-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Dank voor je verslag. Vraagje, welk merk trekhaak heb je? Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
-
Moet toegeven dat bij het nemen van een verkeersdrempel (en daar zijn er wel een miljoen van in NL) het rek met de fietsen wel erg ver doorveren. Meer dan bij mijn vorige Rio. Ik neem de drempels dan ook extra langzaam met de fietsen achterop. Dacht eerst dat dit aan de fietsdrager lag en dat zal ook wel gedeeltelijk waar zijn, maar ik begrijp nu dat daar het doorbuigen van de trekhaak nog bijkomt...
-
Terug de garage in en gedaan wat je aangaf. Mijn vriendin (plm. 65 kg.) is op de fietsdrager gaan zitten. Maar de Niro zelf veerde in en kon het nog niet goed ontdekken. De garagekrik weer tevoorschijn gehaald en die onder de Niro gezet. Nu kon de Niro niet meer inveren en daarna mijn vriendin weer op de drager gaan zitten en ja, nu is het ook bij mij duidelijk te zien dat de 1 cm. dikke hoekijzers nogal buigen en de hele constructie daardoor aanzienlijk beweegt. Ik begreep eigenlijk dat de trekhaak verboog en zo bleef staan maar hij veert wel weer terug. Alhoewel ik me geen grote zorgen maak (veren/buigen is beter dan breken) lijkt dit me niet goed en ben ik benieuwd wat Kia NL hiermee doet.
-
Ik heb ook zo’n trekhaak en heb nog niets gemerkt van doorbuigen of zo, maar begon me na al deze verhalen toch zorgen te maken. Ik rijd zeer regelmatig met een Thule fietsdrager met 2 E-Bikes erop door het land en zo nu en dan ook met een (geremde) aanhangwagen en trailer met boot (totaal 1000kg.). Dan zou mijn trekhaak toch ook moeten zijn verbogen. Daarom alles toch even goed bekeken. Ik heb eerst de afstand gemeten tussen de kogel en de nummerplaat van mijn Niro en dit gemarkeerd. Vervolgens met een garagekrik onder de trekhaak (onder de kogel) de achterkant van de Niro zover opgekrikt dat deze goed uit de veren kwam. Ik heb het niet gemeten, maar het gewicht van de achterkant van de Niro drukt zeker enkele honderden kilo’s op de trekhaak. Daarna de afstand weer gemeten onder deze spanning tussen de nummerplaat en de kogel en die is geen millimeter anders! Vervolgens de Niro weer laten zakken, de krik weggehaald en weer de afstand gemeten. Ook nu weer geen millimeter anders! Dan zelf op de kogel gaan staan “dansen”. Ik weeg ruim 110 kg. (ben op dieet…). Daarna de plats van de kogel weer gemeten. En weer geen millimeter verplaatst of verbogen. Ik ben er nu toch wel zeker van dat mijn trekhaak goed zit. Nog wel de constructie bekeken. De uitneembare trekhaak zit in een koker die aan een zware dwarsbalk gelast is. Deze dwarsbalk zit aan beide zijden gemonteerd op een extra stuk stalen hoekijzer van ruim 10 millimeter (!) dik die op de chassisbalken van de Niro is gemonteerd. Het geheel zit met M12 bouten en moeren goed vastgeschroefd. Dit lijkt me een zeer stevige constructie en ik kan me moeilijk voorstellen dat deze 10 millimeter dikke stalen constructie verbuigt. Daarnaast begrijp ik dat de trekhaak bij de probleemauto’s iets verplaatst tot een bepaalde stand maar dan niet verder meer. Als de stalen constructie zou verbuigen dan verwacht je dat dit steeds verder verbuigt. Maar omdat de verplaatsing van de kogel dan stopt, lijkt me dat het een en ander niet goed vastgeschroefd is en dat de balk waarin de trekhaak gemonteerd is, daardoor misschien iets verdraaid? Zijn de juiste (originele) bouten gebruikt bij de montage? Deze moeten exact in de gaten van de constructie vallen. Zijn de bouten iets dunner dan de gaten, dan kun je het omschreven probleem krijgen. Een halve millimeter speling bij de bouten geeft al snel enkele centimeters verplaatsing van de kogel. Verder ken ik de inbouwbeschrijving niet, maar mogelijk hoort er een soort rubberlijm gebruikt te worden tussen de verbindingen om deze niet te laten verschuiven.
-
Deze uitleg klopt op zich, alleen het gewicht op de kogel zelf verandert niet door de hefboomwerking; de kogeldruk (op de kogel van de trekhaak) blijft het totaalgewicht van de fietsen en de fietsdragers. Maar de hefboomwerking verandert wel de krachten op het chassis van de auto waar de trekhaak aan is gemonteerd (de buig- of torsiekrachten). De door de fabrikant van de auto toegestane kogeldruk houdt hier rekening mee. De ene auto heeft een sterker achter chassis dan de ander, maar als je bedenkt wat de horizontale (duw- en trek)krachten zijn op de trekhaak door bijvoorbeeld een (ongeremde) aanhanger van 750 kg. bij optrekken, remmen en het nemen van verkeersdrempels…. Ik zou me dan ook grote zorgen maken als blijkt dat de trekhaak al kantelt door een fietsdrager van 60 kg. (ook al ligt het zwaartepunt een 20 cm. achter de kogel) of beweegt door zelf op de trekhaak te gaan staan. Wat dan als je eens moet remmen met een aanhanger/caravan achter op deze trekhaak van 1300 kg…. Dan komen er veel grotere krachten op de trekhaak te staan. Het kantelen van de trekhaak kan theoretisch komen door het verbuigen van het chassis van de auto als de Niro, maar die kans acht ik nul. En dat de ontwerper van een goedgekeurde trekhaak een ontwerp- of rekenfout heeft gemaakt in zijn berekeningen kan ik me ook niet voorstellen. Denk eerder dat de monteur de trekhaak niet helemaal goed heeft bevestigd. Is de balk van de trekhaak wel volgens voorschrift aan de chassisbalken van de Niro bevestigd? Ik heb zelf ook een uitneembare trekhaak (met vierkante schacht) en trek regelmatig aanhangers van meer dan 1000 kg. Totaal geen last van verbuigen of kantelen van de trekhaak. Nog geen millimeter…
-
Dat je met één (rechter)hand zowel de pook in "P" kunt zetten en gelijktijdig het contact uit kan zetten. Ik heb er ook wel eens last van dat ik de auto uitschakel maar de pook niet in "P" gezet heb. Ik heb echter altijd de radio aan staan en zodra ik het linkerportier open dan gaat alles uit. Soms is dat niet het geval en daaraan merk ik dat ik het dan niet goed gedaan heb. Maar als ik dan toch uitstap en weg loop terwijl het contact nog niet (goed) uit staat, dan gaat de Niro (met contactknop) na en paar minuten toch uit. Weet niet of dit met een contactsleutel ook werkt.
-
Laat hem in de D staan met voet op de rem en stoor je er niet aan.
-
Mijn gemiddelde na 9.252 km is 1 op 16,96. Ben daar tevreden mee. Rijdt regelmatig met aanhanger achter de Niro en ook met een fietsendrager (met fietsen) achterop. Dat zal het verbruik ook zeker wel beinvloeden. Rijd verder overigens redelijk normaal met de Niro. Gebruik wel zo nu en dan de "Ferarie-stand" (gewoon leuk om een Porsche eruit te rekken op de eerste meters!) en ben dus zeker gen zuinigheidswonder. Zeker is dat ik een stuk zuiniger rijd dan mijn vorige handgeschakelde Kia Rio (ook een heerlijke auto!) Met 18" Wielen met extra brede 18"/235 CrossClimate banden vind ik de Niro met deze wielen/banden zeker comfortabel en ook het automaat rijden is heerlijk. Merk ook niet het verschil in comfort met de Niro van mijn neef met standaard 16" velgen met standaard maat CrossClimate banden en anders afgesteld onderstel. Maar ik ben dan ook niet zo'n professionele autotester. Vind de grote velgen wel mooier!
-
Denk dat elke auto wel minpunten heeft (zelfs de veel duurdere maar niet per definitie betere "premium merken"). Maar ook pluspunten en voor mij voeren die bij de Niro de boventoon. Kan daarom erg genieten van mijn Niro.
-
Ik heb wel een slimme sleutel, maar ook nooit problemen gehad.
-
Grappig hoor. Begrijp best dat de problemen met de CC vervelend zijn, maar is dit niet een beetje heel erg veel overdreven? En wat zou je dan anders willen kopen? De Niro is verder een mooie en heerlijke auto waar veel mensen van genieten en ook vele voordelen heeft, hoog in de betrouwbaarheidsstatistieken staat (ANWB, ADAC) en voor een prijs waarbij je bijvoorbeeld bij een Duits merk helemaal niet eens een CC erbij hebt....
-
Dat vind ik ook en heb gekozen voor de afneembare trekhaak. Dat van de diffuser vind ik erg meevallen.
-
Ga zo door. Goed voor mijn aandelen
-
Ik heb daar met mijn Seat Alhambra en later met mijn Kia Rio (beide met ingebouwde 6000K Pilot HID Xenon lampen) nooit last van gehad. Maar kan me voorstellen dat je problemen kunt krijgen met de weliswaar goedkopere maar soms matige kwaliteit HID Xenon (vooral het lichtbeeld is soms ronduit slecht) of paars-blauwe lampen problemen kunt krijgen.
-
Wat mij nog opvalt is het gemakkelijker wegrijden vanuit stilstand (zeker opeen helling) met een hybride t.o.v. een niet hybride auto. Denk door het koppel van de elektromotor.
-
Mooie velgen gekozen!
