Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vanmiddag mijn winterbanden (nieuw) eronder laten zetten

215 / 65r / 16 inch met Lm velgen kostprijs € 620 dit zullen niet de beste banden zijn, maar voor mij de eerste keer winterbanden, mooi prijsje om uit te proberen.

Henk

ps krijg ook nog slotbouten geleverd,

• Like 1
Geplaatst

@HendrikAnton, Gefeliciteerd! Veilig de winterse periode door....winters hebben we niet volgens sommigen! :lol:

Voor mij, wonend in de grensstreek met Duitsland, zijn winterbanden bijna verplichte kost, want bij winters

weer mag je in daar alleen met winterbanden rijden. Komt dat even goed uit....hahaha!

Geplaatst

Ik heb nog een set banden over 4 winterbanden Firestone met velgen voor een Kia Rio type I. (165 70 13)

profiel depte nog ruim 5 mm.

Als iemand ze wil hebben dan kan dat voor 40 euro.

Geplaatst

@jeepee: zet ze te koop in de verkoopsectie onderaan op de hoofdpagina. Verkoopt veel beter.

Geplaatst

Vandaag bij de Kia dag geweest voor een gratis wintercheck (en een kopje snert...hehe) Volgens de dealer zijn die Debica winterbandjes, made by Goodyear, helemaal niet zo slecht! En de prijs is een lachertje. Mij bevallen ze tot nu toe uitstekend. Lekker stil en comfortabel. Laatst een stevige stop moeten maken, omdat een auto uit een zijweggetje de hoofdweg op schoot en mij blijkbaar niet had zien aankomen. Ik stond veilig snel stil, terwijl de weg nat was en bezaaid met bladeren. Ook mede dankzij de ABS, die duidelijk zijn werk deed. Ik laat wel weten wat mijn bevindingen zijn met sneeuw en ijs.

• Like 2
Geplaatst

Hoi wij krijgen over 2 weken stalen velgen plus vredenstein banden eronder. Iemand ervaring met vredenstein winterbanden?

Groeten Cindy en Eric

Welk type van Vredestein ??

(die hebben een vrij breed assortiment)

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

Bridgestone winterbanden op mijn stalen velg laten monteren.

(Zomerbanden in de kofferbak mee terug naar huis om in de lente op een aluminium velg te leggen).

Alles incl. 270 euro (bij een garage in duitsland).

Geplaatst

hoi tijdje geleden gevraagd of vredestein winterbanden goed waren ze vroegen het type dat wist ik nog niet nu wel vredestein snowtrack 3. weet iemand of dat een goede band is.

Groeten Eric en Cindy

Geplaatst

hoi tijdje geleden gevraagd of vredestein winterbanden goed waren ze vroegen het type dat wist ik nog niet nu wel vredestein snowtrack 3. weet iemand of dat een goede band is.

Groeten Eric en Cindy

Hoi Kijk hier eens

Geplaatst

Groeten Eric en Cindy

Onder mijn vorige 2 auto's (rover 200 en alfa 147) ook vredestein winterbanden gehad. Door mijn werk veel 's nachts gereden als er nog niet gestrooid/geschoven was. Als je dan voor je en achter je afwisselend witte en rode lampen in beeld krijgt die in de berm verdwijnen krijg je wel vertrouwen in je banden.

Voor mijn Rio dus ook vredestein snowtrack 3 besteld.

Zelfs mijn camper staat het hele jaar op vredestein snowtrack 2. Op gras en zand met 1800 kg op de vooras zit je dan niet snel vast.

Maar je rechtervoet en je voertuigbeheersing doen het meest in dit soort situaties.

Geplaatst

Onder vorige auto's ook altijd de snowtracks gehad.

Voor de Pica en de Rio liggen ze inmiddels ook weer splinternieuw gereed in de garage, nu nog ff tijd vinden om ze er onder te zetten nu het kouder gaat worden

Geplaatst

Groeten Eric en Cindy

Ja, die vraag stelde ik. En ja Vredestein Snowtrack 3 is een hele goede winterband. Heb onder eerdere

auto's zowel Vredestein Snowtrack 2 als 3 gehad. Maar zoals Johangols terecht opmerkt, je rechtervoet

en voertuigbeheersing zijn minstens zo belangrijk.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

Helaas kunnen we er niet om heen.. De winter komt er weer aan!

