Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Verbruik moter stationair

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allen,

Nu ik een paar dagen mijn nieuwe picanto heb, en dus alles aan het bekijken en uitproberen ben, zit ik even met een vraag.

Ik had de boordcomputer op het actuele verbruik staan. Ik heb het type verbruik metertje waarin je een balk vol ziet lopen en weer terug uiteraard. Hij meet het verbruik van 0 tot 20 L/100.

Nu viel mij op dat als ik stil sta (bijv. voor een stoplicht), met draaiende moter uiteraard, dat het verbruiksbalkje dan helemaal vol staat, dus een verbruik van minstens 20 L/100. Dit is in zowel de eerste versnelling, als in zijn vrij.

Nu ben ik er toch echt van overtuigt, en dit was ook zo bij mijn vorige auto (geen kia) dat het verbruik in stilstand bijna nihil is. De meter staat dan op of vlakbij de 0 L/100.

Mijn vraag dus: hoe is dit bij jullie?

Alvast bedankt!

Geplaatst

als je er nu goed over na denkt dan klopt dat dus presies als je stil staat verbruik je brandstof maar je rijd niet dus is je uitgerekende brandstof verbruik

ruim 20 liter op de 100km het is dus maar net hoe je het bekijkt

en ook in de rio geeft hij dat op die manier aan

Geplaatst

Bij mijn Picanto (comortpack, dus andere boordcomputer) is het verbruik bij stilstaand en draaiende motor ' - - - ', dus oneindig :). Het is verstandiger om de motor even uit te zetten als je verwacht een tijdje (20 sec+ )stil te staan.

Het verbruik is wel 0,0, als je rijdt en je laat je gas los bv voor een rotonde.

Geplaatst

xtra40: ik begrijp denk ik iets niet helemaal goed. Een verbruik van 0, of laten we zeggen 1 liter op 100 km is toch voordeliger dan 20 liter op 100 km??

Bigmac: Ja als ik gas los laat en laat uitrollen dan zie je inderdaad het verbruik richting de 0 terug lopen. Daarom blijf ik het vreemd vinden dat het verbruik in stilstand wel naar de 20 schiet. Aan het uitzetten van de motor moet ik echt nog even wennen, nooit gedaan tenzij ik voor een open brug stil stond.

Geplaatst

het komt omdat je stil staat en wel brandstof verbruikt is beetje lastig uitleggen maar als je stil staad verbruik je wel maar maak je geen kilometers

en heeft kia er voor gekozen om dat zo weer te geven

en als je aan komt rijden en je laat je auto uitrollen drijven de wielen de motor aan dus hoeft er even geen brandstof te worden gebruikt en zal deze dus ook 0 aan geven op je dachbord

daarom ook bij het nieuwe rijden eerder van het gas af en laten uitrollen zonder je koppelings pedaal in te trappen trouwens anders moet er weer brandstof worden verbruikt om de motor stationair te laten draaien

• Like 1
Geplaatst

Joyce,

Is gewoon de methode waarop je boordcomputer je verbruik uitrekent.

Als je bijv 50 km/uur rijd en je brandstofverbruik is op dat moment 4 ltr/uur maakt computer het sommetje 4 ltr gedeeld door 50 km/uur en vemenigvuldigd dat met 100. Resultaat is 8 ltr/100km.

Als je stilstaat en je brandstof verbruik is op dat moment 1 ltr/uur maakt je boordcomputer hetzelfde sommetje; 1 ltr gedeeld door 0 km/uur maal 100. Het resultaat is oneindig groot omdat je deelt door nul.

In mijn Rio met comfort pack komen bij stilstand gewoon streepjes te staan omdat delen door nul, rekenkundig niet kan.

Geplaatst

Ja maar vanuit useability gezien is dit absoluut niet handig.

Als er iets wat voor normale gebruikers absoluut niet logisch is, gaat dat vragen opleveren.

Het is maar een luttele regel die dit kan voorkomen: if km = 0 then l/100km = 0 else l/100km = som end if.

Dus gewoon lege bar ipv volle bar laten zien, zo moeilijk is dat niet.

Geplaatst

@jelledeboer,

Ik begrijp je opmerking maar dit los je niet op met de if, then else regel.

Op de achtergrond loopt ook je "rij"tijd mee. Je motor loopt dus je gebruikt

benzine. Om aan te geven dat dit niet efficiënt is heeft Kia voor deze oplossing

gekozen waarschijnlijk.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

ik denk inderdaad dat zo'n simpel basic regeltje hier niet werkt.

