PeterV Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 In april 2012 een Sorento 2.4i EX gekocht uit 2003 met 106000 km op de teller. (en ja zonder garantie gekocht) Na aanschaf gelijk grote beurt laten geven en met plezier in de Sorento gereden, zoveel plezier dat ik gelijk gezegd heb dat de volgende ook weer een Sorento zou worden. Gisteren op de snelweg met een gangetje van 120 km /uur een hoop geratel onder motorkap, gevolgd door een flinke rookwolk achter mijn auto, auto valt stil en alle lampjes aan... Auto langs de kant gezet en maar gebeld. Heb er maar 5000 km van mogen genieten...... Sorento is uiteindelijk door de Kia garage bij mij in de buurt op de operatietafel terecht gekomen, zorgvuldig opengemaakt en diagnose gesteld. Diagnose: Gat in de carterpan, aandrijfstang bleek te zijn gebroken welke dit gat heeft veroorzaakt, oplossing: een 72-uurs operatie bestaande uit een compleet nieuwe motor en rekening houdend met aanverwante onderdelen. Totale kosten ±€4500-€5000. Volgens de garage hadden mogelijke mankementen aan de aandrijfstang ook nooit bij aankoop kunnen worden opgemerkt. Vraagjes van mij (compleet onwetend op autogebied): 1) komt deze doodsoorzaak jullie plausibel/bekend over? 2) hoe raak ik zo snel mogelijk zijn Sorento kwijt, kosten voor reparatie wegen m.i. niet op tegen de waarde van de auto en wat ik ervoor heb gegeven (€5k) Quote
bigwade Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 Welkom hier en gecondoleerd met het verlies... Da's een vlotte afschrijving Is er niet ergens een ruilblokje te regelen voor wat minder om de oude reus weer tot leven te brengen ? Quote
PeterV Geplaatst 20 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 20 Juni, 2012 Welkom hier en gecondoleerd met het verlies... Da's een vlotte afschrijving Is er niet ergens een ruilblokje te regelen voor wat minder om de oude reus weer tot leven te brengen ? Bedankt, volgens de garage was dit de prijs al met ruilblokje Quote
Specialmade Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 Bedankt, volgens de garage was dit de prijs al met ruilblokje Da's idd erg snel afscheid nemen. Misschien kun je eens nagaan of je alleen het motorblok (incl. cylinders etc) voor een gunstige prijs kunt kopen. Zo nodig bij een sloopbedrijf. De andere onderdelen van je eigen motor (dynamo, waterpomp etc) zullen niets hebben geleden door deze schade. Is misschien het proberen waard. Suc6 Grtz. Specialmade Quote
PeterV Geplaatst 20 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 20 Juni, 2012 Da's idd erg snel afscheid nemen. Misschien kun je eens nagaan of je alleen het motorblok (incl. cylinders etc) voor een gunstige prijs kunt kopen. Zo nodig bij een sloopbedrijf. De andere onderdelen van je eigen motor (dynamo, waterpomp etc) zullen niets hebben geleden door deze schade. Is misschien het proberen waard. Suc6 Grtz. Specialmade Thnx, zal morgen eens rondbellen wat het zo ongeveer zou moeten kosten, mogelijk dat het alsnog meevalt, alhoewel ik momenteel erg pessimistisch ben ingesteld. Quote
masimo Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 Da's mooi k.... We leven met je mee! Ik kan me echter de schade moeilijk voor de geest halen. De aandrijfstang? Wat wordt daarmee bedoelt? Is dat de aandrijfas, de cardan-as, misschien krukas? Als de diagnose een gat in de carterpan is dan moet die toch vervangen kunnen worden. Een gebroken aandrijfas is ook vervangbaar. Kortom, ik kan de link naar een kompleet nieuwe motor niet goed leggen. Mocht je er nog over willen praten, dan graag wat meer uitleg. 1 Quote
Crum Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 drijfstang door het carter geschoten..geeft een hoop olie op de weg en gerammel... over je vragen, komt (gelukkig) zelden voor, het is dus eerder een gevalletje van pech hebben. en hoe je er zo snel mogelijk vanaf komt, sloop bellen, handelaar zal er niet zoveel in zien vanwege de defecte motor. Quote
PeterV Geplaatst 20 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 20 Juni, 2012 Da's mooi k.... We leven met je mee! Ik kan me echter de schade moeilijk voor de geest halen. De aandrijfstang? Wat wordt daarmee bedoelt? Is dat de aandrijfas, de cardan-as, misschien krukas? Als de diagnose een gat in de carterpan is dan moet die toch vervangen kunnen worden. Een gebroken aandrijfas is ook vervangbaar. Kortom, ik kan de link naar een kompleet nieuwe motor niet goed leggen. Mocht je er nog over willen praten, dan graag wat meer uitleg. Morgen moet ik de huurauto terugbrengen die ik heb meegekregen via de KIA service, zal wat meer info vragen. Quote
