Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Beste Forumleden, Zijn er, zoals ik, die (naast dat het een heel mooie auto is!!) de verleiding van de door Kia Motors Nederland aangeboden gratis tankpas niet hebben weerstaan en een Kia Niro hebben besteld en gereserveerd met levering in oktober 2016 (aankomst boot in NL ± 3 oktober) en nu geconfronteerd worden met het bericht dat Kia niet op tijd kan leveren en die boot pas op 10 november aankomt? Op zich heb ik geen probleem met een latere levering, dat kan gebeuren, maar nu vertelt mijn dealer dat de importeur, Kia Motors Nederland, de beloofde brandstofpas ter waarde van € 500,- ook niet zal verstrekken omdat de tenaamstelling van de nieuwe Kia Niro na 31 oktober zal plaatsvinden (met andere woorden we kunnen naar de beloofde brandstofpas fluiten...). Als klant hebben we part noch deel aan de verlate levering wat immers geheel voor rekening van Kia komt. De dealer geeft aan dat er door de dealers in Nederland al flinke ruzie hierover geschopt wordt met de importeur en een mail naar de klantenservice van Kia Motors Nederland blijf onbeantwoord. Ik vraag me af of er andere forumleden die een Niro van deze voorraad besteld hebben nieuws over de brandstofpas hebben ontvangen van hun dealer (of van Kia Motors Nederland).
  2. De hele levering van begin oktober is vertraagd naar 10 november . Ze kunnen de vraag van de Niro's even niet aan. Nog even wachten dus. De dealer zoekt nu nog wel even uit hoe het zit met de tankpas van 500 Euro. Dat was een incentive van de importeur voor Niro's geleverd uiterlijk 31 oktober. Nu Kia zelf niet op tijd kan leveren zou het wel erg raar zijn als het voordeel van die tankpas daardoor komt te vervallen.... Toch?. Mijn neefje nog even meegenomen naar de dealer om de Niro te laten zien. Heeft hij er maar meteen zelf ook een besteld (First Editiion)! Gelukkig een andere kleur. Levering: dezelfde uit dezelfde zending als die van mij (van 10 november)...
  3. Ja natuurlijk. Die schaafplek. Dat kan ook door de wijn gekomen zijn!
  4. Had je niet beter eest je rijbebijs kunnen halen?
  5. Dat zijn dezelfde intervallen als bij de Niro. Maar zijn de vaste onderhoudsprijzen van de Niro voor deze beurten al bekend gemaakt? (ik kan dat niet vinden).
  6. Derrek

    Verbruik Niro

    De BC hecht ik niet zoveel waarde aan; het is niet meer dan een richtlijn. Een BC maakt gebruik van een flowmeter in de benzineleiding en die zijn doorgaans niet te nauwkeurig.... Gewoon kilometers tellen en verbruikte liters meten is toch de beste methode. In de test van Autoweek van afgelopen week kwam de tester met een Rio met 18" velgen "gemakkelijk" aan de 1 op 18,2. En dat voor een autotest!! Bij Travelcard (vnl. leaserijders) komt de Niro met een verbruik van 1 op 16. Maar je weet natuurlijk nooit hoeveel het 2e autootje daarmee "per ongeluk" is bijgevuld... Als ik (straks) tussen de 1 op 16 en een 1 op 18 kom dan mopper ik niet.hoor!
  7. Na de Quasqai in Autovisie moet nu ook de Honda HR-V er in een vergelijkingstest met de Niro er helemaal aan geloven. Bron: Autoweek 36 7-14 september 2016
  8. Beetje flauw, het einde van de film verklappen..
  9. Dank je. Eindelijk weer eens bruikbare informatie op dit forum!. De Autoweek heb ik gelezen; morgen de Autovisie even halen .
  10. Da laatste ben ik bang voor. http://www.kiaclub.nl/topic/19354-kia-niro-testdrives-lelystad/page-13?hl=niro Gepost 6 augustus 2016 - 10:49
  11. Humor hoor.
  12. Prachtig hoor! Heb er een besteld..
  13. Ben 40 jaar geleden al bekeerd... Maar ik heb geen probleem dat anderen roken hoor. Zolang het maar niet bij mij in huis is. En zeker niet in m'n Kia! Heb wel te doen met al die verslaafden die in de regen MOETEN roken.
  14. Zielig hoor, die rokers.....
  15. Begrijp ik dan goed dat de elektromotor achter de versnellingsbak zit en de versnellingen dus alleen dienen voor de ICE? Dat zou best kunnen. De elektromotor draait dan altijd mee tijdens het rijden.
