-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Sorry, mijn beschrijving geldt voor de BPM, de belasting bij aanschaf. De korting op de houderschapsbelasting voor zeer zuinige personenauto's verdwijnt in zijn geheel per 1 januari 2014.
-
Ter aanvulling, de Kia Rio 1.1 CRDi blijft tot 1 januari 2015 zelfs belastingvrij. Pas dan gaat de CO2 grens voor dieselmodellen van 86 naar 83. De Rio 1.1 CRD1 heeft 85. Het gaat overigens niet om de aanschafdatum, maar om de datum van tenaamsteling. Dus eis van de dealer dat deze da Rio voor de betreffende datum ook daadwerkelijk levert. Dat zal voor de Rio veelal alleen nog voor de voorraad modellen van de dealer of de importeur kunnen. De boot uit Zuid Korea is al bijna 2 maanden onderweg en het is nu al eind maart.
-
Dat geldt alleen voor de 1.1 diesel! De 1.2 CVVT is na 1 juli op naam niet meer belastingvrij. Dan gaat de CO2 grens terug naar 103. Dit geldt ook voor de bijtelling (gaat van 14% naar 20%) en zakelijk voor de KIA (kleine investerings aftrek). De CO2 grens voor de MIA (milieu investeringsaftrek) is al vanaf 1 januari 2012 naar 103.
-
Dit is inderdaad de beste remedie. Ik heb mijn huidige auto van 13 jaar en 205.000 km (!) de airco altijd zomer en winter op automatisch laten staan, en nooit problemen gehad. Wel altijd een lekker klimaat in de auto en geen beslagen ramen. Daarbij moet ik wel vertellen dat ik de airco altijd jaarlijks goed heb laten onderhouden door een specialist die met een auto voor de deur komt (dus niet door de dealer; die heeft er doorgaans niet de juiste kennis en zeker niet de juiste apparatuur voor en vervangt doorgaans alleen het interieurfilter en meet de temperatuur). Het koudemiddel wordt dan uit het aircosysteem gezogen, er volgt een overdruktest en een onderdruktest om te meten of er een (beginnende) lekkage is en de airco wordt weer gevuld met de juiste hoeveelheid nieuw ontvochtigd koudemiddel. Het koudemiddel wordt overigens weer gerecycled. Tot slot wordt natuurlijk de koelcapaciteit gemeten. Deze specialisten hebben goede apparatuur hiervoor. Het kost rond de € 100,- per keer, maar zo hou je de airco jaren goed. Als je dat er niet voor over hebt of de airco niet durft te gebruiken, dan kun je m.i. beter geen airco nemen, toch? En nogmaals, de dealer heeft doorgaans geen kaas gegeten van airco’s.
-
Helemaal waar. Pirelli heeft overigens ook heel goede banden.
-
Je MOET helemaal niets! En zeker geen machtiging. Als het zo ver is (2014 dus), dan sturen ze wel een acceptgiro!
-
Cuppen was een bekend probleem bij Volkswagens van 10 jaar geleden. En die stonden standaard op Cintinental. Vandaar de link met Conti's. Maar sinds die tijd is er veel veranderd. Ik weet natuurlijk nier wat er in de toekomst met mijn Continental SportContact 5 banden gaat gebeuren, maar ze staan verder als zeer goed, evenwichtig en redelijk stil bekend in de onafhankelijke testen (ADAC, ANWB). En als ze gaan cuppen, dan laat ik ze wel trimmen.
-
Cuppen wordt niet veroorzaakt door de banden maar door de wielophanging. Als het al voorkomt, dan is het altijd of voor maar meestal achter. De achteras is dan niet optimaal gedempt.
-
Volgens mij spreek ik over 215/45R17 en niet over 215/40R17 hoor. Ik noem tenslotte de 205/40R17 omdat Hitmark aangeeft dat hij deze banden heeft.
-
De 17" velgen worden meestal geleverd met de Hankook Ventus V12 EVO of de Kumho Ecsta Le Sport KU39. Volgens de ADAC test zijn dit banden uit de middenmoot De 15" standaard stalen velgen met de Hankook Kinergy Eco K425 banden Ook dit zijn volgens de ADAC test banden uit de middenmoot. Ikzelf ga de Continental SportContact5 om de 17" velgen gebruiken.
-
Had dat maar eerst even gedaan.
-
En die wieldoppen kunne wel eens duurder zijn dan de velgen......
