Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted
Zoals eerder in dit forum gemeld hebben wij sinds de koop van onze nieuwe Cee'd (begin maart dit jaar) problemen met de stop&go. Die deed het niet. Meerdere keren terug geweest bij de dealer in Almere, paar keer een dag kwijt ivm onderzoek. Na/met veel gemopper bracht ik 'm in juni wéér. Bij het afhalen eind van de dag vroeg ik de receptiemedewerker (die er natuurlijk zelf ook niets aan kan doen) of de auto nu wél gerepareerd was. Dat kon hij niet zeggen ("systeem moet eerst een paar uur in gebruik zijn"). Hij kon ook niet aangeven wat er dan door KIA zou worden gedaan als de stop&go het weer niet deed: men wist het dan niet meer. Daarbij is het stop&go "een heel gevoelig systeem dat ook erg afhankelijk is van het gebruik door de bestuurder." Het zou dus niet altijd aan de auto liggen als het systeem het nog steeds niet deed. Nou hadden wij in de vorige Cee'd ook al stop&go en die deed het áltijd. Dus ik ben aardig 'pissig' geworden en hem uitgelegd dat dit niet waar kan wezen. Sowieso moet je geen auto verkopen met een systeem dat - om wat voor reden dan ook - niet werkt. En daarbij: ik koop een auto die het gewoon moet doen. Op alle punten, daar betaal je voor. Dus het "als garage kunnen wij niets meer doen” was voor mij onacceptabel.

De maandag daarna kon ik de garage melden dat het stop&go-systeem het nog niet deed. Mijn 'tirade' de week daarvoor had wel tot gevolg gehad dat ik de auto toch weer, voor de zoveelste keer naar de garage, kon langsbrengen. Die dag heeft men de sensor voor stop&go van een andere Cee'd omgezet naar onze auto. Gevolg: ik rij het garageterrein af, stop voor een stoplicht en... de stop&go functioneert!

Het lag niet aan de steeds terugkomende klagende klant, het lag aan de techniek in de auto. 

Idem heb ik een paar jaar eerder gehad met de stuurbekrachtiging in mijn vorige Cee'd. Die viel af en toe plotseling weg. Ook hier werd ik bij de garage steeds weggestuurd: "wij kunnen niets meten, dus niets doen". Uiteindelijk bleek, nadat ik een monteur bijna fysiek achter het stuur had gesleurd toen ik een keer met een niet-werkende stuurbekrachtiging doorreed naar de garage ("ja, hij doet het inderdaad niet"...), ook hier de sensoren het probleem. Vervolgens heeft KIA de stuurkolom vervangen.

Over beide gevallen in juli een klacht gestuurd aan de directie van de KIA-dealer. Kern: als klant wordt je niet serieus genomen als je met een klacht komt. Je moet blijven terugkomen/zeuren/mopperen (ook als je dat helemaal niet wilt) om bij KIA serieus genomen te worden.

Een teleurstellende schriftelijke reactie van de dealer terug: het is allemaal moeilijke en lastige techniek. Maar vooral, het zijn de voorschriften van KIA-Nederland. "Wij krijgen een bepaalde werkwijze op van KIA-NL en deze dienen wij te volgen."

Tsja, de schuld van het-kastje-naar-de-muur-sturen ligt dus bij KIA-NL.

Heeft iemand ook de ervaring dat het wel heel lang duurt voordat KIA klachten serieus neemt? Of zijn er dealers die alerter reageren (en ligt het probleem dus bij de dealer en niet bij KA-NL)? 
Posted

@Niek63

Deel je mening, opmerking, gevoel helemaal, de ervaring die ik nu heb in drie jaar met de Sportage 3 is van een niveau dat ik zeg hoe is dit mogelijk. Weten doorgaans niet de laatste stand van zaken,  geven geen duidelijke antwoorden en geven het gevoel bij binnenkomst al van niet zeuren he, en vooral als de auto daar niet gekocht is, men zegt wel dat dat geen rol speelt maar ik vindt dat dit juist bij Kia-dealers opvallen . (en die worden dan nog onderscheiden met een award ook)

Heb nu de ervaring met een stuk of vier dealers  maar alle vier een dikke onvoldoende, vooral  aandacht / serieus nemen van een klant / klacht bij geen van alle ervaren , zowel met kleine als met grote problemen. Nee, van dat aangaande behoorlijk teleurstellend.

(p.s. mijn stop&go werkt ook niet, maar naar ik mij laat vertellen door een dealer rij ik te weinig, en dat zou heel goed kunnen, maar dat komt dan weer door het feit dat hij waardeloos stuurt, maar daar zal ik maar over ophouden)

Grtz

• Like 1
Posted

Of hun dealerschap laten houden / ontnemen door KiaNL via een stoplichtsysteem:

Groen = alles is ok,

oranje = gevarenzone, maar kan nog gefixed worden en

rood = U was een dealer, u bent/wordt ingeruild voor een nieuwe.

• Like 1
Posted

Almere heeft gewoon een slechte service. ook ik heb daar problemen gehad.

Ik zit nu bij Marant in Naarden.

Wat een verademing. Daar wordt tenminste nog door de ogen van de klant gekeken.

Van Voorden Almere heeft voor mij nu altijd afgedaan

• Like 1
Posted

Hallo

Ik ben kia rijder vanaf 1997. Ik heb diverse kia modellen gehad en ook dat is soms niet helemaal zonder problemen verlopen. Deze problemen deden zich alleen maar voor met de auto. De problemen die zich hebben voorgedaan variëren van een kapot gelopen motor tot aan kleinere problemen aan toe. Alle problemen zijn altijd goed opgelost door mijn dealer. De enigste keer dat Kia-NL in geschakeld werd is omdat de schade boven een bepaald bedrag lag en daar hun toestemming voor nodig was om dit te repareren.

Ik heb mijn kia's, op 1 na, altijd bij dezelfde garage gekocht. De reden hiervoor is dat je hier als klant ten alle tijde serieus genomen wordt. Mijn mening is dan ook dat de dealer zich 100% voor de klant moet gaan inzetten mbv goed gekwalificeerd personeel. In het geval van gecompliceerde problemen kan een dealer een beroep doen op kia-nl.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Het ISG systeem van KIA is gewoonweg FLUT! Die van mij werkt ook bijna nooit en al helemaal niet in de winter. Bij Ford hebben ze het beter voor elkaar, daar werkt het systeem zomer en winter altijd.

Posted

ben ik even blij dat ik een Duitse versie heb zonder die ISG

en ik rij nog zuiniger dan iemand met dat erop

we hebben het getest   :wink: