Gast e49memling Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 De cee'd wordt geleverd met standaard 225/45R-17” zomerbanden met alu velgen. Ik zou graag (als ik mijn auto heb) een set winterbanden op velg willen kopen. Ben ik dan verplicht hetzelfde type band om te leggen of kan/mag je eventueel een andere (zeg maar mindere dure) bandenmaat gebruiken? In de winter wordt de auto nooit op maximum gebruikt. Ik weet dat je hier (belgië) winterbanden met een lagere snelheidsindex mag gebruiken, mits je binnen een klevertje plakt met die lager toegestane snelheid. Quote
Lennart Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 Wat de andere banden betreft, ik ben niet volledig op de hoogte van de wetgeving in België, maar in NL mag je een ander(e) maat / merk plaatsen. Denk wel om de afwijking, die niet meer dan 1% tot 2% (uit het hoofd) mag bedragen van de originele omtrek. Anders krijg je te veel afwijking op de kilometer teller. Bijvoorbeeld: Je teller geeft 50 km/h, terwijl je fictief 60 of 40 rijdt Lagere snelheidsindex? Ik ken alleen de 80 km/h thuiskomers.. Maar daar wil je niet een hele winter op rijden met 4 thuiskomers Voor de omtrek neem je 1 volledige omwenteling van de band. En er zijn een aantal websites die je hiermee kunnen assisteren. Succes ! Quote
Albert jan & Brigitte Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 Wij hebben als winterbanden de standaard maat 205-55-16 liggen. Is geen enkel probleem hoor. Quote
Jeroensw Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 Wij hebben als winterbanden de standaard maat 205-55-16 liggen. Is geen enkel probleem hoor. Ik heb deze maat ook precies hetzelfde als hyundai i30 uit 2010 dat kwam me erg goed uit Quote
Lennart Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 Wij hebben als winterbanden de standaard maat 205-55-16 liggen. Is geen enkel probleem hoor. Klopt. Ik doel inderdaad op het feit dat je niet ineens naar bijvoorbeeld 195/40/14 zou gaan. Is een extreem voorbeeld, maar de omwenteling van het wiel verschilt daarin te veel met de originele wielen. Hierdoor ontstaat tellerafwijking en in mindere mate slijtage. De door jullie genoemde maat zou met bijvoorbeeld b-merk banden een goedkoper alternatief zijn 1 Quote
Jack_z Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 nou sta ik bekend om mijn intelligente vragen, dus dan het volgende ? stel je koop velgen met een heel andere omtrek dan standaard bij de dealer ? volgen jullie me nog ? en dan wijkt je snelheidsmeter dus af, kan de dealer dan geen software update in de boardcomputer doen om het verschil om te zetten ? Quote
Creative Name Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 Nee dat gaat niet lukken Jack, dat signaal is mechanisch... Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 IS dat wel zo? Bij mijn Aygo werd het snelheidssignaal opgenomen vanuit de ABS-sensoren bij de wielen en met een motortje werd de naald dan bewogen. Ik neem aan dat bijna alle auto's tegenwoordig een dergelijk systeem gebruiken en niet meer met een flexibele as en een draaiende magneet werken. Dan zou het mogelijk moeten zijn dit aan te passen, maar ik verwacht dat dit niet eens MAG! Wettelijk moet de meter namelijk altijd al meer aangeven dan je daadwerkelijke snelheid... Quote
Creative Name Geplaatst 21 Januari, 2014 Geplaatst 21 Januari, 2014 Ik bedoelde met mechanisch dat er nog steeds een draaiend punt is waar gemeten wordt en waar je geen invloed op kan uitoefenen... Quote