Dit zal voor mij de eerste winter worden dat ik vaak op de weg ben.

Daarom lijkt het mij handig om een setje winterbanden te kopen aangezien ik mijn karretje niet tegen een lantaarnpaal aan wil laten glijden..

Op de site van kia zijn de goedkoopste 569 euro exclusief montage kosten..

Dit vind ik wel erg veel geld!

Heeft er iemand al winterbanden gekocht of ervaring mee die iets goedkoper zijn??

Geplaatst

Ik heb een aanbieding van All Band gehad voor Good Year vector 4 season tegen een bedrag van €.109,- per band incl. uitbalanceren en montage....echter bij mijn eigen dealer dezelfde banden aangeboden met inruil van mijn nog nieuwe banden voor een totaalbedrag van €.260,- in een maatje breder 185/55/14.

Dus een prijs van €.569,- is wel erg veel geld.

• 3 weken later...
Geplaatst

De autoindustrie is maar wat blij met de hype om winterbanden aan te schaffen. Net als met de jaarlijkse airco-onderhoudsbeurt, wintercheck, stikstof bandenvulling etc.

Hier in Nederland zou je eigelijk permanent met lente/herfstbanden (dus zomerbanden) moeten rijden; die paar weken dat het echt heet of echt glad op straat is in de winter, zijn op de vingers van 1 hand te tellen.

Maar als je ook af en toe in de winter naar Duitsland wilt (de benzine, boodschappen en restaurants zijn daar veel beter betaalbaar dan hier), heb je toch een band met winter-symbool erop nodig, in winterse omstandigheden.

Na 50.000 km beginnen mijn voorbanden toch wel wat minder profiel te krijgen,

ik heb dus eergisteren mijn Goodyear 4-seasons banden besteld bij autobandenmarkt.nl

EUR 60,10 per stuk (165/60/R14) inclusief verzending naar een montagepunt bij mij in de buurt,

dat de banden monteert, balanceert etc voor 10 euro/band.

Dus voor 4 banden zo'n 280 euro.

Geplaatst

Ik ben van mening dat winterbanden verplicht moeten worden, ook in Nederland.

Het nut staat niet ter discussie (sorry Bigwade) en niet alleen bij sneeuw zijn ze nuttig! Zoals Smart al zei, de rubber samenstelling is ook anders. Heb je al eens geprobeerd met stalen banden te fietsen? dan begrijp je het. Het is een vorm van respect naar je medeweggebruikers om te zorgen dat je ook voor anderen zo veilig mogelijk op de weg begeeft en je aanpast aan de omstandigheden. Staat ook in de wet, maar de rechterlijke macht in NL houdt daar geen rekening mee. En respect.... Dat is in onze ieder voor zich gedoogcultuur een moeilijk woord.

Mijn vrouw heeft een whiplash opgelopen omdat een malloot in een dikke 4WD achterop vloog. Er was ruimte genoeg om uit te wijken, maar omdat zijn wagen geen winterbanden had (mijn vrouw wel, maar die stond stil in een file) was hij onbestuurbaar en gleed rechtdoor: boem. Eigen bedrijf moeten stoppen, inkomen weg en nu nog altijd (na 3 jaar!) een gevecht met de verzekering.

Want ook verzekeringen doen er niets aan. Zouden bijvoorbeeld eigen risico kunnen verhogen bij geen winterbanden! Maar dan zijn ze bang om klanten te verliezen, dus kiezen ze ervoor om maar niet de schade te vergoeden en de slachtoffers met de problemen te laten zitten.

Dus blijft de regering over. Maar die hebben het te druk met elkaar (zowel links als rechts) goedbetaalde overheidsbaantjes toe te schuiven.

Heb zelf al meer dan 15 jaar winterbanden.

Geplaatst

Het zal natuurlijk altijd een discussie blijven wel/geen winterbanden. Het is zeker triest dat in winterse omstandigheden een ander de dupe kan worden,

door een verkeerde bezuiniging van een ander.

