Jump to content

Stuurbekrachtiging valt af en toe weg

masimo

Recommended Posts

De stuurbekrachtiging van mijn Sorento (EX Custom = LX met EX extraatjes) valt af en toe weg.

Dit gebeurd af en toe na het verlaten van de autoweg in lange bochten. Hij blijft dan een poosje zwaar sturen en dan plotseling stuurt ie weer licht. Vreemde gewaarwording als je met deze kolos de autoweg afkomt en de bocht om moet.

De dealer kon het probleem niet en heeft de auto drie dagen lang uitgeprobeerd. Zoals gewoonlijk trad het probleem dan net niet op. Hij heeft toch het volgende gedaan: Controle op lekkages (geen gevonden), vloeistof vervangen (niet geholpen) en recentelijk de stuurbekrachtigingspomp vervangen (hielp echter ook niet).

Volgens de info die ik op met name Duitse websites vind wordt dit veroorzaakt door een defecte snelheidssensor (+bekabeling/adapter). Bij KIA is dit een bekend probleem en vermeld als KTI 46/04 (in Duitsland).

Ik heb de dealer hier al meermalen op gewezen, maar volgens hem heeft mijn Sorento een volledig hydraulisch geregelde stuurbekrachtiging en de snelheidsafhankelijke werking wordt niet electronisch geregeld. Ik heb daarover zo mijn twijfels.

Iemand die het probleem en eventueel een oplossing kent?

• 1 year later...

hello,

ik heb ditzelfde probleem reeds enige tijd; stuurbekrachtiging valt weg na lange trajecten (autosnelweg) en vooral bij warm weer (ben terug uit Spanje en heb het onderweg weer ondervonden). Tijdens de winter nooit probleem gehad.

Het is een gekend fenomeen en het is idd een snelheidssensor die vervangen moet worden. Dit gebeurd volgende week voor mijn Sorento.

• 3 weeks later...

Als ik alles zo lees denk ik zelf aan het aanbrengen van een volt stabilisator naar de accu.

Is goed voor o.a ook de audio instalatie.

Heb zelf geen sorento maar dit komt bij alle merken voor.

Speciaal na inbouwen van audio en andere extra's.

Is een veel voorkomend probleem alleen dit moet je weten, bij deze.

Groetjes,

Relena

• 4 months later...

Had laatst op de zaak een gelijk soortig geval met een occasion, een Corsa B 1.2. Het kan zijn dat de sensor die regelt dat de stuurbekrachtiging het stuur gaat "bekrachtigen" stoort op de een of andere manier. Laat door de dealer de auto in ieder geval even uitlezen en laat de bekabeling van de sensoren en de pomp even nakijken en desnoods doormeten. Controleer uiteraard ook of de pomp zelf werkt en of deze goed gemonteerd zit.

Laat alles goed en zorgvuldig controleren. Bij die Corsa hebben we toen het hele stuurhuis moeten vervangen, en dat is een duur geintje om te doen.

Bovendien: Als ze er bij de APK achterkomen dat er een falen zit in de stuurbekrachtiging, dan wordt de auto NIET GOEDGEKEURD, omdat het goedbeschouwd levensgevaarlijk is om met een haperende stuurbekrachtiging te rijden.

er is een modificatie geweest voor de sorento voor de snelheids meter ja.

en er zit wel degelijk een draad op je stuurbekrachtigingspomp die zorgt er voor dat je auto iets zwaarder stuurt als je harder rijdt.

snelheidssensor kan het heel goed zijn.

heb er best veel vervangen waar onder diesel en benzine.

• 2 weeks later...
Wellicht wat laat voor een terugmelding.

Inderdaad de snelheidssensor was het probleem.

Vervangen door een ander type met ander kabeltje. Probleem weg.

Ons gewoon bijna 2 jaar laten wachten :mrgreen:

Maar toch bedankt dat je nog even meldt dat het opgelost is en wat het probleem was....

Maar toch bedankt dat je nog even meldt dat het opgelost is en wat het probleem was....

Eigen schuld! Nou kun je weer 2 jaar wachten op antwoord.......:mrgreen:

• 1 month later...

Graag gedaan.

En gereageerd binnen de twee jaar

• 3 weeks later...

De snelheidssnesor werd bij mij vervangen tegen een ander type met een extra verloopkabeltje. De sensor zit onder het dashboard ergens aan de bestuurderskant. Ik weet niet precies waar. Ik weet alleen dat het vervangen nog geen 10 minuten duurde en de sensor ongeveer 60 euro kostte.

• 3 months later...

Idd bij sommige sorento's zitten nog ronde aluminium snelheids-sensoren deze bleken niet goed te werken en het probleem met de stuurbekrachtiging te veroorzaken.

Even zoeken op het forum hier over....de goeie snelheids-sensor hoort een zwart vierkant blokje te zijn ipv een rond aluminium geval.

Ook ik had dit probleem dus met de stuurbekrachtiging en ik had er wel al een zwarte snelheids-sensor in, dus dat was niet de oorzaak bij mijn auto.

Ik heb net een nieuwe (geresiveerde) katalysator erin laten zetten (die erin zat bleek dus gewoon al jaren lang kapot te zijn...)

En voilla het sturen gaat ook stukken beter!

Net als het optrekken/snelheid ed.

Mocht je dus een langzame sorento bezitten, laat zeker even je voorste katalysator nakijken!!!!

(zeker als je iemand kent die dat voor je kan doen, zou ik gewoon voor de zekerheid 1x per jaar (bv bij de apk) de kat na laten kijken! zeker als er nog een kat inzit met keramieke-binnenkant)

• 1 year later...

hallo,

ik heb het zelfde probleem en heb een nieuwe speed sensor plus cable in huis.

heb gisteren vergeefs gezocht waar de huidige sensor zit met andere woorden kan de speed sensor niet zo een twee drie vinden :huh:

is er iemand hier die deze sensor vervangen heeft en mij kan vertellen waar deze speed sensor zit?

many thanks,

Heb ook een sorento uit 2003 2.4 ex met hetzelfde probleem, is snelheidscensor de oplossing? Mijn snelheidsmeter valt af en toe ook weg..

Is dit ook het gevolg voor een hikkende snelheidsmeter?

Kleine kans dat dat de oorzaak, maar wel mogelijk. Eventueel kan de sensor ook vervuild zijn, dan zou simpelweg schoonmaken voldoende moeten zijn. Dat is op zich een makkelijk klusje.

Het kan wel zo zijn dat omdat de flens van de tussenbak niet goed vast zit, de snelheidssensor niet meer goed registreert. Op het duitse forum heeft al eens iemand gemeld dat het opnieuw vastzetten van de borgmoer ook een haperende stuurbekrachtiging verholpen heeft.

De tussenbak heeft ook nog twee snelheidssensoren. Maar die regelen de automatische 4x4.