maar wel in Europa liggen.
  18. Ja,stond gewoon leuk zo'n kleintje met twee pijpen achter. En het geluid was iets anders (iets meer gepruttel) Maar verder geen merkbare verandering in vermogen of zo hoor.
  19. Remco, ik vraag me nu af of het water condenswater is dat van de verdamper af is gekomen (en niet is weggelopen door de afvoer) of dat het regenwater is dat in je systeem is gekomen. De verdamper zit er ver onder je dashboard en het is niet eenvoudig om dat open te maken. Dan moet doorgaans het hele dashboard er uit (heb dat een keer zelf gedaan bij een Seat; 3 dagen bezig geweest). Heeft je dealer misschien het ventilatiesysteem ergens onder je dashboard open gemaakt waar dat (regen)water uit kwam?
  20. Ben benieuwd. Heb al eens een C1 gehad met dubbele uitlaat.
  21. Weet het niet zeker, maar Ik denk beide. Ze worden zeker om zeep gebracht, maar gaan op den duur ook stinken. Daarom is het goed om de verdamper zo nu en dan schoon te (laten) maken.
  22. Het lijkt erop dat het systeem denkt dat het rempedaal niet is ingetrapt. Dat kan zijn door een niet goed werkende of kritisch afgestelde remlicht schakelaar. Deze wordt waarschijnlijk ook gebruikt voor het start-stop systeem (en de cruise controll). Kijk even of de remlchten branden als je de rem intrapt.
  23. Derrek

    airco probleem

    Als het goed is, dan geeft de airco bij het aanslaan een signaal naar het motormanagement waardoor het verlies aan vermogen door de airco wordt gecompenseerd door iest meer "gas" te geven. Zou daar iets mis mee kunnen zijn?
  24. Dank je voor de link. Ik ben best geinteresseerd en heb het dan ook allemaal aandachtig doorgelezen. Maar hoe verder ik in de uitleg kwam, des te komischer ik het vond. De uitleg dat de zuiger door het positieve veld ophoog geholpen wordt, spant de kroon. En bij het niet te zachte rubberen buisje kon ik echt niet meer. Ik zou er ook maar niet aan beginnen. Bovendien moet het ontstekingstijdstip vervroegd worden..... Dat was vroeger met de contactpuntjes nog wel te doen. Maar bij de motoren van het laatste decennium moet je toch echt in de computer duiken.
  25. Zo worden ionisatoren ook gebruikt in (laser)printers om de ongebruikte toner uit de lucht te halen zodat de tonerstof niet in het millieu komt. Bigmac heeft gelijk, als je ozon ruikt is het eigenlijk niet goed. Maar als je je neus dicht bij een laserprinter houdt, dan kun je de geioniseerde ozonlucht vaak wel ruiken. In mijn Rio heb ik het nog nooit geroken. Of er zit geen ionisator in, of hij werkt goed en je ruikt hem niet. Zal het eens aan mijn vriend vragen of hij kan opzoeken hoe het zit (Kia monteur).
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...