-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
De parkeerrem met voetbediening in de Niro bevalt prima. De rem is bestemd om de auto vast te zetten als je hem op een hellend vlak parkeert en met een voetrem kun je dit dan met minder kracht doen dan een handbediende rem. Een handrem wil nogal eens niet helemaal goed aangetrokken staan en daar heb je met een voetrem geen last van. In het vlakke Nederland is dat ook nog eens niet zo vaak nodig zodat we hier de handrem minder gebruiken en de wagen vaak in de versnelling of (bij een automaat) in "P" zetten. Daarnaast leren we bij de rijlessen om de handrem te gebruiken bij de "hellingproef". Maar dat is bij de Niro helemaal niet nodig (en ook niet mogelijk) omdat de Niro standaard een zeer goed werkende "Hill Assist" heeft. De wagen rolt (gedurende een paar seconden) niet achteruit op een helling omdat de remmen dit automatosch tegenhouden en daarbij is het wegrijden van een hybride op de elektromotor met het zeer hoge koppel vanaf 0 toeren is een fluitje van een cent. Ik begrijp deze keuze daarom wel van Kia!
-
Wil ik graag even doen. Ik heb het in pdf, maar kan nergens in het forum de discussie "gebruiksaanwijzingen" vinden om dit te uploaden...
-
Ja, het kan wel in de folder staan, maar dat heeft weinig juridische waarde.
-
Weer wat geleerd in dit forum!
-
geef mij ook zo'n dochter
-
-
Ik gebruik alleen een geremde aanhanger/trailer en die heeft in het kabeltje standaard een "breekoog". Als de aanhanger los zou schieten dan wordt de handrem aangetrokken, schiet de aanhanger in de rem, de breekring breekt en de aanhanger komt los van de auto tot stilstand. Maak de kabel dus vast aan het bevestigingsoog.
-
Krijg net een mail van Kia met de uitnodiging of ik de wintercheck niet wil vergeten. Ik maar denken dat de winter (baijna) voorbij is....
-
Heb jij dan 2 Niro's? Je hebt de adaptieve cruisecontrol wel of je hebt de adaptieve cruisecontrol niet. Wel en niet kan niet.... Mijn Exclusive heeft de adaptieve cruisecontrol en heb het probleem niet.
-
Er zit ook nog verschil in de omtrek tussen de 16” (205/60R16) en 18” (225/45R18) banden van 1,1%. Met de 18” banden rijd je dus verder per door de teller gemeten “kilometer” dan met de 16” banden…. Het verschil in omtrek (en dus de door de teller gemeten afstand) tussen nieuwe banden en banden die nog 2 mm. profiel hebben is bijvoorbeeld ook nog eens 1,5%. Er is dus een afwijking in het aantal werkelijk afgelegde meters in een door de teller gemeten kilometer afhankelijk van de exacte bandenmaat en de slijtage van de banden waardoor het gemeten brandstofverbruik eveneens afwijkt van de werkelijkheid. Ik heb zelf nog bredere 18” banden onder mijn Niro (235/45R18) en dat zijn CrossClimates. Deze zijn niet alleen 1 cm. breder dan de standaard 18” op de Niro, maar ook 1.4% meer in omtrek. Mijn door de teller gemeten kilometers zijn dus nog eens +1,4 % langer. En het gemeten brandstofverbruik dus navenant lager. Maar de belangrijkste overweging bij deze banden was het niet meer 2x per jaar hoeven wisselen van de zomer- naar winterbanden en omgekeerd waardoor ik, behalve het ongemak, € 80,- per jaar uitspaar inclusief de kosten voor opslag van de banden. De extra investering van een set extra velgen met TPMS sensoren voor een set winterbanden niet eens meegerekend! Over de ongeveer 15.000 km die ik per jaar rijdt betekent dit dat ik (financieel gezien) voor deze € 80,- ongeveer 1 kilometer per liter onzuiniger kan rijden….. Ben het overigens eens met het betoog dat de rijstijl van de chauffeur wel de grootste invloed heeft op het brandstofverbruik.
-
Je zult wel merken dat Xenon zoveel beter licht geeft dat je standaard halogeen (H1) grootlicht niet zoveel meer voorstelt. Eventeel kun je die ook wel vervangen door Xenon (of vermogens Ledlampen), maar ik weet niet of die wel in de behuizing van het grootlicht passen. Eigenlijk gebruikte ik grootlocht nog amper. Gewoon niet meer nodig met de Xenon dimlichten!
-
Nu je toch bezig bent met de voorbereiding van je heugelijke dag is dit wellicht nog een leuk hebbedingetje om aan je klapsleutel te hangen: https://www.shop-fotogravur.de/2510/suzuki-vitara-schluesselanhaenger-inkl.-eigene-textgravur/
-
Heeft Suzuki geen eigen club?
-
Ik heb sinds 1989 Xenon verlichting ingebouwd in mijn auto’s (totaal 5). Zowel onbekende goedkope merken (H4 duplo) en als laatste in mijn Rio (2012) een set van het merk Pilot (Pro Line H7; € 199,-). Met geen van de sets heb ik in die jaren problemen gehad behalve één keer een defecte lamp van een goedkopere set die ik heb vervangen. Toch zo ik de volgende keer weer een set van Pilot nemen. Het voelt allemaal wat beter aan en de bellasten zijn kleiner. Daarnaast is het lichtbeeld van de Pilot erg goed. Het inbouwen in de Rio is erg eenvoudig als je de speciale adapters erbij neemt. Omdat ik de Rio door de Niro verwisseld heb (die heeft standaard Xenon) had ik er een paar maanden geleden nog 4 stuks (2 sets) over die ik gratis heb aangeboden op dit forum . Maar het duurde best nog wel even voordat er een lid reageerde die ze wilde hebben. Heb hem alle 4 de adapters gestuurd; mss heeft hij nog een set over? Ik gebruik altijd 6000K lampen; die passen niet alleen het beste bij de led-dagrijverlichting, maar geven ook de beste reflectie van de strepen op de weg en verkeersborden. De set van Pilot heeft overigens geen relais in de bekabeling. Mss kan iemand me uitleggen wat daar voor voordeel in gezoen wordt? De Xenon lampen verbruiken minder vermogen dan de conventionele halogaan lampen dus daarvoor is het niet nodig. Bovendien kan het een storing in de lampencontrole of Canbus veroorzaken als er plots (nagenoeg) geen vermogen meer naar de koplampen vloeit. En het is wel weer een extra schakel in de bekabeling. Een jaar geleden heb ik om te proberen een set LED lampen gekocht voor de Rio. De LED lampen hebben doorgaans (een jaar geleden dus) een geforceerde koeling (koelventilatortje) achterop en dat paste bij lange na niet in de koplampbehuizing van de Rio. De koeling stak zover uit dat de afdichtingsring er niet meer op kon en dat betekent dat de lamphouder dan niet meer waterdicht is! Niet aan te raden vind ik. Mocht iemand van dit forum hiervoor een goede oplossing hebben gevonden dan hoor ik dat graag. Er zijn ook LED lampen zonder geforceerde koeling, maar die hebben bij de benodigde grote vermogens wel weer koelvinnen achterop voor de koeling die nog groter zijn dan de gefroceerde koeling en die zullen dan ook niet in de behuizing van de koplamp passen. LED lampen zonder enige koeling die toch voldoende licht geven (aantal lumen vergelijkbaar met Xenon) heb ik nog niet gezien. Bovendien moet je oppassen bij koplampen (dimlicht) dat het lichtbeeld goed is. Daarom heb je een goede lamp nodig die licht geeft uit één punt waarop de reflector of lens van de koplamp is ontworpen. Dat kan een gloedraad zijn bij conventionele lampen, een lichtboog bij Xenon of een enkelvoudige LED lamp (dus met één LED in de lamp). LED lampen stralen licht uit naar een richting terwijl gloeidraden (conventionele lampen) en lichtbogen (Xenon lampen) licht rondom uitstralen. LED lampen die bestaan uit meerdere LED’s zijn daarom sowieso niet te gebruiken als dimlichten. Soms hebben LED lampen 2 LED's die zo rug-aan-rug gemonteerd zijn dat ze elk naar een zijde licht uitstralen om dit te benaderen. Bedenk dat het lichtbeeld is een item voor de APK… Nu moet ik zeggen dat ik overigens het voordeel niet inzie van LED lampen t.o.v. Xenon. LED is nieuw en hip en daarom een mooi marketing item, maar dat wil niet altijd zeggen beter. Doorgaans geven Xenonlampen nog iets meer licht dan LED lampen (aantal lumen). Xenon 3x zo veel als halogeen en LED ongeveer 2,5x zo veel. Neem je LED met geforceerde koelventilatortjes er in dan heb ik zo mijn twijfels over de levensduur en storingsgevoeligheid. Je hebt immers een puur mechanisch element (koelmotortje in de koplamp) erbij. Het rendement ontloopt elkaar ook niet zo veel. Maar ik hoor graag andere meningen/ervaringen.
