Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Met de aankondiging van Kia dat de Picanto eind 2013 dan toch leverbaar wordt in Nederland als Bi-Fuel ben ik aan het rekenen geslagen en me alvast gaan oriënteren op eventuele alternatieven voor een Picanto. Ik kan vast verklappen dat de alternatieven een behoorlijke teleurstelling waren.

Alternatief 1: De Mazda 2 Bi-Fuel

Eerst maar eens de Mazda site. Mazda heeft momenteel een 50/50 actie en de Mazda 2 is er vanaf €16.250 rijklaar (Cool versie). Even op gaspedaal.nl kijken en het valt me meteen op dat er redelijk wat opstaan en al vanaf zo'n €14.000 rijklaar. Volgende stap is naar de dealer. Ik zag meteen dat er één Bi-Fuel Cool stond met groot op het raam : Nu met grote korting €15.900 rijklaar. Slechts €350 korting en geen keuze voor kleur en/of opties vond ik nogal tegenvallen. Maar eens praten met de (zeer eerlijke) verkoopster. Zij vertelde mij direct dat alle Mazda's 2 Bi-Fuel die worden aangeboden al op kenteken zijn gezet in februari 2013 om zo een BPM heffing te ontlopen i.v.m. de aangepaste BPM tarieven voor dit specifieke model en dat ze niet meer nieuw te bestellen zijn !?!. Nou dat mag Mazda dan wel eens op de site vermelden. Verder vertelde ze mij dat de fabrieksgarantie ook loopt vanaf datum registratie dus dat is inmiddels 2 i.p.v. 3 jaar. En passant vertelde ze ook nog even dat i.v.m. kleppen stellen de beurten aardig prijzig zijn (v.a. ± €400). Ok, ervaring rijker en een illusie armer: De Mazda 2 Bi-Fuel is wel nieuw te koop maar is dan al een jaar oud  :?

Alternatief 2: De Opel Corsa Bi-Fuel

Je kunt er momenteel niet omheen: Groot in geel/zwart overal aangeplakt ''The Big Event van 2-7 september''. €2000 extra inruilwaarde, Gratis Bi-Fuel upgrade, 20% korting op accessoires en €500 brandstof kado. Je krijgt haast geld toe op een nieuwe Opel.... dus beter even de actievoorwaarden goed doorlezen.

Het alternatief zou zijn een Corsa Berlin 1.2 EcoFlex 5 deurs. Kost €14.330 rijklaar. Op gaspedaal.nl staan overigens bijna geen Corsa's Bi-Fuel. Terug naar de actievoorwaarden. De eerste tegenvaller: De €2000 korting geldt niet voor de ''Berlin'' uitvoering. De tweede tegenvaller: De Bi-Fuel upgrade houdt in €500 korting op een Bi-Fuel model. De ''Berlin'' is er niet in Bi-Fuel uitvoering (verassend). De eerstvolgende uitvoering na de Berlin is de ''Design Edition'' (komt me ergens bekend voor  :-)) en die kost meteen, jawel, €3100 méér dan de Berlin. Nou die zal dan wel afgeladen zijn met opties maar dat valt héél erg tegen. Je krijgt voor die €3100 1) Licht metalen velgen. 2) Leren stuur. 3) Mistlampen thats it!

Maar nu komt het: Op de Berlin kun je een optiepakket krijgen dat heet ''Berlin +'' en dat bevat, u raadt het al: 1) Licht metalen velgen. 2) Leren stuur. 3) Mistlampen en dat voor het mooie bedrag van €395!!!

Resumé: De Corsa Design Edition Bi-Fuel kost €17.930 rijklaar en daar krijg je (koopcontract tekenen tussen 2-7 september én de auto uiterlijk 31 december op naam) €2000 (extra inruil), plus €500 Bi-Fuel upgrade korting, plus €500 (brandstof) korting op en komt dan op €14.930 rijklaar. De Berlin met optiepakket (=Design Edition) komt op €14.725 zonder toeteracties maar die is dan weer niet als Bi-Fuel leverbaar. Het verschil van €2705 tussen de Berlin + en de Design Edition krijg je nu terug als actiekorting. Hoe bedoel je sigaar uit eigen doos...

En nog even over die €2000 extra inruil boven op de Autotelex inruilwaarde: In de actievoorwaarden staat dat de dealer daar altijd vanaf mag wijken...dus reken daar ook niet al te veel op. En let ook op wat accessoires zijn en wat opties zijn in de prijslijst want die 20% korting geldt alleen op accessoires.