Maar waarom wil je het wijzigen ??? Op het moment dat je stilstaat en je motor draait is je verbruik per 100 km ook oneindig hoog. Zou je als je stop staat ook de notatie moeten wijzigen,

Geplaatst

Bij onze Picanto komt er ook --- te staan op de BC wanneer we stil staan. Onze Corsa doet bij stilstand het verbruik per uur (0,7L- 0.9L) weergeven. Zou me er verder niet zo druk om maken. Uiteindelijk gaat het toch om het gemiddelde van de tank?

Geplaatst

Wat een gezeur. Je hoeft de bc niet op het verbruik te zetten. Rijdt veel relaxter. Boeit mij het gebruik stationair.Kan je toch niet beinvloeden.!!

Moet ook al op de snelheidsmeter letten!! Dat levert wel iets op. (Minder bekeuringen)

• Like 1
Geplaatst

Je hoeft de bc niet op het verbruik te zetten. .... Boeit mij het gebruik

Nou... het verbruik boeit mij wel:

bij 33.000 km/jaar met een verbruik van 1 op 19,5 @ EUR1,75/liter = EUR 2960 per jaar

Zou ik niet opletten en 'relaxed' rijden, zou me dat bij circa 1 op 15 = EUR 3850 kosten

Voor dat verschil van 74 euro per maand kan ik wel leukere dingen verzinnen. :chef:

Buiten dat vind ik het ook nog eens leuk om de verbruiksmeter in de gaten te houden :beta1: ; het breekt de sleur op de ritjes buiten de stad.

• Like 3
Geplaatst

Wat heeft dat te maken met de manier van hoe het op de combiklok

Word weer gegeven

Hij gaat er niks meer of minder door verbruiken

Mij boeit het ook niet hoe het verbruik word weer gegeven het is maar net hoe je het bekijkt

De ene die doet het met streepjes de ander met een leeg balkje en weer een andere met een vol balkje

Dat was ook de oorspronkelijke vraag voor het verbruik is een ander topic

• Like 1
Geplaatst

Ik weet dat de motor die stationair loopt wel wat verbruikt maar toch vind ik het vreemd om een volle bar te laten weergeven. Streepjes weergeven of een lege bar is juist de beste oplossing. Veel van de autorijders weten niet hoe het onder de motorkap werkt, zolang hij maar rijdt. Vanuit de ogen van die mensen zou een volle bar juist iets fouts lijken en vragen oproepen. Het verbaast mij heel erg dat Kia voor deze oplossing hebben gekozen. Het is misschien voor jullie als auto experts wel logisch. In feite hebben ze op sommige vlakten te veel aan technische kant dan aan gebruikers kant gedacht.

Geplaatst

Het verbaast mij heel erg dat Kia voor deze oplossing hebben gekozen.

Ik ben in de auto's waarin ik tot nu toe heb gereden met zo'n systeem nog geen andere oplossing tegengekomen dus deze keuze van Kia is niet zo vreemd.

Het heeft ook niks met techniek te maken, maar meer met wiskunde: Een stilstaande auto heeft nu eenmaal met draaiende motor een verbruik per 100 km wat oneindig hoog is.

Ik denk dat geen enkele designer heeft voorzien dat over zo'n simpel detail zoveel discussie kan ontstaan. :-) :-)

• Like 2
Geplaatst

Onze Corsa doet bij stilstand het verbruik per uur (0,7L- 0.9L) weergeven.

Was me bij een VW huurbus (diesel) ook al opgevallen.

Dan heeft een ( duur) start/stop systeem toch amper/geen zin ?

Het opnieuw opwarmen van de motor na een stop kost ook brandstof immers.

NB Er staat nog steeds een fles wijn klaar..

google maar op KiaClub.nl, Start Stop en wijn.

Geplaatst

Dan heeft een ( duur) start/stop systeem toch amper/geen zin ?

Er van uitgaande dat een Kia ook 0,9L/uur verbruikt stationair, kom ik bij een stop van 20 seconden uit op een brandstofbesparing van 1 cent.

Dat zijn heel wat stops voor je die kosten van een ISG systeem er uit hebt.

• Like 1
Geplaatst

Kan dat systeem ook de prullenbak in.

CO2 terreur.....

Het is natuurlijk wel handig dat zo'n systeem er voor kan zorgen dat je een jaartje langer belastingvrij rijdt. Dat scheelt dan wel meteen veel euro's.
  • 4 weken later...
Geplaatst

Allemaal nog bedankt voor jullie reacties. Ik snap nu hoe het zit. En waar ik gister toevallig achter kwam verklaard ook een hoop, het verbruik wordt niet berekend in stilstand....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...