-
Nieuw lid op Kiaclub Nederland : Maupie010
Derrek reageerde op Maupie010's topic in Nieuwe leden / Introductie
Zou hij/zij al spijt hebben?? Een heel mooie uitvoering met die velgen! -
Gefeliciteerd met je beslissing. En de kleur is in ieder geval geweldig!
-
Om even terug te komen op de snelwegkilometers waarbij vooral of alleen de benzinemotor wordt gebruikt bedenk dat er een zg. Atkinson of “Lean Birn” (arm mengsel) benzinemotor in de Niro zit die een beter thermisch rendement heeft en daardoor minder verbruikt. Net nadeel bij dit type motor is welliswaar dat het alleen werkt bij hogere toerentallen en dus minder bij lage toerentallen maar daarom worden deze motoren vooral toegepast bij hybride auto’s omdat de elektromotor de benzinemotor bij lage toerentallen (en optrekken) ondersteunt en dit niet meer van belang is. Het grote voordeel is dus dat dit type benzinemotor in principe toch zuiniger is dan de “normale” benzinemotoren (ook als de elektromotor niet ondersteunt).
-
Voor de liefhebber nog een paar Niro-revieuws van Autoweek: http://www.autoweek.nl/autoreview/43536/kia-niro-16-gdi-hybrid-first-edition?utm_source=newsletter&utm_campaign=newsalert&utm_medium=email http://www.autoweek.nl/autoreview/43540/kia-niro-16-gdi-hybrid-businessline?utm_source=newsletter&utm_campaign=newsalert&utm_medium=email http://www.autoweek.nl/autoreview/43543/kia-niro-16-gdi-hybrid-sportsline?utm_source=newsletter&utm_campaign=newsalert&utm_medium=email
-
Dank je voor je medeleven.
-
En ik ben weer blij met mijn "Snow White".
-
Nu voor de 5e x getankt en de bonnetjes toch maar even opgeteld. Kom op een gemiddelde van 1:16,8 over 3800 km. Ik vind het een nette waarde; het is immers en grote en luxe auto (18” uitvoering); bepaald geen fiat 500 formaat en die verbruikt ongeveer hetzelfde... Rijdt met de Niro zoals met mijn vorige Rio dus niet speciaal anders. Ben geen stoplichtsprinter maar rijd wel gewoon door. Doorgaans houd ik me aan de maximum snelheden. De laatste tijd wel relatief veel kleine stukjes en ben dan ook niet ontevreden over het verbruik hoor. En straks wordt het nog zomer ook! Heb radio, airco, etc. altijd aan en vaak ook stoelverwarming (heerlijk) en soms zelfs de achterbankverwarming. Geniet van het leven (en de Niro).
-
Nieuw lid op Kiaclub Nederland : ehombie
Derrek reageerde op ehombie's topic in Nieuwe leden / Introductie
Welkom. Heb ook diezelfde uirvoering van de Rio gereden en die beviel zo goed en is zo mooi dat mijn zoon hem absoluut wilde overnemen!! -
Eens een Kia gereden dan wordt je vanzelf fan!!
- 13 antwoorden
-
Hier (eindelijk) het draadje: http://www.autoweek.nl/artikel/18219/opel-mokka-vs-kia-niro. Maar helaas, als je het volledig afdrogen van de Mokka door de Niro helemaal wilt lezen dan moet je toch in de buidel tasten....
-
Ik heb gelukkig een goede schadehersteller (weet ik helaas uit ervaring) en de nieuwe bumper komt ergens volgende week aan. De nieuwe bumper krijgt dezelfde kleur als de "oude" dus overspuiten van de detectoren is niet nodig; die zijn niet beschadigd en worden overgezet. De nieuwe bumper wordt eerst gespoten en dan op de Niro gemonteerd, net als in de fabriek. Als de nieuwe bumper er op zit dan is de Niro weer zelfs nieuwer dan eerst! Wel wordt ik steeds gevraagd welk paaltje ik geraakt heb.......