  16. Mooi commercieel verhaal. Zo uit de folder. Maar met alle respect, het zegt toch helemaal niets over de werking?
  17. De Honda heeft een geheel ander (simpel maar minder efficient) hybridesysteem dan de Niro en Prius. De elektromotor/generator bij de Honda zit dus vast op de krukas van de motor zoals je beschrijft en draait dus altijd mee met de benzinemotor. De elektromotor dient er dan ook voor om de benzinemotor te ondersteunen (stroomtoevoer) of om af te remmen waarbij de elektromotor wordt omgeschakeld naar generator, de accu's worden bijgeladen en minder remenergie verloren gaat. Heel anders dan de Niro en de Prius die wel alleen op de elektromotor kunnen (weg)rijden zonder dat de benzinemotor meedraait. De Prius wat langer dan de Niro; dat heeft te maken met de accucapaciteit en het vermogen van de elektromotor. Dat kan in het systeem van de Honda niet want alles zit vast op 1 as die daarna de versnellingsbak in gaat zoals bij elke andere "normale" auto. Bij de Honda is dat een CVT met duwbanden en verstelbare pulli’s, een verdere ontwikkeling van de vroegere DAF trekbanden (jarretel-aandrijving”). Toyota heeft in de hybrides ook een CVT, maar heel anders en zonder trek- of duwbanden en pulli’s maar gebruikt een soort van variabel gemaakt planetair tandwielstelsel (dat ook in de conventionele automatische versnellingsbakken wordt gebruikt). Nu ben ik toch nog steeds benieuwd hoe de Niro de elektromotor en/of de benzinemotor aan de aandrijflijn koppelt. De Niro heeft geen vaste verbinding tussen elektro- en benzinemotor zoals de Honda en ook geen CVT systeem zoals de Prius. De elektromotor/generator zit voor de (DSG) versnellingsbak Er moet dan toch een systeem zijn die de beide motoren, of tenminste de benzinemotor los- en vastkoppelt aan de aandrijflijn. Met extra koppelingen? Wie kan dat vertellen?
  18. Zover ik herinner heeft de Prius weliswaar geen “gewone” (gebruikelijke) startmotor, maar (naast de elektromotor voor de elektrische aandrijving) wel een aparte elektromotor voor het starten van de benzinemotor. Het is dan wel geen gebruikelijke startmotor met ronsel en starterskrans, maar wel een aparte elektrische startmotor. Deze wordt echter gevoed door de hybride accu’s (hoogspanning) en niet door een afzonderlijke (12 volt) startaccu. En als de hybride accu’s leeg zijn dan heb je inderdaad een probleem. Maar ik ben benieuwd hoe dit bij de Niro werkt. De Niro rijdt wel op de elektromotor weg en de benzinemotor komt dan even later bij (anders dan bij de Honda dus). Hoe wordt daarbij de benzinemotor gestart en hoe wordt deze dan in de aandrijflijn gekoppeld?
  19. Dat kan ook niet omdat de "hybride accu's" een hogere spanning leveren dan de 12 volt van de "normale accu". Ik weet niet hoe in de Niro de benzinemotor bijkomt bij de elektromotor als de Niro eenmaal op gang is, maar het gebeurt in ieder geval vloeiend (heb ik gemerkt bij de proefrit). Wordt de benzinemotor "meegenomen" middels een extra koppeling als de Niro eenmaal door de elektromotor is weggereden? Toyota heeft daar een planetair tandwielstelsel voor bedacht dat dan tevens gebruikt wordt als CVT-automaat. Maar de Niro heeft een dubbele koppeling/versnellingsbak in overbrenging. Of wordt de benzinemotor in de Niro afzonderlijk op gang gebracht door een startmotor of een tweede elektromotor die als startmotor dient? Er is, denk ik, geen ronsel en starterskrans wat het typische startgeluid van een benzineauto blijft weg. Daar wil ik nog wel achter komen. Overigens is er een nog een andere reden dat de benzinemotor soms gestart moet worden met de "normale accu" buiten de elektrische aandrijving om. Niet als de hybride accu leeg of defect zou zijn, maar bijvoorbeeld als de auto wat langer stilstaat en de airco dan om vermogen vraagt.
  20. Oh ja, ik vind de Niro wel mooi!
  21. Maar wat is duur? Het gaat toch om de kosten? De nieuwprijs is de investering en dat is maar een stukje van de kosten....
  22. Ik heb dit een paar keer gelezen maar kan het niet helemaal volgen.... Bedoel je dat de motor op de "normale accu" start als de "hybride accu" om de een of andere reden toch onvoldoende lading heeft?
  23. Ja, dat is wel een puntje van aandacht. De 245/40 band is 2 cm breder dan de standaard 18" band (aan weerszijden 1 cm.). Niet zo heel veel, maar ik heb natuurlijk geen zin om de wielkasten uit te kloppen! Ga het voor alle zekerheid even navragen. Heb nog een paar maanden de tijd... Anders gaat er de 225/45 band onder, maar die is 60 Euri's per band duurder!.
  24. Ik begrijp wat je bedoelt. Grotere velgen (18" in plaats van 16") met plattere banden geven iets minder veercomfort (de hogere wang van de band kan meer inveren) maar geven ook een minder scherp stuurgedrag (omdat de wang van de band hoger is en dus meer "zwalkt"). Zo heeft elk nadeel zijn voordeel. Ik vraag me echter af of dat wel zo merkbaar is. Het veercomfort hangt vooral af van de vering en dempingskarakteristiek (schokdempers) van het ontwerp van een auto. Ik heb sowieso gekozen voor een Niro met 18" velgen. De hoogte van de wang van banden in de maat 225/45R18 is vrijwel even hoog (45% van 225 mm.) als de wang van de maat 245/40R18 (40% van 245 mm) Dat is minder dan 3 millimeter verschil. Een band slijt in zijn leven bijvoorbeeld al 7 millimeter tot deze aan vervanging toe is. De bredere banden zijn dus even "plat" als de originele banden van 18". Er zal dan ook geen merkbaar verschil zitten in het comfort tussen deze twee 18" banden en ook niet in de scherpte van het stuurgedrag. Bredere banden hebben doorgaans wel iets meer verbruik.
  25. Ik denk er dus over om de standaard banden meteen na levering te vervangen door 4-seizoenbanden. De Michelin CrossClimate is niet te krijgen in de Kia Niro maat 225/45R18 maar de Vredestein Sportrack 5 wel. Die is er wel in 225/45R18 maar ook in de iets bredere maat 245/40R18 (vrijwel dezelfde hoogte en omtrek) en die is, vreemd genoeg, een stuk goedkoper. Staat wel mooi denk ik.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...