molenland Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Nu het weer wat warmer wordt, staat de airco in de auto vaker aan. Het viel me op dat deze de auto niet echt veel koeler maakt. Dus besloot ik de uitstroomtemperatuur uit de roosters te meten. Met de ventilator in de recirculatie stand en op stand 2 was de uitstroomtemperatuur uiteindelijk na een half uur rijden zo'n 8 graden. Dit met een ultrasnelle en exacte thermometer gemeten. In de auto werd het ook niet veel koeler.Tevens viel me op dat de airco zo ongeveer elke tien seconden in- en uitschakelt. En dus schommelt de uitstroomtemperatuur ook. Is dit bij jullie Pica ook zo? Kia Picanto 1.0CVVT uit 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 @molenland, Misschien een domme opmerking maar had je de uitstroom van de lucht op de middelste roosters staan en niet in een gecombineerde stand (bv voet en raam oid). Ik heb bij de Picanto de ervaring dat de ventilator stand minstens 3 of 4 moet zijn met het gebruik van de airco, om deze effectief te vinden, maar dan wordt het redelijk snel koel in de auto. Grtz. Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Onze i10 van 2008 heeft hetzelfde. Zeer, zeer beperkte capaciteit. Het doet het net ahw. Elk jaar dat ding bij laten vullen helpt ook btw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Wizard Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Bij de Suzuki alto van mijn vrouw hetzelfde, de capaciteit van het systeem is te klein. De Cee'd is trouwens ook niet de snelste. Ik heb een Honda Accord gehad en die had een krachtig systeem, binnen no time de hele auto op de juiste temperatuur. In combinatie met het navigatie systeem wist de auto wat de stand van de zon was een blies hij harder wanneer de zon op de voorruit stond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlamJam Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Vond de airco van de picanto gister ook wat tegen vallen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
molenland Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 @allen: bedankt, ik denk ook dat vanwege de kleine motor, de airco wat krap is bemeten. Bij mijn vorige auto (Renault Clio) was de temperatuur van de uitstroomlucht slechts een graad of 4 en werd de hele auto snel ijskoud. @specialmade: ik heb de sensor van de thermometer in één van de middelste roosters gestopt en de zijroosters a.h.w. dichtgeklapt. De ventilatie stond op 'voorkant' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fonzie Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ik bevries bijna als mijn airco aanstaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joyce2 Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ook hier vond ik de airco gister flink tegen vallen. Heb wat zitten proberen, voelde bij mijn voeten de meeste kou eruit komen. Maar om nou te zeggen dat het lekker koel werd.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Vergeet niet dat het gisteren behoorlijk warm was en dat de koele lucht van de airco t.o.v. de buitentemperatuur in de praktijk een niet al te groot verschil mag laten zien. Dit heeft ook te maken met je gezondheid. Té hoge temperatuurverschillen zijn niet goed voor je lichaam. Daarnaast, de airco brengt voornamelijk de luchtvochtigheid naar beneden en koelt (reconditioneert) tevens de lucht. Het terugbrengen van de luchtvochtigheid is vaak al genoeg reden om een airco in de auto aan te schaffen. De temperatuur in de auto hoeft ook geen 20 graden te zijn om het behaaglijk te hebben. Misschien hebben jullie iets aan het bovenstaande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sissadora Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ik bevries bijna als mijn airco aanstaat. In mijn Picanto is dit ook het geval. Gisteren dacht ik nog een jasje aan te doen want anders wordt het te koud! Vandaag wou m'n vriend ook in mijn auto rijden omdat de climate control zo heerlijk is. Maar ja, toen ik nog een Twingo had, viel de airco daar ook heel erg tegen. Het duurde 15+ minuten voordat er koele lucht uitkwam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LED-Lightning Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Wat