Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Oh ja? En op welke juridische gronden dan? Elke Pico heeft er, zo blijkt hier, last van dat hij niet heel scherp stuurt. Maar als je hebt proef gereden dan moet je het dus ook gemerkt hebben! Waarom heb je hem dan toch gekocht? Of stuurde de proef auto wel scherp? Hoe wil je dat dan bewijzen? Juridisch geen poot om op te staan. En geen rechtsbijstand die hier in trapt. En nee, ik ben geen salesman en werk niet voor Kia. Ik werk niet meer en geniet van de mooie dingen in het leven. Vanaf volgende maand in een Rio! Er is geen rechter in NL te vinden die zonder grondig bewijs de koop zal terugdraaien.
  2. Na het land (toen nog) verplicht anderhalf jaar tegen de Russen te hebben verdedigd ben ik als industrieel ingenieur bij een ingenieursbureau gaan werken om uiteenlopende computergestuurde apparatuur te repareren wanneer de eigen technici er niet meer uit konden komen. Na 5 jaar gaan werken voor een Japanse firma en daar heb ik nooit spijt van gehad. In 1979 als eerste niet-japanner een productopleiding in de fabriek in Japan gehad en daarna nog wel 15 x daar geweest. Een geweldig land en dito mensen. Ik hou zeer van het Boeddhistische gedeelte van Azië zoals Japan, Korea, Thailand, Vietnam etc. Geweldige respectvolle mensen (kunnen we in Europa nog van leren) en ik weet nu hoe ze zo goed kunnen produceren. Daarna in Europa voor die firma een Serviceorganisatie opgezet inclusief de opzet van commerciële verkoop van Service contracten in het tijdperk dat Service van Cost Of Sales naar Profit Center ging. De verkoop marges werden steeds kleiner, vandaar. Na 25 jaar gestopt en doe momenteel “klusjes” wat op mijn pad komt en wat ik leuk vind zoals reorganisatie wagenpark voor een heel groot bedrijf, wat advieswerkzaamheden e.d. Auto’s? Simca 1100, 2 x Volkswagen Kever 1200, Volkswagen Golf, 3 x Mazda 626, Citroen Traction Avant (hobby), 3 x Opel Omega, Yamaha XS750, Seat Alhambra, Mercedes C (mooie auto maar de slechtste die ik ooit gehad heb), BMW R1150RT, Citroen C1, Kia Rio (vanaf mei).
  3. Derrek

    LED koplampen

    In de Staatscourant nr. 19193 van 28 oktober 2011 staat op bladzijde 33: N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen) Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeu-ring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen. Met andere woorden, zowel een niveauregeling als een koplampreiningingsinstallatie is dus niet meer nodig en daarop kan ook een nieuwe auto met Xenon niet meer worden afgekeurd.
  4. Het grootste voordeel van zelf doen is dat je zeker weet dat het gebeurd is. Dat van die stickers en certificaten bewijst helemaal niets. Het is niet heel veel werk en daarnaast spaar je dus Euri 150,- uit! Maar ik gebruik zelf liever de producten van Poorboy's.
  5. Derrek

    LED koplampen

    Waarom zou de auto afgekeurd kunnen worden met Xenon na een bepaalde datum (bedoel je na 2006)? Dat is juist veranderd in de wetgeving met het vervallen van de eis voor automatische hoogteregeling voor dimlichten en voor koplampreinigingsinstallatie bij lampen van meer dan 2000 Lumen (zoals Xenon doorgaans is). En als het niet meer buiten de wet valt, dan is het m.i. ook geen APK afkeur meer.
  6. Ik kan het (helaas) nog niet beoordelen. Onze Rio komt pas in mei..... Heb wel het Navigation Pack erbij. Een ander audio systeem dus en weet niet of er dan andere speakers in zitten.
  7. Ik weet niet of de speakers veel zullen veranderen aan je geluidsbeleving, maar het is wel de eerste stap op te proberen. Maar let wel op met hoge tonen en vooral de positie van de hoge tonen speakers. In tegen stelling tot de lage tonen planten de hoge tonen zich veel meer rechtlijnig voort. Lage tonen speakers (basspeakers) worden vaak weggestopt en dat geeft geen probleem omdat je die lage tonen toch wel overal hoort. Maar hoge tonen kunnen beter in het zicht geplaatst worden zodat de hoge tonen je gehoor direct kunnen bereiken. Je ziet dat ook vaak in auto’s; zelfs in de Kia Rio waar de speciale hoge tonen speakers bij het optionele soundsysteem in de voorstijlen gemonteerd zijn. Bij veel andere auto’s (zoals mijn Seat Alhambra) zijn ze op het dashboard gemonteerd. Je hebt een grote kans dat het vervangen van de originele luidsprekers door andere speakers op dezelfde plek in het portier niet voor veel verbetering aan je geluidsbeleving zullen zorgen. De hoge tonen dempen immers tegen de stoelen of je benen aan. Ik zou eerder gaan voor het monteren van speciale hoge tonen speakers (tweaters) als de hoge tonen je probleem zijn en die op een goede (zichtbare) plek monteren; misschien de speciale raamstijlcovers bij de dealer bestellen met de plek voor de tweaters en deze in je auto monteren?
  8. Wat staat er voor tekst op de instaplijsten? Ik kan het niet goed zien op de foto.
  9. Derrek

    Waxoil

    Dat zijn de goeie!
  10. Derrek

    Afneembare trekhaak

    Op het SP forum staat een goede link naar de montagehandleiding van een een Thule trekhaak waar je kunt zien hoe de bedrading moet worden aangesloten.
  11. Derrek

    Afneembare trekhaak

    De afneembare trekhaak heeft onderdeelnummer 1W281ADE01, de kabelset met 7-polige stekker 1W620ADE00CP en de 13-polige 1W621ADE00CP. Beide kabelsets met uitschakelbare parkeerhulp (extra relais). De kabelsets voor de Rio zowel 7- als 13-polig zijn er dus al wel! Deze hoeven m.i. niet van het merk van de trekhaak te zijn. Behalve de werkzaamheden voor het monteren van de trekhaak zelf moet ook de kabelset worden aangesloten. Ik begrijp dat dit met stekkers gaat, maar niet voor de constante stroomdraad (aansluiting 2/54G bij de 7-polige stekkerdoos) en permanente stroomdraad binnenverlichting (aansluiting 9 bij de 13-polige Jaeger) en de laadkabel voor caravanaccu/koelkast (aansluiting 10 bij de 13-polige Jaeger). Deze extra kabels moeten van voor uit de auto gehaald worden (en als het goed is gesoldeerd). Het mistachterlicht van de auto wordt bij de 13-polige stekkerdoos door een intern schakelaartje in de stekkerdoos automatisch uitgeschakeld, maar de 7=polige stekkerdoos heeft officieel niet eens een aansluiting voor het mistachterlicht terwijl die wettelijk wel op de aanhangwagen/caravan aanwezig moet zijn en moet werken. Soms gebeurt dit dan maar met een schakelaartje in de aanhanger en moet je dus uitstappen om deze aan- of uit te zetten. Of de constante stroomdraad wordt daarvoor misbruikt. Het voordeel is dan wel dat die constante stroomdraad vervalt (niet handig voor de caravan) en dan ook niet ven voren gehaald te worden. Je aanhangwagen moet dan ook wel zo zijn bedraad. Maar ik vind dat geknoei en kies zelf altijd voor de moderne 13-polige Jaeger.
  12. Derrek

    Waxoil

    Je hoeft niet boos te worden hoor!
  13. Derrek

    Waxoil

    Dat mag wel ook voor dat belachelijke extra bedrag dat ze voor een poetsbeurtje vragen dat zowiezo al bij de aflevering hoort en dus toch al betaald is. Het was het eerste dat ik uit de offerte liet schrappen ! Maar heeft er ooit al een Kia eigenaar een beroep op die garantie proberen te doen? En met welk resultaat? Is er uitbetaald of met de kleine lettertjes het bos in gestuurd? Ik verneem graag mijn ongelijk! Bij de Internetshops is het al in opspaak geweest extra’s als verzekeringen (bij reizen etc.) automatisch aan te vinken. De gedragscode is dat je zelf actief moet kiezen. Dit is nu hetgeen mij tegenstaat bij Kia. Bij elke offerte bij welke dealer dan ook is de Waxoil behandeling ad € 195,- aangevinkt en moet je er zelf om vragen om het er uit te halen. Elke dealer gebruikt hetzelfde offerteprogramma (van Kia of de importeur?) Verder vind ik het een prima merk en heb een vriendelijke dealer die zich meteen hiervoor verontschuldigde.
  14. Derrek

    Merk Xenon

    Ik heb de Pilot Proline daar besteld en als "lid" van de Kia club (dit forum dus) krijg je 15% korting op deze prijzen. Beste is om even een mailtje te sturen. Ben tevreden over de levering.
  15. Voor wat het waard is, ik heb de proef op de som genomen en de Pilot Proline Xenon met dubbele even "los" aangesloten op de accu van de Peugeot. Dan starten en... de Xenon blijft gewoon branden. Wel zie je, als je goed kijkt, de Xenonlampjes ietsje zwakker branden (net zoals de ingebouwde niet Pilot Xenon) tijdens starten wellicht door de lagere spanning van de zwaar belaste accu, maar ze gaan niet uit en knipperen niet!
  16. Derrek

    6000K of 8000K

    Nu 3 x 6000K ingebouwd en de 4e voor een Rio ligt klaar (Pilot Proline) Ik vind die 8000K te veel blauwe gloed geven en daardoor een sjonnie uitstraling geven.
  17. Derrek

