Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Dat is het dus. Maar als je bij een officiele dealer een relatief dure trekhaak koopt waarbij geadverteerd wordt dat de PDC automatisch uitschakelbaar wordt, dan moet het ook zo worden aangesloten.
  2. Dank je. Ik heb het aangepast. Nu wel?
  3. Het blijft opmerkelijk. Kia adverteert zelf “KABELSET 13 POLIG UITSCHAKELBAAR PDC SYSTEM INCL. MONTAGE” (link), dus met uitschakelbaar PDC. Waarom zou Kia NL dan adviseren om dit niet aan te sluiten?? In de bijbehorende installatiehandleiding van de Mobis kabelset (Mobis is ook een Koreaanse fabriek is Seoul) staat ook aangegeven hoe PDC systemen aangesloten moeten worden. Deze handleiding is op het internet te downloaden (onderaan deze pagina). Alleen in geval van een OEM geïnstalleerd PDC systeem (pagina 25, optie 1) moet het uitschakelen handmatig, maar ik ga ervan uit dat bij je Ceed het PDC systeem af-fabriek is. Dan moet het PDC systeem worden aangesloten volgens optie 2 en zal de uitschakeling automatisch zijn. Maar dat is wel iets meer werk voor de monteur: een pinnetje veranderen in de stekker en het aansluiten van de kabelset op het fabriek geïnstalleerde PDC systeem. Wellicht kun je deze handleiding uitprinten en meenemen naar de dealer om de monteur uitleg te vragen waarom ze dat niet (willen) doen.
  4. Vraagje aan alle Kia Niro rijders met (Kia) trekhaak en fabrieks PDC (Park Distance Control): Gaat bij jullie de PDC automatisch uit als je een aanhanger of fietsendrager aansluit? Of moeten jullie elke keer als je de Niro in zijn achteruit zet deze steeds handmatig uitzetten?
  5. Ik heb zojuist (zelf) de remschijven en de remblokken vóór bij een Peugeot 107 (=Toyota fabricage) vervangen bij 50000 km. Maar dat is een automaat en dan gebruik je de remmen meer dan bij een handgeschakelde auto. Het hangt heel erg van je rijstijl af hoe lang dat mee gaat. Het is zelf redelijke eenvoudig te controleren. Eén wiel er even af en dan de dikte van de schijf en de remblokken opmeten met een schuifmaat en je weet alles! Nieuw is de dikte van de remschijf bij een Picanto 18 mm. en de minimale dikte staat soms op de remschijf.Anders de minimale even vragen bij Kia of anders bij Kwikfit of zo. Een beetje roest op een remschijf is niet zo van belang; het gaat om de remvlakken en die worden door de remblokken vanzelf schoongepolijst tijdens het remmen (ik neem hierbij aan dat je soms remt).
  6. Denk niet je laatste!! Een heerlijke auto! Welkom en veel prettige en heeeel zuinige klometers.
  7. Ik heb het extra handleidinkje (een A4 tje) van de trekhaak gevonden en bij een KIA optionele PDC moet de PDC uitgaan zodra je de (13 polige) stekker in de stekkerdoos steekt. Vervolgens het installatieschema erbij gezocht en daarin staat een extra handeling voor de aansluiting van de kabelset bij een fabrieks-PDC zodat die automatisch uit gaat. Denk dat de monteur dat over het hoofd gezien heeft. Ik neem nog even contact op met mijn dealer.
  8. Ik vind het weer zo'n een typisch broodje aap verhaal. Er zit immers een slipkoppeling in de spiegels voor in het geval dat iemand er tegenop loopt (of in de wasstraat) zodat de spiegels kunnen omklappen zonder dat het motortje wordt "meegenomen" want dan zou hij pas echt stuk gaan. Ik heb zelfs met gerust hart de proef op de som genomen en de deur op slot gedaan (de spiegels klapten om), vervolgens de linkerspiegel handmatig tegengehouden (simulatie van een vastgevroren spiegel bij gebrek aan een diepvriescel waar de Niro in paste) en de deur met de afstandsbediening ontgrendeld zodat de spiegels weer terug klapten. En zoals ik al verwachtte draaide het motortje van de tegengehoudne spiegel 2 seconden door de slipkoppeling (de spiegel klapte natuurlijk niet open want ik heild hem tegen..) en daarna stopte het motortje..... Er zit dus gewoon een slipkoppeling op de het moortje en een tijdschakelaar van ongeveer 2 seconden. En er is natuurlijk niets stuk gegaan. Dus ook niet in Siberie!
  9. Moet de piep van de achteruitrijsensoren automatisch uit gaan zodra er een aanhanger/fietsdrager op de Niro aangesloten is? De piep is wel handmatig steeds weer uit te zetten met het knopje naast de versnellingspook, maar dat is toch hinderlijk en bijv. bij de Rio, mits goed aangesloten (!), piepen de parkeersensoren niet zodra er een aanhanger/fietsdrager is aangesloten (13-polige stekker). Wat is de ervaring van andere Niro rijders met trekhaak?