ik in ieder geval altijd even doe bij wegrijden als mijn auto in de zon heeft gestaan, is airco aan, ramen helemaal open, en zo eerst de ergste warmte uit de auto laten blazen door de airco en de buitenlucht. Na een paar minuutjes de ramen weer dicht, dan heb ik de temperatuur in de auto het snelst omlaag. Als je alles potdicht houdt in het begin, dan kan het behoorlijk lang duren totdat het koeler wordt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OutOfFocus Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Bij de Suzuki alto van mijn vrouw hetzelfde, de capaciteit van het systeem is te klein. De Cee'd is trouwens ook niet de snelste. Ik heb een Honda Accord gehad en die had een krachtig systeem, binnen no time de hele auto op de juiste temperatuur. In combinatie met het navigatie systeem wist de auto wat de stand van de zon was een blies hij harder wanneer de zon op de voorruit stond. Daar heeft de Cee'd geen navigatie voor nodig. één van de 'bolletjes' onder de voorruit bevat een lichtsensor die het invallende zonlicht meet. En ik denk dat de Accord ook zoiets heeft. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Wizard Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Daar heeft de Cee'd geen navigatie voor nodig. één van de 'bolletjes' onder de voorruit bevat een lichtsensor die het invallende zonlicht meet. En ik denk dat de Accord ook zoiets heeft. Klopt, het is ook een aanvulling op het climate control, naast de lichtsensor. Als de zon schijnt en je voorruit staat in de richting van de zon, dan blies het systeem extra koele lucht over de voorruit, en dat scheelt behoorlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Wizard Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Wat ik in ieder geval altijd even doe bij wegrijden als mijn auto in de zon heeft gestaan, is airco aan, ramen helemaal open, en zo eerst de ergste warmte uit de auto laten blazen door de airco en de buitenlucht. Na een paar minuutjes de ramen weer dicht, dan heb ik de temperatuur in de auto het snelst omlaag. Als je alles potdicht houdt in het begin, dan kan het behoorlijk lang duren totdat het koeler wordt. En in het begin op recirculatie zetten, dan koelt het systeem een stuk sneller. Nadat je de auto gelucht hebt uiteraard. Wel vreemd dat de climate controls van de Kia's dat niet doen, elk merk dat ik heb gehad deed het wel bij hoge binnentemperaturen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paradise Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Gezien de wisselende reacties hierboven misschien toch ook een kwestie wat je gewend bent.. Ik vind dat ie behoorlijk snel koel wordt en genoeg capaciteit heeft om de auto op een goede temperatuur te krijgen; maar het is geen ijs- en ijskoude lucht die eruit komt. Voor mij meer dan voldoende, maar als je anders gewend bent lijkt het misschien niet zoveel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 "De uitstroomtemperatuur van de airconditioning moet bij een koude motor met licht verhoogd toerental binnen 1 minuut tussen de 5 en 10 graden zijn, bij voorkeur in een omgevingstemeratuur van 20 graden", aldus het begin van de werkinstructie op mijn werk. Een langzaam koud wordende airco duidt meestal op een tekort aan dat Freon spul in je systeem, misschien ff bij laten vullen bij de dealer? Ik weet dat je een vrij nieuwe auto heb maar ook bij nieuwe auto's lekt dat spul nog wel eens weg ergens... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
molenland Posted July 6, 2013 Author Share Posted July 6, 2013 Vorig weekend naar Duitsland geweest. Op de terugweg de airco gedurende 400 km continu aangehad met de ventilator op standje twee. In de auto was het niet onder de 25 graden te krijgen.....Niet echt koel, vind ik. Auto gaat volgende week naar de dealer voor een airco controle. Offtopic: wat reed die auto lekker in de bergen! Strak op de weg, genoeg kracht (zeker gezien de 1.0 motor, gewoon even terugschakelen de berg op) en redelijk zuinig. Gemiddelde in het hele weekend met airco aan, berglandschap en snelweg 1 op 18. Viel geheel niet tegen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 @Molenland, Zie hier voor een eerdere opmerking inzake de airco van de Picanto. Grtz. Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
