Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Met een caravan?
  2. Bedoel je hiermee echt "leeg"? Bij mij is dat nl. (nog) nooit voorgekomen. Er blijft altijd wel wat stroom in de accu zitten en dat dat is voldoende en belangrijk voor het wegrijden met een aanhanger er achter. Want dat wegrijden ervaar ik juist als sterk punt van de hybride. Ik vind wegrijden uit stilstand, ook op een helling omhoog, veel makkelijker gaan dan met mijn vorige (handgeschakelde) Kia Rio. 105 pK van de benzinemotor alleen is weliswaar niet overbemeten, maar weinig is het ook niet en dat moet, als de auto inmiddels op gang is en de elektromotor eventueel niet meer mee doet, toch genoeg zijn? Bovendien kun je met de Niro in de S(port) stand nog handmatig terugschakelen zoals je bij een handgeschakelde auto ook zou doen. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je gewent bent (was).
  3. Hierbij de test van de ANWB van de Kia Niro als caravantrekker. Zonder twijfel is de Niro de Hybride trekauto van het jaar!
  4. Derrek

    Verbruik Niro

    Ik heb nog even goed gekeken maar bij mijn motor gaan toch ook de zuigers omhoog...... Dank voor de correctie.
  5. Derrek

    Verbruik Niro

    Bij een Atkinson motor blijven de inlaatkleppen langer open staan, zelfs als de cilinder al weer omhoog gaat. Je zou denken dat de ingezogen lucht dan door de nog openstaande inlaatkleppen weer naar buiten geperst zou worden, echter de massa (het gewicht) van de aangezogen lucht zorgt ervoor dat de luchtstroom naar de cilinder niet zo snel is af te remmen en toch nog even doorgaat. Een luchtstroom in beweging is nl. niet zo makkelijk te stoppen, laat staan om deze luchtstroom om te draaien. Denk maar aan de wind waarbij het kracht kost om deze (bijvoorbeeld met je hand) tegen te houden. Of met de wieken van de molen waardoor deze door de massa van de wind gaan draaien. Dit principe werkt goed zolang de toerentallen relatief hoog zijn en de inlaatlucht met relatief hoge snelheid de cilinder instroomt. Bij lage toerentallen waarbij de stroom van de inlaatlucht langzamer is, dan is de luchtstroom makkelijker te keren en komt het genoemde negatieve effect van terugstromen wel voor waardoor er bij lage toerentallen minder trekkracht is. Bij hoge toerentallen is de efficiëntie van een Atkinson motor beter, maar bij lage toerentallen is de trekkracht lager. Bij hybride wordt dan de hulp van de elektromotor gebruikt en niet bij hoge toerentallen want daar heeft de elektromotor niets te zoeken en wordt deze zelfs vaak uitgeschakeld. Maar Atkinson motoren die geen hulp van een elektromotor bij lage toerentallen hebben is een (gecompliceerde en dure) variabele kleptiming nodig om bij hoge toerentallen de kleppen langer open te laten staan. De Atkinson motor met variabele kleptiming is bij lage toerentallen een normale motor waarbij de kleppen op de ideale tijd dicht gaan, maar bij hogere toerentallen zorgt de variabele kleptiming ervoor dat de inlaatkleppen juist langer open blijven staan en de motor dan een Atkinson motor wordt. Of snap ik er nu helemaal niets meer van?
  6. Ziet er weer gelikt uit! Maar heb je nog wel tijd over om ook eens met de auto te gaan rijden...?
  7. Is de vraag of het moeilijk is om voor de eerste keer een distributieriem te vervangen dan ben ik het er zeker mee eens. De eerste keer zou ik het zeker minstens samen met een ervaren monteur doen die weet hoe het moet en daarvan leren. Maar als de vraag is of het moeilijk is om specifiek bij dit type Sportage te doen, dan licht het wellicht anders en gaat het er om of er bijvoorbeeld veel extra gedaan moet worden bij deze auto (zoals dynamo uitbouwen, etc.) en of je er een beetje makkelijk bij kunt etc. Even de vraag duidelijker stellen svp.
  8. Derrek

