Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gisteren teruggekomen van weekje Schwarzwald.

Pica heeft zich goed gedragen.

Ter plaatse veel toeren moeten maken in de 3e versnelling,want met 3 man erin de berg op valt niet mee.

We zijn met 2 auto´s die kan opgegaan en wat opviel is dat de Pica 592 km aangaf bij aankomst en de Aygo 604.

Ik heb deze route al tientallen keren gereden en nog nooit minder dan 600 km op de teller gehad.

Meestal zat ik rond de 605.

De teller van de Pica geeft dus 2% te weinig aan.

Moet er wel bij vertellen dat de banden m.i. erg hard zijn opgepomt,dealer gedaan.

Hoop niet dat ik te veel te hard reed toen ik geflitst werd op de autobahn.

Het was 100 en had 120 op de teller.

Hele weg netje aan de snelheid gehouden,maar net dat stukje even niet opgelet,dat wisten ze blijkbaar.

Gelukkig in Duitsland niet van die absurde bedragen,waarschijnlijk 20 euro.

post-12007-0-83081500-1398599318_thumb.jpg

Posted

Nee,kom er deze week pas achter.

Ik lig er ook niet wakker van,maar ben wel benieuwd of het meer mensen is opgevallen.

Het viel nu op omdat we met 2 auto´s over langere afstand precies dezelfde route hebben gereden.

Te weinig geregistreerde kilometers kan bij inruil natuurlijk geen kwaad :)

Posted

zou ook kunnen dat de Aygo teveel aan geeft, als ik de navi aan heb zit er ook een verschil van 4-8 km in de teller. Had ik met de Daihatsu Materia ook ,alleen bij hoge snelheid ( autobaan - Italie ) gaf ie net zo veel aan als de tom-tom tw 193 km.

Posted

Ik heb voor mijn Picanto ook een Aygo gereden en mijn ervaring is dat beide ca. 5 kmh te veel aangeven bij elke snelheid tov GPS.

Ook hoefde ik bij overplaatsing van mijn ScanGauge de calibratie mbt snelheid/afstand niet bij te regelen...

Posted

volgens mij gaat het hier over de afstand en niet over de snelheid als ik het goed lees 

de dagteller van de pica en van de aygo daar zit het verschil in

  • Like 2
Posted

Dat snap ik, maar snelheid is afstand gedeeld door tijd.

Tijd is tegenwoordig HEEL nauwkeurig te bepalen, dus bij afwijkingen in snelheid ligt dat vrijwel zeker aan afwijkingen in de afstand.

Overigens is de hier gemelde afwijking maar 2%, dus imho echt niet onrustbarend; een ander setje wielen kan al grotere afwijking veroorzaken...

  • Like 2
Posted

Het is inderdaad niet erg die 2%,maar als je tientallen keren deze rit hebt gereden van ruim 600 km (volgens de dagteller) en dan ineens 592,dan valt het wel op.

Op de terugweg hetzelfde.

Wel de eerste keer dat ik de rit met een nieuwe auto heb gereden,in het verleden waren het altijd auto´s van minimaal 10 jaar oud.

Wel altijd gezorgd voor goede bandenspanning.

Denk overigens wel dat de dealer de banden zo hard oppomt om het verbruik zo laag mogelijk te houden,al die zeurende Picanto rijders.

Overigens was het verbruik op de heenweg en terplaatse 5.6/100 en op de terugweg 5.1/100 volgens BC.

Stevig gereden en beslist niet op het verbruik gelet,derhalve valt het verbruik mij erg mee.

Bergje op kost erg veel,maar dat maakt bergje af weer goed.

Afdaling gehad waarbij ik 12 km heb gereden zonder het gas aan te raken,gewoon in de 3e en 4e versnelling,wel veel remmen als je met 80 km/h op een

haarspeldbocht afrijdt.

Posted

Ik heb ditzelfde verschijnsel laatst bij een paar projectauto's gezien die ik voor mijn werk mee had. Het ging om een Opel Astra J hatchback en een Opel Astra J sedan. Dit zijn voor het overgrote deel dezelfde auto's, maar toch telde de sedan op exact dezelfde route (van 80 kilometer) 5-6 kilometer minder op de odometer dan de hatchback. Dit kwam naar voren na een autowissel en doordat ik de kilometerstand moet noteren. Dus zelfs tussen versies van een specifiek model zit verschil.

Guest kaysem
Posted

Heb bij de Carens ruim 110 op de klok en 100 op de gps.

Met de fabriekswielen en banden...

Kan dus altijd te hard rijden  :taz:

Posted

Stonden die Hatchback en Sedan op gelijke wielmaat?

En was bijv. de eindoverbrenging ook gelijk?

Banden+velgen waren hetzelfde. De één was een 5-bak, de ander een 6-bak. Maar naar mijn idee zou dit niet uit mogen maken voor het bepalen van de afgelegde afstand. Het verschil was groter dan je zou mogen verwachten uit de marges.

Posted

Dat is helemaal knap,........kan theoretisch alleen als de weg evenveel bochten naar links als naar rechts heeft. 

Ik ben nu eenmaal knap.

Overigens was het verbruik van de Pica 2 liter meer op de heenweg en 1 liter op de terugweg.

 Ik reed voorop en voor mijn doen stevig gasgeven,op de Duitse autobahn moet je uiteraard wel vaart maken en de Aygo volgde rustig.

  • 3 months later...
Posted

Ik heb van de week met mijn TomTom in de Picanto gereden en wat mij opviel is dat de snelheidsmeter ongeveer 5km/u te veel aangeeft, er zitten 14" velgen onder met 165/60/14 banden.

 

Hebben jullie dit ook ?

 

Bij mijn Peugeot 307SW zijn de TomTom en mijn snelheidsmeter bijna identiek qua snelheid.

 

Misschien volgende keer een andere bandenmaat monteren voor minder afwijking, met 175/60/14 kom je beter uit.

Posted

Dat is standaard. Fabrikanten zijn naar mijn weten zelfs verplicht een marge naar boven in te bouwen.

Iets met aansprakelijkheid bij snelheidsovertredingen enzo.

Ik zou zeker geen andere bandenmaat nemen; nu is je afwijking absoluut, dus bij iedere snelheid hetzelfde.

Als je andere banden plaatst verander je de afwijking relatief en dat is heel onoverzichtelijk...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...