Jump to content

Airco koud genoeg?


molenland

Recommended Posts

Nu het weer wat warmer wordt, staat de airco in de auto vaker aan. Het viel me op dat deze de auto niet echt veel koeler maakt. Dus besloot ik de uitstroomtemperatuur uit de roosters te meten. Met de ventilator in de recirculatie stand en op stand 2 was de uitstroomtemperatuur uiteindelijk na een half uur rijden zo'n 8 graden. Dit met een ultrasnelle en exacte thermometer gemeten. In de auto werd het ook niet veel koeler.Tevens viel me op dat de airco zo ongeveer elke tien seconden in- en uitschakelt. En dus schommelt de uitstroomtemperatuur ook. Is dit bij jullie Pica ook zo? Kia Picanto 1.0CVVT uit 2011

Link to comment
Share on other sites


@molenland,

 

Misschien een domme opmerking maar had je de uitstroom van de lucht op

de middelste roosters staan en niet in een gecombineerde stand (bv voet en raam oid).

Ik heb bij de Picanto de ervaring dat de ventilator stand minstens 3 of 4 moet zijn met

het gebruik van de airco, om deze effectief te vinden, maar dan wordt het redelijk snel

koel in de auto.

 

Grtz.

Specialmade

Link to comment
Share on other sites


Bij de Suzuki alto van mijn vrouw hetzelfde, de capaciteit van het systeem is te klein.

De Cee'd is trouwens ook niet de snelste. Ik heb een Honda Accord gehad en die had een krachtig systeem, binnen no time de hele auto op de juiste temperatuur. In combinatie met het navigatie systeem wist de auto wat de stand van de zon was een blies hij harder wanneer de zon op de voorruit stond.

Link to comment
Share on other sites


@allen: bedankt, ik denk ook dat vanwege de kleine motor, de airco wat krap is bemeten. Bij mijn vorige auto (Renault Clio) was de temperatuur van de uitstroomlucht slechts een graad of 4 en werd de hele auto snel ijskoud. 

 

@specialmade: ik heb de sensor van de thermometer in één van de middelste roosters gestopt en de zijroosters a.h.w. dichtgeklapt. De ventilatie stond op 'voorkant' 

Link to comment
Share on other sites


Vergeet niet dat het gisteren behoorlijk warm was en dat de koele lucht van de airco t.o.v. de buitentemperatuur in de praktijk een niet al te groot verschil mag laten zien. Dit heeft ook te maken met je gezondheid. Té hoge temperatuurverschillen zijn niet goed voor je lichaam.

 

Daarnaast, de airco brengt voornamelijk de luchtvochtigheid naar beneden en koelt (reconditioneert) tevens de lucht. Het terugbrengen van de luchtvochtigheid is vaak al genoeg reden om een airco in de auto aan te schaffen. De temperatuur in de auto hoeft ook geen 20 graden te zijn om het behaaglijk te hebben.

 

Misschien hebben jullie iets aan het bovenstaande.

Link to comment
Share on other sites


Ik bevries bijna als mijn airco aanstaat.

 

In mijn Picanto is dit ook het geval. Gisteren dacht ik nog een jasje aan te doen want anders wordt het te koud! 

Vandaag wou m'n vriend ook in mijn auto rijden omdat de climate control zo heerlijk is. :)

Maar ja, toen ik nog een Twingo had, viel de airco daar ook heel erg tegen. Het duurde 15+ minuten voordat er koele lucht uitkwam!

Link to comment
Share on other sites


Wat ik in ieder geval altijd even doe bij wegrijden als mijn auto in de zon heeft gestaan, is airco aan, ramen helemaal open, en zo eerst de ergste warmte uit de auto laten blazen door de airco en de buitenlucht. Na een paar minuutjes de ramen weer dicht, dan heb ik de temperatuur in de auto het snelst omlaag.

 

Als je alles potdicht houdt in het begin, dan kan het behoorlijk lang duren totdat het koeler wordt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Bij de Suzuki alto van mijn vrouw hetzelfde, de capaciteit van het systeem is te klein.

De Cee'd is trouwens ook niet de snelste. Ik heb een Honda Accord gehad en die had een krachtig systeem, binnen no time de hele auto op de juiste temperatuur. In combinatie met het navigatie systeem wist de auto wat de stand van de zon was een blies hij harder wanneer de zon op de voorruit stond.

Daar heeft de Cee'd geen navigatie voor nodig. één van de 'bolletjes' onder de voorruit bevat een lichtsensor die het invallende zonlicht meet.

En ik denk dat de Accord ook zoiets heeft.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Daar heeft de Cee'd geen navigatie voor nodig. één van de 'bolletjes' onder de voorruit bevat een lichtsensor die het invallende zonlicht meet.

En ik denk dat de Accord ook zoiets heeft.

Klopt, het is ook een aanvulling op het climate control, naast de lichtsensor. Als de zon schijnt en je voorruit staat in de richting van de zon, dan blies het systeem extra koele lucht over de voorruit, en dat scheelt behoorlijk!

Link to comment
Share on other sites


Wat ik in ieder geval altijd even doe bij wegrijden als mijn auto in de zon heeft gestaan, is airco aan, ramen helemaal open, en zo eerst de ergste warmte uit de auto laten blazen door de airco en de buitenlucht. Na een paar minuutjes de ramen weer dicht, dan heb ik de temperatuur in de auto het snelst omlaag.

Als je alles potdicht houdt in het begin, dan kan het behoorlijk lang duren totdat het koeler wordt.

En in het begin op recirculatie zetten, dan koelt het systeem een stuk sneller. Nadat je de auto gelucht hebt uiteraard.

Wel vreemd dat de climate controls van de Kia's dat niet doen, elk merk dat ik heb gehad deed het wel bij hoge binnentemperaturen.

