Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Derrek

    Zomerbanden.

    Ja, als de zomer komt omdat je de zomerbanden al onder je auto schroeft, dan zou ik ze er ook al onder zetten. Maar helaas, je beinvleod het weer er niet mee en deze week wordt nog nachtvorst voorspeld. Dan zijn winterbanden zeker nog nuttig! Het is een misverstand dat winterbanden alleen gunstig zijn bij sneeuw. De rubbersamenstelling van de winterband is anders (zachter) zodat deze onder de plm. 8 graden nog altijd meer grip en dus kortere remweg geven. Wordt het meer dan 12 graden, dan slijten ze weer harder. Meest al is de eerste week april een gunstige tijd om de zomerbanden eronder te zetten. Ik wacht dus nog even.
  2. Hoe komen jullie eigenlijk op ....% meer licht? Is dat koffiepraat of goed gemeten met een luxmeter? Ik kan het niet geloven dat het lampje anderhalf keer zoveel licht geeft alleen omdat er in dat gloeilampje (want dat blijft het!) een ander gas zit. Het licht wordt immers gewoon gevormd door een gloeidraadje zo heet te laten worden dat die gaat gloeien en dat geeft licht. Omdat de gloeilamp zo heet wordt, gaat relatief veel energie verloren door de omzetting in warmte. Die techniek blijft hetzelfde. Het rendement vrijwel ook. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld LED of (echt) xenon waar veel hogere rendementen gehaald kunnen worden. Feitelijk kun je met een ander gas de kleurtemperatuur wel beinvloeden zodat het mogelijk in een iets gunstiger gedeelte van ons ooggevoeligheidspectrum komt. Dat kan een indruk geven van meer licht, maar of dat zoveel uitmaakt?
  3. Derrek