PeterV Geplaatst 20 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 20 Juni, 2012 drijfstang door het carter geschoten..geeft een hoop olie op de weg en gerammel... over je vragen, komt (gelukkig) zelden voor, het is dus eerder een gevalletje van pech hebben. en hoe je er zo snel mogelijk vanaf komt, sloop bellen, handelaar zal er niet zoveel in zien vanwege de defecte motor. Is idd pech, had het vrouwtje net overtuigd van deze en dat alle toekomstige bolides ook Sorento moeten zijn, gaat ze weer twijfelen, kost me weer een periode van overtuiging:-) Morgen moet ik toch langs de KIA, zal na wat meer indrukken even rondbellen wat ik ervoor kan krijgen. Daarnaast heeft Masimo me aan het denken gezet om meer info te vragen om een juist beeld te vormen Quote
MiNi0101 Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 Had je de auto prive gekocht van iemand? Volgende keer even bij een garage de auto laten nakijken voor je hem koopt. Quote
Specialmade Geplaatst 21 Juni, 2012 Geplaatst 21 Juni, 2012 Had je de auto prive gekocht van iemand? Volgende keer even bij een garage de auto laten nakijken voor je hem koopt. Zie verhaal PeterV: Volgens de garage hadden mogelijke mankementen aan de aandrijfstang ook nooit bij aankoop kunnen worden opgemerkt. Grtz. Specialmade Quote
masimo Geplaatst 21 Juni, 2012 Geplaatst 21 Juni, 2012 Ben het eens met de vorige spreker. Dit soort dingen kun je absoluut niet opmerken. Ik heb tenminste nog nooit de motor van een auto uit elkaar gehaald als controle voor de aankoop. Quote
Leon Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Waarschijnlijk wordt de drijfstang bedoeld ipv de aandrijfstang. De drijfstang is de stang tussen krukas en zuiger. Als deze breekt ligt je zuiger dus los in de cilinder en het restant van de drijfstang slaat naar beneden het carter in en in dit geval dus een gat erin. Dit kan behoorlijk wat schade aan een motor veroorzaken zodat revisie noodzakelijk is. Gewoon een tweedehands motorblok ergens aanschaffen zou ik niet doen, aangezien deze 2.4 motoren nu niet bepaald bekend staan als de meest betrouwbare, er zijn sowieso veel problemen met het onderblok. Dan koop je waarschijnlijk weer ellende. Erg zuur dit, veel succes met het zoeken naar een oplossing (die jammer genoeg sowieso niet goedkoop zal zijn ) Quote
PeterV Geplaatst 22 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 22 Juni, 2012 Waarschijnlijk wordt de drijfstang bedoeld ipv de aandrijfstang. De drijfstang is de stang tussen krukas en zuiger. Als deze breekt ligt je zuiger dus los in de cilinder en het restant van de drijfstang slaat naar beneden het carter in en in dit geval dus een gat erin. Dit kan behoorlijk wat schade aan een motor veroorzaken zodat revisie noodzakelijk is. Gewoon een tweedehands motorblok ergens aanschaffen zou ik niet doen, aangezien deze 2.4 motoren nu niet bepaald bekend staan als de meest betrouwbare, er zijn sowieso veel problemen met het onderblok. Dan koop je waarschijnlijk weer ellende. Erg zuur dit, veel succes met het zoeken naar een oplossing (die jammer genoeg sowieso niet goedkoop zal zijn ) Leon, bedankt voor de toelichting/verbetering, Garage heeft vandaag hetzelfde meegedeeld. We hebben ook beslist om geen extra kosten te maken. De carrosserie staat momenteel te koop. Benieuwd wat ik er nog voor vang..... Quote
MiNi0101 Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Zie verhaal PeterV: Volgens de garage hadden mogelijke mankementen aan de aandrijfstang ook nooit bij aankoop kunnen worden opgemerkt. Grtz. Specialmade Dan op z'n minst zorgen dat je bovag garantie hebt! Quote
bigwade Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Beetje koe in de kont kijken en daar helpen we PeterV niet mee. Iemand nog een blok liggen ? Quote
PeterV Geplaatst 22 Juni, 2012 Topic Starter Geplaatst 22 Juni, 2012 Beetje koe in de kont kijken en daar helpen we PeterV niet mee. Iemand nog een blok liggen ? Bedankt voor het aanbod. maar besluit genomen om deze vaarwel te zeggen en op zoek te gaan naar een 3.5 V6 1 Quote
bigwade Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Bedankt voor het aanbod. maar besluit genomen om deze vaarwel te zeggen en op zoek te gaan naar een 3.5 V6 Heb je deze wel als ruilobject en is iets meer waard dan nul euro. Laat ons weten hoe het verder gaat Ennnnnnnnnn Fotoooooooooooooooos grtz! Quote
bigmac Geplaatst 26 Juni, 2012 Geplaatst 26 Juni, 2012 Jammer dat je maar zo weinig van je Sorento hebt mogen genieten. Ik zag trouwens dat er speciaal voor het Sorento 2.4 motorblok een eigen discussie is: http://www.kiaclub.nl/topic/6982-sorento-24-motor/ Quote
korento Geplaatst 26 Juni, 2012 Geplaatst 26 Juni, 2012 Hallo , wat erg voor jullie maar dat is al door iedereen zo'n beetje gezegd. Ik zit bijna dagelijks op marktplaats ed te kijken en kom dan ook Sorento's tegen voor onderdelen , misschien was je zelf ook al zover maar toch............... ik hoop dat je snel een oplossing heb gevonden. succes. Koos Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.