Link to comment
Share on other sites


Gezien de wisselende reacties hierboven misschien toch ook een kwestie wat je gewend bent.. Ik vind dat ie behoorlijk snel koel wordt en genoeg capaciteit heeft om de auto op een goede temperatuur te krijgen; maar het is geen ijs- en ijskoude lucht die eruit komt. Voor mij meer dan voldoende, maar als je anders gewend bent lijkt het misschien niet zoveel.

Link to comment
Share on other sites


"De uitstroomtemperatuur van de airconditioning moet bij een koude motor met licht verhoogd toerental binnen 1 minuut tussen de 5 en 10 graden zijn, bij voorkeur in een omgevingstemeratuur van 20 graden", aldus het begin van de werkinstructie op mijn werk. 

 

Een langzaam koud wordende airco duidt meestal op een tekort aan dat Freon spul in je systeem, misschien ff bij laten vullen bij de dealer? Ik weet dat je een vrij nieuwe auto heb maar ook bij nieuwe auto's lekt dat spul nog wel eens weg ergens... 

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Vorig weekend naar Duitsland geweest. Op de terugweg de airco gedurende 400 km continu aangehad met de ventilator op standje twee. In de auto was het niet onder de 25 graden te krijgen.....Niet echt koel, vind ik. Auto gaat volgende week naar de dealer voor een airco controle. 

 

Offtopic: wat reed die auto lekker in de bergen! Strak op de weg, genoeg kracht (zeker gezien de 1.0 motor, gewoon even terugschakelen de berg op) en redelijk zuinig. Gemiddelde in het hele weekend met airco aan, berglandschap en snelweg 1 op 18. Viel geheel niet tegen.    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


@specialmade: bedankt. Ik had dit advies al eerder gelezen. Gedurende de terugweg van Duitsland naar hier, heb ik diverse ventilator settings geprobeerd. De beste setting was uitstroom naar voren, recirculatiestand en ventilator op stand 2 of 3. Een hogere stand werkt averechts, want dan stroomt de lucht zo snel uit de roosters, dat de airco die lucht nooit snel koud kan krijgen.

 

Probleem is dat de airco steeds maar 10 seconden aangaat en dan weer uit, na tien seconden weer aan....enzovoorts. Op deze manier kan het interieur nooit echt koel worden natuurlijk. Daarbij is de temperatuur van de gekoelde lucht ook aan de hoge kant, ongeveer 8 graden. 

 

Kia zal het wel zo hebben ingesteld om de motor enigszins te ontlasten ben ik bang. De Kia dealer zal er waarschijnlijk niets aan kunnen verbeteren.

Link to comment
Share on other sites


Gedurende de terugweg van Duitsland naar hier, heb ik diverse ventilator settings geprobeerd. De beste setting was uitstroom naar voren, recirculatiestand en ventilator op stand 2 of 3. 

 

Probleem is dat de airco steeds maar 10 seconden aangaat en dan weer uit, na tien seconden weer aan....enzovoorts. Op deze manier kan het interieur nooit echt koel worden natuurlijk. Daarbij is de temperatuur van de gekoelde lucht ook aan de hoge kant, ongeveer 8 graden. 

 

Kia zal het wel zo hebben ingesteld om de motor enigszins te ontlasten ben ik bang. De Kia dealer zal er waarschijnlijk niets aan kunnen verbeteren.

 

Ik wil je toch graag meegeven dat het gebruik in de recirculatiestand voor langere tijd niet goed is voor je gezondheid.

Natuurlijk werkt de airco wat beter dan in de circulatiestand. Omdat de airco ook wat vermogen vraagt, wat weer ten koste

gaat van het totale motorvermogen, zou het inderdaad kunnen zijn dat dit de reden is dat de airco regelmatig in- en uitschakelt.

Wellicht een open deur maar is het (airco) systeem wel voldoende gevuld ?. Mijn vrouw heeft ook een Picanto en hier werkt de

airco naar behoren. Feit is en blijft dat de capaciteit van de Picanto kleiner is dan van b.v. de SP3.

 

Grtz.

Specialmade

Link to comment
Share on other sites


ik zou toch even laten kijken of er genoeg of mischien wel te veel koude middel in je systeem zit 

ook zou de temeratuur voeler op de verdamper stuk kunnen zijn deze zorgt er voor dat als de airco verdamper dicht vriest de aico uitgaat 

en ontdooit als de sensor dus tegen de verdamper aan ligt zal deze dus heel snel weer uit schakelen 

dus er zijn genoeg dingen die er mis mee kunnen zijn en het is de taak van je dealer om te zorgen dat het systeem goed werkt 

en dan langer dan 10 seconden zou ik zeggen 

Link to comment
Share on other sites


Mijn Picanto heeft 13000 Km achter de rug en is een half jaartje oud. Ik gooi eerst alle ramen open als ik weg rij zodat de auto even kan ventileren. Ik doe wel de A/C alvast aan zodat hij op temperatuur kan komen. Dit werk prima zo. Wel moet ik erbij zeggen dat de A/C in grotere auto's beter werken.

 

*Tip van mij: Zet het ventilatie systeem op 'alleen gezicht'  hierdoor is die wat krachtiger naar voren en hoeft die zijn kracht niet te verdelen.

 

*Offtopic: Hebben jullie ook snel last van vette ruiten? Met nadruk op de voorruit. 

Link to comment
Share on other sites


dat vette is een vrij normaal iets in het begin 

dit komt ook door de weekmakers en vieze zooi die in de kachel buizen zit en dan ook nog eens wat je zelf uitademt en er daar weer uitkomt 

dat geeft die vette ruiten dus geen rede tot paniek

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...