    Verbruik Niro

    Even voor de duidelijkheid, ik heb gezegd dat hybrides een Atkinson motor gebruiken, niet dat andere auto's geen Atkinson motor gebruiken. en ja, inderdaad, er worden ook Atkinson motoren gebruikt in andere auto's. Maar om de nadelen te elimineren wordt er in die Atkinson motoren een systeem van variabele kleptiming ingebouwd zodat die wel voldoende trekkracht leveren bij optrekken. Feitelijk wordt daarmee het Atkinson principe (het langer open laten staan van de inlaatkleppen) bij lage toeren teniet gedaan zodat de motor zich bij lage toeren als een “normale” motor gedraagt. Maar hybrides hebben geen variabele kleptiming waardoor de motor eenvoudiger (en goedkoper) te produceren is. Het ging er om of je het hybride systeem zomaar uit een hybride kunt halen en alleen de brandstofmotor overhoud. Maar dat kan dus niet zomaar want dan mis je de hulp van de elektromotor bij wegrijden en zul je bijvoorbeeld een redelijk gecompliceerde en kostbare variabele kleptiming in de (ex Hybride) benzinemotor moeten inbouwen. Echter dan heb je dus weer een "gewone" auto…. Ik denk overigens dat je bedoelt ”Bij hoge toeren weinig trekkracht en zuinig. Onder de 3500 toeren meer trekkracht maar een hoger verbruik.”
  9. Derrek