We moeten ook niet vergeten dat niet iedereen zomaar geld heeft om ook nog eens een set winterbanden aan te schaffen. Niet te vergeten de ruimte

voor de noodzakelijke opslag. In Duitsland misschien in onze ogen heel gewoon, maar ook daar wordt geklaagd over de overheidsbemoeienis met de

verplichte winterbanden bij 'winterse omstandigheden'. In sommige deelstaten van Duitsland meer dan noodzakelijk dan in bijv. de deelstaat

Nordrhein-Westfalen, dat grenst aan Nederland. Het is waar dat winterbanden maar enkele weken per jaar z'n diensten kan bewijzen. Dat is voer voor

de tegenstanders die deze extra uitgaven niet willen plegen. Dan zijn de kosten belangrijker dan de veiligheid voor zichzelf en anderen.

Nut en noodzaak van winterbanden is al breeduit belicht en bewezen. Zelfs bigwade had ze.....ineens! :mrgreen:

• Like 1
Geplaatst

Het is wel zaak om onderscheid te maken tussen kosten en investering.

Kosten zijn de afschrijving (=slijtage) van de banden en eventueel de extra velgen het wisselen van de banden en de rente van de investering. De investering zijn de aanschafkosten.

Ik kocht 4 stalen velgen met daarop 4 winterbanden voor € 450,- (de investering). De velgen waren € 33,30 per stuk en de Continental winterbanden € 79,- per stuk inclusief montage en balanceren.

De stalen velgen hebben een levensduur van minimaal 10 jaar. Afschrijvingskosten € 13,32 per jaar.

De rentekosten van de investering is, zeg, 4% kosten van de investering € 18,- per jaar is.

Kosten voor afschrijving (slijtage) van de winterbanden worden gecompenseerd door de uitsparing van slijtage van de standaard banden.

Ik wissel de wielen 2 x per jaar en dat doe ik zelf dus dat kost me niets.

De totale KOSTEN voor het rijden op winterbanden is dus € 13,32 + € 18,- = € 31,32 per jaar.

Dat heb ik over voor extra veiligheid voort mij EN die van u.

Ben je niet zo handig om velgen te wisselen, dan kun je het laten doen bij elke bandenman (Kwik-Fit, etc.). Die rekenen allemaal € 20,- per keer voor het wisselen van de 4 wielen. Dan komt er dus € 40,- per jaar bij voor het wisselen en zijn de kosten € 71,32 per jaar. Kunt u dat niet missen? Verkoop dan de auto en ga fietsen.

• Like 1
Geplaatst

Jij praat over het uitsmeren van de kosten over de levensduur van banden en velgen.

Daarnaast de kosten voor de wisseling van de zomer-/winterbanden. Toch zien een

aantal van de forummers alleen de investering ineens en niet de eventuele mindere

slijtage van zomer-/winterbanden.

Ik ben het wel met je eens, maar dit geldt niet voor iedereen natuurlijk.

Ieders portemonnee en prioriteiten zien er nou eenmaal anders uit. Daarop kun je

geen invloed uitoefenen....TOCH?

Geplaatst

Ik ben het wel met je eens, maar dit geldt niet voor iedereen natuurlijk.

Ieders portemonnee en prioriteiten zien er nou eenmaal anders uit. Daarop kun je

geen invloed uitoefenen....TOCH?

Ik probeerde het verschil kosten en investering duidelijk te maken. En daarbij dat winterbanden helemaal niet veel extra kosten met zich mee hoeven te brengen. Dat is mijn pleidooi.

Een beetje het tegenovergestelde van mobieltjes. Daarbij is de investering van de telefoon erg laag (vaak zelfs 0 euro), maar de kosten zeer hoog (de aflossing onzichtbaar verdisconteerd in de maandelijkse abonnement termijnen). Maar gek genoeg blijken veel mensen wel in de mobieltjes aanbiedingen te trappen, maar bijvoorbeeld geen winterbanden te nemen omdat men denkt dat die hoge extra kosten met zich meebrengen. Terwijl dit juist andersom is!

Ik kan inderdaad geen invloed uitoefenen op andermans portemonnee, maar de overheid wel. Daarom ben ik er voorstander van dat winterbanden verplicht gesteld worden net als APK, gordelplicht, dagrijverlichting en allerlei andere voorschriften die ook geld kosten, maar de veiligheid voor andere weggebrukers bevorderd. Want waarom moet een andere weggebruiker pijn leiden omdat een automobilist geen geld voor veiligheid wil uitgeven (maar wel aan een iPhone 5)?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...