-
Of de auto langzamer loopt met iets kleinere banden is helemaal niet zeker. Hij kan zelfs ook harder gaan lopen, alleen jaag je dan de motor over zijn toeren. Wel zal de kilometerteller afwijken. De bandenmaat wordt door de fabriek bepaald in combinatie met motorvermogen, -koppel en overbrengingsverhoudingen van de aandrijving en vroeger de maximaal haalbare snelheid. Maar tegenwoordig ook aan de hand van het meest gunstige brandstofverbruik en daarom is het niet altijd meer dat de maximum snelheid gehaald wordt met de door de fabriek voorgeschreven bandenmaat. Je kunt dat merken als je volgas in de hoogste versnelling het toerental niet tot het maximale oploopt. De wagen heeft dan eigenlijk te grote banden en dat wordt gedaan om het brandstofverbruik te drukken. De doorsnede van de standaard Rio banden 185/65 15 is theoretisch 622 mm. Slijten ze 5 mm af, dan wordt het 612 mm (-1,6%). De geleverde 17” banden 205/45 17 zijn 616 mm (- 0,8%) Slijten die 5 mm af, dan wordt het 602 mm. De afwijking is dan al 3,2%. Er worden ook 17” 215/45 17 gebruikt bij de aftermarket. Die zijn 625 mm (+0,6%) en na slijtage 615 mm (-1,1%). Die wijken dus minder af van de standaard banden! De 17” 205/40 17 tenslotte zijn 570 mm doorsnede. Dat is -8,2% en na slijtage zelfs -8,6%.
-
In de 2e week april kan ik ook het verschil ervaren. Dan wordt de mijne geleverd. Ik heb de Rio met standaard 15" velgen besteld, maar heb al een set nieuwe 17" LM velgen met Continantal SportContact5 al klaarliggen om te wisselen.
-
Let wel, juridisch heb je als klant een overeenkomst met de dealer en niet met de importeur of fabriek. Daar vergist men zich vaak in. Je kunt daarom alleen de dealer aanspreken op garantie of het nakomen van zijn verplichtingen en de dealer heeft eventueel (maar dat is niet in alle branches zo) weer een overeenkomst met de importeur/fabriek voor het vergoeden van de onderdelen en werktijd ten behoeve van garantiegevallen. Maar daar hebben wij als klant niets mee te maken. De dealer moet zijn wettelijke en/of overeengekomen garantie nakomen. En zelfs na de garantietermijn heb je als consument nog rechten. De dealer kan en mag zich ten opzichte van de klant daarom ook nooit verschuilen achter de importeur of fabriek. Fabrieksgarantie is een extra op de wettelijke garantie die je hebt bij de verkoper, maar niet in de plaats van! Voor alle garantiegevallen is de verkoper aansprakelijk en nooit de importeur. Laat je daarom nooit met een kluitje in het riet sturen als een dealer zegt dat de importeur de kaartupdate niet vergoed. Daar heb jij niets mee te maken! Een andere truck van dealers is om “coulance” aan te vragen bij de importeur. Dat is zijn probleem, niet het uwe! Als klant heb je recht op nakomen van de vereenkomst en garantie van de verkopende partij, ongeacht wat zijn leverancier doet. Dat is een zaak tussen de dealer en de importeur. Je kunt de dealer aansprakelijk stellen voor een laatste kaartupdate. Als consument mag je namelijk aannemen dat je de laatste versie bij levering krijgt tenzij de dealer bij het aangaan van de koopovereenkomst heeft aangegeven dat er een oudere versie geleverd wordt. Je hebt m.i. dus wettelijk recht op de laatste versie geleverd door de verkoper. En hoe de verkoper dar aan komt, dat is zijn probleem. Kia heeft daarom juridisch gelijk door te stellen dat de dealers geheel autonoom contracten afsluiten. Daar zit Kia immers niet tussen en ook niet bij aan. De dealers zijn ook niet in dienst bij Kia maar de dealers zijn klant bij Kia. Kia hoeft en kan de individuele klant niet wijzen op de levering van een verse kaartupdate. Kia kan wel zijn dealers verplichten om dat te doen (uit oogpunt van marketing), maar Kia wil ook vooral verkopen en zal niet snel een dealer royeren. Hoe dan ook, je moet de dealer aanspreken want daarmee heb je een koopovereenkomst gesloten en niet de importeur of de fabriek.
-
Heb ik ook aan gedacht, maar kan het me niet voorstellen. Vooropgesteld dat ze wit licht uitstralen is het te zien als een (uitbreiding van) de dagrijverlichting. Ik wil ze daar ook bij aansluiten. Als je ziet welke bijzondere vormen van dagrijverlichting er met typegoedkeuring rondrijden (denk aan Audi's etc.)... Ik denk niet dat oom agent je voor deze dagrijlampen aan zal houden en voor de APK kan er een "APK-schakelaartje" tussen gezet worden dan hoeft de keurmeester zich ook geen zorgen te maken.