molenland Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 @specialmade: bedankt. Ik had dit advies al eerder gelezen. Gedurende de terugweg van Duitsland naar hier, heb ik diverse ventilator settings geprobeerd. De beste setting was uitstroom naar voren, recirculatiestand en ventilator op stand 2 of 3. Een hogere stand werkt averechts, want dan stroomt de lucht zo snel uit de roosters, dat de airco die lucht nooit snel koud kan krijgen. Probleem is dat de airco steeds maar 10 seconden aangaat en dan weer uit, na tien seconden weer aan....enzovoorts. Op deze manier kan het interieur nooit echt koel worden natuurlijk. Daarbij is de temperatuur van de gekoelde lucht ook aan de hoge kant, ongeveer 8 graden. Kia zal het wel zo hebben ingesteld om de motor enigszins te ontlasten ben ik bang. De Kia dealer zal er waarschijnlijk niets aan kunnen verbeteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Gedurende de terugweg van Duitsland naar hier, heb ik diverse ventilator settings geprobeerd. De beste setting was uitstroom naar voren, recirculatiestand en ventilator op stand 2 of 3. Probleem is dat de airco steeds maar 10 seconden aangaat en dan weer uit, na tien seconden weer aan....enzovoorts. Op deze manier kan het interieur nooit echt koel worden natuurlijk. Daarbij is de temperatuur van de gekoelde lucht ook aan de hoge kant, ongeveer 8 graden. Kia zal het wel zo hebben ingesteld om de motor enigszins te ontlasten ben ik bang. De Kia dealer zal er waarschijnlijk niets aan kunnen verbeteren. Ik wil je toch graag meegeven dat het gebruik in de recirculatiestand voor langere tijd niet goed is voor je gezondheid. Natuurlijk werkt de airco wat beter dan in de circulatiestand. Omdat de airco ook wat vermogen vraagt, wat weer ten koste gaat van het totale motorvermogen, zou het inderdaad kunnen zijn dat dit de reden is dat de airco regelmatig in- en uitschakelt. Wellicht een open deur maar is het (airco) systeem wel voldoende gevuld ?. Mijn vrouw heeft ook een Picanto en hier werkt de airco naar behoren. Feit is en blijft dat de capaciteit van de Picanto kleiner is dan van b.v. de SP3. Grtz. Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 ik zou toch even laten kijken of er genoeg of mischien wel te veel koude middel in je systeem zit ook zou de temeratuur voeler op de verdamper stuk kunnen zijn deze zorgt er voor dat als de airco verdamper dicht vriest de aico uitgaat en ontdooit als de sensor dus tegen de verdamper aan ligt zal deze dus heel snel weer uit schakelen dus er zijn genoeg dingen die er mis mee kunnen zijn en het is de taak van je dealer om te zorgen dat het systeem goed werkt en dan langer dan 10 seconden zou ik zeggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Een cyclus van 10 sec op, 10 sec af lijkt mij te snel. Laat je A/C eens nakijken of er nog genoeg koelmiddel in zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_21 Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Mijn Picanto heeft 13000 Km achter de rug en is een half jaartje oud. Ik gooi eerst alle ramen open als ik weg rij zodat de auto even kan ventileren. Ik doe wel de A/C alvast aan zodat hij op temperatuur kan komen. Dit werk prima zo. Wel moet ik erbij zeggen dat de A/C in grotere auto's beter werken. *Tip van mij: Zet het ventilatie systeem op 'alleen gezicht' hierdoor is die wat krachtiger naar voren en hoeft die zijn kracht niet te verdelen. *Offtopic: Hebben jullie ook snel last van vette ruiten? Met nadruk op de voorruit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 dat vette is een vrij normaal iets in het begin dit komt ook door de weekmakers en vieze zooi die in de kachel buizen zit en dan ook nog eens wat je zelf uitademt en er daar weer uitkomt dat geeft die vette ruiten dus geen rede tot paniek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Wat dacht je van frites uit Akersloot....... Die moet je zekers niet in je auto wegwerken 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts