-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Het is uiteraard een persoonlijke keuze. Maar wat is het voordeel van het aanschaffen van een toch kostbare set extra velgen en TPMS sensoren voor een set aparte winterbanden tegenover het veel goedkopere monteren van goede all-seasonbanden? Wellicht realiseert men dit goede alternatief niet. Daarom hier mijn ervaring. Ik benadruk wel goede all-seasonbanden. Er zit nogal wat kaf onder het koren. Omdat het niet realistisch is om alle all-seasonbanden zelf te testen baseerde ik me op de testen van ANWB, Autoweek, ADAC, Autobild en nog een Engelse club waarvan ik de naam vergeten ben. De CrossClimate kwam er als beste uit gevolgd door de Quatrac 5. De rest is eigenlijk (soms ver) onder de maat. Daarom heb ik voor de winter eerst op mijn Rio de CrossClimate laten monteren en mijn set winterbanden (Continental WinterContact TS 850 195/65 R15) voor een goede prijs kunnen verkopen. Ik had Continental SportContact5 banden (215/45/17 91W) onder de Rio. Toch geen verkeerde band, maar na montage van de CrossClimate vond ik dat de Rio veel beter stuurde en minder geluid maakte. Daarom heb ik onder de Niro direct de CrossClimates laten monteren en de Niro rijdt perfect met deze banden. Ik heb op dit forum ook veel bijval gekregen van mede Kia rijders die ook dergelijke ervaringen hadden. Feitelijk een bevestiging van een goede keuze. Maar ik zeg daarmee absoluut niet dat winterbanden technisch geen goed alternatief is. Maar financieel?
-
Dat kan toch alleen als er TPMS sensoren in de wielen zitten? Hoe zou de druk anders gemeten moeten worden. Dan zal bij (winter)banden zonder TPMS sensoren de uitlezing ook een error geven neem ik aan. Eerlijk gezegd kom ik nog eens terug op het monteren van goede all-season banden (momenteel alleen de Michelin CrossClimate of de Vredestein Quatrac 5). Dan ben je niet alleen goedkoper uit dan separate winterbanden (oa besparing van halfjaarlijkse wissel) maar hoef je ook geen dure extra TPMS sensoren aan te schaffen. Bovendien hoef je ook geen zorgen meer te maken wanneer nu exact de beste tijd is om te wissellen gezien het grillige weer in ons landje. De Michelins zijn leverbaar in de maat voor de 16 inch velgen en de Vredestein in de maat voor de 18" velgen (alhoewel ik dus zelf iets bredere Michelins om de 18" velgen heb gekozen). Mijn Kia dealer leverde de Niro af met deze brede 18" Michelin CrossClimates voor Euro 250 extra (inclusief monteren, balenceren etc. en met inruil van de originele nieuwe banden). Mijn neef heeft een First Edition met 16" velgen en daar leverde mijn dealer de CrossClimates voor Euro 150,-. Goedkoper (en volgens mij beter) kan toch niet? Alleen als je veel naar de wintersport gaat of veel in besneeuwde landen rijdt lijkt het me nog zinvol om te investeren in separate winterwielen.
-
Hier nog even de complete prijzen en intervallen in pdf. Onderhoud en raparatie prijzen Niro.pdf onderhoudsintervallen Kia incl. Niro.pdf
-
Kia heeft vaste prijzen voor onderhoud van de Niro (prijzen 2017): Olie beurt € 171,50 Kleine beurt € 199,50 Grote beurt € 251,00
-
Persoonlijk zou ik niet zonder TPMS sensoren willen. Zou me mateloos irriteren aan waarschuwingslampjes die branden op het dashboard. Bovendien is het niet voor niets dat het wettelijk verplicht is geworden. En dat een Kia dealer dat adviseerd vind ik bedenkelijk. Maar dat is maar mijn mening en uiteindelijk is het je eigen beslissing (en verantwoordelijkheid) wat je beslist.
-
Hierbij de koppelkromme (Torque) van een Prius-elektromotor als voorbeeld. De rode lijn os het vermogen (paardenkrachten).