    Afneembare trekhaak

    Ben het helemaal met je eens! Gebruik die dingen ook nooit (meer), maar soldeer alle extra draadverbindingen als er geen stekker aansluitingen zijn. Dat moet sowieso bij de inbouw van een SCM alarm, maar voor een storingsvrij gebruik ook bij Xenon-inbouw etc.
  18. Maar dat hoeft natuurlijk niet aan de maat velgen te liggen. Er liggen ook andere (merk, type, profiel) banden om en dat is m.i. veel belangrijker. Natuurlijk is het zo dat een grotere velg een plattere band tot gevolg heeft met minder wang hoogte zodat die in theorie minder kan "zwalken". Maar of die ene centimeter zoveel uitmaakt? Ik ben niet kapot van de Hankook banden en heb dan ook goede conti's genomen. Omdat ik niet alle banden zelf kan testen, heb ik me gebaseerd op de Duitse ADAC bandentest. Wel wordt de wagen bij een (zeer) platte band merkbaar stugger. Komt door de mindere vering in de plattere banden. Hij mag fan wel als een kart gaan sturen, ook de vering is dan als een kart! Ik heb ervaring met een verlaagde Peugeot 307 met zeer platte banden. Stond heel mooi, maar was niet leuk meer. Je voelde elk steentje op de weg en het kostte je de rug.
  19. Derrek

    Afneembare trekhaak

    Ik neem toch aan dat de oude 7-polige stekker dit ook doet? Het zou wel moeten anders wordt je gek! Geldt overigens ook voor het mistachterlicht. Die mag op de auto niet werken als er een aanhanger achter gekoppeld is.
  20. Derrek

    Phantom 17" los kopen

    Ben nog vergeten te melden, voor Euri 12,- heb je bij stickerzone.nl vier Kia merkstickers die je op de velgdoppen kunt plakken. De velgen lijken dan "origineel" Kia. Maar ook losse kapjes zijn te koop. Wel een stukje duurder.
  21. Oh. Maar had je dan niet meteen oranje LED-lampen in kunnen zetten? Die gaan veel langer mee en dan hoef je hem wellicht nooit meer te vervangen.
  22. Derrek

    Afneembare trekhaak

    Ik begrijp dat er weliswaar een plug&play stekkerset in de bekabeling zit voor aansluiting op de verlichting, maar dat, als je het volledig wil doen) ook nog een draad voor de continue + naar voren getrokken moet worden (of 3 draden bij 13-polige Jeager) omdat die niet achter aanwezig zijn. Ik weet niet hoe het zit met de uitschakeling van de achteruit pieper. En met de uitschakeling van het mistachterlicht?
  23. Derrek

    Phantom 17" los kopen

    Sorry!
  24. Derrek

    Phantom 17" los kopen

    Helemaal geen originele Panthum velgen kopen. Smaken verschillen en ze zijn niet lelijk hoor, maar meer dan de halve wereld met Kia Rio’s rijdt er al mee. Bij mijn laatste (5) nieuwe auto’s steeds LM velgen zelf uitgekozen bij een velgenshop die ikzelf mooi vond staan. Dat is vaak ook afhankelijk van de kleur auto en het geeft een persoonlijk tintje. De originele velgen worden gebruikt voor de winterbanden. Voor een witte Rio 17 inch zwart gepolijste Wolfrace Pro Sprint gekocht (deze) met 215/45 R17 Continental SportContact5 banden (beste in de ADAC en ANWB test) voor in totaal € 879,- incl. montage en verzendkosten! Prachtige velgen; de spaken zijn glimmend en dat staat (vind ik dus) er mooi. Met de Hankook Ventus V12 EVO banden in dezelfde maat kosten deze velgen overigens € 739. Kia rekent € 899,- maar dan ben je dus je stalen velgen met banden kwijt! De originele stalen velgen natuurlijk gehouden en een set van 4 winterbanden ContiWinterContact TS800 (ook beste in de ADAC test) voor € 73,- per stuk gekocht (de Kumho of Vredestein winterbanden van Kia kosten € 62,-- per stuk). De winterbanden worden zonder kosten omgeslagen (incl. balanceren) bij de aangesloten garage tegen de waarde voor de inruil van de originele 15 inch Hankook banden (vind ik toch niets). Anders kost het omslaan 4 x € 17,50 en dan hou je de Hankook banden over maar wat moet je daar mee? Bij elkaar dus 1171,- voor persoonlijke velgen met de (test)beste brede zomer- en winterbanden. Zou je dezelfde banden nemen als Kia levert, dan zou het totaal € 987,- kosten. Kia rekent daar € 1399,- voor (+41%) met 205 banden.
  25. Zal wel domme vraag zijn, maat wat zijn eigenlijk R.A.W. lampen?
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...