inekepj Geplaatst 22 Januari, 2014 Geplaatst 22 Januari, 2014 IS dat wel zo? Bij mijn Aygo werd het snelheidssignaal opgenomen vanuit de ABS-sensoren bij de wielen en met een motortje werd de naald dan bewogen. Ik neem aan dat bijna alle auto's tegenwoordig een dergelijk systeem gebruiken en niet meer met een flexibele as en een draaiende magneet werken. Dan zou het mogelijk moeten zijn dit aan te passen, maar ik verwacht dat dit niet eens MAG! Wettelijk moet de meter namelijk altijd al meer aangeven dan je daadwerkelijke snelheid... Waar heb je dit vandaan ?. Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 Januari, 2014 Geplaatst 22 Januari, 2014 Je quote mijn hele post, waar gaat je vraag over? Quote
Gast e49memling Geplaatst 22 Januari, 2014 Geplaatst 22 Januari, 2014 Lagere snelheidsindex? Ik ken alleen de 80 km/h thuiskomers.. Maar daar wil je niet een hele winter op rijden met 4 thuiskomers Voorbeeld: 225/45 R17 91H; Ik heb het, uiteraard, niet over thuiskomerjes... De H op het einde is de snelheidsindex. In belgie mag in dit geval bijvoorbeeld een type T opzetten als winterband, maar met je moet een klein klevertje plakken zichtbaar vanuit de bestuurdersstoel die beperking naar 190 vermeldt.(voor zover de auto sneller kan dan 190 km/u) Inderdaad, als de bandenmaat te veel verschilt van het originele, ga je ook problemen krijgen van een band die tegen de auto gaat schuren, ook dat is niet de bedoeling. Je kan eventueel een 16-duims-velg gebruiken bij een groter banddikte. S: 180; T: 190; U: 200; H: 210; V: 240; W(ZR): 270; Y(ZR): 300; ZR: Meer dan 240 1 Quote
Gast e49memling Geplaatst 22 Januari, 2014 Geplaatst 22 Januari, 2014 Intussen nagekeken bij mijn Peugeot 307 SW 1,6 HDI 110: Op het 'Europees certificaat van overeenstemming', een formulier die bij elke auto bij is, (in belgië noemen ze dit het 'gelijkvormigheidsattest) staat op punt 32, 'banden en wielen' de toegestane bandenmaten: Voor de peug is dit 195/65R15 91 H 205/55/R16 91 V. 205/50R17 93 W Indien iemand een ceed CRDI 128 heeft die standaard geleverd is met 225/45 R17 91H-banden kan misschien op dit formulier zien welke banden er nog toegelaten zijn. Quote
Lennart Geplaatst 22 Januari, 2014 Geplaatst 22 Januari, 2014 Hier had ik inderdaad even niet aan gedacht, dwz deze code. Ik ben hier ook niet met zo'n formulier bekend. Hebben alle auto's in NL dat of is het onderdeel van het instructieboekje? Quote
Ki'aad Geplaatst 22 Januari, 2014 Geplaatst 22 Januari, 2014 nou sta ik bekend om mijn intelligente vragen, dus dan het volgende ? stel je koop velgen met een heel andere omtrek dan standaard bij de dealer ? volgen jullie me nog ? en dan wijkt je snelheidsmeter dus af, kan de dealer dan geen software update in de boardcomputer doen om het verschil om te zetten ? Ja Jacky, ik weet wat je bedoelt: mijn echtgenootje doet dat met de personeweegschaal.....tip voor je? 2 Quote
Gast e49memling Geplaatst 23 Januari, 2014 Geplaatst 23 Januari, 2014 Hier had ik inderdaad even niet aan gedacht, dwz deze code. Ik ben hier ook niet met zo'n formulier bekend. Hebben alle auto's in NL dat of is het onderdeel van het instructieboekje? In belgië hebben alle auto's dat formulier. Omdat er op staat dat het een 'Europees Certificaat van Overeenstemming' is dacht ik dat het in Nederland ook bestond. Maar misschien is het niet zo..., In Nederland volgt de nummerplaat de auto, dus kan aan de hand van de nummerplaat de gegevens van de auto geweten worden. Hier in belgië volgt de nummerplaat de bezitter van de auto; Sins mijn eerste auto in 1979 heb ik dezelfde nummerplaat, nu op de 5e auto en meteen de laatste. Op de mijn nieuwe Ceed komt het nieuwe 'model' nummerplaat. 1 Quote
Lennart Geplaatst 23 Januari, 2014 Geplaatst 23 Januari, 2014 Waarschijnlijk zit daar ergens het antwoord.. Bedankt voor de nuttige aanvulling Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.