-
Heb vandaag de Niro met een aanhanger puin gereden naar de stort. Heb de combinatie niet gewogen, maar neem aan dat puin heel wat weegt. Bij de stort moet je omhoog een helling op (Rijsenhout waar de stortbakken laag naast de helling staan) waarop ik moest stoppen voor een voorganger. Met mijn vorige auto (Rio met handmatige schakelbak) was ik daar nooit zo blij mee om met een volle aanhanger op een helling stil te moeten staan, maar wat een opvallend gemak trok de Niro vanuit stilstand weg! Nu zie ik nog meer voordelen van een hybride systeem waarbij het wegrijden op de elektromotor met het volledige koppel vanaf 0 toren/minuut opvallend gemakkelijk gaat. Dit in tegenstelling tot een benzinemotor die bij lage toeren maar weinig koppel (en paardenkrachten) heeft en de (slippende) koppeling dit maar moet opvangen. Daarbij werkte bij de Niro de Hill-assist perfect mee! Veel wordt gesproken over het aantal paardenkrachten voor het trekken van een aanhanger (of caravan), maar die paardenkrachten bij een benzinemotor komen pas bij (vaak zeer) hoge toerentallen vrij. Het (weg)rijden op een helling in de bergen is vaak de angst van een caravan trekker, maar dan blijkt juist de elektromotor van groot belang door zijn bruikbare koppel tussen 0 en ±1500 toren per minuut (waarna het aantal pk’s lang maximaal wordt). Een (slippende) koppeling is dan ook niet nodig! Pas daarna zakt het koppel van een elektromotor, maar dan ben je al op gang en komt bij een hybride systeem de kracht van de benzinemotor er bij. Bij het wegrijden van een auto is het koppel van groter belang dan het aantal paardenkrachten dat pas bij hogere toerentallen vrij komt. Denk maar eens aan het enorme optrekken van een elektrische auto als een Tesla. Het aantal paardenkrachten is voor de topsnelheid dan weer wel van belang, maar wie rijdt er nu 200 km/uur met een caravan?
-
Volgens mij moet de monteur die aan een airco werkt nog steeds wettelijk STEK gecertificeerd zijn. Maar er wordt inderdaad wat afgeknoeit in de wereld van de auto-airco's. Bij je Kia dealer rekenen ze voor een complete reiniginsbeurt plus vervangen afvullen van het koelmiddel 99 Euro (vaste prijs optie "C"): Optie C Complete aircoservicebeurt: inspectie, reiniging en afvullen van het aircosysteem: Grondige controle op werking, lekdichtheid en koudemiddel. Controle interieurfilter en vervanging indien nodig. Aircosysteem wordt leeggetrokken en opnieuw gevuld. € 99,-* incl. BTW
-
Die vraag is ook gesteld in een workshop bij de Toyota dag afgelopen najaar in Raamsdonksveer. De prijs van het batterijpakket van de Prius bleek flink gezakt (ik meen te herinneren naar < 2000 Euri voor een compleet pakket). Volgens deze link bljkt het inmiddels 1650 Euri te zijn voor het complete pakket. Maar ik heb voor de Niro gekozen!
-
Heb je deze informatie van Kia Nederland of van je dealer? En wordt het kosteloos gedaan?
-
De klantenservice van Kia Nederland heeft me geantwoord dat de nieuwe kaartupdate (van de Rio) in april uitkomt voor installatie.
-
Neem maar aan dat het accupakket over 7 jaar (na de Kia garantie dus) niet veel meer kost. De ontwikkeling in de batterijen gaat zo snel en de prijzen dalen zo snel dat ik me daar geen zorgen over ga maken. Denk bijv. aan de prijsontwikkeling in de accu's van E-bikes of aan de accu's van mobieltjes. Een paar jaar geleden kon je jouw Nokia 3210 beter weggooien dan er een neiuwe accu voor kopen. Nu kost een accu van een Smartphone nog geen Euri 12.95. Het accupakket van een hybride is niet veel meer dan een hele rij van deze accucellen in serie...
-
Voor elke gebruikte auto is de airco een punt van aandacht. Deze dient periodiek goed onderhouden te zijn om defecten te voorkomen, maar onderhoud aan de airco is bij veel garages (en berijders) een ondergeschoven kindje. Controleer dan ook of er goed onderhoud is gepleegd zodat je niet op korte termijn voor hoge repartiekosten komt te staan. Voor een lang en probleemloos gebruik dient een airco minimaal 1 x per 2 jaar goed onderhouden te zijn. En dan bedoel ik niet een airco-reiniging (luchtjes weghalen) en ook niet kijken of meten of de airco het nog wel doet, maar daadwerkelijk onderhoud inclusief het koelmiddel van de airco geheel vervangen (legen en opnieuw met de juiste hoeveelheid afvullen met nieuw of gerecycled koelmiddel) en controleren op lekkage (met over- en onderdruk). Een airco verliest doorlopend koelmiddel zodat de druk in het systeem steeds lager wordt en de airco minder gaat koelen. Belangrijk is ook dat de condens afvoer van de condensor goed gecontroleerd /opengemaakt wordt. Deze condensor (waarlangs de lucht in de auto geblazen wordt zodat deze koeler wordt) zit onder het dashboard van de auto gemonteerd en als die met zijn voetjes in het (condens)water staat vanwege een verstopte condens afvoer zal hij gaan roesten en lekken zodat deze vervangen moet worden. Dat betekent dashboard uitbouwen etc.; kosten plm. 1000 Euri weet ik uit ervaring bij een eerdere auto. Er rijden dan ook genoeg auto’s rond met airco die het niet meer doet omdat de reparatiekosten hoog zijn. Goed onderhoud voorkomt dat. Goed onderhoud aan een airco kost ook geen 39 Euri maar ± € 100,- Let op dat ook bij Kia er geen 7 jaar garantie op de airco zit! Een airco behoort ook niet tot de aandrijflijn. Op het koelmiddel wordt door Kia 2 jaar garantie gegeven. Maar Kia heeft wel goede documentatie en uitleg van de werking van een airco en een goed onderhoudsplan met vaste prijzen. Alleen optie “C” (€ 99,-) is een goede volledige onderhoudsbeurt aan je airco. Koop je een gebruikte Kia bij een dealer, dan kun je er wellicht zo een onderhoudsbeurt bij onderhandelen.