-
Als je goed kijkt, dan kan deze LED verlichting wit of (waarschijnlijk door ompolariseren) oranje branden. Het is dan natuurlijk de bedoeling om ze wit te laten branden en eventueel (maar dat hoeft niet) oranje-wit-oranje-wit-etc. te laten mee knipperen met de richtingaanwijzers.
-
De meeste nieuwe motoren gaan weer over op de ketting. Deze draait in het blok in de olie en heeft daarom geen onderhoud nodig. Bij sommige motoren hoeft deze na 240.000 km. vervangen te worden, bij anderen nog later. Wel hreeft PSA een blunder gemaakt met kettingen van zeer bedenkelijke kwaliteit in een aantal Peugeot - Citroen motoren. Deze kettingen blijken na 30.000 km al centimeters uitgerekt te zijn. Ze worden bij duizenden motoren stilletjes onder garantie vervangen
-
De nieuwste Rio model 2011/2012 staat nog niet in deze lijst! Het gaat niet verder dan de Rio III en dat is het vorige model. De lijst van Kia op de site is nog steeds niet actueel! Wel heeft de dealer laten weten dat voor de Rio 1.2 CVVT na 15.000 km. of een jaar de olie ververst moet worden, na 30.000 km of 2 jaar een kleine beurt, na 45.000 km of een jaar later weer olieverversen en pas bij 60.000 km of 4 jaar een grote beurt voorgeschreven is. Hij heeft ook de prijzen genoemd, maar die weet ik net meer. Als het goed is dan komt de boot met "mijn" Rio eind deze week aan. En de dealer verwacht volgende week het onderhoud overzicht met prijzen te hebben en als dat zo is, dan zal ik hem inscannen.
-
Ik zie het wel zitten, die 2-kleurige zijverlichting (produktcode 5176). Mijn Koreaans is niet zo heel goed, maar ik begrijp dat het nog niet leverbaar is (de aangegeven prijs is 0 yuan). Maar je kunt een pre order plaatsen en ik heb ze een mailtje gestuurd wat de verwachte prijs is en of ze het kunnen versturen naar Nederland. Als het allemaal redelijk is, dan wil ik het bestellen en uitproberen. Als ik antwoord krijg, dan zal ik het hier melden.
-
Hangt er van af.......
-
Dat is als de bakker vragen of zijn brood goed is. Ik kan wettekst zo snel niet vinden, maar de motor is onderdeel van de typegoedkeuring van een auto. Daarom is tuning in principe niet legaal. Maar bij de z.g. zeer zuinige auto's komt er ook aanspraak op een belastingvoordeel bij kijken en dat maakt het tevens een economisch delict. Of de CO2 uitstoot veranderd, dat weet waarschijnlijk niemand want ik neem niet aan dat de tuner dit officieel volgens de richtlijn 2004/3/EC heeft laten nameten. Ik ben het eens met Blue_eyes dat je hiervoor niet zo snel gepakt zult worden, maar je bent je er nu wel van bewust. En inderdaad, ook de 17" velgen mogen eigenlijk al niet. Die worden "gedoogd" (een goed Nederlands woord). Maar ik zou me meer zorgen maken over de (7 jaar) garantie op de motor, want die verspeel je zeker. De tuner geeft wel 5 jaar garantie op de door hem aangebrachte software (voor wat dat waard is) en 3 maanden op de motor. Die motorgarantie kun je dan middels een verzekering uitbreiden. Slechter kun je het niet hebben want garantie-verzekeringen staan nog slechter bekend als uitvaartverzekeringen; ze vinden altijd wel een reden om niet uit te hoeven keren en ga je dan met boter op je hoofd naar de rechter?
-
Niet schrijven waar je geen verstand van hebt.
-
Houdt er wel rekening mee dat tuning op een 1.25 CVVT een economisch delict is. Dit vanwege de BPM-vrijstelling, vrijstelling houderschapsbelasting en eventuele 14% bijtellingsregel voor deze auto die in de categorie "zeer zuinig" valt. Wordt je gecontroleerd, dan moet je alsnog de volledige BPM betalen en kunnen de andere voordelen met terugwerkende kracht worden teruggedraaid plus boete. Dit in tegenstelling tot tuning van "normale" auto's.
-
Beter een optimist dan een zeur! Wij genieten tenminste van het leven!