    Kia stuurprobleem

    Mee eens!
  10. Derrek

    Verbruik Niro

    Er is nog een ander probleempje als je het hybride systeem eruit haalt en alleen de benzinemotor zou gebruiken. De benzinemotor is een Atkinson motor (zowel bij Kia als bij Toyota). Die wordt gebruikt omdat het Atkinson principe een beter rendement en dus een lager brandstofverbruik geeft ten opzichte van een "normale" benzinemotor. Het nadeel van dat systeem is wel dat de trekkracht onderin matig is zodat het wegrijden/optrekken moeizaam verloopt en daarom niet in een "normale" auto gebruikt wordt. Dat wordt in het hybride systeem opgevangen door de hulp van de elektromotor die een groot koppel heeft vanaf 0 toeren. Daarom rijdt de Niro zo heerlijk weg! En de Atkinson motor zorgt er voor dat de Niro ook op de snelweg zuinig blijft. Je kunt dus niet zomaar het hybride systeem eruit halen; je zult dan ook de benzinemotor (timing van de kleppen) moeten aanpassen om een betere trekkracht te krijgen bij lage toerentallen met alle gevolgen m.b.t. rendement en dus benzineverbruik en ook de CO2 uitstoot met als gevolg een hogere BPM (in Nederland) wat tot een duurdere auto leidt. Zo eenvoudig is het allemaal niet en het geeft ook aan dat er best goed is nagedacht bij het ontwerp van de hybride.
  11. Dat is nu het mooie van de Niro: er kan een aanhanger (of caravan of boottrailer) achter. En dan is het inderdaad handig dat je de spiegelschakelaar op neutraal kan zetten zodat de niet naar beneden kantelen bij achteruit rijden.
  12. Het "gas" (koudemiddel) is niet zo nieuw meer hoor. Maar de garage heeft wellicht maar in één service-vul unit geïnvesteerd en er is misschien ook maar één STEK gecertificeerde monteur voor beide vestigingen. Dat betekent dat je voor het nodige airco onderhoud straks ook naar die andere vestiging moet. En met onderhoud bedoel ik niet de “optie A” of “optie B” want dat is alleen maar wat schoonmaken met doekje en spuitbus, maar het echte airco onderhoud (bij Kia “optie C”) waarbij het koudemiddel vervangen wordt.
  13. Klopt! Die heb ik ook niet genomen....
  14. Ik hoor dit wel vaker, maar wat is er dan anders aan hybride rijden ten opzichte van een "normale" benzineauto met automaat? Soms zijn mensen angstig geworden om in een hybride te rijden omdat ze denken dat (heel) anders is. Maar iedereen met een rijbewijs kan gewoon zonder problemen achter het stuur stappen en wegrijden! Het is gewoon gas geven en remmen. Toch? En sturen natuurlijk. Die van mij schokt overigens niet. Er een sport van maken om zuinig te rijden kan ook met een benzineauto; dat is op zich niet veel anders, behalve dan dat je met een Niro sowieso zuiniger rijdt bij eenzelfde rijstijl en je hebt met een hybride de mogelijkheid om nog extra zuiniger te rijden door bijvoorbeeld eerder te remmen (regeneratie remenergie). Het kan. Maar het hoeft niet! Ik ben een levensgenieter en wil nog wel eens de "Ferrari-mode" (sportstand) gebruiken, zeker op de snelweg en dan is hij toch wel snel hoor. Natuurlijk kost dat meer brandstof. Het is het een of het ander. In ieder geval vind ik het een geweldige auto met veel voordelen.
  15. Nou, "gratis"...? Je betaald bij aankoop van die auto's al (te) dik voor alles wat standaard is in een Kia!
  16. Ik heb in de Niro kaartversie EUR.09.41.42.590.002.1(D.B2) Zal toch niet maand 9 van 1941 zijn?
  17. Tja, iPhone. Gebakken lucht voor veel geld.... Samsung S6 laad standaard ook prima draadloos op hoor. Niks geen extra hoesjes nodig!
  18. Helemaal mee eens.
  19. Ik begrijp dat de dealer het probleem (eindelijk) heeft laten escaleren naar de importeur en dat is wel de juiste procedure. Dit zijn doorgaans ervaren monteurs in dienst van de importeur en hebben de mogelijkheid om direct met de fabriek te overleggen. Het is een laatste stap en als zelfs deze monteur er niet uit komt dan kan de koop ontbonden worden en dan krijg je je geld terug...
  20. Vervelend probleem. Maar no problem bij mij.
  21. Het aansluiten op de 12 Volt aansluiting in de armleuning of achterin geeft wel als (ik vind groot) nadeel dat, zodra de auto een dagje niet gebruikt wordt, het kleine accuutje van de MiFi router leeg raakt waardoor de MiFi router uit gaat en dan na het starten van de auto steeds handmatig moet worden aangezet/opgestart. Dat is de reden dat ik hem toch rechtstreeks op de 12V accu heb aangesloten. De autoaccu is dermate groot en het stroomverbruik van de MiFi modem dermate laag (plm. 50 mA) dat het wel heel lang duurt voordat de MiFi modem de accu leeg trekt. Bedenk dat ook de auto zelf altijd enige stroom blijft trekken ook als de auto uit staat. Bijvoorbeeld voor de elektronica voor de ontvanger van de automatische deurvergrendeling, voor de automatisch uitklappende spiegels als je aan komt lopen (bij de Niro), etc. Ik heb tot nu toe nog nooit last gehad van een lege accu van de Niro.
  22. Derrek

    Verbruik Niro

    Ik kom na ruim 7.000 km. gemiddeld aan de 1 op ruim 17. Maar dan wel zo nu en dan met een aanhanger of met een fietsdrager. En met heel dikke 18" banden. En gebruik ook wel eens de "Ferrari-stand". Dat is fun!! Verder ben ik doorgaans een rustige rijder. Zeker geen stoplichtsprinter. (Nou ja, soms, als er een Porsche naast me staat....) Met een fietsdrager op de trekhaak naar Ameland gereden en dan haalt hij de 1 op 15 niet. Een fietsdrager (met fietsen) stuwt het verbruik flink omhoog. Maar heb zonder aanhanger of fietsdrager op een snelwegrit Amsterdam Apeldoorn en terug bij rustig 100 - 110 km/uur cruisen de 1 op 21 ook gehaald!
  23. Vraagje. Gaat de spanning op de plug niet uit als je de motor uit zet? En gaat de MiFi router dan weer automatisch aan bij het starte van de motor of moet je hem steeds handmatig aan zetten? Mijn MiFi router deed dat laatste niet en daarom heb ik hem rechtstreeks op de accu aangesloten. Dan is hij wel altijd aan...
  24. Was die vorige auto ook een Kia met af-fabriek parkeersensoren?
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...