-
Ik heb de Michelin CrossClimate 225/45 R17 91W onder mijn Rio laten zetten. De wegligging is merkbaar stabieler en het rijgeluid minder dan met de Continental SportsContact die er hiervoor onder zaten. Bovendien nooit meer zomer/winterbanden wisselen wat geld uitspaart. Ik heb de CrossClimate gekozen omdat die bij vrijwel alle testen (ANWB, ADAC, Autoweek, etc.) als beste (veiligste) uit de bus komen. Je kunt de banden immers moeilijk zelf allemaal testen. En de Michelins hebben me niet teleurgesteld. De banden zijn breder en de omtrek is iets groter (±2%) dan de originele 15” maat van de Rio maar dat geeft geen probleem (de 205/45 R17 zijn ±1% kleiner..) en ben daar heel tevreden over.
-
Ik heb wel geen caravan, maar rijd regelmatig met een aanhanger die zoms "goed beladen" is. Geen probleem en de combinatie rijdt hier vlot genoeg (alhoewel nooit in de bergen gereden). Zelfs makkelijker dan met de Rio 1.2 CVVT die ik hiervoor had (dat komt ook wel een beetje door de automaatinde Niro). De benzinemotor van de Niro heeft een vermogen van 105 pk en dat is voldoende om de aanhanger voor mij vlot genoeg te trekken en de gang erin te houden. En met de ondersteuning van de electromotor met het enorme koppel vanaf 0 tpm is wegrijden een fluitje van een cent. Heb overigens nog nooit meegemaakt dat de batterijen van de Niro leeg zijn. En overigens ook de benzinetank niet....
-
Bij mijn Niro heb ik gewoon de zenderlijst.
-
Bijna net zo mooi als wit.
-
Ja, voor de LED lampen in je richtingaanwijzers heb je zg. shuntweerstanden nodig die je parallel over je ledlampen moet monteren omdat anders het knippperrelais niet meer of niet goed werkt (omdat die, vanwege het lage stroomverbruik, "denkt" dat de LED lampjes niet werken). Ik heb zelf in de Rio de shuntweerstanden in de lampunit ingebouwd en Amberkleurige (oranjeachtig) LED lampen ( PY21W fitting) gebruikt. Die zijn wit van kleur maar stralen amberkleurig (oranjeachtig) licht uit als ze branden. Vond dat wel mooi staan.
-
Smart heeft een aamtal liks gemaakt om Kia handleidignen te downloaden: Handleidingen
-
Vind 1 op 19,2 toch beter klinken.
-
Dank voor je link, maar daar staat alleen het instructieboekje van de Niro in en het gaat om het "Grantieboekje inclusief HEV". De laatste versie (inclusief het accupakket dus) heb ik hier in pdf van Kia ontvangen. Ik wil het wel op die link bijplaatsen, maar ik weet niet hoe dit bestand te uploaden..... Heb ook geprobeerd om dit pdf bestand in een persoonlijk bericht even naar je toe te sturen, maar dat lukt ook niet.
-
Je kunt ook een baksteen meenemen....
-
Die hebben mss geen Hill Assist?
-
16" of 18", het geeft ook verschil in de officiele verbruikscijfers en daar wordt toch exact hetzelfde verbruikstest gedaan onafhankelijk van de wielen. Heeft niets met "sportief" rijden te maken (wat dat ook mag beteken). Verschil tussen 16" en 18" blijkt ook uit de travelcard praktijk-verbruikscijfers (18" gebruikt 9% meer). Ik begrijp dat het verschil in de rolweerstand zit die bredere banden hebben (de standaard 18" zijn niet alleen groter, maar ook breder dan de standaard 16"). Ik heb ook weer eens (voor de 6e keer) getankt en kom op een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 17 (18" en extra breed) en ben daar best tevreden mee.
-
Maar zijn ze wel vet? Als ramen vet zijn dan zouden ze juist minder moeten beslaan; vocht houdt nl. moeilijk op vet. Ook wij hadden last van beslaan van de ramen (zowel in een Rio als in een C1) en hebben een vochtvreter in de auto's gelegd. Dit helpt aanzienlijk tegen het beslaan van de ruiten. We gebruiken deze Pikngi herbruikbare vochtvreters.