    Velgen/bandenmaat

    Ik heb 17" LM velgen met 215/45 r17 banden. De doorsnede van deze banden is 3 mm. groter (+0,6%) dan de standaard 15" banden en 1 cm. breder dan de fabriek geleverde 17" banden oftewel 5 mm aan weerszijden. Moet kunnen denk ik. Als je 18" velgen wilt, dan kun je er 215/40 R18 banden om doen. Die zijn 7 mm. groter in doorsnede (+1,2%). Dit valt nog wel binnen de normale toleranties, maar zorg wel dat je de juiste ET-waarde neemt anders kan de band de wielkasten raken. De 18" banden zijn wel een stuk duurder dan de 17"banden van hetzelfde merk/type en je hebt weer 1,2 cm. minder bandwang om je velg zodat de wagen nog wat stugger zal worden.
  4. Helemaal eens! Mijn dealer had hem bij de bijrijders voetenruimte vastgemaakt, maar dan kun je hem net zo goed weggooien. De veiligste plek is aan het plafond aan de bestuurderskant, maar het is vaak niet zo mooi, zo'n rood ding boven je hoofd. Daarom monteer ik als alternatief de houder (met tieraps) aan de strip van het insteekslot van de veiligheidsgordel (kan het niet eenvoudiger zeggen). Het is wel even puzzelen om de houder goed vast te zetten, maar als je dan op je kop komt te liggen of in het donkere water, dan kun je er nog steeds gemakkelijk vinden en er bij om je gordel door te snijden zodat je los kunt komen of om het raam in te slaan..
  5. Zijn er al onderhoudsintervallen en onderhoudstarieven bekend van de nieuwe Kia Rio model 2012? Op de Kia-site kan ik alleen een pdf downloaden met de onderhoudsgegevens van andere Kia-modellen, maar niet die van de nieuwst Rio die nu toch al een half jaar geleverd wordt. Weet iemand waar ik die kan vinden?
  6. Check even of je, ondanks de plug & play stekkers toch ook geen draad (draden) naar voren moet rekken voor de vaste + en de geschakelde +. Bij een 7-polige stekker wordt tegenwoordig vaak de vaste + gebruikt voor het verplichte mistachterlicht en dan vervalt de vast + (die is bijv. voor een caravan, maar die trek je toch niet met je Pica). Maar wil je een moderne 13-polige Jaeger volgens de regels volledig goed aansluiten, dan horen er wel een vaste + en geschakelde + op gezet te worden. Ik geloof niet dat deze achterin aanwezig zijn.
  7. Sorry hoor, ik wilde je niet beledigen.
  8. Oh, het gaat om de Sportage!
  9. De originele maat is toch 165/60-14? Dan zijn deze wielen 28,5% groter in doorsnede en omtrek. En de wagen staat 8 cm. hoger op zijn poten. Of heb je hem nog verlaagd ook?. Valt me mee dat ze in de wielkasten passen. Dan geeft je km-teller totaal verkeerd aan en deze afwijking is wettelijk ook niet toegestaan. Maar ik zou als geragehouder me ook niet meer druk maken om een beetje zoekerig gedrag. De hele uitlijning is uit zijn verband....
  10. Er zijn buurten waar je meer kwijt bent. :) :)
  11. Misschien had ik beter kunnen zeggen “Theoretisch kan een ontwerper een elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter laten regelen dan een hydraulische”. Dat is eigenlijk met alle moderne elektronische sturingen van tegenwoordig. Het probleem is echter dat automonteurs daar geen raad mee weten; ze kunnen er niet veel mee en dat kan ook niet want ze zijn ook niet als elektronicus opgeleid. Er valt niets te verstellen aan een elektronische sturing voor een beetje meer of minder en men is volledig afhankelijk van (programmeurs van) de fabriek. “Engineers” zijn vaak “changeneers” geworden als het elektronica betreft. Vaak weten ze het ook niet meer en dat kan ook bijna niet anders. Maar je hoeft er niet aan te wennen; het moet gewoon goed zijn. Elektrische stuurbekrachtigingen zijn de toekomst. Evenals bijv. de elektronisch gestuurde automatische versnellingsbakken (Aygo). En als ze goed zijn ontworpen en geprogrammeerd, dan werken ze perfect. Nieuwe ontwikkelingen houd je niet tegen. Ik kan me herinneren dat ik mijn eerste Opel Omega bestelde met stuurbekrachtiging (dat was toen niet standaard!) en iedereen wist mij te vertellen dat je dan een dweil van een auto zou krijgen (gehoord in Amerika of zo). Bij mijn eerste airco zou ik verkouden worden en mijn elektrische ramen waren gevaarlijk omdat deze zouden weigeren als ik in het water zou rijden. Van gordels kreeg je een zere schouder bij een ongeval en airbags braken je nek. En bovendien, “hoe meer er in zit, des te meer er stuk kan gaan”. Dat zal allemaal wel, maar ik vond ik de stuurbekrachtigingen een prettige optie en heb nooit een snotneus gekregen van de airco de bij mij altijd aan staat. Maar ik kwam wel opgewekt en minder moe bij mijn klanten aan. En tegenwoordig is het allemaal standaard geworden.
  12. Ik rij al jaren met elektische stuurbekrachtigingen (C1, 107) en ook met hydrolische (Alhambra, C-klasse) maar ook de elektrische stuurbekrachtigingen sturen messcherp hoor. Theoretisch kun je een elektrische stuurbekrachtiging ook veel beter regelen dan een hydrolische die met mechanische afstellingen beperkte regel mogelijkheden hebben terwijl elektrische stuurbekrachtigingen softwarematig eindeloos afgeregeld kunnen worden. En ik kan me niet voorstellen dat de programmeurs dit niet goed kunnen. Maar veel is afhankelijk van het onderstel, uitlijning, etc.
  13. Derrek