  10. Wat is mooier? Is hij dikker? Of anderszins steviger?
  11. Ik vind het ook jammer dat Kia de voor klanten interessante informatie niet duidelijk en soms helemaal niet publiceert. Hieronder vallen niet alleen versienummers van navigatiekaarten maar bijvoorbeeld ook de vaste onderhoudsprijzen van de diverse modellen. Kia adverteert op Internet wel dat Kia vaste onderhoudsprijzen hanteert, maar vervolgens kun je die prijslijsten niet vinden. Alleen als je reeds de Kia hebt aangeschaft dan kun je die prijslijsten vinden in "Mijn Kia", maar vooraf is dit niet mogelijk! Op dit forum zijn ze vaak wel te vinden als een lid dit heeft gepubliceert, maar ook dan is het vaak zoeken en zoeken. Wellicht is het mogelijk om in dit forum een "download pagina" is in te bakken waar al deze informatie door forumleden bij elkaar gesprokkeld voor iedereen te vinden is. Nog beter zou het zijn als Kia deze informatie in hun "download pagina" van hun site zou publiceren, maar het is duidelijk dat ze dat niet willen.
  12. Dat zou wel heel slecht zijn. Denk ook niet dat dit zo is. Kun je de deuren ook niet meer open en dicht doen in de winter....
  13. De Niro heeft zeker geen conventionele automaat met een energieslurpende koppelomvormer maar inderdaad een high-tec DSG (dubbele gerobotiseerde versnellingsbak) automaat. De verbrandingsmotor draait doorgaans niet bij stilstand (alleen soms als de accu bijgeladen moet worden). En als je op de rem trapt, staat de elektromotor vast via de gesloten koppeling vast aan de aandrijflijn en dan “trekt” de elektromotor echt niet. Dat zou alleen maar een onnodig energieverbruik en een warme elektromotor opleveren). Maar zodra je de rem loslaat dan gaat de elektromotor pas licht draaien wat als “trekken” wordt ervaren. Dit wordt allemaal geregeld door de computer die zo door Kia geprogrammeerd is. . Waarschijnlijk om de hybride Niro een no “normaal” mogelijk te laten lijken. Het ontwerp is redelijk “normaal” en niet ruimtevaartachtig en ook het gevoel in de Niro ia als een “gewone” automaat. Je rijdt de Niro dus ook normaal zonder ze zorgen te hoeven maken dat het een hybride is. Het is de kracht van de Niro en een keuze van Kia om het zo te doen.
  14. Over smaak valt niet te twisten, maar ook ik vind de nieuwe Seat Fabia niet om aan te zien.
  15. Heb een Mercedes C automaat gereden en die had ook een soort schurend geluid bij langzaam loslaten van de rem. Klonk wel iest anders dan bij de Niro. Ik neem aan dat het komt door het trekken van een automaat en bij de Niro versterkt door het regeneratiesysteem die de remenergie verdeeld over de dynamo en de schijfremmen. Wellicht trekt het weg als de remmen wat ingeslepen zijn, al duurt dat bij een hybride wel langer. Ik maak me er in ieder gevel geen zorgen over.
  16. Aanbieding geldt ook vandaag nog. Gewoon een 2e (data) simkaartje aanvragen bij je provider en je hoeft nooit meer Hotspot aan te zetten op je telefoon.
  17. Voor de geinteresserden, er is vandaag een speciale Mifi router voor WiFi0 in de auto met USB aansluiting (voor de voeding) in de aanbieding bij de telegraaf: Klik hier.
  18. Derrek

    Verbruik Niro

    Als je die eerste 8 km op de batterijen rijdt en de rest gemakkelijk 1 op 20 met je zuinige Atkinson Niro motor, dan kom je inderdaad uit op 1 op 26 over die 38 km. Zo komen de "plugins" aan die mooie (theoretische) cijfers......
  19. VW Kever Simca 1100 VW Kever (2) VW Golf (trouwauto) Mazda 626 Mazda 626 (2) Mazda 626 (3) Opel Omega Opel Omega (2) Seat Alhambra Mercedes C190 (mooie maar slechtste auto) Citroen C1 Peugeot 107 aut Kia Rio Kia Niro.
  20. Bedenkelijke dealer van het niveau kluitje en riet.
  21. Is ook absoluut helemaal niets mis mee, zeker als je die keuze bewust maakt en kiest voor goede zomerbanden en goede winterbanden. Je hebt de testen ook gelezen en dan heb je ook gezien dat er ook merken zomerbanden zijn die slechter zijn dan de CrossClimate in de zomer en ook winterbanden die slechter zijn dan de CrossClimate in de winter. En dat is toch wel bedenkelijk. Er zijn ook nog wat onderdelen die voor de een meer en voor de ander minder belangrijk zijn. Prestaties, veiligheid, levensduur millieubijvoorbeeld. Er is geen band die in alles de beste is. Hoeveel veiliger is een bepaalde zomerband dan de CrossClimate? Een beetje? Veel? Of helemaal niet? En hoeveel wil je en kun je uitgeven niet te vergeten. Als ik lees dat niet iedereen de kosten voor een set TPMS sensoren (milieu en veiligheid) wil of kan besteden dan lijkt me voor die leden de CrossClimate of Quatrac 5 een zeer redelijk financieel gunstiger alternatief.
  22. Ik ben ook veel te serieus...
  23. Wat bedoel je met ACAP testen? Ik ben daar niet mee bekend.
  24. Begrijp je opmerking wel, maar aan de andere kant bevorderd de NCAP testen wel dat de autofabrikanten de veiligheid serieus nemen en dat heeft zo zijn voordelen.
  25. Heb dezelfde ervaring. Anders dan bij mijn Rio moet de lens bij de Niro regelmatig worden schoongemaakt. Verder prima.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...