Nou goed, een lange aanloop naar waar het mij om gaat: Zo goedkoop mogelijk rijden (binnen mijn grenzen)

Hier de brandstofkostenberekening van mijn benzine Picanto t.o.v. de Bi-Fuel alternatieven (uitgaande van 25.000 km/jaar en de MRB voor LPG G3 zoals die nu geldt, een verschil van €1 per/liter tussen benzine en LPG en het gemiddeld verbruik volgens Autoweek van de modellen. Ik heb hierin dus geen afschrijving, verzekering en onderhoud in meegenomen:

Kia Picanto:               €2673

Kia Picanto Bi-Fuel*: €1770

Mazda 2 Bi-Fuel:       €1770

Opel Corsa Bi-Fuel:  €2070

*Op basis van wat nu bekend is over de Picanto Bi-Fuel (verbruik 5,6 volgens fabrikant, 7 geschat praktijkgebruik) en geschat gewicht (+ 36 kg) op basis van het verschil in gewicht bij een Mazda 2. 

Om de voordeligste koop te kunnen bepalen is het belangrijk om te weten wat de Picanto Bi-Fuel gaat kosten. Bij Mazda is de Bi-Fuel €500 meer dan het vergelijkbare model op benzine maar €1700 meer dan het instapmodel. Bij Opel is dat ook €500 tussen vergelijkbare modellen maar €3500 meer dan het instapmodel. Wil je sowieso een luxer model dan ligt het omslagpunt voor een Bi-Fuel bij ruim 5000 km/jaar. Kijk je naar de totale kosten en ga je voor zo goedkoop mogelijk dan ligt het omslagpunt voor de Mazda ineens bij ruim 17.000 km/jaar en bij de Opel zelfs op ruim 35.000 km/jaar. 

Ik ben dus heel benieuwd wat de Picanto Bi-Fuel gaat kosten en of Kia die alleen gaat koppelen aan een luxe model net als de rest.

En oh ja, er is natuurlijk nog een Bi-Fuel alternatief: De Chevrolet Spark. Goedkoop of niet voor mij ligt ook ergens een grens en is voor mij dus geen optie :wink:  

UPDATE 31-08-2013

Inmiddels van de dealer gehoord dat de Picanto Bi-Fuel €1500 duurder gaat worden én leverbaar wordt op alle uitrustingniveaus (99,9% zeker volgens dealer).  Dat zou dan inhouden dat het omslagpunt bij 16.000 km/jaar ligt over 3 jaar en bij 12.000 over 5 jaar.

Edited by jeroen66475
  • Like 2
Posted

Je hebt er tijd in gestoken.

Hele duidelijke uitleg en prima verwoord.

Je ziet het, je wordt genaaid waar je bij staat.

Wir leben Autos....

Posted

@jeroen:

Dank je voor je research !
Ik ben er inmiddels achter dat de aanschafprijzen voor deze auto's tot op de komma worden uitgerekend.
"U heeft een brandstofvoordeel icm met MRB, dus wij kunnen meer vragen", dat werk
Het gaat altijd om omslagpunten.
Heeft niks met techniek en milieu te maken, helaas.
Zooooo jammer !
Posted

Leuk stukje om te lezen! :thumbsup: 

Ik ben benieuwd hoe je berekening uiteindelijk wordt van de Picanto bi-fuel en wat het omslagpunt daarvan is....

Posted

Mooi stukje!

Ik zag vorige week in duitsland een Picanto met een lpg aanduiding achterop. Ik zag geen andere tankdop.

Volgens mij plaatsen ze de LPG-nozzle achter dezelfde klep erbij. Daar lijkt genoeg ruimte te zijn!

• 2 weeks later...
Posted

Heeft het hele verhaal vrij plotseling toch nog een verrassende wending gekregen. Nu de prijzen van de Picanto Bi-Fuel bekend zijn toch eens gaan informeren wat mij dat ging kosten als ik mijn huidige Picanto zou inruilen. Valt dan toch allemaal wat tegen dus even naar een andere dealer die óók dealer van Mazda is. Je voelt hem al aankomen: Voor hetzelfde geld kon ik ook een Mazda 2 GT Bi-Fuel krijgen, want die zijn momenteel zwaar in de aanbieding (zie begin topic), met volledige 3 jaar garantie. Om een lang verhaal kort te maken: vanaf vandaag (ja, het ging héél snel) ben ik geen Kia rijder meer maar een Mazda rijder. 

post-8497-0-30700700-1379074278_thumb.jpg

• Like 1
Posted

Ik las gisteren net iets over accijnsverhogingen:

De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer
46 cent
per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014, bedraagt 230 mln.

En ondanks de zogenaamde groene ambities van deze regering wordt de schoonste brandstof van allemaal (of in ieder geval de schoonst verbrandende) procentueel het hardst gepakt.

De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 18 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014, bedraagt 50 mln.