-
Dan is er nog wel wat te winnen met de hybride techniek. Zoals je aangaf worden (schijf)remmen warm en dus gaat er energie verloren. Dat is jammer want we willen deze energie graag opvangen en in een accu stoppen om te gebruiken bij het optrekken of ter ondersteuning van de brandstofmotor.
-
Het is misschien niet legaal, maar met al die soms afschuwelijke feestverlichtingen van de Duitse autofabrikanten (Volkswagen bijvoorbeeld) die standaard wel door de typegoedkeuring zijn gekomen zou ik me daar eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Wel kun je het beste de eventuele halogeenlampjes in je mistlampen beter vervangen door LED lampjes. Verder kun je het schakelrelais SY DRL300A monteren (LINK) en daarop je mist, ehhh dagrijverlichtingslampen mee aansluiten. Aansluitschema: LINK Dit werkt prima. Gebruik het al 5 jaar om DRL aan te sluiten. Zodra je de motor start dan gaan de dagrijverlichting branden op volle sterkte, maar zodra je de dimlichten aan doet dan gaan ze op halve kracht branden. Dat is ook zo voorgeschreven. En zodra je de motor weer uit zet dan duurt het even, maar dan gaan de dagrijverlichting weer uit (als een "comming home"). Succes.
-
Dat is wel bij normale auto's het geval. Maar Volgens mij remt de hybride toch vooral op de Elektromotor die bij het remmen als dynamo geschakeld wordt, niet op de remschijven. Die worden pas gebruikt als je zo stevig moet remmen dat de remkracht van de elektromotor te kort schiet. Het afremmen lijkt me dan ook niet zo'n probleem bij een Niro.
-
Hoeft niet stiekem hoor. Als je de test goed leest is de Niro de winnaar. Alleen in de conclusie van deze tester niet. Ik heb het hele verslag ook gelezen en het is duidelijk dat Autoweek vooraf bepaald wie er aan het einde als winnaar moet worden. Maar in de tekst wordt de Niro wel degelijk als de betere auto weergegeven. Ik heb uit de tekst van de tester de volgende beschreven plus- en minpunten van beide auto’s geciteerd: CH-R + Uitbundig vormgegeven + Trillingvrij schakelloze automaat + Fijn onderstel wat harder + Wendbaar en levendig + Directe besturing - Onpraktisch hoofd stoten bij instappen achterin - Claustrofobisch achterin - Onrustig fluctuerend motortoerental - Koppeling lijkt te slippen - Zwakkere motor Niro + Bovengemiddeld ontspannen + Meer krachtreserve + Beter geluidscomfort + Soepeler onderstel + Ruimer + Meer kofferruimte + Gemakkelijke instap + Goede ergonomie + Logischer infotainmentsysteem - Koppeling minder vooruitstrevend - Inspiratieloos interieur Aan het slot ziet Autoweek dat een met de Niro Executive (€ 34.060 ) vergelijkbare CH-R € 36,320,- kost. Maar dat is duurder en dat kan natuurlijk niet! Dan nemen ze gewoon een versie van de CH-R met minder opties en stellen dat de CH-R toch goedkoper is dan de Niro….. Ondanks de duidelelijke hoeveelheid door henzelf beschreven plussen en minnen concludeert de tester toch dat de CH-R de winnaar is (of moet zijn?). Worden de testers bij Autoweek wellicht beter gefêteerd door Toyota?
-
Goed te horen!
-
Ik heb nooit geweten dat iets als een cruise control onder een (type?)goedkeuring onderhevig is... Waar komt die informatie vandaan?
-
Het is niet mijn bedoeling om de problemen met de CC te bagatelliseren hoor en ik begrijp de irritatie zeker wel. En dat het probleem eindelijk moet worden opgelost en snel ook is evident. Helaas lijkt Kia er geen prioriteit aan te (willen) besteden en dat is zeer vervelend (blijkbaar te weinig commercieel belang?). Maar om de verder prachtige en heerlijk rijdende zuinige Niro dan als onveilig te betitelen is ver over de top. Wat ik wilde zeggen, laat je leven er toch niet zo erg door beïnvloeden. Om bij het vergelijk met de elektrische fiets te blijven, als je eens onderweg met een lege of defecte accu komt te staan dan kun je naast de fiets gaan staan jammeren, maar je kunt ook even doortrappen en genieten van het (hopelijk) zonnige weer. Aan ieder de keuze…
-
Begrijp dat er Niro rijders geïrriteerd zijn vanwege de problemen met de CC en in het bijzonder met de trage update van de software maar vooral toch met de gebrekkige communicatie van de importeur (ik had dat ook wel met de Navigatie kaarten), maar om de wagen daarom nu onveilig te noemen gaat toch veel te ver. Je hoeft de CC niet te gebruiken en dat kun je dan ook beter niet doen totdat het is opgelost. Dan kun je weer genieten van het autorijden in een verder geweldige auto!