    Verbruik Rio 2011

    Jongens, dit is toch volkomen kansloos! De fabrieksverbruikscijfers zijn heus niet uit de lucht gegrepen. Dan had de NL overheid heus geen belasting kortingen gegeven. Dat dit ook de praktijkverbruikscijfers zijn, willen jullie blijkbaar graag geloven. Maar dat is het natuurlijk niet. Juridisch geen enkele poot om op te staan. En ook Kassa zal hier echt niet op ingaan.
  14. Wat is er nu eigenlijk zo moeilijk aan om een andere toeter in te bouwen?
  15. Zwarte rook roet denken aan het verbranden van motorolie. Het doet denken aan de eerste serie diesel Golfjes van 35 jaar geleden. Ook die sloegen soms op hol met zwarte rook. De oorzaak was slijtage van de zuigers/cilinders (kwam voor na ± 100.000 km) waardoor de onderdruk in het carter te hoog opliep met als gevolg dat de motorolie via de carterontluchting naar de luchtinlaat (luchtfilter) geblazen werd en zo in de cilinders kwam waar het ontbrandde. Een sterk ratelend geluid kam uit de motor; niet vanwege de brandstofpomp, maar door “pingelen” van de motor omdat die natuurlijk ongereguleerd gebeurde. Snel op de rem gaan staan om dit af te stoppen zonder de koppeling in te trappen. Trapte je wel de koppeling in, dan sloeg de motor onbelast op hol en vlogen de lagers je om de oren. De “oplossing” was een extra carterontluchting aanbrengen middels een aftakking in ontluchtingsslang ik geloof naar de pomp van de stuurbekrachtiging zodat de overdruk van het oliecarter weg kon buiten de luchtinlaat om. Je kon dan weer 100.000 km door maar tot het weer voor ging komen. Dan was de onderdruk dermate groot geworden dat de motor vervangen moest worden. Ik heb hem maar snel ingeruild… Ik weet niet wat jouw auto gelopen hebt, maar je zou om te proberen ook de carterontluchting om te leiden en dan zien of het niet meer voorkomt. De carterontluchting loopt doorgaans naar de luchtinlaat vanwege milieuoverwegingen, maar je kunt het ook tijdelijk even loshalen en de overdruk gewoon naar buiten laten ontsnappen. Kan wel erg gaan spetteren (olie).
  16. Het vreemde is dat ik bij de (Peugeot) 107 helemaal geen last heb van opstartproblemen van de xenon. Ik kan de xenon gewoon eerst aanzetten en dan de motor starten. De xenon blijft knippervrij branden. Ga straks xenon inbouwen in mijn nieuwe Rio en mocht ik er dan wel last van krijgen (vanwege kleine accu en start/stop?), dan al ik een setje 12 volt stabilisatoren er tussen gaan zetten (deze) dan moet het opgelost zijn. Wel € 60,- extra maar ach, een tank benzine is tegenwoordig duurder… En ik vind de extra lichtopbrengst van xenon heerlijk en de witte kleur meegenomen. In de bochtverlichting gaan de H7 LED-lampen.
  17. Ik ben geen poetsmiep! Doe mijn auto's met de hogedrukspuit: snel en simel. Eerst even het ergste vuil afspuiten; Dan speciale champoo opspuiten; Met een zachte autowasborstel (met lange steel) de auto even helemaal afvegen; Tot slot afspoelen en laten drogen; Glimt weer en maar 10 minutjes werk!
  18. Derrek

    Verbruik Rio 2011

    Ben vooral benieuwd hoe je het probleempje met de stekker-klem van de H7 lamp in de Rio oplost. Heb zelf al een setje Xenon liggen (Pilot Proline 6000K), maar heb de auto nog niet.... Laatst een setje ingebouwd in de 107 van mijn vriendin. Veel meer licht! En verbruiken toch (35%) minder energie, dus ook beter voor het brandstofverbruik......!
  19. Zo te zien zijn dit lampen met 13 LED's. Deze zijn 5 Watt en hebben er 68 en geven wellicht meer lichtopbrengst?
  20. Zijn dit ze? link
  21. Of in NL bij link. Ik heb er (nog) geen ervaring mee. Ik weet ook niet of ze minder licht geven dan halogeen (Xenon is 2 - 3 x halogeen), maar wel dat je ze niet voor groot- of dimlicht kunt gebruiken. Niet vanwege minder licht, maar zowiezo omdat het geen centrale lichtbron is en dus niet goed in het brandpunt van je reflector kan werken. Maar ze blijken geschikt voor mistlampen (dus moet het toch wel wat licht geven) en voor bochtverlichting lijkt het me ook geen probleem. Ge ze wel bestellen voor de bochtverlichting van de Rio (en heb al xenon voor het dimlicht).
  22. Ja, die zijn er. Ik neem aan dat het bij de Sportage H7 en/of H1 lampen zijn. Google op H7 (of H1) bijv. naar Link. Er zijn ook speciale Led-lampen om je mistlampen om te bouwen naar dagrijverliching, maar dat zit al op de SP van 2011.
  23. Derrek

    Pashoes voor vorst

    Wat kost deze hoes en waar is hij te koop?
  24. Dank je.
  25. Ik heb het wel even goed moeten lezen, maar bedankt! Die kennis had ik nog niet!
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...